Zijn productkosten plus winst gelijk aan verkoopprijs? Incompleet. Om de juiste prijs voor een product of dienst te bepalen, moet je idealiter ook rekening houden met de vraag, de koopkracht van de klant, de concurrentie, de productpositionering, zakelijke doelstellingen en mogelijk andere factor

Daarom moeten veel factoren in overweging worden genomen bij het formuleren van de juiste strategie. In dit artikel introduceren we kort de drie belangrijkste prijsstrategieën voor het bedrijf en bepaalde subgroepen. Je kunt ook ondersteuning krijgen van ervaren marketingbureaus bij het bepalen van uw strategie.

Definitie

De prijsstrategie maakt deel uit van de prijsstrategie van het bedrijf. Deze instructies spreken voor zich en omvatten alle overwegingen en beslissingen die van invloed zijn op de prijs van een product of dienst. De onderscheiding maakt deel uit van de marketingmix buiten het product-, verkoop- en communicatiebeleid om. Het uitgangspunt van veel prijsstrategieën zijn lagere prijslimieten. Dit is de verkoopprijs die alle kosten dekt die door het product of de dienst worden gemaakt zonder winst te genereren. Op basis hiervan spelen zowel externe factoren (zoals marktomstandigheden) als interne factoren (zoals bedrijfsdoelstellingen en positionering) een rol. Afhankelijk van of je jezelf als een goedkope leverancier of een luxemerk beschouwt, zal de prijs variëren.

Vaste prijsstrategie

Als je als bedrijf één keer de productprijs bepaalt, heet dat een fixed price-strategie. De positionering van het product in de markt speelt bij deze strategieën een belangrijke rol.

Lage prijsstrategie

In de lage-prijsstrategie proberen leveranciers zich tegen bijzonder lage prijzen te positioneren. Discountketens (zoals Aldi of Lidl) volgen dit beleid. Door de bijzonder lage prijs kan het een breed publiek bereiken. Deze strategie is echter alleen rendabel als alle andere bedrijfskosten zo laag mogelijk worden gehouden. Een ander nadeel van de lage-prijsstrategie is dat het klanten alleen via de prijs aan één leverancier bindt.

Hoge prijsstrategie

Naast de middenprijsstrategie die nominaal gericht is op de middenmarkt en klanten met een gemiddelde koopkracht, zijn er ook hoogprijsstrategieën. Hun kenmerk is dat de prijs van het product hoger is dan die van de concurrent.

Wie de hoogste prijs vraagt, moet dit echter kunnen bewijzen met de kwaliteit en bijbehorende afbeeldingen. Een vaak genoemd voorbeeld van een hoge prijsstrategie is de computerfabrikant Apple. Qua prestaties zijn Apple-laptops en -computers soms duurder dan concurrenten. Tegelijkertijd is de kwaliteit van Apple-producten overtuigend en wordt deze soms zelfs een statussymbool, wat weer vraag creëert.

Luxe prijsstrategie

Luxe prijsstrategieën staan aan de top van de vaste prijsstrategieën. Hier is naast het merkimago en de kwaliteit van de producten vooral de verwachte exclusiviteit van belang. In tegenstelling tot de laaggeprijsde strategie, die is afgestemd op de grote massa, richten leveranciers van luxe artikelen zich op een kleine maar zeer trouwe klantenkring.

Uitzonderingen met vaste-prijsstrategieën

Prijsdifferentiatie

Prijsdifferentiatie als prijsstrategie is een uitzondering in het geval van vaste prijsstrategieën. Hier vraagt een bedrijf verschillende vaste prijzen voor een en hetzelfde product. Regionale factoren kunnen een rol spelen bij het bepalen van de prijzen. Een voorbeeld hiervan is wanneer een product in meerdere landen met verschillende prijsniveaus wordt aangeboden en het product dus in elk land een andere prijs heeft. Een ander voorbeeld van prijsdifferentiatie is de klassieke kwantumkorting. Voorbeelden van individuele prijsdifferentiatie zijn kortingen voor studenten of gepensioneerden.

Strategie voor doelgerichte kosten

De target costing strategie berekent hoe duur een product maximaal kan zijn om het aantrekkelijk te houden voor klanten. Deze waarde is dan gericht als de prijs.

Afroomstrategie

In de afroomstrategie wordt een product eerst tegen een dure prijs op de markt gebracht. Als de vraag in de loop van de tijd afneemt, daalt ook de prijs. Een klassiek voorbeeld van deze prijsstrategie zijn IT-producten die na verloop van tijd niet meer actueel zijn.

Penetratiestrategie 

De penetratiestrategie is de tegenovergestelde prijsstrategie van skimmen. Hier wordt een product op de markt gebracht tegen een lage prijs, die dan achtereenvolgens wordt verhoogd. Met deze strategie kan snel marktaandeel worden gecreëerd en een nieuw product worden gepositioneerd. Deze strategie wordt vaak gebruikt voor elektronische apparatuur.

Prijsconcurrentie strategieën

Prijs-concurrentie strategieën zijn ook dynamische prijsstrategieën en zijn sterk gebaseerd op de prijzen van de concurrenten. Net als bij de vaste prijsstrategieën kunnen ze worden onderverdeeld in categorieën van de laagste naar de hoogste prijs.

Concurrentie strategie

Price wars zijn de dynamische tegenhanger van goedkope strategieën. Het bedrijf probeert zich te onderscheiden van zijn concurrenten door de laagste prijs in de markt. Price wars producten hebben een breed publiek getrokken. De prijzen kunnen echter in de loop van de tijd veranderen, afhankelijk van het gedrag van concurrenten.

Volgers

Prijsvolgers bepalen meestal de prijs op basis van de hoogste prijs van vergelijkbare producten op de markt, en verlagen de prijs vervolgens iets. De prijs wordt voortdurend aangepast aan de prijs van de prijsleider. High-end merken volgen meestal deze strategie, maar zijn niet zo bekend als prijsleiders.

Leiders

Prijsleiders hebben meestal niet alleen de hoogste prijzen, maar hebben ook het grootste marktaandeel en de grootste reputatie. Dit zijn meestal grote, bekende bedrijven met een bepaald merkimago die in de ogen van klanten hogere prijzen kunnen aantonen.

cre
Creatie Maakt Alles
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
BrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementSocial MediaAdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
faam
NAAM en FAAM
Rotterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventAdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
vsia
Visia Media
Heerlen, Netherlands
5/5 - 8 aanbevelingen
BrandingWeb DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
wirelab-2
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingGraphic DesignWeb DevelopementAdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
benge
Bengelmedia
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
Web DesignGraphic DesignEventE-CommerceAdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
lounge
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Web DesignEventE-CommerceAdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
pauw
PauwR Digital Marketing
Tilburg, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingGraphic DesignE-CommerceAdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
pr
2twintig
Rotterdam, Netherlands
5/5 - 0 aanbeveling
BrandingSocial MediaEventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
team
Whello Amsterdam | Digital Marketing Agency
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 31 aanbevelingen
SEOWeb DesignGraphic DesignContent MarketingE-CommerceMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
proj
Studio Projectie B.V.
Leiden, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
adv
ASEGA
Tilburg, Netherlands
5/5 - 0 aanbeveling
BrandingContent MarketingSocial MediaMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
sol
XYMS: Data Driven Marketing Consultancy
Utrecht, Netherlands
5/5 - 11 aanbevelingen
BrandingMarketing AutomationEventE-CommerceAdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
ten
Ten Stripes
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
BrandingE-CommerceMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
goo
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceAdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
hipp
Hippr
Rotterdam, Netherlands
5/5 - 2 aanbevelingen
Social MediaMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
online
Bloei Online
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 2 aanbevelingen
SEOBrandingMobile MarketingSocial MediaMarketing AutomationE-CommerceMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-06-04-om-14-54-34
Online Bazen
's-Hertogenbosch, The Netherlands
4,5 - 13 aanbevelingen
TrendingSalesWeb DesignSocial MediaE-mail MarketingE-CommerceAdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-06-04-om-14-44-23
Wirelab
Amsterdam, The Netherlands
5 - 5 aanbevelingen
BrandingWeb DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
Shortcut Advertising
Brussels, Belgium
4,3 - 12 aanbevelingen
Marketing
Ontdek het agentschaparrow_forward

Weet je nog steeds niet zeker welke prijs de beste is?

Daarom hangt de juiste prijsstrategie af van veel variabelen, die van bedrijf tot bedrijf verschillen. Wij adviseren u graag bij het vinden van geschikte partners om uw prijsstrategie te ontwikkelen. Sortlist is het grootste onafhankelijke bureauplatform in Europa.