De ultieme gids voor Google SEO
Default

De ultieme gids voor Google SEO

5,00/5(1)

Deze complete Google SEO gids helpt je om te ontdekken hoe je inhoud kunt maken die hoog scoort in de organische zoekresultaten, nieuwe bezoekers naar je website trekt en deze  bezoekers varandert in betalende klanten.

Vandaag de dag heeft het geen zin om mensen inhoud te laten maken voor je website of blog als je niet goed let op SEO. De ervaring heeft ons geleerd dat goede content alleen resultaten oplevert als het wordt gecombineerd met een SEO-strategie die rekening houdt met de verschillende technieken om op de zoekresultaten pagina’svan Google te komen.

Met andere woorden, SEO is de belangrijkste manier om een stuk content toegankelijk te maken voor honderden en duizenden mensen. Het is zelfs belangrijker dan sociale media of een andere vorm van distributie.

Deel 1. Inleiding tot Google SEO

Google SEO, of Google Search Engine Optimization, is een gespecialiseerde aanpak voor het optimaliseren van websites voor een betere zichtbaarheid en een betere positie op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) van Google. Google, wereldwijd de toonaangevende zoekmachine, bepaalt de standaard voor SEO-praktijken.

Hoewel Google in veel regio’s domineert, spelen andere zoekmachines, zoals Bing, Yahoo, Baidu in China en Yandex in Rusland, ook een belangrijke rol in specifieke markten.

Inzicht in de nuances van de algoritmen en voorkeuren van elke zoekmachine is cruciaal voor een uitgebreide en effectieve SEO-strategie die is afgestemd op uw doelgroep en geografisch bereik.

Wat is SEO?

Allereerst, wat is SEO precies? Zoekmachine optimalisatie is het proces van het implementeren van strategieën om blogs en website pagina’s te optimaliseren, waardoor hun positie in organische zoekresultaten wordt verbeterd en ze gemakkelijker te vinden zijn voor gebruikers.

phases of SEO

Er zijn 3 veelvoorkomende soorten SEO:

  • Technische SEO – verwijst voornamelijk naar de technieken om een gezonde website te krijgen
  • On-Page SEO – zijn alle inspanningen die binnen de website worden gedaan om geoptimaliseerde inhoud van hoge kwaliteit te krijgen
  • Off-Page SEO – zijn alle inspanningen die buiten de website worden gedaan om de geloofwaardigheid en autoriteit van de website te verbeteren

Onthoud dat goede SEO veel meer inhoudt dan on-page, off-page en technische SEO. Het gaat een stap verder en omvat andere disciplines zoals content marketing, branding, PR, UX, website ontwikkeling en meer.

Vandaag de dag kun je zien dat de sites die het beste presteren in de Google SERP’s hun content optimalisaties en digitale marketinginspanningen serieus nemen.

Maar waarom is dit belangrijk? Simpel gezegd moet je website goed scoren in Google om succesvol te zijn als bedrijf. In het verleden was traditionele marketing op tv of radio voldoende. Tegenwoordig wenden mensen zich tot zoekmachines, sociale media en kunstmatige intelligentie (AI) om allerlei soorten informatie, antwoorden, producten en meer te vinden.

Hoewel de kwaliteit van je antwoord essentieel is, is het net zo cruciaal dat je website SEO bevat. Zonder effectieve SEO zullen mensen je antwoord niet kunnen ontdekken, hoe waardevol het ook is.

Een goede SEO-strategie helpt je om je merk te positioneren in de top van de zoekresultaten van Google, je geloofwaardigheid te vergroten, geeft je een voorsprong op je concurrenten, vergroot je marktbereik en verhoogt de verkoop.

Het verschil tussen SEO & SEA

Het komt vaak voor dat mensen denken dat SEO en SEA hetzelfde is. De waarheid is dat ze heel verschillend zijn. SEA (Search Engine Advertising) verwijst naar het proces van het maken van advertenties en het plaatsen ervan in de zoekresultaten van Google.

Hoewel ze allebei plaatsvinden in de Google-omgeving, is het belangrijkste verschil dat de eerste zoekt naar organisch verkeer naar je webpagina, terwijl de tweede vertrouwt op betaalde advertenties.

Elk heeft zijn voordelen en uitdagingen. Hoewel SEO iets is waar je continu rekening mee moet houden, kan SEA op verschillende momenten van pas komen: om een nieuw product te lanceren, een evenement te promoten, websiteverkeer te verhogen, etc.

Begrijpen hoe het Google zoekalgoritme werkt

Om gegevens van webpagina’s te verzamelen, houden zoekmachinebots zich bezig met een proces dat bekend staat als “crawlen”, waarbij ze systematisch door sites navigeren om een index op te bouwen.

Visualizing the World Wide Web as a vast spider web

Deze bots, vaak spiders genoemd, zien het World Wide Web als een uitgestrekt spinnenweb en verplaatsen zich via onderling verbonden links van de ene pagina naar de andere. Nadat ze uw website hebben doorkruist, verzamelen deze spiders alle verkregen informatie en slaan deze op in een index.

Google heeft een reeks algoritmen ontwikkeld om te bepalen hoe pagina’s in de zoekresultaten worden weergegeven.

How does Google Search Engine Work by Sortlist

Hoewel de details over hoe het werkt niet openbaar zijn, zal belangrijke informatie je helpen dit proces beter te begrijpen en het zorgvuldig te gebruiken om de SEO van je website te verbeteren.

Hoe bepaal je welke inhoud het beste scoort

Er zijn verschillende ranking factoren die voortdurend veranderen.

several ranking factors to determine which content will rank best

Maar Google heeft meerdere keren gezegd dat ze rekening houden met factoren zoals:

  1. Relevantie van de inhoud: Het creëren van nuttige inhoud voor de eindgebruiker en het bieden van relevante en actuele informatie. Vraag je team om consequent inhoud te maken met de zoekintentie van de eindgebruiker in gedachten. Waar zijn ze naar op zoek?
  2. Kwaliteit van de inhoud: Content moet worden gemaakt voor mensen, niet voor bots van zoekmachines. Dit betekent dat het nuttige, betrouwbare en waardevolle informatie moet zijn, inclusief statistieken en links. Een goede tip is om er altijd voor te zorgen dat je bericht waarde toevoegt, nuttige informatie geeft, meerdere bronnen aanhaalt en consistent is.
  3. Gebruikerservaring: Google neemt gebruikerservaring zeer serieus. Om aan de criteria te voldoen, moet je pagina snel laden (minder dan 3 seconden), zich automatisch aanpassen aan mobiele apparaten, duidelijk en ononderbroken zijn en veilig zijn (HTTPS).
  4. Backlinks: Een goede indicator van de kwaliteit van je inhoud is het feit dat andere webpagina’s ernaar linken. Houd er rekening mee dat hoe competitiever een trefwoord is, hoe meer backlinks je moet verdienen om het te laten scoren.
  5. Actuele autoriteit: Je verdient deze autoriteit door consequent inhoud te publiceren over een specifiek onderwerp of een specifieke branche. Onze suggestie is om je te richten op het maken van onderwerp clusters, of groepen inhoud over vergelijkbare onderwerpen, en deze allemaal aan elkaar te linken.
  6. Context: Je hebt weinig controle over deze factor, maar Google kan zoekresultaten bieden op basis van het gedrag van de gebruiker in het verleden.

Deel 2. Optimalisaties binnen de website

On-page SEO en technische SEO zijn twee verschillende vormen van SEO, maar hebben onderling verbonden aspecten van het optimaliseren van een website voor zoekmachines.

On-page SEO omvat verschillende factoren die direct op de webpagina’s kunnen worden geoptimaliseerd om hun positie in de zoekmachine resultaten te verbeteren. Dit omvat elementen zoals inhoud, metatags, headers en URL-structuur.

Technische SEO, aan de andere kant, houdt zich bezig met de achterkant en infrastructuur van een website. Het gaat om het optimaliseren van factoren zoals website snelheid, mobiel vriendelijkheid, crawlability, site-architectuur en het gebruik van gestructureerde gegevens. Deze technische optimalisaties dragen bij aan het vermogen van zoekmachines om de inhoud van een website beter te begrijpen en te indexeren.

Samengevat, terwijl on-page SEO zowel inhoudelijke als technische elementen bevat, richt technische SEO zich specifiek op de backend en structurele aspecten van een website om de algehele zoekmachine prestaties te verbeteren.

On-page SEO

On-page optimalisatie verwijst naar de strategieën en technieken die worden gebruikt om verschillende elementen op een website of webpagina te verbeteren en te optimaliseren.

Het hoofddoel van on-page optimalisatie is het verbeteren van de zichtbaarheid van een webpagina voor zoekmachines en het verbeteren van de relevantie voor specifieke zoekwoorden of onderwerpen. Dit kan op zijn beurt leiden tot betere posities in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) en meer organisch verkeer.

Zoekwoord onderzoek en targeting

Een SEO-strategie heeft veel verschillende lagen. Er is de on-page optimalisatie, het technische gedeelte en de off-page optimalisatie. Natuurlijk zijn er ook meer geavanceerde technieken die moeten worden geïmplementeerd voor mobiele apparaten, e-commerce websites en internationale bedrijven.

Laten we beginnen met een kort overzicht van de verschillende stappen die je moet nemen als het gaat om on-page optimalisatie.

Zoekwoorden identificeren

Dit proces begint voordat u uw eerste stuk inhoud of pagina op uw website schrijft. Het is ontworpen om u te helpen de zoekwoorden te identificeren waarop u zich moet richten in uw nieuwe inhoud of websitepagina. Met zoekwoorden bedoelen we het woord of de zin waarvoor u wilt dat uw inhoud op de resultatenpagina van zoekmachines komt te staan.

Houd in gedachten dat het kiezen van het juiste zoekwoord een verschil zal maken in je statistieken voor organisch verkeer.

Om het juiste trefwoord te kiezen, moet je eerst beslissen met welk type zoekwoord je wilt werken:

  • Long tail zoekwoorden: Zinnen met ten minste 3 woorden die het gemakkelijker voor je maken om op de eerste pagina van de SERP’s te komen.
  • Zoekwoorden op zoekintentie: houd rekening met de zoekopdrachten die gebruikers intypen in Google.
  • Zoekwoorden met weinig concurrentie: dit zijn de zinnen of woorden die gemakkelijker te vinden zijn.
  • Niche keywords: duidelijke en specifieke onderwerpen die een heel specifiek deel van de markt aanspreken.
  • Merk zoekwoorden: hiermee kunt u mensen aantrekken die actief op zoek zijn naar informatie over uw merk of bedrijf.
  • Concurrerende zoekwoorden: de zinnen die uw concurrenten gebruiken om te scoren in de SERP’s.

Lees voor meer informatie over hoe je het perfecte zoekwoord kiest ons artikel Wat is een focus zoekwoord en waarom is het zo belangrijk?

Tools voor analyse

Zodra je een duidelijk beeld hebt van het type zoekwoord dat je wilt gebruiken, is het tijd om naar een onderzoek tool te gaan (Wordtracker, Ubersuggest, Google Search Console, etc.) en het zoekvolume en de domein autoriteit te analyseren.

keyword research is the starting point of your Google SEO strategy

Als je net begint met je SEO inspanningen, wil je je richten op zoekwoorden met zoekgetallen tussen de 50 en 1000 en met een lage concurrentie. Dit maakt het gemakkelijker voor u om voor dat zoekwoord te ranken.

Het optimaliseren van titels, meta beschrijvingen en headers

Nu je een aantal zoekwoorden hebt geanalyseerd en je een focus hebt gekozen, is het tijd om deze woorden toe te voegen aan je content. We raden je aan om met een SEO-plugin te werken (Yoast is onze beste optie) om ervoor te zorgen dat je tekst aan de optimalisatie criteria voldoet.

where to add keywords

Je moet het zoekwoord ook toevoegen in bijvoorbeeld:

  • Pagina titel
  • Meta beschrijving
  • Meta titel of SEO titel
  • De eerste paragraaf van je inhoud
  • Permalink of slug
  • Ondertitels, minstens één
  • Afbeelding alt-tekst

Maar vergeet niet dat je niet alleen op zoekwoorden kunt vertrouwen om je site bovenaan een Google-zoekopdracht te krijgen. Je moet een semantische analyse software gebruiken zoals Ahrefs en SurferSEO.

Dit zijn AI-gebaseerde software waren die de tekstuele gegevens van uw pagina analyseren om te begrijpen wat zoekmachine gebruikers gebruiken als zoekwoorden in hun zoekopdrachten. Het is een slimme en strategische benadering van zoekwoorden onderzoek waarmee je kunt inspelen op verschillende soorten gebruikersvragen:

  • Commercieel: Gebruikers zijn op zoek naar een onmiddellijke aankoop van een product of service.
  • Informatief: Mensen willen meer weten over verschillende onderwerpen met betrekking tot uw branche.
  • Transactioneel: Degenen die klaar zijn om te kopen en verschillende productopties willen vergelijken.
  • Navigerend: de gebruiker wil een site terugvinden die hij al eerder bezocht heeft.

Inhoud optimaliseren

Nu is het tijd om te beginnen met het optimaliseren van uw inhoud rond een enkel zoekwoord, uw doeltrefwoord. Onthoud dat als je net begint met je SEO inspanningen, je altijd moet werken rond een long-tail trefwoord; hoewel ze geen massa’s verkeer genereren, zijn ze minder concurrerend, dus zal het makkelijker zijn om de top van de zoekresultaten te bereiken.

Het optimaliseren van uw pagina of blog artikel houdt meer in dan het willekeurig toevoegen van uw zoekwoord op verschillende plaatsen. Je moet specifieke parameters volgen om Google aanwijzingen te geven (in een taal die het begrijpt) over je inhoud.

Hoogwaardige, informatieve en relevante inhoud creëren

De sleutel tot SEO-succes is het hebben van informatieve inhoud van hoge kwaliteit. Dit kan in blog artikelen, ebooks, infographics, video’s of iets anders. Maar het moet waarde bieden aan de eindlezer, voldoen aan hun verwachtingen en hen aanmoedigen om actie te ondernemen.

Goede inhoud is ook goed onderzocht, goed geschreven en georganiseerd op een manier die voor iedereen duidelijk en logisch is.

Dus hoe maak je een geweldig stuk inhoud?

Het begint allemaal met onderzoek. Je moet begrijpen wie je publiek is en wat hun interesses, doelen en pijnpunten zijn. Maar het belangrijkste is dat je je richt op wat ze zoeken, welke zoekopdrachten ze geven op Google. Als je die informatie eenmaal hebt, wordt het gemakkelijker om te bepalen welke content je kunt maken. Vergeet niet het werk van je concurrenten te bekijken; misschien vind je daar wel goede ideeën!

Als je eenmaal duidelijk weet waar je volgende stuk over zal gaan, moet je de opzet maken. Wees specifiek over de hoofdpunten en subonderwerpen die je gaat behandelen. Zorg ervoor dat alles logisch is georganiseerd.

Dan is het tijd om te gaan schrijven. Gebruik altijd duidelijke en beknopte taal. Vermijd jargon en technische termen. Voeg voorbeelden, afbeeldingen, video’s of andere bronnen toe die de lezer helpen te begrijpen wat je uitlegt.

Als de tekst klaar, herzien en geredigeerd is, moet je hem benaderen met een SEO-mentaliteit. Controleer of je belangrijkste zoekwoord is opgenomen in de titel, koppen, body, meta description, slug, body copy, etc.

Voer een laatste bewerking uit en laat iemand anders er goed naar kijken. Met een frisse blik worden grammatica- en spelfouten gemakkelijker opgemerkt.

Opmaak voor leesbaarheid

Een belangrijk aspect van SEO is het organiseren en opmaken van uw tekst voor leesbaarheid. Hoewel u schrijft voor mensen, niet voor zoekmachines, moet u ervoor zorgen dat uw inhoud gemakkelijk te lezen en te begrijpen is. Anders zult u niet in staat zijn om featured snippets of top zoekresultaten te bereiken.

We willen je aanmoedigen om dit te doen:

  • Houd je zinnen kort en eenvoudig: Zinnen mogen niet langer zijn dan 20 woorden en alinea’s niet langer dan 150 woorden.
  • Gebruik opsommingstekens en/of genummerde lijsten: Deze helpen om informatie op een makkelijk leesbare en beknopte manier te presenteren.
  • Voeg afbeeldingen, video’s en info grafieken toe: Het toevoegen van verschillende mediatypen is altijd een goed idee om je inhoud informatiever en boeiender te maken.
  • Vermijd jargon en technische termen: Gewone taal is de perfecte manier om te communiceren met een publiek dat ergens meer over wil weten.
  • Schrijf met een actieve stem: Laat altijd het onderwerp van de zin de actie doen, dit maakt het voor iedereen makkelijker om de inhoud te begrijpen en ermee in verband te staan.
  • Blijf weg van negatieve uitspraken: Positief schrijven helpt om zinnen duidelijker, bondiger en optimistischer te maken.
  • Gebruik altijd overgangen en verbindingsstukken: Verbind je zinnen, zorg ervoor dat er altijd een relatie is tussen het ene idee en het volgende.

Internal linking

Om af te ronden met on-page SEO moet je je richten op het maken van interne links. Dit zorgt ervoor dat mensen van het ene artikel naar het volgende gaan, enzovoort. En het heeft een directe invloed op je ranking op de SERP’s.

In principe betekent dit dat je interne links toevoegt aan je inhoud die gebruikers doorverwijzen naar gerelateerde inhoud die ze interessant zouden kunnen vinden. In dit artikel vind je veel inkomende links naar andere inhoud die gerelateerd is aan het onderwerp SEO.

Technische SEO

Als je alle on-page SEO best practices hebt behandeld, is het tijd om je handen een beetje vuil te maken en te werken aan het technische deel van SEO. Dit zijn een aantal elementen achter de schermen die ervoor zorgen dat zoekmachines uw site gemakkelijker kunnen crawlen.

Technische SEO verwijst naar het proces van het optimaliseren van de technische aspecten en infrastructuur van een website om de zichtbaarheid in zoekmachines en de algehele prestaties te verbeteren.

In tegenstelling tot on-page en off-page SEO, die zich richten op inhoud en externe factoren, houdt technische SEO zich bezig met de elementen achter de schermen die van invloed zijn op hoe zoekmachines een website crawlen, indexeren en rangschikken. Technische SEO is cruciaal om ervoor te zorgen dat zoekmachines de inhoud van een site efficiënt kunnen begrijpen en indexeren.

Website snelheid en mobiel vriendelijkheid

Hoe lang duurt het voordat uw site volledig is geladen? Als het meer dan 5 seconden duurt, en dan ben ik nog royaal, heb je 90% kans dat de gebruiker de site verlaat. Seconden zijn belangrijk, net als uw eerste indruk.

De wachttijd en het bounce percentage zijn meetgegevens die nauw samenhangen met de snelheid van de website en mobiele vriendelijkheid, en ze spelen een belangrijke rol bij het beoordelen van de betrokkenheid van gebruikers en de algehele website prestaties.

  • De verblijfstijd, ook wel bekend als de tijd op de pagina, is de tijd die een bezoeker doorbrengt op een specifieke pagina van een website voordat hij weg navigeert of een andere actie onderneemt. Het optimaliseren van de website snelheid, wat resulteert in sneller ladende pagina’s, kan een positieve invloed hebben op de verblijfsduur door de kans te verkleinen dat gebruikers weggaan voordat ze de inhoud volledig hebben bekeken, omdat bezoekers eerder geneigd zijn te blijven en een site te verkennen die snel laadt.
  • Het bounce percentage is het percentage bezoekers dat van een website weggaat nadat ze slechts één pagina hebben bekeken, zonder interactie met de inhoud of andere pagina’s te bezoeken. Een mobiel vriendelijke website, geoptimaliseerd voor een positieve mobiele ervaring, kan het bounce percentage aanzienlijk verlagen, met name onder gebruikers die de site openen op mobiele apparaten, omdat het bruikbaarheid problemen minimaliseert die anders de kans op bouncen zouden verhogen.

Maak er een prioriteit van om de laadtijd van uw site te verbeteren

Om dit te doen, gaat u eerst naar Google PageSpeed Insights. Deze tool zal een snelle analyse maken van uw kernwaarden, maar laten we ons nu richten op uw snelheidsindex. Naast dat het je vertelt hoe lang het duurt om de site volledig te laden, geeft het je ook een reeks aanbevelingen over wat je zou moeten doen om de laadtijd te verkorten.

How long does it take for your site to fully load? If it takes more than 5 seconds, and that's being generous, you have a 90% chance that the user will leave.

Enkele tips om de gemiddelde laadtijd te verkorten zijn

  1. Comprimeer al je bestanden: Afbeeldingen, CSS, HTML, JavaScript, elk bestand dat je aan je pagina toevoegt moet worden gecomprimeerd om minder ruimte in te nemen en een snellere laadtijd te hebben.
  2. Controleer redirects regelmatig: Elke 301 redirect op je site heeft invloed op de laadtijd van je pagina. Als je ze op veel pagina’s hebt, heeft dat een negatief effect op de laadtijd van je pagina.
  3. Snijd uw code bij: Hoe efficiënter de code, hoe sneller je pagina laadt. Wees niet lui en houd je code rommelig, beperk het en zorg dat het er mooi uitziet.
  4. Controleer je plugins: Zorg ervoor dat je altijd met de laatste versie werkt van de verschillende plugins die je aan je site structuur hebt toegevoegd. Minimaliseer ook het aantal plugins dat je hebt, dit heeft alleen maar invloed op de laadsnelheid.

Dat gezegd hebbende, moet het ontwikkelingsteam van uw website ook wat tijd besteden aan het beschikbaar maken voor mobiele apparaten. Een groot deel van het internetverkeer komt van deze apparaten, dus het is jouw taak om hun ervaring zo soepel mogelijk te maken.

Structuur en navigatie van de website

Maar daar houdt het werk niet op… Uw web ontwikkelteam heeft nog veel werk te doen.

Website structuur verwijst naar de relatie tussen de verschillende pagina’s waaruit uw website bestaat. Het omvat uw startpagina, extra pagina’s, subonderwerpen, mappen, enz.

Maar als u wilt slagen op het SEO-pad, moet u voorzichtig zijn en een goed uitgevoerde website structuur maken. Dit betekent het volgende:

  • Je moet de hiërarchie van je website bepalen en prioriteit geven aan bepaalde onderwerpen en secties. Kijk goed naar de bronnen die helpen om uw bezoekers om te zetten in klanten. Een pagina gewijd aan uw best verkopende producten zou bijvoorbeeld een hogere prioriteit moeten hebben dan uw nieuwspagina.
  • Organiseer je bijbehorende URL-structuur zodat deze eenvoudig en leesbaar is voor zoekmachines. Een goede optie is om uw URL’s de map volgorde te laten weergeven waarin uw site is georganiseerd. U kunt bijvoorbeeld iets doen dat lijkt op: www.example.com/folder/article-keyword
  • Maak het mensen gemakkelijk om van de ene pagina naar de andere te navigeren. Dit helpt hen, en zoekmachines, om de structuur te begrijpen en naar de verschillende secties van uw site te gaan.
  • Voeg breadcrumps toe om gebruikers te helpen hun stappen terug te volgen naar een vorige locatie. Een overzichtelijk spoor is nodig om iemands locatie binnen de diepere structuur van uw webpagina uit te leggen.
  • Neem altijd een kop- en voettekst op om de structuur van uw site te verbeteren. In de header moet u altijd een snel pad opnemen naar de primaire secties van uw site. En voeg ze ook toe aan de voettekst, met alle extra informatie die u nodig acht.
  • Tot slot is internal linking belangrijk. Door links te maken kunt u de relatie tussen pagina’s en inhoud op uw site laten zien.

Schema-markering en gestructureerde gegevens

Schema-markup is de taal die zoekmachines gebruiken om de inhoud van uw website te lezen en te begrijpen. En geloof ons als we zeggen dat Google veel waarde hecht aan pagina’s die schema-markup hebben toegevoegdaan hun gegevensstructuur.

Dit proces maakt het voor zoekmachines eenvoudiger om te begrijpen waar ze doorheen navigeren en wat de betekenis van uw pagina is. En het verhoogt uw kansen om in de top zoekresultaten en feature snippets te verschijnen.

Je kunt schema-markup aan bijna elke actie toevoegen:

  • Product
  • Aanbod
  • FAQ’s
  • Evenement
  • Ingesloten niet-tekstuele objecten, enz.

In feite zijn er meer dan 790 verschillende typen beschikbaar, dus het is noodzakelijk dat je team de tijd neemt om te onderzoeken en te begrijpen welke ze moeten toepassen om een positief effect te hebben op je SEO.

Afbeeldingen optimalisatie

Natuurlijk moeten afbeeldingen ook worden geoptimaliseerd. Ze zijn er om de aandacht van je lezers te trekken en om je te helpen de aandacht van de zoekmachine bots te trekken.

Het gaat verder dan ze willekeurig in je tekst te gooien. Je moet het op een slimme en strategische manier doen.

  • Voeg bijschriften toe met je eindlezer in gedachten. Wat willen ze daar lezen? Een eenvoudige beschrijving die waarde toevoegt. Dit is het enige element dat niet aan elke afbeelding hoeft te worden toegevoegd, alleen aan die afbeeldingen waar het zinvol is om het te hebben.
  • Voeg alt-tekst toe aan elke afbeelding, het helpt ervoor te zorgen dat alle informatie en functionaliteit wordt geleverd, zelfs wanneer gebruikers afbeeldingen hebben uitgeschakeld in hun webbrowsers. Zorg ervoor dat je hier je trefwoord in opneemt!
  • De titeltekst is ook een goede plek om ondersteunende informatie voor de afbeelding op te nemen.

Zorg er ten slotte voor dat uw webontwikkelaar een XML-sitemap met afbeeldingen gebruikt om Google meer informatie te geven over de verschillende afbeeldingen op uw site.

Web core vitals optimaliseren

Tot slot moet uw web ontwikkelteam wat tijd besteden aan het analyseren van en werken aan de Web Core Vitals van uw site.

Web Core Vitals zijn een reeks specifieke factoren die Google belangrijk vindt voor het meten van de gebruikerservaring op een website. Deze statistieken helpen website-eigenaren en -ontwikkelaars de prestaties, snelheid en algemene gebruikerstevredenheid van hun webpagina’s te beoordelen en te verbeteren.

De Web Core Vitals bestaan uit drie belangrijke statistieken:

  1. Largest Contentful Paint (LCP): Dit meet de laadprestaties van een webpagina. LCP richt zich specifiek op de tijd die het duurt voordat het grootste stuk content (zoals een afbeelding of tekstblok) zichtbaar wordt voor de gebruiker.
  2. Eerste invoervertraging (FID): FID meet de reactiesnelheid van een webpagina door de tijd te onderzoeken die een gebruiker nodig heeft voor interactie met de pagina (bijvoorbeeld klikken op een knop of link) en de reactie van de browser op die interactie. Een lage FID is cruciaal voor een soepele en interactieve gebruikerservaring.
  3. Cumulatieve Lay-out Verschuiving (CLS): CLS beoordeelt de visuele stabiliteit van een webpagina. Het meet het aantal onverwachte verschuivingen in de lay-out die optreden tijdens het laden van de pagina. Dit is belangrijk omdat onverwachte verschuivingen in de lay-out storend kunnen zijn voor gebruikers, vooral wanneer ze proberen te interageren met de inhoud.

Deze statistieken bieden een kwantitatieve manier om de gebruikerservaring van een website te evalueren en te verbeteren, met als doel ervoor te zorgen dat webpagina’s snel laden, snel reageren op invoer van de gebruiker en visueel aantrekkelijk blijven.

TBT (Totale blokkeer tijd) en SI (Snelheidsindex)

TBT (Total Blocking Time) en SI (Speed Index) zijn aanvullende statistieken voor web prestaties die vaak worden gebruikt om de gebruikerservaring op een website te beoordelen en te verbeteren. Deze statistieken geven inzicht in verschillende aspecten van de laad- en render prestaties van een pagina.

  1. Totale blokkeer tijd (TBT): TBT meet de totale tijd waarin de hoofd thread van de browser geblokkeerd is en niet kan reageren op invoer van de gebruiker. Het omvat alle tijdsintervallen waarin de hoofd thread bezig is met taken zoals het uitvoeren van scripts, rendering en andere activiteiten die gebruikersinteracties kunnen blokkeren. TBT is cruciaal voor het evalueren van de reactiesnelheid van een webpagina en het garanderen van een soepele gebruikerservaring.
  2. Snelheidsindex (SI): De snelheidsindex is een metriek die kwantificeert hoe snel de zichtbare inhoud van een webpagina wordt weergegeven tijdens het laadproces. De index houdt rekening met het visuele verloop van de pagina en kent een score toe op basis van hoe snel de kritieke inhoud boven de pagina zichtbaar wordt. Een lagere Speed Index duidt op een snellere waargenomen laadtijd van een pagina en een betere gebruikerservaring.

Zowel TBT als SI dragen bij aan de algehele beoordeling van de prestaties van een webpagina en sluiten aan bij het bredere doel om gebruikers een snelle, responsieve en visueel stabiele ervaring te bieden.

Zoals we al eerder hebben uitgelegd, kun je een goede analyse vinden met Google’s PageSpeed Insights. Deze tool geeft je binnen enkele seconden een uitgebreide analyse van de prestaties en gebruikerservaring van je website op zowel mobiel als desktop.

Google's PageSpeed Insights. This givesyou a comprehensive analysis of your website performance

Door tijd te besteden aan elk van de punten en aanbevelingen die het je geeft, kun je de algehele prestaties van je eigen website en de eindgebruikers ervaring verbeteren.

Deel 3. Off-page website optimalisaties

Off-page SEO, ook bekend als off-site SEO, verwijst naar de acties en technieken die buiten een website worden ondernomen om de zichtbaarheid, geloofwaardigheid en autoriteit van de website op het internet te verbeteren.

In tegenstelling tot on-page SEO, waarbij de inhoud en structuur van een website wordt geoptimaliseerd, richt off-page SEO zich op externe factoren die de zoekmachine rankings van een site beïnvloeden.

Het primaire doel van off-page SEO is om een positieve online reputatie op te bouwen en zoekmachines te laten zien dat een website waardevol en betrouwbaar is.

Linkbuilding

En het SEO-werk gaat door… Er zijn een aantal belangrijke acties die u moet ondernemen om de positie van uw website in de Google-zoekmachine rankings te verhogen.

Deze acties draaien voornamelijk om twee dingen:

  1. Het delen van uw inhoud op sociale medianetwerken.
  2. Links bouwen naar andere websites.

Het eerste spreekt voor zich, dus laten we ons richten op het linkbuilding proces.

Linkbuilding is het proces waarbij andere websites links opnemen en verkeer naar uw site verwijzen. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om succesvol te zijn om je domein autoriteit te verbeteren, verwijzend verkeer te verwerven en je merk autoriteit te versterken.

Om te beginnen moet u overwegen een SEO link building bureau te gebruiken met een bewezen staat van dienst en portfolio. En natuurlijk zijn er verschillende handmatige acties die u moet overwegen:

  • Handmatige outreach: Maak proactief contact met verschillende website-eigenaren en industrieleiders/influencers. Stuur hen persoonlijke berichten waarin u hen vraagt een link naar uw site te plaatsen en stuur hen een specifieke link waarvan u wilt dat ze die opnemen.
  • Gast blog: Het schrijven en publiceren van inhoud op websites van derden is gunstig voor het creëren van connecties met andere mensen en organisaties in uw branche. Het helpt ook bij het vergroten van de bekendheid van uw merk.
  • Broken Link Building: Het identificeren van gebroken links op websites van derden geeft u het concurrentievoordeel om hen te vragen deze te vervangen door uw eigen links.

Schadelijke linkbuilding praktijken vermijden

Hoewel linkbuilding een positieve invloed kan hebben op je strategieën, is het belangrijk dat je team uit de buurt blijft van het schenden van zoekmachine richtlijnen, omdat dit je inspanningen alleen maar schaadt en leidt tot straf of een daling in zoekmachine rankings.

Deze praktijk, ook wel bekend als blackhat SEO, omvat technieken zoals

  • Keyword stuffing: Het vullen van uw inhoud met irrelevante zoekwoorden om de posities op zoekresultaten pagina’s te manipuleren.
  • Cloaking: Verwijst naar de praktijk van het presenteren van één stuk inhoud aan de gebruiker en een ander aan de zoekmachine. Organisaties doen dit alleen maar om hoger in de zoekresultaten te komen voor meerdere zoekwoorden, maar uiteindelijk schaadt het alleen maar hun inspanningen.
  • Stiekeme redirecties: mensen naar een andere URL sturen dan waar ze oorspronkelijk op hebben geklikt.
  • Inhoud van lage kwaliteit: inhoud publiceren die geen waarde heeft voor de bezoeker.

Ook hier moet je ervoor zorgen dat je content team wegblijft van deze acties. Het is slechts een kwestie van tijd voordat zoekmachines dit opmerken en actie ondernemen om te voorkomen dat uw site in hun topresultaten verschijnt.

Link profielanalyse en het verwijderen van slechte links

We hebben het al eerder gezegd en we zeggen het nog een keer: als je een sterke website wilt bouwen, moet je veel aandacht besteden aan je backlinks. Ze helpen bij het opbouwen van een imago van leiderschap , vertrouwen en geloofwaardigheid.

Maar je moet voorzichtig zijn en voorkomen dat je geen slechte links krijgt die je site alleen maar schaden. Google is erg streng in zijn straffen voor backlinks.

Er zijn bijvoorbeeld gevallen waarin Google je een waarschuwing kan sturen voor onnatuurlijke links en je hiervoor kan straffen. Zelfs als je je er niet van bewust was!

Dus wat kunt u doen? Uw webmaster moet zich voortdurend bewust zijn van de sancties van Google en uw backlinks in de gaten houden. U wilt het kopen van links van louche SEO-sites en het gebruik van opzettelijke backlinking schema’s van een particulier backlink netwerk vermijden. Dit zijn twee belangrijke vormen die Google en andere zoekmachines bestraffen. Je kunt spammy backlinks echter ook organisch krijgen.

Hoe dan ook, je kunt een link disavowen of Google vragen om links van dat domein te negeren. Maar doe dit niet lukraak, neem de tijd om je backlinks volledig te analyseren en onderneem deze actie alleen als er sprake is van slechte link praktijken.

Dit is wat u moet doen:

  1. Voer een site-audit uit met Google Search Console en het linkrapport.
  2. Klik op de knop Externe links exporteren en selecteer Meer voorbeeldkoppelingen.
  3. Maak een lijst met verwijderde links en zorg ervoor dat je ze scheidt per URL of per domein.
  4. Exporteer het bestand.
  5. Ga naar de Google Disavow Tool en klik op eventuele waarschuwingsprompts.
  6. Selecteer het disavow-bestand dat je eerder hebt gemaakt en upload het.
  7. Google heeft een paar dagen nodig om je verzoek te beoordelen en kan het goedkeuren of niet.

Lokale SEO (indien van toepassing)

Als je een bedrijf bent met een fysieke locatie, moet je dit gedeelte goed in de gaten houden. Voor je SEO-inspanningen moet je alles doen wat we tot nu toe hebben uitgelegd en nog een beetje meer om gebruikers te helpen je locatie snel te vinden.

Denk even na… Hoe vind je een goed Italiaans restaurant bij jou in de buurt? Je bent waarschijnlijk naar Google gegaan en hebt een zoekopdracht gedaan die lijkt op: beste Italiaanse restaurant bij mij in de buurt.

How to manage your local SEO

Hetzelfde gebeurt voor allerlei soorten bedrijven: elektriciens, loodgieters, apotheken, boekwinkels, kleding, noem maar op!

Laten we snel de lokale SEO-acties samenvatten die u moet ondernemen om ervoor te zorgen dat uw vermelding in de eerste resultaten verschijnt.

Uw Google Mijn Bedrijf-vermelding claimen en optimaliseren

Je eerste stap is het claimen en optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf-profiel. Dit is een gratis service waarmee u meer informatie over uw bedrijf kunt delen: openingstijden, beschrijving, foto’s, video’s, klantbeoordelingen, contactgegevens, verzendgebied, link naar uw reserveringsservice en meer.

Claiming and optimizing your Google My Business listing

Om uw account in te stellen, moet u

  1. Ga naar Google Mijn bedrijf
  2. Klik op Nu beheren
  3. Voer uw bedrijfsnaam in
  4. Voer uw adres in. Als u een bedrijf bent dat alleen bezorgt, moet u op de juiste optie klikken.
  5. Selecteer uw bedrijfscategorie. Zorg ervoor dat dit de categorie is die het beste beschrijft wat je doet.
  6. Voeg je telefoonnummer toe
  7. Voeg de URL van je website toe

Als uw bedrijf is geselecteerd voor verificatie, stuurt Google een ansichtkaart met een verificatiecode naar uw fysieke adres. Deze wordt meestal binnen 1 week bezorgd. Wanneer u deze ontvangt, gaat u gewoon terug naar Google Mijn Bedrijf en voert u de code in.

GMB listing example

Zodra dat is gebeurd, ben je klaar om te beginnen met het optimalisatie proces. Zorg ervoor dat je waardevolle informatie over je bedrijf toevoegt en vul zoveel mogelijk in. Je wilt het makkelijker maken voor potentiële klanten om je te vinden en je producten of diensten te kopen.

  • Gebruik je echte bedrijfsnaam en vermijd het toevoegen van zoekwoorden.
  • Voeg een lokaal telefoonnummer toe, het helpt om te laten zien dat je een legitiem lokaal bedrijf bent.
  • Voeg de juiste openingstijden toe, je wilt niet dat mensen naar een gesloten bedrijf komen.
  • Schrijf een bedrijfsbeschrijving. Vermijd het toevoegen van zoekwoorden hier, het zal je rankings niet helpen.
  • Voeg afbeeldingen van hoge kwaliteit toe van je exterieur, interieur en producten.
  • Upload video’s van 30 seconden of minder.
  • Vraag je tevreden klanten om beoordelingen te delen.

Lokale vermeldingen en online directory’s

Online directory’s zijn de op één na beste optie om een lokaal bedrijf te promoten en je zoekmachine rankings te verbeteren. Ze helpen consistente informatie over je bedrijf op het internet te versterken.

Onze suggestie is om snel te zoeken naar lokale online adreslijsten, contact met hen op te nemen en hen te vragen naar het proces om je bedrijf toe te voegen aan hun lijsten. Sommige kosten geld, andere zijn gratis, maar geloof ons als we zeggen dat het de moeite waard is.

Positieve klant beoordelingen

Tenslotte zegt niets meer over je bedrijf dan iemand die de ervaring heeft gehad om bij je te kopen. Benader je tevreden klanten en vraag ze om een beoordeling achter te laten op je website, Google Mijn bedrijfsprofiel of lokale vermeldingen. Aan jou de keuze, maar zorg ervoor dat het een gemakkelijk proces voor ze is. Hoe ingewikkelder het is, hoe kleiner de kans dat ze het invullen.

Je kunt software gebruiken zoals Hotjar, Typeform, Popupsmart, Qualaroo en Feedbackify.

Deel 4. Geavanceerde SEO technieken

Geavanceerde SEO technieken gaan verder dan de basis en verdiepen zich in meer geavanceerde strategieën om een website te optimaliseren voor zoekmachines. Hier zijn een aantal geavanceerde SEO-technieken die de zichtbaarheid en prestaties van uw website kunnen verbeteren.

SEO voor e-commerce websites

Zoals bij elke SEO inspanning, moet je beginnen met zoekwoorden onderzoek. Maar in het geval van SEO voor e-commerce zullen de zoekwoorden variëren van productpagina tot productpagina. Het is dus belangrijk om goed te letten op zoekopdrachten in Google, Amazon en Reddit. Vergeet niet de zoekwoorden van je concurrenten te controleren, daar vind je ook veel inzichten!

Product- en categoriepagina’s optimaliseren

Zodra je de zoekwoorden hebt die je voor elk product of elke categorie wilt gebruiken, is het tijd om aan elke productpagina te gaan werken.

Make sure your site is free of clutter, don't add extra information the user doesn't want. Just stick to the basics and remove all distractions.
Source: Shopify

Natuurlijk begint uw werk met het opnemen van uw zoekwoord in uw titel, title-tag en meta description. Optimaliseer afbeeldingen, sitesnelheid en mobielvriendelijkheid. Maar je moet nog een stapje verder gaan.

  • Zorg ervoor dat uw site vrij is van rommel, voeg geen extra informatie toe die de gebruiker niet wil. Blijf bij de basis en verwijder alle afleidingen.
  • Vermeld duidelijke oproepen tot actie, waarschijnlijk tot kopen of toevoegen aan winkelwagentje. Je wilt hun ervaring zo soepel mogelijk laten verlopen.
  • Gebruik fantastische productafbeeldingen die verschillende hoeken en gebruiksmogelijkheden laten zien. Onthoud dat een foto meer zegt dan duizend woorden.
  • Voeg een voorbeeldvideo toe. Het helpt het vertrouwen van de klant op te bouwen.
  • Houd je tekst kort en bondig en vol met belangrijke informatie zoals prijs, verzending, beschikbaarheid, kleuren, maten. Alles wat de gebruiker helpt bij het doen van een aankoop en dat past onder de 300 woorden.
  • Voeg recensies en getuigenissen van je tevreden klanten toe.
  • Neem een FAQ-sectie op Het helpt je veelgestelde vragen te beantwoorden die je potentiële kopers hebben en het is een plek om extra informatie te geven over functies waarvan ze zich misschien niet bewust zijn.

Technische SEO-overwegingen voor e-commerce sites

Net als bij een gewone website, wilt u ervoor zorgen dat uw website-ontwikkelingsteam of uw webmaster een SSL-certificaat (Secure Socket Layer) op uw site heeft geïnstalleerd. Dit voegt een extra beveiligingslaag toe om creditcardgegevens en wachtwoorden te beschermen.

Zorg er ook voor dat uw site is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten en gebruik maakt van responsive design, dat zich aanpast aan verschillende schermformaten.

Dit is een bestand met een lijst van alle pagina’s op uw site, zodat de zoekmachine ze gemakkelijker kan vinden en indexeren, zodat ze in de zoekresultaten worden weergegeven.

Tot slot is het belangrijk dat u de laadsnelheid van uw site voortdurend in de gaten houdt en onder de 3seconden houdt, evenals eventuele andere technische problemen. Een goede manier om dit te doen is via Google Search Console. Het paginarapport geeft alle technische SEO-problemen weer die een negatieve invloed kunnen hebben op uw ranking.

Internationale SEO

Nu je nieuwe grenzen hebt veroverd, moeten je marketing- en website teams naar hetzelfde doel toewerken.

Er zijn verschillende acties die je moet ondernemen op je website om je aanwezigheid op het internet te beheren en bezoekers uit je doellanden te krijgen.

Talen en regio’s

Dit proces brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Een daarvan is taal. Het is niet omdat ze een andere taal spreken dan jij dat je alles moet vertalen. Er zijn termen die ze nog steeds in het Engels zullen gebruiken. Maar je moet tijd besteden aan het analyseren van hoe ze zoekopdrachten uitvoeren. Welke zoekwoorden gebruiken ze?

Op basis van deze informatie moet je beginnen met het bijwerken van je inhoud.

Houd in gedachten dat zelfs als je nieuwe doelgroep dezelfde taal spreekt als jij, zoals Engels, ze andere termen en jargon kunnen gebruiken. Besteed hier aandacht aan, ze spelen een belangrijke rol in je optimalisatie proces.

Een goed idee is om wat Google-zoekopdrachten uit te voeren met de locatie van de nieuwe markten. Zo krijg je een beter inzicht in de termen die ze gebruiken en de inhoud die ze vinden.

Hreflang-implementatie

Deze attributen zijn het belangrijkste signaal voor Google om te weten welke URL aan de bezoeker moet worden getoond op basis van hun taal en locatie.

Google heeft een korte handleiding gepubliceerd over hoe je dit kunt doen. Klik hier om deze te openen.

Culturele overwegingen

Een nieuwe markt betekent een nieuw publiek en een nieuwe cultuur. Je marketingteam moet tijd besteden aan het analyseren van de cultuur en de manier waarop ze denken en handelen. Zij zullen het type inhoud bepalen, de manier waarop je schrijft, het formaat en al het andere dat met je marketinginspanningen te maken heeft.

Het duim omhoog-signaal heeft bijvoorbeeld over het algemeen een positieve connotatie. Maar in culturen als Iran is het een denigrerend teken.

Deel 5. Uw SEO-prestaties meten en volgen

Het effectief meten en volgen van SEO prestaties is cruciaal om de impact van uw inspanningen te begrijpen en weloverwogen beslissingen te nemen om de zichtbaarheid van uw website te verbeteren.

Realistische doelen en verwachtingen stellen voor uw SEO inspanningen

Zoals bij elke marketinginspanning, moet u doelen stellen voor uw SEO-strategieën. Dit zijn de belangrijkste indicatoren voor het meten van succes, het bijhouden van de voortgang en om ervoor te zorgen dat uw inspanningen vruchten afwerpen.

Maar, we snappen het, doelen stellen is niet gemakkelijk. Sterker nog, u weet waarschijnlijk niet eens waar u moet beginnen. Om te helpen, is hier een korte handleiding voor het stellen van uw SEO doelen.

Smart goals for SEO

Ten eerste moet je duidelijk weten wat je gewenste resultaat is. Meer verkopen? Organisch verkeer? Trefwoord Google ranking? Elk bedrijf heeft iets wat ze willen bereiken met hun SEO inspanningen, neem de tijd om na te denken over wat je wilt.

Ten tweede moeten deze doelen SMART doelen zijn, ze moeten:

  • Specifiek: Het is je belangrijkste SEO doel en wat bepaalt welke KPI’s je moet gebruiken en welke metrics je moet meten.
  • Meetbaar: Meten en volgen zijn belangrijke elementen van uw succes.
  • Haalbaar: Maak het realistisch en haalbaar voor uw middelen en mogelijkheden.
  • Relevant: Zorg ervoor dat het is afgestemd op je bedrijfsdoelen.
  • Tijdgebonden: Stel een specifiek tijdsbestek voor voltooiing.

Bijvoorbeeld, je SEO doel zou er zo uit kunnen zien: “Verhoog organisch verkeer met 20% in 4 maanden”. Of “, Verkort de laadtijd van pagina’s tot onder de 2 seconden in 3 maanden.”

Maak je geen zorgen als je je overweldigd voelt tijdens dit proces. Dat is normaal. Probeer je te richten op de statistieken die de grootste impact hebben op je bedrijfsdoelen.

Hier zijn de belangrijkste SEO statistieken om te overwegen:

Belangrijke SEO statistieken om bij te houden

Er zijn meer dan 10 SEO statistieken die u kunt volgen. Elk van deze statistieken helpt u te begrijpen of uw inspanningen wel of niet bijdragen aan uw uiteindelijke doel. Sommige van deze statistieken zijn essentieel (we leggen ze hieronder uit), andere zijn gewoon helemaal niet nuttig.

4 SEO metrics you should focus on
  • Organisch verkeer: verwijst naar al het organische (onbetaalde) verkeer dat via zoekmachines naar je website komt. Google Search Console geeft u de meest nauwkeurige weergave van uw verkeer in de loop van de tijd.
  • Zoekwoorden positie: verwijst naar de rangschikking van uw website in de zoekresultaten van Google voor elk trefwoord dat u gebruikt. Je kunt deze metriek vinden met behulp van een tracking tool van derden zoals SemRush.
  • Backlink profiel: Vertelt je de kwaliteit van je backlinks, inclusief het aantal links dat terugverwijst naar je site. SemRush heeft een tool om deze gegevens te verzamelen.
  • Conversie percentages: de acties die uw bezoekers ondernemen wanneer ze op uw site terechtkomen: registreren, downloaden, abonneren, kopen, enz. U kunt dit volgen met Google Analytics.

Rapportage en analyse

Met gedetailleerde en regelmatige analytics-rapporten kunt u beter begrijpen welke inspanningen aanslaan bij uw publiek. Het helpt je te identificeren welke berichten, formaten, afbeeldingen en zelfs trefwoorden beter presteren en welke moeten worden heroverwogen. Je wilt je budget immers niet uitgeven aan inspanningen die weinig of geen resultaat opleveren.

Je team moet niet alleen gegevens verzamelen, maar deze ook analyseren en conclusies en aanbevelingen formuleren op basis van de trends die ze zien.

Vraag uw team om de volgende vragen te beantwoorden elke keer dat ze een SEO-rapport presenteren:

  • Welke zoekopdrachten zorgen voor meer verkeer naar de site?
  • Welke pagina genereert de meeste impressies en kliks vanuit zoekmachines?
  • Wat is de CTR voor de pagina’s op de site?
  • Wat is de gemiddelderanking van de pagina’s op de site in zoekmachines?
  • Hoeveel klikken heeft de site vorige maand gegenereerd?
  • Wat zijn de conversiecijfers?

Google Analytics en Search Console zullen je eerste keuze zijn als je op zoek bent naar gegevens die deze antwoorden ondersteunen.

Maar waar het echt om gaat is wat je doet met de rapportagegegevens. Als bedrijfseigenaar of marketingmanager moet je er veel aandacht aan besteden. Interpreteer ze en beslis over verschillende acties en aanpassingen op basis van wat je daar ziet.

Deel 6. Veelgestelde vragen en probleemoplossing

Hier zijn een aantal veelgestelde vragen (FAQ’s) voor SEO, samen met tips voor probleemoplossing, die kunnen helpen bij veelvoorkomende vragen en uitdagingen.

Veelgemaakte SEO-fouten en hoe ze te vermijden

Zoals u kunt zien, bestaat de wereld van SEO uit zoveel verschillende onderdelen dat het gemakkelijk is om een fout te maken. Daarom geloven we bij Sortlist dat het beter is om te vertrouwen op SEO-bureaus met een bewezen staat van dienst om al uw inspanningen te behandelen, ze hebben teams van getrainde professionals en toegang tot de beste tools die er zijn om actie te ondernemen en u te voorzien van diepgaande rapporten en analyses.

Hier is een snelle samenvatting van een aantal van de meest voorkomende fouten die we bedrijven hebben zien maken.

Niet werken vanuit zoekwoorden onderzoek. Als je het zoekvolume en de domein autoriteit niet begrijpt, kun je de fout maken om te proberen te ranken voor een zoekwoord dat duizenden maandelijkse zoekopdrachten heeft en grote bedrijven die ervoor ranken. In wezen zou je dan tijd verspillen.

Negeer zoekintentie. Dit is niet alleen tijdverspilling, maar je inhoud zal ook nooit gezien worden door je doelgroep. Hun zoekopdrachten en informatiebehoeften vormen de basis van alle SEO inspanningen.

Geen aandacht besteden aan backlinks. We hebben het al eerder gezegd, backlinks zijn de ruggengraat van SEO-succes. Als u geen kwaliteitslinks hebt, vertelt dit zoekmachines alleen maar dat uw inhoud niet betrouwbaar of relevant is.

Google uw site niet laten crawlen. Als ze je site niet kunnen crawlen, kunnen ze hem ook niet indexeren of rangschikken in hun zoekresultaten.

Denken dat SEO iets eenmaligs is. Misschien staat u vandaag op de eerste plaats in de zoekresultaten, maar dat blijft niet eeuwig zo. Uw content- en SEO-teams moeten uw site voortdurend bijwerken en verbeteren om te voldoen aan het algoritme en de rankingcriteria van Google.

Bronnen om verder te leren

Als je verder wilt leren over SEO, raden we je aan de volgende stukken te bekijken die we op onze blog hebben gepubliceerd:

Linkbuilding uitbesteden: optimaliseer je online zichtbaarheid
De Kunst van OnPage Optimalisatie: Bouw Sterke Fundamenten voor Online Succes
SEO copywriting voor een vindbare tekst die écht verkoopt
Zo is je CTR verhogen een fluitje van een cent
Snelle SEO-hacks om je mailinglijst exponentieel te doen groeien

Conclusie

Zoekmachine optimalisatie is een marketingaanpak voor op lange termijn. Het vereist een consistent budget, aandacht, inspanning en controle. Anders zal uw website niet in staat zijn om de verwachte resultaten te leveren en uw bedrijf te helpen zijn uiteindelijke doel te bereiken.

Hoewel mensen zich misschien niet eens realiseren dat je uren aan je site hebt gewerkt, is elk van deze acties bedoeld om je website te verbeteren:

  • Clickability
  • Vindbaarheid
  • Toegankelijkheid
  • Indexeerbaarheid
  • Crawlabiliteit

U kunt deze taak uitvoeren met een intern team of u kunt een beroep doen op een gespecialiseerd bureau met een bewezen staat van dienst en jarenlange ervaring in de omgang met Google en zijn steeds veranderende algoritme. Maar de beslissing is aan jou en hangt af van het budget, de personeelsbezetting en de verwachtingen van je bedrijf.

Uiteindelijk dient deze blogpost als een inleiding in de wereld van SEO en een gids om te begrijpen hoe je bepaalde acties op je site kunt implementeren.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email