Design thinking
Creative & Design

Hoe Omarm je Design Thinking Voor Het Optimaliseren van Jouw Digitale Innovatie Strategieën?

5,00/5(5)

Design thinking is een veelvoorkomende term binnen de wereld van startups en scale ups. En hoewel de naam suggereert dat design thinking alles te maken heeft met design en visuele aspecten, kun je het toepassen op veel meer aspecten binnen je bedrijfsprocessen. Zo kunnen jouw digitale innovatie strategieën enorm profiteren van het toepassen van design thinking. Hoe dat werkt? Dat lees je hier.

First things first: wat is design thinking?

Voordat we beter kunnen begrijpen hoe design thinking je bedrijf kan helpen met het optimaliseren van je digitale innovatie strategieën, is het een goed idee om te bekijken wat de term precies inhoudt. Design thinking is een benadering of methodologie gefocust op het oplossen van een probleem. Een van de meest essentiële stappen in het oplossen van een probleem, is het volledig begrijpen wat het probleem is, waar het vandaan komt, en welke opties er zijn om het probleem zo efficiënt mogelijk op te lossen. Design thinking zet de gebruiker en zijn/haar visie en ervaring centraal, en stimuleert teams om verder te kijken dan slechts de wensen van de klant. Alleen met het volledige doorgronden van een probleem kunnen juiste oplossingen gedefinieerd worden. 

Het design thinking proces

Design thinking volgt vijf concrete stappen die je helpen in het process van het begrijpen en definiëren van het probleem, en het vinden van een passende oplossing.

Gebruik empathie

Empathie staat centraal binnen de mindset van design thinking en vormt één van de belangrijkste hoekstenen van een human-centered digitale innovatie strategie. Maar wat is empathie precies? En hoe pas je het toe tijdens het definiëren van een goede digitale innovatie strategie? Empathie omvat een diepgaand begrip voor de persoon waar je een product of service voor aanbiedt. Alleen door exact te begrijpen hoe jouw target audience denkt en doet, kun je strategieën vormen die perfect aansluiten bij het probleem van jouw eindgebruikers. 

We leven in een tijd waarin informatie altijd en overal beschikbaar is. Onze smartphones geven ons constante prikkels aan input en het wordt moeilijker om die prikkels interessant genoeg maken om onze aandacht erbij te houden. Door ons te verplaatsen in de schoenen van onze volgers, kunnen we een beter beeld schetsen van wat deze individuen nodig hebben om hooked te raken. Hier volgen een aantal technieken voor het toepassen van empathie binnen design thinking:

  • Ga ervan uit dat je bezoekers beginners zijn die nog weinig weten over de service of het product dat je verkoopt.
  • Kom in contact met je bezoekers en potentiële eindgebruikers, praat met ze, stuur surveys rond, en geef ze de ruimte voor input en feedback.
  • Zet je eigen voorkennis en oordelen opzij om ruimte te maken voor de ervaring van je eindgebruikers.
  • Maak gebruik van zogenoemde “empathy maps”, waarmee je de behoeften en het gedrag van je gebruikers duidelijk kan visualiseren.

Definieer het probleem

Zodra je de kneepjes van het empathisch begrip voor je eindgebruikers onder de knie hebt, is het tijd om in het probleem te duiken. Ten slotte, een juiste en succesvolle oplossing kan alleen gevormd worden als het probleem duidelijk op papier staat. Nu je weet hoe je je eindgebruikers beter kunt begrijpen, kun je de obstakels die zij ondervinden definiëren en visualiseren. In deze fase verzamel je alle informatie die je via je eindgebruikers binnen hebt gekregen. Het precies kunnen definiëren van het probleem toont aan dat je begrijpt waar je klanten tegenaan lopen, wat hun frustraties zijn en hun behoeften. Met die kennis kun je content gaan creëren die je eindgebruikers triggert en aanzet tot actie. 

Genereer nieuwe ideeën

Het probleem staat op papier, nu is het moment om te brainstormen. Aangezien bij design thinking de klant centraal staat, is het handig om deze ook te betrekken bij het bedenken van potentiële oplossingen. Werk je in een team? Betrek dan je collega’s erbij, ook als ze zelf niet binnen het marketing departement actief zijn. Hoe meer input, hoe duidelijker jouw beeld op het probleem en hoe meer creatieve oplossingen er opduiken. Pak je pen en een stapel papier bij de hand en schroom vooral niet om alle input vast te leggen, dit kan goed van pas komen tijdens de volgende fase: het maken van prototypes. 

Maak iteratieve prototypes

De beste manier om snelle en waardevolle feedback op je nieuwe ideeën te krijgen is door middel van testen. Met het maken van prototypes in de vorm van een minimaal uitgewerkt product of strategie geef je je team en eindgebruiker de mogelijkheid om je ideeën te testen. Op die manier voorkom je dat je al je tijd en moeite stopt in het uitwerken van een plan wat uiteindelijk niet het effect blijkt te hebben waar je op hoopte. 

Het iteratief uittesten van verschillende prototypes door je collega’s en eindgebruikers bespaart een hoop tijd, moeite, en uiteindelijke teleurstelling. Deze test strategie past perfect bij de agile werkwijze die momenteel erg populair is onder startups en scale ups. Agile methodologieën, zoals Scrum sprints, zorgen ervoor dat er zo snel mogelijk een zo succesvol mogelijk product op tafel komt. Het volledige proces van ideeën genereren, prototypes maken, testen, feedback genereren, en nieuwe implementaties doorvoeren duurt tijdens zo’n sprint over het algemeen niet langer dan twee à drie weken, afhangend van de grootte van het project. 

De ultieme test

Na het proces van iteratief testen heb je waarschijnlijk voldoende feedback teruggekregen om een duidelijk beeld te schetsen van de uiteindelijke oplossing die het best aansluit op het probleem. In deze fase neem je dan ook de stap om je plan de wijde wereld in te sturen en je oplossing te laten testen door een veel breder publiek. Omdat je als het goed is al een flink aantal tests achter de rug hebt na de prototype fase, is de kans groter dat je oplossing ook aanslaat op de markt. 

Echter, het kan ook gebeuren dat je oplossing niet het gewenste resultaat oplevert, wat betekent dat je een aantal stappen terug moet doen en wederom op zoek moet gaan naar een alternatief. Laat je hierdoor niet ontmoedigen, aangezien een test als deze waardevolle feedback oplevert, succesvol of niet. 

 

dtprocess

 

Design thinking voor de ideale digitale innovatie strategie

Nu je een duidelijk beeld hebt van het proces van design thinking en het genereren van nieuwe ideeën en passende oplossingen, is het tijd om uit te vinden hoe je deze aanpak kan toepassen voor het optimaliseren van je digitale innovatie strategieën. Zoals we al weten, draait design thinking voornamelijk om empathie en het leren begrijpen van jouw eindgebruikers en de problemen waar ze tegenaan lopen.Het toepassen van design thinking op je digitale innovatie strategie resulteert in een waardevolle combinatie van een goed product met een goede service, wat uiteindelijk bijdraagt aan de kracht van jouw merk en de aflevering van hoogwaardige producten. 

Lizard Global is een internationaal software ontwikkelingsbedrijf, met de focus op het ontwerpen en ontwikkelen van hoogstaande websites, web-apps, en mobiele applicaties. Binnen Lizard Global wordt er veel waarde gehecht aan de behoeftes van de eindgebruiker, en zijn/haar ervaring tijdens het gebruik van een applicatie of website. Al onze individuele services, van digitale conceptualisatie en technisch onderzoek, tot ontwerp en development, worden gedreven door de kracht van design thinking. Innovatieve intra- en entrepreneurs verwelkomen we met open armen voor een brainstormsessie over het ontwikkelen van hun app-idee. Hierbij duiken we diep in de markt en de behoeften van de gebruikers die uiteindelijk beslissen over het succes van een nieuwe app of website. Door onze ervaring en kennis te combineren met de toepassing van empathie, kunnen we samen met onze klanten een innovatief idee uitwerken tot een concreet concept. 

Hierna begint het proces van ontwikkeling, waarin ook het concept van design thinking centraal blijft staan. Tijdens onze UI/UX design processen houden we rekening het hoe gebruikers door de website/app navigeren en welke visuele elementen kunnen bijdragen aan een geoptimaliseerde gebruikerservaring. Na de goedkeuring van het design, duiken we in de technische ontwikkeling van de website/app/web-app, waarbij het product een tastbare vorm krijgt. Onze Agile werkwijze, met bi-weekly Scrum sprints is toegespitst op het iteratief testen van het product, om er zeker van te zijn dat zowel de klant als de eindgebruiker tevreden zijn. 

Wanneer het proces van productontwikkeling is afgerond, kijken we samen met de klant naar een go-to-market strategie die perfect aansluit bij de behoeften van eindgebruikers, de competitie, en de huidige status van de markt. Zodra het product is gelanceerd, vervolgen we onze samenwerking door middel van het onderhouden van de technische aspecten het product, en het meedenken over duurzame Growth & digitale innovatie strategieën.

Hulp nodig?

Ben je nog op zoek naar een digitale partner die samen met jou in het proces van digitale innovatie duikt? Lizard Global gaat graag deze nieuwe uitdaging aan, en bieden gratis digital conceptualization sessies aan om jouw idee verder vorm te geven; ten einde als jouw digitale partner samen een software platform te ontwikkelen. Neem graag contact met ons op via onze website of social media kanalen voor vragen of om een afspraak in te plannen. 

Dit artikel werd geschreven door Lotte Cleffken van Lizard Global

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email