Data insights om jouw E-mailmarketing campagne aan te sturen
Laatst geüpdate op 18 januari 2022 om 09:38 am
E-mail is een van de meest effectieve kanalen voor bedrijven om doelgroepen te bereiken. Maar elke e-mailcampagne moet goed worden gepland, onderzocht en opgebouwd aan de hand van de inzichten van de klant. Als e-mailmarketeer weet je hoe belangrijk het is om data te gebruiken als drijvende kracht voor marketingactiviteiten.
Het is jouw taak om te zien wat werkt en wat niet werkt in je campagne, zodat je deze kunt optimaliseren voor betere prestaties. Zoals je wellicht hebt ervaren, is het vinden van data niet moeilijk. De meeste providers van e-mail marketing bieden analytische dashboards om verschillende informatie over jouw prestaties weer te geven. Het kan een uitdaging zijn om de specifieke data te vinden die je nodig hebt en om inzichten te vinden die jouw campagne zullen stimuleren.
Kies de juiste metrieken om op te volgen
Door een “data driven” e-mailcampagnestrategie direct toe te passen, kunnen bedrijven hun prestaties meten. Dit laat zien waar e-mail zijn ontwerpwerk zal voltooien en waar verbeteringen kunnen helpen om betere resultaten te behalen.
Bijna 90% van de bedrijven beschouwt data als onderbenutte activa, maar het proces van gegevensanalyse kan ontmoedigend zijn. Er is al maanden of zelfs jaren een grote hoeveelheid gegevens gegenereerd en bedrijven moeten de indicatoren bepalen waarop ze zich moeten concentreren om de meest waardevolle inzichten van het publiek te krijgen.
Door de volgende indicatoren te behouden, kunnen bedrijven de effectiviteit, betrokkenheid en het succes van e-mail achterhalen:
Open Rates
Deze metriek toont het aantal keren dat een e-mail wordt geopend.
ROI
Dit is hoeveel return on investment (ROI) jouw e-mailcampagnes genereren. Om te berekenen kan je gewoon het bedrag dat je in de verkoop hebt gedaan nemen, minus het bedrag dat je hebt geïnvesteerd in de campagne, vervolgens delen door het bedrag dat je hebt geïnvesteerd in de e-mail en vermenigvuldigen met 100. Wijs verschillende waarden toe aan meer verschillende categorieën van leads die je krijgt en baseer dit op hoe groot de kans is dat ze inkomsten zullen genereren.
Click-through rates (CTR)
Dit is het aantal unieke gebruikers die op een of meer van de links in jouw e-mail hebben geklikt. Om te berekenen deel je simpelweg het totale aantal klikken door het aantal verzonden e-mails en vermenigvuldig je het met 100.
Hoewel de CTR de meest voor de hand liggende metriek is om bij te houden, is het een eenvoudige manier om het succes van jouw e-mail bij te monitoren door bij te houden hoe dit aantal in de loop van de tijd verandert. Het is een fantastische manier om te zien hoe betrokken mensen zijn bij jouw content. En het is ook een belangrijk component om het succes van je A/B (of split) tests te bepalen.
Bounce rates
Bounce rate is het aantal e-mails dat niet met succes is afgeleverd. Om te berekenen, deel je simpelweg het aantal e-mails dat stuitert door het totale aantal verzonden e-mails en vermenigvuldig je het met 100.
Er is een onderscheid tussen “hard” of “soft” bounces:
Soft bounces komen naar je terug als gevolg van tijdelijke problemen met een legitiem e-mailadres, bijvoorbeeld een probleem met de server van de ontvanger.
Hard bounces zijn te wijten aan een niet-bestaand, gesloten of ongeldig e-mailadres, wat betekent dat deze e-mails nooit met succes zullen worden afgeleverd. Verwijder deze altijd direct van je lijst omdat ze de reputatie van je afzender kunnen beïnvloeden, wat kan leiden tot het verwarren van je e-mails met spam door e-mailproviders zoals Gmail.
Spam rating
Een aantal aanbieders van e-mailcampagnes kennen een spamrating toe aan e-mails voordat ze worden verzonden. Dit is gebaseerd op het linkvolume en bepaalde termen die verband houden met spam.
Unsubscribe rates
Ontdek hoeveel abonnees ervoor kiezen om zich uit te schrijven voor het ontvangen van jouw berichten.
Conversion rates
Dit is het aantal gebruikers dat specifieke acties onderneemt (zoals het kopen van producten of het inschrijven voor cursussen). Om te berekenen, deel je het aantal mensen dat de bewerking uitvoert door het aantal verzonden e-mails en vermenigvuldig je het met 100. Het uiteindelijke doel van jouw marketingcampagne is immers om jouw abonnees ertoe te brengen specifieke acties te ondernemen. Het meten van de conversieratio is een van de belangrijkste maatregelen om de e-mailprestaties te bepalen. Het bijhouden van links mag niet intimiderend zijn: stel gewoon een e-maillink in met een unieke tracking-URL en je weet de bron van elke klik.
Hoe weet je op welke gegevens je je moet richten?
Hoewel de meest besproken data inzichten van onschatbare waarde zijn voor jouw bedrijf, kan het moeilijk zijn om te weten waar je moet beginnen. Nu volstaat het om te beslissen op welke gebieden je je moet concentreren om een maximale ROI te behalen. Hier zijn enkele voorbeelden:
Je lijst met abonnees uitbreiden
Om het aantal mensen dat jouw website bezoekt, het aantal mensen dat zich op diensten abonneert, het aantal mensen dat jouw e-boeken downloadt, enz. te vergroten, is het belangrijkste doel van jouw e-mailcampagne om meer abonnees aan te trekken. Daarom kan je CTA’s zoals “Download mijn e-book” of “Aanmelden om gratis tools uit te proberen” gebruiken en je concentreren op het weergeven van statistieken over de groeisnelheid van de abonneelijst. Je moet ook het aantal aandelen bijhouden om te zien of jouw e-mail geschikt is voor nieuwe gebruikers.
Verwijder niet-aangesloten abonnees
Zoals we hebben gezien, is groei belangrijk, maar het verbreken van de abonnees kan de reputatie van jouw afzender negatief beïnvloeden. Deze e-mails worden “gray mails” genoemd en kunnen de bezorging van jouw e-mails negatief beïnvloeden. Deze gebruikers kunnen jouw e-mail bijvoorbeeld markeren als ‘spam’. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je mogelijk moet betalen voor elk e-mail die je verzendt, dus verspil je kostbaar geld aan deze 500 oninteressante mensen.
Het stimuleren van conversieratios
Als je ten slotte tevreden bent met jouw e-maillijst en deze onlangs hebt opgeschoond, kan je je concentreren op het proberen om van potentiële gebruikers betalende klanten te maken.
Deze e-mails tonen jouw diensten, producten en merken meer in detail. Je kan gratis proefversies, productvideo’s, demo’s en klantrecensies aanbieden. In dit geval moet je de conversieratio tussen potentiële klanten en huidige klanten controleren.
Hoewel al deze punten voor de hand liggen, hebben veel marketeers e-maildoelen gesteld, maar kunnen ze hun voortgang niet volgen.
Volg de voortgang van de hele maand en leg iedere maand zorgvuldig de veranderingen in indicatoren vast, zodat je de zwakste schakels in het klantentraject en de verkoopkanalen kunt aanwijzen.
Doe aan A/B testing je voor een maximaal resultaat
Naast het bewaken van alle bovenstaande statistieken, kan je ook inzicht krijgen in wat nuttig of ongeldig is voor jouw publiek bij het uitvoeren van A/B-tests (ook bekend als split-testen).
Hiermee kan je gerichte en subtiele wijzigingen aanbrengen in jouw e-mailcampagne, waarbij je twee verschillende subsets van dezelfde e-mail levert voor twee subsets van klanten. Op deze manier begrijp je direct welke versie betere resultaten oplevert voordat je de volledige lijst indient, waardoor de resultaten van de hele campagne worden verbeterd.
Maar dit is nog maar het begin.
Om je e-mailmarketing succes te verzekeren, moet je alle gegevens die we hebben besproken, goed benutten. Vervolgens kan je jouw ROI verhogen en meer conversies genereren door een ervaringsanalyse uit te voeren.
Segmenteer jouw doelgroep om de relevantie van e-mail te vergroten
Het vinden van de juiste e-mailmarketing service kan lastig zijn. Door jouw doelgroep te segmenteren, kan je consumenten gemakkelijker betrekken bij relevante en boeiende e-mails. Dit is effectiever dan alle abonnees te bombarderen met dezelfde boodschap en te hopen dat ze voldoende actie ondernemen om deze inspanning te bewijzen.
Marketeers kunnen verschillende soorten gegevens gebruiken om het publiek te segmenteren voor hun e-mailmarketing. Het belangrijkste item is de handelsactiviteit van de klant: wat hebben ze gekocht, hoe vaak hebben ze het gekocht, wat was de gemiddelde orderwaarde en hoeveel kostte het?
Je leert welke klanten het meest waardevol zijn en welke klanten nog moeten kopen.
Een ander belangrijk type gegevens zijn de persoonsgegevens: naam, leeftijd, geslacht en locatie. Deze informatie krijg je onmiddellijk bij een registratie of wanneer een klant een aankoop doet.
Met deze gegevens kunnen marketeers e-mails versturen naar verschillende leeftijdsgroepen, geslachten en geografische regio’s. Er kan bijvoorbeeld paniek zijn bij het kopen van dameskleding of activiteiten gericht op een jong publiek. Segmentatie zorgt ervoor dat alleen degenen die het meest waarschijnlijk interesse tonen, op de markt worden gebracht.
De volgende soorten gegevens hebben betrekking op klantgedrag. Hoeveel e-mails openen ze en ondernemen ze actie? Hoe vaak hebben ze geselecteerd of gekocht? Laten ze hun karren vaak vallen?
Benchmarking kan je redden
E-mailmarketing-benchmarks zijn cruciale gegevens die worden gebruikt om het succes van je e-mailmarketing campagnes te bepalen. Bij het beoordelen van e-mailmarketing benchmarks zijn er twee sets waar je je bewust van moet zijn:
- De benchmarks van je merk – de persoonlijke benchmarks van je merk met betrekking tot de hierboven vermelde sleutelprestatie-indicatoren (a.k.a. opens, click-through-rates, enz.). Deze benchmarks zouden de gemiddelden van jouw merk moeten zijn.
- De benchmarks voor jouw branche-e-mailmarketing – dit zijn de gemiddelde benchmarks met betrekking tot dezelfde sleutelprestatie-indicatoren.
Zodra je de persoonlijke e-mailmarketing benchmarks van je merk hebt verzameld, kun je ze met elkaar vergelijken om de gemiddelden van je branche weer te geven, met het uiteindelijke doel om te zien hoe goed je presteert.
Weet je niet zeker waar jouw branche staat? Je kunt hier een lijst vinden met cijfers per industrie.
Conclusie
Uiteindelijk draait het bij het gebruik van data insights om het sturen van je e-mailmarketing wanneer je het slim aanpakt. Je moet ervoor zorgen dat je de prestaties van elke verzonden e-mail kunt meten, dat je in staat bent om een gezonde e-maillijst bij te houden, en dat je precies weet hoe je vooruitgang boekt in de richting van je einddoelen. Door deze punten vast te stellen, ben je goed op weg naar uitstekende e-mailmarketing.