Aantal films:
1.954Elk jaar besteden we heel veel tijd aan het kijken van films en TV. De beste shows worden bekeken door een enorm publiek van over de hele wereld, en kunnen een blijvend effect hebben op de hedendaagse cultuur. Groepen van toegewijde fans bespreken en bekritiseren hun favoriete films en shows in online forums, via sociale media en onder elkaar. De enorme hoeveelheden merchandise die de meest succesvolle shows vergezellen is een bewijs van hun populariteit.
Voor een bedrijf zijn deze grote aantallen toeschouwers en trouwe fans echter een ideale gelegenheid om hun producten te verkopen aan een geboeid en enthousiast publiek. Historisch gezien gebeurde dit meestal via de reclameblokken die in bioscopen werden getoond voordat een film begon te spelen, of in de reclameblokken die TV-programma’s op de traditionele televisie onderbreken.
Een andere, minder voor de hand liggende manier om toegang te krijgen tot dit publiek is door middel van product placement, waarbij een bedrijf zijn product of merk prominent in een scène van een film of TV-show heeft. Deze subtielere manier van adverteren bestaat al geruime tijd, maar het belang ervan neemt toe naarmate het bioscoopbezoek daalt, wat betekent dat het vaak de enige manier is om de aandacht van de kijkers te trekken en uw product te promoten.
Aangezien reclame de meest gevraagde dienst op Sortlist is, die van 2020 tot 2021 met 14% is toegenomen, hebben we besloten om de prevalentie van product placement als reclamemethode te onderzoeken. We kunnen nu onthullen welke merken en producten het meest te zien zijn in films en televisie, en welke films en shows de meeste product placement en bevatten.
Aantal films:
1.954Aantal product placement en:
24.635Gemiddelde product placement per film:
12.61product placement in films vindt al tientallen jaren plaats. Je merk of product associëren met een populaire franchise of een heldhaftig personage is een slimme manier om je imago te verbeteren en een positieve indruk op te bouwen. Vaak gaat het om subtiele plaatsingen waarbij je misschien onbewust merkt dat het gekozen bier van een personage een bepaald merk is, soms is het iets duidelijker, zoals het personage van Will Smith in I, Robot die geobsedeerd is door zijn nieuwe Converse Allstars.
Zoals we kunnen zien, is dit fenomeen gemeengoed geworden: de gemiddelde film bevat 12,61 product placement en tijdens de speelduur. In dit deel bekijken we de films met het hoogste aantal product placement en aller tijden.
1
@glamrockgirlz
109 Product placements
De film met het hoogste aantal product placement en is Josie and the Pussycats, een muzikale komedie uit 2001 die helaas niet aansloeg bij het publiek en minder dan de helft van het geschatte budget van 39 miljoen dollar aan de kassa heeft terugverdiend. In deze film werden 109 verschillende producten gebruikt voor marketingdoeleinden, wat suggereert dat men een beetje te ver is gegaan met het te gelde maken van de film in plaats van een memorabele film te maken.
2
@sexandthecity.official
89 Product placements
Die erste Filmadaption der gleichnamigen Serie Sex and the City weist mit 89 die zweithöchste Anzahl an Produktplatzierungen auf. Da das Liebesleben der Hauptfiguren, die die Fans inzwischen gut kennen und lieben, weiter erkundet wurde, erkannten Werbetreibende schnell, wie effektiv Produktplatzierung in diesem Film sein kann. Die Verfilmung war ein großer Erfolg, und das Budget von etwa 65 Millionen Dollar wurde durch ein weltweites Einspielergebnis von 418,8 Millionen Dollar gerechtfertigt.
2
@celebsonsocial
89 Product placements
An zweiter Stelle steht ebenfalls mit 89 Produktplatzierungen die Komödie Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby von 2006. Der Film verfolgt die Karriere des fiktiven NASCAR-Fahrers Ricky Bobby (Will Ferrell), der sich von bescheidenen Anfängen bis zum Sportstar hocharbeitet, was in einem Showdown mit dem ausländischen Rivalen Jean Girard (gespielt von Sacha Baron Cohen) kulminiert. Der Schauplatz eines von Werbung überschwemmten Sportfilms ist die perfekte Gelegenheit für eine Vielzahl von Produktplatzierungen.
Plaats |
Film |
Jaar van uitbrengen |
Product placements |
---|
Naast de reguliere commercials tussen of tijdens de afleveringen, kunnen tv-programma’s ook product plaatsingen om extra inkomsten van merken en marketeers te brengen. Het gemiddelde aantal product placement en per TV-programma ligt zelfs veel hoger dan het gemiddelde per film, namelijk op 49,36. Bovendien hebben TV-programma’s de kans om meerdere reeksen te produceren, waardoor reclame veel meer kansen heeft om hun producten in de show op te nemen.
1
@theofficeframes
1,448 Product placements
Het TV-programma met het hoogste aantal product placement en is The Office (VS), met maar liefst 1.448 afzonderlijke gevallen van product placement . The Office was een enorm succesvolle sitcom over de werkplek, gebaseerd op een Britse show met dezelfde naam, die in totaal 9 seizoenen duurde, wat verklaart waarom merken zo graag hun producten in beeld wilden zien.
2
@seinfeld_newyork
867 Product placements
De legendarische Amerikaanse sitcom Seinfeld registreerde met 867 het op een na hoogste aantal product placement en. Als een van de meest succesvolle sitcoms aller tijden met 180 afleveringen, zullen de producten die in Seinfeld zijn geplaatst veel te zien zijn geweest bij het publiek.
3
@sexandthecity.official
806 Product placements
Op de derde plaats komt Sex and the City, met 806 product placements in 6 seizoenen. Een andere zeer populaire show die zelfs tot twee films heeft geleid. Sex and the City is bekeken door miljoenen kijkers die allemaal de producten van de merken hebben gezien.
Plaats |
TV-programma |
Product placements |
---|
Nadat we hebben gekeken naar de films en programma’s met de meeste product placement en, gaan we nu kijken welke soorten producten in onze favoriete media werden opgenomen. Hier zien we het totaal aantal geregistreerde product placement en voor elke productcategorie.
1
5,844 Product placements
De productcategorie met de meeste product placement en in TV en films is Kleding, met 5.844 afzonderlijke product placement en. Deze categorie is bijzonder gemakkelijk op te nemen en effectief voor marketeers, omdat u beroemde acteurs uw merchandise kunt laten dragen en deze kunt laten zien aan het publiek in filmtheaters en huiskamers over de hele wereld.
2
5,029 Product placements
Het op één na hoogste aantal product placement en was te zien in de categorie Dranken & niet-alcoholische dranken, met een totaal van 5.029. Deze categorie is ook ideaal voor product placement en, aangezien elke scène waarin een personage naar een restaurant gaat, een maaltijd nuttigt of gewoon dorst heeft, een potentiële gelegenheid is om uw product aan het publiek te verkopen.
3
4,822 Product placements
Op de derde plaats kwam de categorie alcoholische dranken, die 4.822 gevallen van product placement registreerde. Elk personage dat naar een bar gaat, of elke scène met een feest, viering of bijeenkomst is een uitgelezen kans om uw eigen merk bier, wijn of sterke drank in de opname te integreren, en zo uw merk te associëren met de goede tijden op het scherm.
Plaats |
Product categorie |
Product placements |
---|
We waren ook benieuwd welke specifieke merken het meest gebruik maken van Product placement als marketingtactiek. Hier zien we het totale aantal product placement en voor de top 10 meest voorkomende merken in films en tv.
Over het geheel genomen heeft Apple met 5293 de meeste gevallen van Product placement, maar dit cijfer is verdeeld over enkele van hun eigen merken, zoals MacBook en iPhone, die apart zijn geteld.
1
3,134 Product placements
Het meest vertegenwoordigde merk is Nike, met 3314 Product placements . Of het nu gaat om streetwear of sportieve schoenen, er is een eindeloze lijst van personages die ideale modellen zijn om stijlvolle schoenen op het scherm te tonen.
2
2,145 Product placements
Op de tweede plaats staat MacBook, die technisch gezien in de Apple-categorie had kunnen vallen, maar met zo veel product placements verdiende hij een eigen plek in ons klassement. Van levendige kantoorscènes tot melancholische schrijvers die op het strand zitten, MacBook is over de hele wereld in allerlei contexten te zien.
3
1,626 Product placements
iPhones, een van de populairste merken van de 21e eeuw, zijn overal ter wereld in zakken en handtassen te vinden. Hun strak design, betrouwbaarheid en populariteit zorgen ervoor dat de klanten telkens wanneer een nieuw model wordt uitgebracht, terugkomen voor meer.
Plaats |
Merken |
Product placements |
---|
We wilden te weten komen welke films en tv-programma’s de meeste product placement bevatten en welke merken en producten het meest aan bod komen. Om dit te doen, gebruikten we gegevens van Product Placement Blog waarmee we de meest voorkomende tags in hun index van product placement konden zien, evenals de topfilms en -shows. We verdeelden de tags in merken en productcategorieën en rangschikten ze naargelang hun frequentie. We hebben ook informatie van iMDB gebruikt om de box office-statistieken te bespreken van enkele van de films met de meeste product placement.Hierdoor konden we nagaan of deze product placement succesvol waren in het marketen van hun merken aan een groot publiek.