SEO strategieën
Marketing

7 wereldwijde SEO Strategieën die je moet gebruiken

5,00/5(1)

Veel bedrijven kiezen ervoor om hun producten aan te bieden in andere landen. In dit artikel behandelen we SEO strategieën en wordt duidelijk hoe jij organisch vindbaar wordt met je website in de zoekresultaten in andere landen.

Interessante SEO strategieën

Voor bedrijven die graag willen uitbreiden naar andere landen, is een goede internationale SEO strategie belangrijk om bezoekers te genereren en uiteindelijk succesvol te worden. Hoewel SEO in de kern hetzelfde is in andere landen, zijn er zeker verschillen waarmee je best rekening houdt. In dit artikel leggen we uit waar je allemaal op kunt te letten als je de grens over gaat en organisch vindbaar wil worden.

SEO strategieën: begin met subfolders of kies een nieuw domein

Allereerst is het belangrijk dat je een website aanmaakt voor het land waarin je actief wil zijn. Zo kan je ervoor kiezen om subfolders te maken of te gaan voor een geheel nieuw domein. Je kan als Nederlands bedrijf bijvoorbeeld kiezen om een heel nieuw domein aan te maken voor de Belgische markt, namelijk jouwwebsite.be.

Het is vanaf een .NL domein namelijk niet mogelijk om een /BE subfolder te maken en daarmee goed te ranken in de Belgische markt. Hierdoor kan je namelijk alleen het Nederlands sprekende gedeelte in België bereiken. Het is daarnaast ook niet aan te raden om op een Franse website een /BE folder aan te maken.

Heb jij een website met een .com domein of ben je van plan om in een ander land dan bijvoorbeeld België je producten of diensten aan te bieden? Dan raden we aan om een subfolder aan te maken. Die profiteert zo mee van de autoriteit van het gehele domein en hierdoor wordt het gemakkelijker om sneller betere posities te behalen.

SEO strategieën

Voorbeeld website met subfolder-strategie

Een voorbeeld van een website dat voor deze strategie heeft gekozen is Mobilitybooker. Een website waarbij je verschillende mobiliteiten kan vergelijken via een mobility- en travelplanner. Mobilitybooker biedt deze service aan in heel Europa en daarvoor maakten ze subfolders voor al deze landen.

Het is af te raden om subdomeinen aan te maken op de website. Zoekmachines zien het namelijk als een apart domein, wat als nadeel heeft dat subdomeinen niet profiteren van de waarde van het gehele domein. Voorbeelden van subdomeinen zijn nl.Webshop.com of be.Webshop.com.

Content optimaliseren per land

Uiteraard dien je de content te optimaliseren voor het land waarvoor jij de producten of diensten wil gaan aanbieden. Voordat je begint met content schrijven is een uitgebreide keyword-analyse vereist. Zo weet je naar welke zoektermen mensen zoeken en kan je dat verwerken in je tekst. Online marketing tools die je hiermee kunnen helpen zijn Ahrefs, Google keyword planner en Ubersuggest.

Let op met vertalingen!

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat een letterlijke vertaling uit het Nederlands naar de taal waarvoor je gaat schrijven niet altijd juist is. Voetbal is in het Amerikaans geen Football maar Soccer en Belgen noemen een prepaid simkaart een herlaadkaart. Doe daarom grondig onderzoek naar de taal van het land om perfecte content te schrijven. Minder vlotte of onlogische zinnen kunnen ervoor zorgen dat een consument voor een ander bedrijf kiest omdat hij/zij je website niet vertrouwt.

Kies voor een Splashpage

Om de gebruiker optimaal te bedienen is het goed om een splashpage te maken. Dat is een pagina die een bezoeker te zien krijgt waarbij hij/zij de taal van de website kan selecteren. Een website die gebruik maakt van een splashpage is de kledingwinkel Pull & Bear.

Op de spalshpage kan je het land en de taal kiezen waarin je je website wil weergeven. Alleen bezoekers die direct navigeren naar de website krijgen deze landingspagina te zien. Mensen die vanuit een zoekmachine navigeren krijgen de website direct te zien in de juiste taal. Zoekmachines als Google en Bing geven namelijk de voorkeur aan de homepage van een land-taalcombinatie van de bezoeker in hun organische zoekresultaten.

Hreflang in de broncode plaatsen​

Een Hreflang tag zorgt ervoor dat zoekmachines begrijpen in welke regio of welke taal een pagina bedoeld is. De tag geeft Google aan wat de meest geschikte pagina is om de indexeren. Bovendien voorkom je gedupliceerde content. Zo kan het zijn dat er voor de Nederlandse site dezelfde content is geschreven als voor de Belgische website. Zonder Hreflang wordt dit gezien als gedupliceerde content. Daardoor toont Google de websites allebei minder goed in de Nederlandse en Belgische zoekresultaten

Stel je hebt een bedrijf met een Nederlandse en Belgische website. Om duplicate content te voorkomen dient er op elke pagina op de beide websites een hreflang in de broncode te worden geplaatst naar de Nederlandse en Belgische versie. Een hreflang kan er als volgt uitzien:

link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”https://www.jouwwebsite.nl” />

Hier wordt de Nederlandse taal in Nederland getoond.

link rel=”alternate” hreflang=”nl-be” href=”https://www.jouwwebsite.be” /

In dit geval wordt de Nederlandse taal in België getoond.

link rel=”alternate” hreflang=”fr-be” href=”https://www.jouwwebsite.be” /

Tot slot wordt de Franse taal in België getoond

Bij het maken van een hreflang is het dus belangrijk dat je eerst de taal benoemt die gesproken wordt en daarna het land waarin de website weergeven moet worden.

GEO-locatie in Google Search Console

Om Google nog beter te laten begrijpen wat de land-taalcombinatie van een bepaald domein is, is het goed om alle internationale domeinen toe te voegen in Google Search Console. Binnen dit programma van Google kan je gemakkelijk aangeven wat de land-taalcombinatie is.

Veel kansen in het buitenland? Goede SEO strategieën zijn noodzakelijk!

Het buitenland biedt veel kansen voor ondernemers om hun producten of diensten aan te bieden. Je bedenkt echter best een goede strategie om de website vindbaar te maken in de zoekmachines. Om zo bezoekers naar de website te laten navigeren. Nog een goede strategie om een goede positie in de zoekresultaten te bekomen is het genereren van kwalitatieve relevante backlinks.

Bij het bouwen van je website denk je ook best aan de techniek en de geschreven content. Bovendien moet duplicate content worden voorkomen, zodat andere domeinen geen negatieve gevolgen hebben met hun online vindbaarheid.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email