codes ontcijferen
Web Development

Is de QR-code in 2023 terug van weggeweest?

4,17/5(6)

We zijn de QR-code en het qr code ontcijferen een tijdje uit het oog verloren, maar in 2022-2023 is het terug van weggeweest. Het werd beschouwd als één van de meest veelbelovende technologieën van de toekomst, maar in 2013 werd tot grote spijt de QR-code doodverklaard. Het grote probleem was dat je verschillende applicaties nodig had voor qr code ontcijferen.

Deze applicaties waren vaak niet de moeite waard om te downloaden vanwege hun gebruiksonvriendelijkheid. In 2017 werd hier dé oplossing voor gevonden…

Apple introduceerde de camera met de standaardfunctie QR-code scanner. Vandaag hebben alle smartphone toestellen deze functie en kun je makkelijk QR-codes ontcijferen door je camera erop te richten. De rest van het werk gebeurt vanzelf. Dit biedt de kans voor bedrijven om met QR-codes beter er beter voor te staan, zeker voor mobiel gebruik. Ontdek wat de toekomst in petto heeft en voor welke nieuwe doeleinden QR-codes bestemd zijn.

Enkele indrukwekkende feiten over QR-codes:

  •         In 2018 waren er twee keer zoveel QR-codes gescand in Europa, dan in 2015
  •         In Australië is er 90% smartphone penetratie waardoor het gebruik van QR-codes blijft stijgen
  •         In China maakt 50% van smartphone users gebruik van QR-codes en dat meerdere malen per week. Dit maakt de regio het snelst groeiende land voor mobiele betalingen
  •         In Nederland is het grootste platform voor het uitvoeren van contactloze betalingen iDEAL en in België is dat Bancontact
  •         In Azië gaat het zo ver dat het geven van geld aan daklozen via QR-codes gebeurt
  •         QR-codes worden het meest gebruikt om informatie te geven, aanbiedingen te promoten of applicaties te downloaden
  •         In 2019 hebben bedrijven als Nestlé, Emirates en Nike QR-codes toegevoegd aan hun marketingaanbod
  •       65% van de Chinese consumenten hebben meer vertrouwen in producten die uitgerust zijn met een QR-code
  •         In 2019 hebben 91% van alle iOS gebruikers toegang tot de QR-code lezer
  •        Apple heeft bij het lanceren van iOS13 de QR-code ervaring op punt gezet en gelooft dat dit een vaste waarde zal blijven

Waarom zijn QR-codes belangrijk in 2023?

QR-codes zijn extreem belangrijk om de link tussen het offline en online gebeuren te leggen. De technologie van smartphones staan nu zo op punt dat iedereen over het internet beschikt en een QR-code lezer heeft. Omdat de smartphone continu in de hand zit en gemiddeld drie uur gebruikt wordt per dag is het een kans die je zeker niet mag missen.

We mogen offline marketing zeker niet aan de kant schuiven, want er zijn gewoon zaken die online niet zo goed kunnen worden afgebeeld. Daarom zijn QR-codes de ideale manier om de twee belevingen te combineren. Als je hierin slaagt creëer je een sterkere brand story.

Een prachtig voorbeeld van een bedrijf dat hierin slaagt is Albert Heijn. De supermarktketen gebruikt Siri als “virtuele assistent” en is gekoppeld aan de eigen app “Appie”. Zo kan je boodschappen doen door je lijstje simpelweg in te spreken. Een ander voorbeeld van een bedrijf dat het offline en online gebeuren combineert is IKEA. Met hun app “IKEA Place” kunnen klanten door middel van augmented reality meubelstukken in de woonruimte plaatsen zodat je weet of het mooi is en of het past bij je smaak.

In welke sectoren kom je QR codes tegen?

Ondanks het fout ingeschatte succes van de QR-code in 2013, is codes ontcijferen steeds relevanter geworden, wat zal leiden tot een welverdiende doorbraak in Europa en Noord-Amerika. Deze technologie biedt voordelen zoals kostenbesparing en dynamiek.

De QR-code heeft een grotere capaciteit dan de traditionele barcode. Het ingebouwde errorsysteem zorgt ervoor dat beschadigde codes hersteld en opnieuw gebruikt kunnen worden. Ontdek waarvoor QR-codes en het algemeen codes ontcijferen in de toekomst ingezet zullen worden.

Retail

Door het gebruik van QR-codes worden bezoekers gemakkelijk naar je website gelokt. Deze techniek wordt gebruikt om meer verkeer te genereren en dit zal het aankoopproces vlotter maken. Spoor potentiële klanten aan door een opvallende call-to-action toe te voegen, een voorbeeld hiervan kan zijn:“scan hier om meer te weten te komen.”

Met het ontcijferen van codes zoals QR-codes kan je eenvoudig de klantendienst bereiken en communicatie stroomlijnen. Scan de QR-code, kies uit gestandaardiseerde boodschappen voor sms of e-mail, druk op verzenden en klaar. Het doel is tijd besparen en in dit opzicht van codes ontcijferen is dat zeker gelukt.

Verder zijn QR-codes een handig hulpmiddel om promoties te verspreiden. Deel kortingsbonnen uit en trek klanten aan door een opmerkelijke slogan toe te voegen aan de actie. Je zult zien dat in een mum van tijd het klantenbestand zal uitbreiden.

Vergeet niet dat het verzamelen van klantgegevens topprioriteit is om nieuwsbrieven te versturen. Met de QR-code genereer je leads zonder de klant overbodige inspanningen te laten doen. Hou klanten op de hoogte van productlanceringen of kortingen. Als je feedback wil krijgen van de klant kun je deze eenvoudig toevoegen aan de QR-code.

In 2017 is het kledingmerk Cath Kidston een samenwerking aangegaan met Pinterest. De bedoeling hiervan was om aan elk kledingstuk een QR-code toe te voegen en bij het scannen hiervan kwam je rechtstreeks terecht op een moodboard van Pinterest. Het is de bedoeling om de klant inspiratie te geven over waar en hoe het kledingstuk gedragen kan worden. Door het verrijken van de shopping experience ga je in dialoog met de klant. Cath Kidston was de eerste winkel in het Verenigd Koninkrijk die dit initiatief lanceerde in 68 winkels.

Restaurants

Met QR-codes kunnen restaurants nieuwe klanten aantrekken, maar belangrijker nog om klanten terug te laten komen. Klanten van restaurants hebben een redelijk onvoorspelbaar gedragspatroon en zijn emotioneel gebonden. Gelukkig is de klant te beïnvloeden door QR-codes.

Binnen netwerkmarketing en neuromarketing zijn QR-codes effectief. Als je verschillende menukaarten hebt, gebruik dan QR-codes. Hierdoor kan je menukaarten aanpassen als de inhoud verandert. Je klanten blijven zo op de hoogte van de nieuwste gerechten, wat hen stimuleert om terug te keren.

Een ander leuk idee is het werken met verschillende dagen. Zet elke dag in teken van een bepaald thema, bijvoorbeeld Taco Tuesday. Je kan ook een soort van Happy Hour lanceren, maar dan online. Geef uitzonderlijke kortingen waar je publiek op afkomt. Zorg wel dat je goed nadenkt over acties dat bij de identiteit van je restaurant passen. Een goede tip is om de suggesties in de kijker te zetten. Dit zijn de gerechten waar je klanten voor blijven terugkomen.

Gezondheidszorg

Ook hier zul je QR-codes regelmatig tegenkomen. Stel, je gaat naar het ziekenhuis en je wilt je aanmelden om meer informatie over je ingreep te krijgen. Dit kan eenvoudig door QR-codes te scannen. Een andere nuttige toepassing is voor mensen met griep of andere kwaaltjes, je scant de QR-code en komt zo terecht op het advies dat je nodig hebt. Op deze manier kunnen dokters zich focussen op dringende zaken en verliezen ze minder tijd.

Met QR-codes is het bovendien eenvoudig om patiëntendossiers op te stellen. Als je naar de dokter gaat, kun je een polsbandje dragen met een QR-code en hoeft de dokter niet uren naar jouw specifieke dossier te zoeken.

Een andere toepassing van QR-codes in de medische sector is het bedienen van medische apparatuur. Als een dokter meer uitleg of instructies nodig heeft voor het bedienen van de apparatuur dient de QR-code als perfecte oplossing.

Zo beschikken dokters continu over handleidingen of kunnen ze oplossingen vinden als er een defect is. Niet enkel is dit in het voordeel voor de patiënt, maar drijft het de kwaliteit van gezondheidszorg omhoog. QR-codes worden onmisbaar zowel voor het behandelen van patiëntendossiers, als voor het registreren van medicijnen en marketing bij gezondheidszorg. 

Conclusie: We hebben QR-codes nog steeds nodig

De QR-code kende uitdagingen, maar in 2023 brengt deze technologie gemak. In Azië faciliteren QR-codes al het dagelijks leven, en Europa volgt snel. Ze duiken op in marketing, retail, restaurants en gezondheidszorg. Met een smartphone kun je moeiteloos codes ontcijferen. Bedrijven, benut QR-codes volop. Ze verbeteren klantbeleving en helpen bij het verzamelen en meten van marketingdata.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email