Leads omzetten in klanten met behulp van e-mailmarketing
E-mail Marketing

Leads omzetten in klanten met behulp van e-mailmarketing

5,00/5(1)

Jouw e-mailmarketing mag niet meer tijd in beslag nemen dan het waard is om leads om te zetten in klanten. E-mails kunnen betrouwbare leads opleveren, maar het kan een verspilling van tijd zijn om zich te concentreren op de manuele werkzaamheden. Dus hoe kan je e-mail automatisering gebruiken om leads om te zetten in klanten?

Ten eerste, begrijp jouw klanten

Voordat je leads kunt omzetten in klanten uit een e-mailcampagne, moet je je klanten beter begrijpen. Wat zijn hun behoeften als ze de website van jouw dealer bezoeken? Welke pijnpunten willen ze misschien aanpakken? Zijn ze op zoek naar een platform met informatie? Zijn ze op zoek naar service waarbij ze op de hoogte blijven van nieuwe promoties of acties?

E-mailmarketing is effectieve vorm van communicatie

E-mail is misschien niet langer de nieuwste technologie waar iedereen enthousiast over is, maar het is ondertussen een onmisbaar aspect op vlak van communicatie, waar mensen dagelijks op kunnen rekenen. Hoewel e-mail niet erg aantrekkelijk is, is het wel betrouwbaar: in 99 procent van de gevallen wordt een verstuurde e-mail alsnog afgeleverd.

Daarentegen bereikt een post op sociale media slechts ongeveer 2 procent van jouw volgers, terwijl een e-mail bijna gegarandeerd in de inboxen van jouw publiek terechtkomt. Bovendien heeft e-mail een ongelooflijk groot bereik, want meer dan 94 procentvan de Belgische  bevolking met internet gebruikt e-mail en bijna driekwart van de tieners in het land.

Gepersonaliseerde E-mails worden opgemerkt 

Een andere reden waarom e-mailmarketing ook effectief kan zijn is omdat je de berichten kunt personaliseren, waardoor de kans bestaat dat een ontvanger jouw e-mail opent. Bovendien verminderen gepersonaliseerde e-mails het aantal unsubscribe rates en is de kans dat ze worden geopend groter omdat ze een hogere click-through-ratio hebben.

Er zijn veel manieren waarop je e-mails kunt personaliseren, waaronder het gebruik van de naam van de ontvanger in het onderwerp of de begroeting, het gebruik van de naam van een echte werknemer voor de naam van de afzender, en het verzenden van e-mails op het juiste moment van de dag (het zal wat testen vereisen voordat je dit kunt bepalen).

Leads in segmenten voor op maat gemaakte content

Een andere manier om de effectiviteit van e-mailmarketing verder te vergroten is door jouw leads op te delen in verschillende segmenten op basis van hun kopers die gedetailleerde informatie bevatten zoals demografie, werkgelegenheid, winkelgewoonten, het stadium van de customer journey, en nog veel meer. Zodra je jouw ontvangers hebt gesegmenteerd, kun je de e-mails voor de verschillende segmenten aanpassen om zeer gepersonaliseerde en aangepaste content aan te bieden. Hier zijn een paar manieren waarop je e-mails op maat kunt maken op basis van segmentatie:

  • Het wijzigen van de taal om verschillende demografieën aan te spreken
  • Aanbiedingen op maat maken op basis van koop- en zoek gewoonten
  • Schrijven van verschillende content (of) over verschillende onderwerpen
  • Het aanbieden van speciale acties op basis van geografische ligging
  • Het aanbieden van voorgestelde producten of diensten op basis van behoeften of aankopen in het verleden

Stuur diverse e-mails om een relatie op te bouwen

Net zoals er verschillende genres van literatuur zijn, zo zijn er ook verschillende soorten e-mails, en niet alle e-mails zijn in alle situaties geschikt. In feite is het belangrijk om e-mails te sturen die gebaseerd zijn op onderwijs en informatie; anders loop je het risico te sterk te worden en een lead af te schrikken.

De eerste e-mail die je stuurt moet de lead voorzien van informatie die betrekking heeft op jouw bedrijf of jouw vakgebied en die jouw expertise op dit gebied laat zien. De volgende e-mail kan een probleem aan het licht brengen waarmee jouw prospect te maken kan krijgen of een pijnpunt dat veel voorkomt bij jouw klanten. Pas na het verzenden van deze eerste paar inleidende e-mails kun je beginnen met de suggestie dat jouw bedrijf misschien wel de oplossing is die ze nodig hebben, maar dat het toch vooral educatief is. Daarna kun je verkoopinformatie en zelfs aanbiedingen in jouw e-mails opnemen, samen met beoordelingen of getuigenissen van andere tevreden klanten.

Hoewel dit een langdradig proces lijkt, zal het sturen van de juiste soorten e-mails op het gepaste moment helpen om een relatie met jouw prospects op te bouwen. Door gebruik te maken van informatieve e-mails zullen prospects zien dat je niet enkel probeert te verkopen, maar eerder dat je wilt helpen om een probleem op te lossen. Dit zal loyaliteit opbouwen en prospects vertrouwd maken met jouw merk en tegen de tijd dat je klaar bent om jouw producten of diensten te promoten, zal de prospect klaar zijn om te luisteren.

E-mail marketing is essentieel om je leads te behouden

Hoewel e-mail al enkele decennia bestaat, is het nog steeds een effectief digitaal marketinginstrument waar alle bedrijven van kunnen profiteren. E-mail kan je weer in contact brengen met de bezoekers die op jouw website zijn geweest, maar die zijn vertrokken zonder dat je ze kon omzetten in klant. E-mail is ook zeer effectief omdat het kan worden gepersonaliseerd en aangepast aan individuele mensen en specifieke segmenten. De sleutel tot e-mailmarketing is om het rustig aan te doen en jouw campagne te beginnen met zeer educatieve e-mails die prospects voorzien van informatie over een probleem of uitdaging waar ze mee te maken hebben, en om je een weg te banen naar de promotie-e-mails die zijn ontworpen om te worden geconverteerd.

Promotionele content per e-mail om conversies te stimuleren

Als je eenmaal een relatie hebt opgebouwd met jouw prospects door middel van een reeks informatieve e-mails, kunt je actief beginnen met het promoten van jouw bedrijf, zolang je er niet opdringerig over bent. Een goede manier om dit te doen is om een product in de e-mail op te nemen dat is afgestemd op prospects op basis van hun segment. Je kunt ook gepersonaliseerde verkopen, deals, exclusieve aanbiedingen en andere gegevens of promotiemateriaal opnemen, die jouw prospects zullen verleiden om door te klikken en te converteren.

Er zijn twee zeer belangrijke dingen om te onthouden wanneer je e-mail op een promotionele manier gebruikt: de call to action en de landingspagina. Het opnemen van een duidelijke en overtuigende call to action in de e-mail is essentieel om prospects door te laten klikken. Ook moet de e-mail een link bevatten naar een aangepaste landingspagina dat specifiek betrekking heeft op de content van de e-mail; anders kan de prospect in de war raken en stuiteren. Als de e-mail die je stuurde bijvoorbeeld een speciaal product promoot dat je net hebt gelanceerd, moet de landingspagina betrekking hebben op dat product.

Conclusie

Hoewel e-mail al enkele decennia bestaat, is het nog steeds een effectief digitaal marketinginstrument waar alle bedrijven van kunnen profiteren. E-mail kan je weer in contact brengen met de bezoekers die op jouw website zijn geweest, maar die zijn vertrokken zonder dat je ze kon omzetten in klant. E-mail is ook zeer effectief omdat het kan worden gepersonaliseerd en aangepast aan individuele mensen en specifieke segmenten. De sleutel tot e-mailmarketing is om het rustig aan te doen en jouw campagne te beginnen met zeer educatieve e-mails die prospects voorzien van informatie over een probleem of uitdaging waar ze mee te maken hebben, en om je een weg te banen naar de promotie-e-mails die zijn ontworpen om te worden geconverteerd.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email