Meer klanten en inkomsten voor jouw onderneming via je website. Dat is wat je wil. Maar kun jij die SEO tekst voor je website zelf schrijven of heb je daar een SEO expert voor nodig? En wat doet zo’n SEO expert nu eigenlijk? Op die vragen geven we antwoord.

Voor veel ondernemers is het nodig dat ze van alle markten thuis zijn om kosten te besparen. Ze denken dat door het lezen van een aantal online artikelen over search engine optimization en meta omschrijvingen zij zelf hun SEO tekst kunnen schrijven.

En natuurlijk is dat een mogelijkheid. Maar dat kost tijd, die je als ondernemer beter kunt besteden aan datgene waarom jij jouw onderneming hebt opgezet en waar jij werkelijk goed in bent.

We zetten op een rijtje wat een goede SEO tekst is, wat een SEO expert is, en wat de voor- en nadelen zijn van zelf content schrijven of het uitbesteden aan een expert.

Na het lezen van dit artikel ben je in staat om een goed geïnformeerde beslissing te maken of jij het schrijven van de teksten voor je website in eigen handen houdt of dat je een expert gaat inschakelen.

Inhoudsopgave

Over SEO teksten, alt tekst en meta omschrijving

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
impact-banner-2
Impact Media Concepts
Nuenen, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-30-49
AlienTrick
Hengelo, Netherlands
- 0 aanbeveling
Digital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DesignGraphic DesignE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-34-16
ZUID Creatives
Tilburg, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-15-04-59
Mediatastisch
Echt, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
SEOContent MarketingSocial MediaE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-16-47
PXL.Widgets
Haarlem, Netherlands
5/5 - 8 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentE-mail MarketingE-CommerceCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-43-32
mProvement
Hilversum, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
SEOE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward

Wat zijn goede SEO teksten?

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie, je maakt je tekst optimaal voor zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing, zodat ze de tekst makkelijk kunnen vinden en categoriseren.

Als je over een bepaald onderwerp gaat schrijven, dan is het verwerken van relevante zoekwoorden van belang en als je een tekst schrijft dan heeft die tekst ook een goede inleiding nodig. Want Google kijkt niet alleen naar bepaalde zoekwoorden, er wordt ook gekeken of de tekst inhoudelijk de lezer aanspreekt.

Een lange lap tekst met veelvuldig gebruik van dezelfde woorden is niet bepaald een geoptimaliseerde SEO tekst. SEO teksten vroeger waren eigenlijk een aaneenschakeling van de belangrijkste zoekwoorden, waarbij het minder om de inhoud ging. Je voegde een paar externe links naar je SEO tekst toe en hupsakee, klaar was je en Google was blij. Maar de algoritmes van Google veranderen voortdurend.

Als je nu een SEO tekst publiceert kijkt Google ook naar de inhoud, Google weet wanneer het een goed verhaal is. Het gaat erom of de belangrijkste zoekwoorden ook relevant zijn voor het onderwerp waar je over schrijft, dat je je tekst optimaliseert door het gebruik van woorden die de Google gebruiker, jouw klant in wording, vaak gebruikt.

Wat moet er gebeuren voor zoekmachine optimalisatie?

  • Het belangrijkste zoekwoord en de belangrijkste zoekterm uitvinden gerelateerd aan jouw branche, jouw klant en jouw teksten. 
  • Een goede meta omschrijving maken van jouw tekst. Een zogenaamde meta description is het maken van een korte bondige zin met het belangrijkste keyword erin, waardoor Google precies kan zien wat het belangrijkste is aan jouw tekst.
  • Zorgen voor goede linkbuilding. Andere belangrijke websites die relevant zijn voor jouw bedrijf laten linken naar jouw website, zodat Google kan zien hoe belangrijk jij bent.
  • Anticiperen op de mogelijke zoekresultaten en zorgen dat je dat weer terugvindt in de teksten voor jouw website. Semantische zoekwoorden gebruiken, zoekwoorden die allemaal een relatie hebben met de context van jouw tekst.
  • Jouw afbeeldingen een alt tekst meegeven, niet alleen een toegankelijkheidseis van de Nederlandse overheid zodat mensen met een visuele beperking ook weten waar een afbeelding over gaat, maar ook door Google als waardevol gezien, zeker als je ervoor zorgt dat je een omschrijving geeft die bij de inhoud van je tekst past.
  • Op de hoogte blijven van de veranderingen die Google en consorten doorvoeren, zodat je ook mee blijft lopen in deze race voor de hoogste ranking.

SEO teksten schrijven, zelf doen of overlaten aan de expert?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het SEO teksten laten schrijven een apart vak geworden.

Zonder die specifieke kennis is het opbouwen van een goede website met eigen blogs en hier en daar een interessant artikel een leuke hobby, maar je kunt je afvragen of die inspanning genoeg bezoekers naar je website trekt.

Net zoals in het televisieprogramma Help mijn man is klusser, waar de man des huizes vol goede moed is begonnen om zijn huis zelf te verbouwen, kom je ook allerlei onverwachte hindernissen tegen als je SEO teksten gaat schrijven en staat je website er dan misschien na jaren werk nog steeds een beetje hulpeloos bij in de Google ranglijsten.

Meer informatie over een SEO expert

Photo by Stephen Phillips on Unsplash

Wat is eigenlijk een SEO expert?

Een SEO expert of specialist heeft het tot zijn vak gemaakt om websites zo vindbaar mogelijk te maken in zoekmachines, met als doel het verhogen van het organische bezoekersverkeer en mensen aanzetten tot actie, de zogenaamde conversies, b.v. een online aankoop of telefonisch contact.

Wat doet een SEO expert precies?

Wat een SEO expert precies doet is voor iedere website en ieder bedrijf anders. Maar hier zijn een aantal van de werkzaamheden, die natuurlijk altijd in overleg met jou of je team worden uitgevoerd.

De SEO expert:

  • creëert zoekmachine vriendelijke URL’s
  • bedenkt de perfecte SEO titel
  • laat zien hoe je relevante Google afbeeldingen kunt gebruiken
  • maakt relevante interne links naar gerelateerde artikelen
  • zorgt dat er via externe links naar jouw website gelinkt wordt
  • kijkt naar de belangrijkste zoekterm voor jouw potentiële bezoeker
  • maakt slim gebruik van b.v. de Yoast SEO plugin
  • adviseert jou waar je op moet letten als je content creëert voor je website
  • analyseert trends en vertaalt ze naar jouw branche en website
  • doet onderzoek zodat hij telkens weer verbeterde resultaten kan behalen in de zoekmachines
  • blijft op de hoogte van de laatste richtlijnen van Google en andere zoekmachines
  • zorgt voor resultaten op de lange termijn

Wat levert een SEO expert mij op?

Een SEO expert neemt je veel werk uit handen en geeft jou veel handige tips voor je teksten en je website met een duidelijke uitleg waarom sommige dingen van belang zijn.

Het bespaart je tijd en kopzorgen over wat Google nu weer bedacht heeft en waarom jouw website niet gevonden kan worden.

Een goede SEO expert zorgt voor gratis extra verkeer naar je website, wat je meer klanten kan opleveren.

Redenen om SEO teksten schrijven aan een expert over te laten

Photo by Alizée Baudez on Unsplash

Een goede tekst schrijven is niet genoeg

Een goed geschreven pakkende tekst is natuurlijk een bijdrage aan de content van jouw website. Maar het is helaas niet genoeg. 

Er is zoveel concurrentie qua artikelen in de zoekmachines, dat er tegenwoordig veel kennis voor nodig is om ervoor te zorgen dat mensen ook daadwerkelijk bij jouw goed geschreven informatieve artikel uitkomen. Want als het niet gelezen wordt, dan heeft niemand er iets aan.

Er is dus onderzoek nodig en pas na de resultaten op Google te hebben bekeken, een zoekmachinevriendelijke URL te maken, een pakkende intro te schrijven en zoekwoorden relevant voor jouw tekst, product of dienst te integreren, komen jouw teksten hoger in Google.

Het is dus ook van belang om al vanaf het eerste begin, wanneer de content bedacht en geschreven wordt, rekening te houden met al deze SEO factoren.

Een goede tekst schrijven is dus niet genoeg, er is een diepgaande en brede kennis nodig van waar de zoekmachines vandaag en morgen op lopen om jouw tekst en website optimaal neer te zetten op het wereldwijde web.

Software is niet de beste strategie

Betaalde en gratis softwareprogramma’s beloven om ervoor te zorgen dat jouw teksten geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. Wat deze kant-en-klare programma’s niet doen is kijken naar het totale plaatje.

Wie ben jij, wat wil jij met jouw website en bedrijf, in welke branche bevind jij je, wat zijn de beste methoden om die klanten aan te trekken die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, en vooral: wat zijn de technieken die geïmplementeerd kunnen worden, die goed zijn voor langere termijnresultaten?

De software voor zoekmachine optimalisatie is een beetje zoals de Google vertaalservice. Het werkt wel, maar regelmatig heb je toch echt lachwekkende resultaten.

Een SEO expert zorgt voor dat totale plaatje van klant, bedrijf, uitstraling en website door een goede SEO tekst te schrijven, een pakkende meta omschrijving te creëren en een aparte SEO titel opgeven, waardoor je beter gevonden kunt worden op het web en heeft dus een toegevoegde waarde die voorbij gaat aan wat gelimiteerde software kan doen voor jouw site.

Ervaring is belangrijk

Een SEO expert heeft veel ervaring om op jouw websitepagina’s precies datgene neer te zetten waardoor hoge zoekvolumes gegenereerd worden. Hij weet wat de juiste zoekwoorden zijn voor jouw branche, zodat geïnteresseerde mensen via hun zoektermen op jouw pagina’s terecht komen.

De SEO expert weet wat het beste werkt met betrekking tot zoekmachinevriendelijke URL’s en interne links. Zij weten hoe ze de beste SEO titel voor jouw pagina kunnen samenstellen.

Allemaal zaken die langdurige studie en ervaring nodig hebben om vorm te geven aan de tekst en verwijzingen op jouw website. Een goedwillende beginneling kan daar veel fouten in maken en op die manier klikken mensen sneller op andere websites die zij tegenkomen in de zoekresultaten van Google. Als jouw website al hoog genoeg komt in de zoekresultaten.

Kortom: de SEO expert zorgt voor een website hoger in de zoekresultaten die meer geïnteresseerde mensen en dus potentiële klanten naar jouw website brengen.

Altijd up-to-date

Net als je denkt dat je wel een beetje weet hoe je moet omgaan met al die search engine optimization dingen en dan blijkt het alweer veranderd te zijn. 

Je hebt dat boek erover gelezen, je hebt wat tips gekregen van bevriende ondernemers en die heb je verwerkt in je teksten, maar het lijkt alsof het niets uitmaakt.

Dat komt omdat er bij Google continue veranderingen worden doorgevoerd, hun algoritmes worden steeds slimmer, zodat zij de zoeker steeds beter van dienst kunnen zijn.

Bedrijven veranderen, het zoekgedrag van mensen veranderd, wat mensen willen kopen of zoeken veranderd, etc. De SEO experts zijn daar dagelijks mee bezig en blijven op de hoogte van al deze veranderingen en zorgen ervoor dat ook jouw website up-to-date is.

Waardevolle investering

Kort en krachtig: als de SEO expert ervoor gezorgd heeft dat jouw pagina’s beter te vinden zijn in de zoekmachines en jij krijgt meer klanten zonder dat je daarvoor hoeft te adverteren, dan is dat het geld meer dan waard.

Natuurlijk zijn de kosten voor een SEO expert variabel en zijn er online marketing bureaus die hogere bedragen vragen dan een ZZP-er met een eenmanszaak. Zet het af tegen je reclamebudget en zie een geoptimaliseerde website als een advertentie op het wereldwijde web die langdurig leads kan genereren als het goed gedaan is.

Het mooie is dat als je ervoor kiest om een SEO expert in te schakelen, je de resultaten kwantitatief kunt meten door middel van SEO monitoring tools.

Zorg ervoor dat jouw SEO professional je laat zien wat zijn werk je oplevert, zodat je kunt zien dat jouw investering in SEO teksten en een SEO website echt waardevol is.