Ondanks het feit dat Facebook de laatste jaren steeds minder groei vertoont en in opspraak komt omwille van privacy schandalen, blijft het platform nog altijd de grootste speler vandaag de dag. Wereldwijd hebben bijna één op drie mensen een profiel en in cijfers omgezet zit Facebook ondertussen aan 2,5 miljard gebruikers.

Achter deze cijfers zit een groeiend besef dat bedrijven actief moeten zijn en blijven op sociale media kanalen. Het maakt niet uit of je als doelstelling hebt om verkeer op je website te verhogen, interactie met klanten op moet bouwen of leads wil genereren, het werkt voor iedereen. Weet je niet welk platform geschikt is voor jou? Lees dan zeker verder en ontdek wat je kunt doen om een expert te worden in het gebruik van sociale media op zakelijk vlak.

Kies voor een platform dat bij je bedrijf past

Het is overbodig om als bedrijf in alle bestaande sociale mediaplatformen te investeren, dus daarom moet de nadruk erop gelegd worden om de juiste te kiezen. Gewoon “aanwezig” zijn is niet genoeg. Het is belangrijk om af te wegen waar je als bedrijf het meeste voordeel uit haalt. Kies voor sociale media die bij de identiteit van je bedrijf passen. Dit is de eerste stap waar je over moet nadenken.

Facebook

Ongetwijfeld is Facebook een platform dat populair blijft voor de meesten onder ons. Dit kanaal is een veilige keuze omdat er alles aan gedaan wordt om hun service continu te verbeteren en je tegelijkertijd een groot bereik hebt. Ook wordt de side-business steeds belangrijker zoals Libra, Portal en Oculus. Facebook is een geschikt medium om meer verkeer naar je website te leiden. Aan de hand van advertenties kun je op eenvoudige wijze een call-to-action toevoegen aan je bericht waardoor mensen rechtstreeks op je web pagina terechtkomen. Ook kan Facebook je erbij helpen om meer visibiliteit te creëren. Zo kun je met slechts één druk op de knop instellen wie jouw advertentie te zien zal krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld mensen targeten die dertig jaar oud zijn, voetbalfan zijn, uit Amsterdam komen, in de bouw werken en een kat hebben. Facebook laat zonder problemen de advertentie aan de juiste personen zien. Het budget dat je hieraan spendeert, belooft op zijn minst goed besteed te worden.

Twitter

Kies je voor Twitter, dan benader je klanten op een directe en eenvoudige manier. Het grote voordeel hiervan is dat je inzet veel minder tijd kost dan bij andere platformen. Twitter is vooral interessant voor bedrijven die belang hechten aan het implementeren van uitstekende customer service. Het beantwoorden van vragen wekt een gevoel van vertrouwen op bij de klant en het toont ook aan dat het bedrijf in staat is om problemen aan te pakken. Twitter werkt één op één, maar tegelijkertijd heb je een publiek dat meekijkt vanaf de zijlijn.

Linkedin

LinkedIn is een platform dat vooral nuttig is voor bedrijven die B2B werken. Als je meer traffic wil genereren op je website, dan is dit het geschikte netwerk bij uitstek. Het vergroten van merkbekendheid kan eveneens mogelijk gemaakt worden door LinkedIn. Zorg er trouwens voor dat het profiel van je medewerkers up-to-date is, want je moet hun zien als een visitekaartje voor het bedrijf.

Instagram

Gebruik Instagram als je veel visuele content te bieden hebt en als je bedrijf meer visibiliteit nodig heeft. Communiceer met zo min mogelijk woorden, want hier kijken potentiële klanten nauwelijks naar. Zonder twijfel is het platform even krachtig als adverteren op Facebook. Ook hier kun je gericht adverteren en de juiste doelgroep targeten. Zorg ervoor dat je een duidelijk verhaal vertelt en dat je profiel een consistent geheel is. Het gebruik van Instagram stories is tegenwoordig in opmars omdat je hiermee sfeerbeelden of momentopnames mee kunt vastleggen die blijven hangen. Deze opnames hoeven kwalitatief niet hoogstaand te zijn en dat maakt Instagram net zo toegankelijk voor iedereen.

Pinterest

Net als Instagram is Pinterest een visueel platform. Toch is er een groot verschil tussen de twee, zo is Pinterest een vorm van sociale media dat gebruikt wordt om je klanten te inspireren. Probeer mensen aan te moedigen om jouw unieke content te delen. Als je als bedrijf het doel voor ogen hebt om meer verkeer naar je website te leiden, is dit het ideale netwerk voor jou. Pinterest werkt als het ware als een soort zoekmachine, maar het is aan jou om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk gebruikers jouw visuele content pinnen/vastzetten.

Nu je weet welke vorm van sociale media het beste bij je past, laten we je zien hoe je het slimste te werk gaat. In de afgelopen paar jaren is de marketingomgeving sterker geëvolueerd dan ooit tevoren en net daarom zijn er vijf tips waar je rekening mee moet houden om jouw zakelijke sociale media profiel succesvol te onderscheiden van de concurrentie.

5 essentiële tips voor zakelijke sociale media

1. Video content

Deel video content! Dit is mogelijk het beste advies voor het komende jaar dat we je kunnen meedelen. Video’s zijn het geheim die kunnen leiden tot conversie en uiteindelijk tot verkoop. 74% van de mensen die video content te zien krijgen, gaan direct over tot aankoop. Het geheim tot succes is interactie opbouwen met de klant. Geef antwoord op vragen die gesteld worden, reageer op verzoeken van je volgers en maak deze kort en krachtig. Niemand houdt ervan om uren naar een eentonig filmpje te kijken, dus wees efficiënt. Essentieel is om een oplossing te bieden voor problemen. Het voordeel van video’s is dat je ervaringen overal ter wereld te zien zijn en dat allemaal op hetzelfde moment.

Shoppable video

Bedrijven met een webshop moeten ervoor zorgen dat hun product te verkrijgen is via een link bij de video, dit zijn shoppable video’s. Met slechts één muisklik zie je welke voordelen het product biedt  en krijg je reviews over customer experience. De bedoeling van shoppable video’s zijn het onmiddellijk tussenkomen bij aankoop behoeften na het zien van video content. Volgens Hubspot is 54% van klanten het eens dat video het perfecte medium is om marketinginformatie van een merk te ontvangen. Steeds meer bedrijven introduceren deze manier van adverteren zoals bijvoorbeeld Benetton, Collishop, Burberry en Puma. Ga naar dit filmpje en ontdek een bekend voorbeeld van Ted Baker.

Immersive video

Een andere benaming voor immersive video is 360 video. Dit is videomateriaal waarin je een beeld in elke richting tegelijk opneemt. Dit geeft een bijzonder effect en maakt het daarom een krachtige manier om een verhaal te vertellen. Het is al langer geweten dat dit een opkomende technologie is voor bedrijven om te adverteren, maar in 2020 zien we het steeds vaker terugkomen. Met deze verrassende content kun je unieke ervaringen delen, waardoor je een sterke band kunt opbouwen met potentiële klanten. Steeds meer bedrijven experimenteren hiermee en het blijft de beste manier om een product zo gedetailleerd mogelijk weer te geven. Bovendien zijn deze video’s entertainend en blijft de boodschap beter hangen.

How tos

Creëer content waarmee je kijkers trainingen en opleidingen geeft. Laat zien hoe je producten/services gebruikt en welke problemen hiermee opgelost worden. Wek enthousiasme op en zorg ervoor dat de inhoud die de kijkers te zien krijgen interessant genoeg is. Het resultaat van deze tutorials zijn enorm positief, want je ontwikkelt meteen een vertrouwensband met je klant. In 2020 wordt verwacht dat we hier steeds meer van zullen terugzien.

2. Opkomst van nieuwe platformen

Als bedrijf is het tegenwoordig veilig om op platformen als Facebook en Instagram aanwezig te zijn. Het aantal Facebookgebruikers neemt jaarlijks toe, maar het bedrijf zelf vertoont steeds minder groei. Je kan jezelf dan afvragen of dit wel verstandig is om hierop blijven in te zetten? Het is uiteraard een risico om af te stappen van vertrouwde sociale mediakanalen, maar in 2020 verwachten we een geleidelijke verschuiving naar minder bekende platformen.

De advertentieruimte op Facebook en Instagram worden in de toekomst zeker niet goedkoper en bij kleinere platformen krijg je minder te maken met intensieve concurrentie. Er wordt verwacht dat bedrijven steeds meer zullen adverteren via LinkedIn. 80% van de B2B leads zijn afkomstig van dit platform. In België merken we op dat 60% van de gebruikers tussen de 25 en 34 jaar oud zijn. LinkedIn komt dit jaar met een tal van nieuwe functies die ervoor zorgen dat het platform nog gebruiksvriendelijker wordt. Een opmerkelijke nieuwe functie is Open for Business, een marktplaats dat freelancers en zaakvoerders helpt om nieuwe klanten te vinden. Let op voor nieuwkomers, er wordt verwacht dat de kleinere spelers in 2020 het voor het zeggen zullen hebben.

Tik Tok doet het momenteel zo goed dat er wordt voorspeld dat steeds meer bedrijven hierop zullen overschakelen. Andere platformen die we in de gaten moeten houden zijn Reddit, Quora en YouTube.

3. Bereik vervangt het aantal likes

Vroeger stond sociale media vooral in teken van zoveel mogelijk gebruikers bereiken aan de hand van foto’s te liken, maar ook dit zal veranderen in de toekomst. Likes zijn een manier van validatie krijgen en leidt vaak tot gezondheidsproblemen bij gebruikers en een constante nood aan bevestiging. Platformen zoals Instagram nemen hun verantwoordelijkheid voor dit veelvoorkomend probleem en stappen af van het systeem. Binnenkort kun je het succes van content bepalen door te kijken naar het bereik en het aantal weergaven. Betrokkenheid is een betere maatstaf dan het aantal likes. Dit zal volgens Instagram de volgende stap zijn om van platformen een betere plek te maken, zowel voor de gebruikers, als voor bedrijven.

4. Sociale e-commerce

De bedoeling van sociale e-commerce is simpel. Neem de afstand weg tussen het gebruik van sociale mediaplatformen en het proces van aankoop. Een interessant gegeven is dat 60% van de Instagram gebruikers nieuwe producten vinden via dit platform. Mis deze kans niet als bedrijf! Daar kunnen we aan toevoegen dat 30% van de online shoppers bereid is om een aankoop te doen via sociale media. Alle grote platformen hebben intussen hun aanbod aangepast in de hoop dat ze ooit shopping hubs worden zodat sociale e-commerce een vaste waarde wordt.

5. Maak van je profiel een eyecatcher

Tegenwoordig is iedereen aangesloten bij een sociaal mediaplatform. Omdat er zo een groot aanbod is van informatie, is er minder aandacht voor de inhoud. Dit heb je vast al vaker gehoord, maar toch is het cruciaal om dit in je achterhoofd te houden. Het wordt steeds moeilijker om het gewenste organische bereik te halen, dus neem afstand van traditionele tekst en doe eens een keer iets origineel om meer aandacht te trekken. Als je onderscheidend uit de hoek wil komen, maak dan eens een story van je bedrijf. De kwaliteit hoeft niet per se optimaal te zijn, maar het is net leuk dat je potentiële klanten een momentopname krijgen van hoe het er bij jouw bedrijf aan toe gaat.

Conclusie

Zoals eerder vermeld kunnen we zeggen dat door een overaanbod aan informatie het moeilijker wordt om goed te scoren in het organisch bereik van sociale mediaplatformen. Advertentieruimte wordt duurder en het marketinglandschap verschuift razendsnel. Denk goed na via welk platform je bedrijf het beste naar voren kan komen. Onthoud goed dat visuele content het meest in het oog springt en dat potentiële klanten jou sneller zullen opmerken als je een authentiek verhaal te vertellen hebt.