De kracht van product placement

Hoe bedrijven films en TV gebruiken om hun merken te promoten

Elk jaar besteden we heel veel tijd aan het kijken van films en TV. De beste shows worden bekeken door een enorm publiek van over de hele wereld, en kunnen een blijvend effect hebben op de hedendaagse cultuur. Groepen van toegewijde fans bespreken en bekritiseren hun favoriete films en shows in online forums, via sociale media en onder elkaar. De enorme hoeveelheden merchandise die de meest succesvolle shows vergezellen is een bewijs van hun populariteit.

Voor een bedrijf zijn deze grote aantallen toeschouwers en trouwe fans echter een ideale gelegenheid om hun producten te verkopen aan een geboeid en enthousiast publiek. Historisch gezien gebeurde dit meestal via de reclameblokken die in bioscopen werden getoond voordat een film begon te spelen, of in de reclameblokken die TV-programma’s op de traditionele televisie onderbreken.

Een andere, minder voor de hand liggende manier om toegang te krijgen tot dit publiek is door middel van product placement, waarbij een bedrijf zijn product of merk prominent in een scène van een film of TV-show heeft. Deze subtielere manier van adverteren bestaat al geruime tijd, maar het belang ervan neemt toe naarmate het bioscoopbezoek daalt, wat betekent dat het vaak de enige manier is om de aandacht van de kijkers te trekken en uw product te promoten.

Aangezien reclame de meest gevraagde dienst op Sortlist is, die van 2020 tot 2021 met 14% is toegenomen, hebben we besloten om de prevalentie van product placement als reclamemethode te onderzoeken. We kunnen nu onthullen welke merken en producten het meest te zien zijn in films en televisie, en welke films en shows de meeste product placements bevatten.

arrow_downward

De topfilms voor product placements

Product placement in films

Aantal films:

1.954

Aantal product placements:

24.635

Gemiddelde product placement per film:

12.61

Product placement in films vindt al tientallen jaren plaats. Je merk of product associëren met een populaire franchise of een heldhaftig personage is een slimme manier om je imago te verbeteren en een positieve indruk op te bouwen. Vaak gaat het om subtiele plaatsingen waarbij je misschien onbewust merkt dat het gekozen bier van een personage een bepaald merk is, soms is het iets duidelijker, zoals het personage van Will Smith in I, Robot die geobsedeerd is door zijn nieuwe Converse Allstars.

Zoals we kunnen zien, is dit fenomeen gemeengoed geworden: de gemiddelde film bevat 12,61 product placements tijdens de speelduur. In dit deel bekijken we de films met het hoogste aantal product placements aller tijden.

1

@glamrockgirlz

Josie and the Pussycats

109 Product placements

De film met het hoogste aantal product placements is Josie and the Pussycats, een muzikale komedie uit 2001 die helaas niet aansloeg bij het publiek en minder dan de helft van het geschatte budget van 39 miljoen dollar aan de kassa heeft terugverdiend. In deze film werden 109 verschillende producten gebruikt voor marketingdoeleinden, wat suggereert dat men een beetje te ver is gegaan met het te gelde maken van de film in plaats van een memorabele film te maken.

2

@sexandthecity.official

Sex and the City

89 Product placements

De eerste verfilming van de gelijknamige tv-show Sex and the City heeft met 89 het op een na hoogste aantal product placements. Door verder in te gaan op het liefdesleven van de hoofdpersonages die de fans hadden leren kennen en liefhebben, beseften adverteerders al snel hoe effectief product placement in deze film kon zijn. Deze bewerking was een daverend succes, met een budget van ongeveer 65 miljoen dollar dat werd gerechtvaardigd door een wereldwijde box office opbrengst van 418,8 miljoen dollar.

2

@celebsonsocial

Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby

89 Product placements

Op de tweede plaats, met ook 89 product placements, staat de komedie Talladega Nights uit 2006: The Ballad of Ricky Bobby. Deze film volgt de carrière van de fictieve NASCAR-coureur Ricky Bobby (Will Ferrell) die van een bescheiden begin tot sportief sterrendom evolueert, met als hoogtepunt een krachtmeting met de buitenlandse rivaal Jean Girard, gespeeld door Sacha Baron Cohen. Het decor van een sport overspoeld met reclame is de perfecte gelegenheid voor tal van product placements.

Top 10 films
1

Josie and the Pussycats (2001)

@glamrockgirlz
2

Sex and the City (2008)

@sexandthecity.official
2

Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby (2006)

@celebsonsocial
4

Ocean's 8 (2018)

@oceans8movie
5

Knocked Up (2007)

@hotdvds
6

Wall Street: Money Never Sleeps (2010)

@tomek.cnm
7

Hackers (1995)

@oldfashionedreimagined
8

The Amazing Spider-Man 2 (2014)

@theamazingspidermanx
9

Back to the Future (1985)

@backtothefuturetrilogy
10

Kingsman: The Golden Circle (2017)

@taronloveyou
10

Pain & Gain (2013)

@and_rmd
10

Sex and the City 2 (2010)

@just.the.city

Plaats

Film

Jaar van uitbrengen

Product placements

De top TV-programma’s voor product placements

Naast de reguliere commercials tussen of tijdens de afleveringen, kunnen tv-programma’s ook product plaatsingen om extra inkomsten van merken en marketeers te brengen. Het gemiddelde aantal product placements per TV-programma ligt zelfs veel hoger dan het gemiddelde per film, namelijk op 49,36. Bovendien hebben TV-programma’s de kans om meerdere reeksen te produceren, waardoor reclame veel meer kansen heeft om hun producten in de show op te nemen.

1

@theofficeframes

The Office (US)

1,448 Product placements

Het TV-programma met het hoogste aantal product placements is The Office (VS), met maar liefst 1.448 afzonderlijke gevallen van product placement . The Office was een enorm succesvolle sitcom over de werkplek, gebaseerd op een Britse show met dezelfde naam, die in totaal 9 seizoenen duurde, wat verklaart waarom merken zo graag hun producten in beeld wilden zien.

2

@seinfeld_newyork

Seinfeld

867 Product placements

De legendarische Amerikaanse sitcom Seinfeld registreerde met 867 het op een na hoogste aantal product placements. Als een van de meest succesvolle sitcoms aller tijden met 180 afleveringen, zullen de producten die in Seinfeld zijn geplaatst veel te zien zijn geweest bij het publiek.

3

@sexandthecity.official

Sex and the City

806 Product placements

Op de derde plaats komt Sex and the City, met 806 product placements in 6 seizoenen. Een andere zeer populaire show die zelfs tot twee films heeft geleid. Sex and the City is bekeken door miljoenen kijkers die allemaal de producten van de merken hebben gezien.

Top 10 TV-programma’s
1

The Office (US)

@theofficeframes
2

Seinfeld

@seinfeld_newyork
3

Sex and the City

@sexandthecity.official
4

Friends

@friends
5

Ballers

@ballershbo
6

Billions

@billions_show_time
7

Superstore

@nbcsuperstore
8

Cobra Kai

@netflixgeeked
9

Silicon Valley

@siliconhbo
10

Stranger Things

@strangerthingstv

Plaats

TV-programma

Product placements

De belangrijkste productcategorieën die in films en televisieprogramma’s zijn verschenen

Nadat we hebben gekeken naar de films en programma’s met de meeste product placements, gaan we nu kijken welke soorten producten in onze favoriete media werden opgenomen. Hier zien we het totaal aantal geregistreerde product placements voor elke productcategorie.

1

Kleding

5,844 Product placements

De productcategorie met de meeste product placements in TV en films is Kleding, met 5.844 afzonderlijke product placements. Deze categorie is bijzonder gemakkelijk op te nemen en effectief voor marketeers, omdat u beroemde acteurs uw merchandise kunt laten dragen en deze kunt laten zien aan het publiek in filmtheaters en huiskamers over de hele wereld.

2

Dranken & niet-alcoholische dranken

5,029 Product placements

Het op één na hoogste aantal product placements was te zien in de categorie Dranken & niet-alcoholische dranken, met een totaal van 5.029. Deze categorie is ook ideaal voor product placements, aangezien elke scène waarin een personage naar een restaurant gaat, een maaltijd nuttigt of gewoon dorst heeft, een potentiële gelegenheid is om uw product aan het publiek te verkopen.

3

Alcoholische dranken

4,822 Product placements

Op de derde plaats kwam de categorie alcoholische dranken, die 4.822 gevallen van product placement registreerde. Elk personage dat naar een bar gaat, of elke scène met een feest, viering of bijeenkomst is een uitgelezen kans om uw eigen merk bier, wijn of sterke drank in de opname te integreren, en zo uw merk te associëren met de goede tijden op het scherm.

Top 10 productcategorieën
1

Kleding

2

Dranken & niet-alcoholische dranken

3

Alcoholische dranken

4

Schoenen

5

Voedsel & kruidenierswaren

6

Sneakers

7

Laptops & draagbare computers

8

Auto’s

9

Bier

10

Mobiele Telefoons & Smartphones

Plaats

Product categorie

Product placements

De merken die het meest gebruik maken van Product placement

We waren ook benieuwd welke specifieke merken het meest gebruik maken van Product placement als marketingtactiek. Hier zien we het totale aantal product placements voor de top 10 meest voorkomende merken in films en tv.

Over het geheel genomen heeft Apple met 5293 de meeste gevallen van Product placement, maar dit cijfer is verdeeld over enkele van hun eigen merken, zoals MacBook en iPhone, die apart zijn geteld.

1

Nike

3,134 Product placements

Het meest vertegenwoordigde merk is Nike, met 3314 Product placements . Of het nu gaat om streetwear of sportieve schoenen, er is een eindeloze lijst van personages die ideale modellen zijn om stijlvolle schoenen op het scherm te tonen.

2

Macbook

2,145 Product placements

Op de tweede plaats staat MacBook, die technisch gezien in de Apple-categorie had kunnen vallen, maar met zo veel product placements verdiende hij een eigen plek in ons klassement. Van levendige kantoorscènes tot melancholische schrijvers die op het strand zitten, MacBook is over de hele wereld in allerlei contexten te zien.

3

iPhone

1,626 Product placements

iPhones, een van de populairste merken van de 21e eeuw, zijn overal ter wereld in zakken en handtassen te vinden. Hun strak design, betrouwbaarheid en populariteit zorgen ervoor dat de klanten telkens wanneer een nieuw model wordt uitgebracht, terugkomen voor meer.

Top 10 merken
1

Nike

2

MacBook

3

Iphone

4

Coca-Cola

5

Dell

6

Sony

7

Adidas

8

Microsoft

9

Hewlett-Packard

10

Microsoft Surface

Plaats

Merk

Product placements

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email