SEO copywriting voor een vindbare tekst die écht verkoopt
SEO

SEO copywriting voor een vindbare tekst die écht verkoopt

5,00/5(2)

Schrijf jij content op je website of webshop maar levert het niets op? Dan kan SEO copywriting jouw bedrijf verder helpen. De letterlijke SEO betekenis is Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands dus.

Voor goede teksten hoef je niet meteen een SEO copywriter in de arm te nemen.

Zo kun je ook veel zelf doen. Maar waarom rankt je SEO tekst dan toch niet? Als marketingbureau met onze eigen SEO copywriters en SEO specialisten komen we vaak problemen tegen die op twee plekken zitten: je content is niet uniek (en goed genoeg) of je tekst komt niet bij je doelgroep terecht. Wanneer je SEO copywriting op de juiste manier inzet schrijf jij unieke content die écht verkoopt. Maar hoe kan je dit het beste aanpakken? 

Waarom is Search Engine Optimization copywriting belangrijk?  

Als mensen mij, als SEO copywriter, vragen om de definitie van copywriting zeg ik vaak: het verkopen met je toetsenbord. Als SEO copywriter maak je content waarmee je de lezer wil aanzetten tot een bepaalde actie. In de meeste gevallen is dit het overgaan tot een aankoop of een contactopname.  

SEO Copywriting
Bron: Search Engine Journal

SEO copywriting gaat nog een stukje verder dan dit. Het doel is nog steeds om de lezer over te laten gaan tot een bepaalde actie, maar bij SEO copywriting zorgt de schrijver er ook nog eens voor dat de tekst online goed vindbaar is. Want wat heb je aan goede copy wanneer deze niet gevonden en gelezen wordt?  

SEO copywriting is essentieel om een vindbare tekst te schrijven die écht verkoopt. Goede SEO copywriting zorgt direct voor meer resultaat van jouw online merk. Iedere ondernemer of online marketeer droomt ervan om bovenaan de zoekresultaten van Google te staan.

Want hoe hoger je scoort, hoe meer kans dat mensen op jouw website klikken. Meer websitebezoekers vergroot de kans op nieuwe leads! Maar hoe begin je nou eigenlijk met SEO copywriting?  

Hoe begin je als bedrijf met SEO copywriting? 

Voordat je begint aan het schrijven van jouw tekst moet je weten waaraan jouw tekst moet voldoen om  online goed vindbaar te zijn én ook nog eens écht te verkopen. Hieronder licht ik de belangrijkste zaken over SEO copywriting toe. Dingen die je echt moet weten: 

SEO: waaraan moet mijn tekst voldoen om hoog te scoren in Google? 

Als jij de beste voetballer ter wereld wil worden, moet je eerst de regels van het spel kennen. Zo werkt het ook bij SEO copywriting: wil jij bovenaan in Google eindigen? Dan is het belangrijk om te begrijpen hoe Google precies werkt.  

Het doel van Google is om relevante zoekresultaten te tonen wanneer een gebruiker een zoekopdracht intypt in de zoekmachine. Als SEO copywriter optimaliseer jij jouw content voor deze zoekmachine. De zoekresultaten worden getoond in een lijst die we de SERP noemen: Search Engine Results Page. Ieder resultaat staat voor één webpagina en dit bestaat uit de volgende elementen: 

Titke tag & Meta description
Bron: Medium

1 – Meta-title

De titel die in Google getoond wordt. Dit kan dus afwijken van de titel van jouw SEO pagina. Dit wordt ook wel de ’title tag’ genoemd.

2 – Meta-description

De korte omschrijving zoals deze getoond wordt in Google. 

3 – URL

De url die naar de webpagina gaat.

De webpagina die het beste is geoptimaliseerd voor de zoekresultaten van Google komt op de nummer één positie.

De tweede beste resultaat komt op plaats twee etc. De volgorde van de zoekresultaten worden dus bepaald door Google. Zij hanteren meer dan 200 google ranking factors om te meten welk zoekresultaat het meest relevant is voor de gebruiker. Hier moet jij met SEO copywriting dus op inspelen.  

Als we deze 200 Google ranking factors moeten onderverdelen kan dit in 3 groepen: goede website techniek, de allerbeste content en online autoriteit ten opzichte van de concurrentie. Om te beginnen moet jouw website techniek dus goed zijn. Zo moet jouw website bijvoorbeeld een laadsnelheid hebben van minder dan drie seconden.  

Google hecht steeds meer waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van jouw pagina.

Het is dus belangrijk dat je de allerbeste content schrijft. Waar je er vroeger nog kwam met veel zoekwoorden toevoegen aan je tekst, moet het tegenwoordig ook veel nuttiger en kwalitatiever zijn. Zoekwoorden spelen nog steeds een grote rol binnen SEO copywriting, maar over-optimalisatie wordt door Google niet gewaardeerd.  

Ten slotte moet jouw website een betere online autoriteit hebben dan je concurrentie. De autoriteit naar jouw website wordt door een aantal zaken bepaald: 

  • Het aantal websites dat naar jouw website linkt 
  • De website autoriteit van die gelinkte domeinen 
  • Het aantal sites waar elk domein naar verwijst 

Je kunt jouw website autoriteit verhogen wanneer je start met linkbuilding. Maar ook wanneer je goede teksten volgens de SEO richtlijnen schrijft, die mensen willen delen en liken kun je jouw autoriteit verhogen. Dit kan met SEO copywriting dus! 

Copywriting: hoe schrijf ik een tekst die écht verkoopt? 

Bij SEO copywriting is het natuurlijk belangrijk dat jouw tekst écht verkoopt. Dit is al een hele kunst op zich. Het is belangrijk dat jij voordat je de tekst gaat schrijven al weet wat jouw hoofdargument is: waarom moet de lezer jouw product kopen in plaats van een vergelijkbaar product?  

Natuurlijk ben je er niet met maar één argument. Voordat je jouw tekst kan schrijven moet je onderzoek doen: zo is het enorm belangrijk om te weten wie is je doelgroep is, wie zijn je potentiële klanten, wat wil de doelgroep, wat denkt en voelt de doelgroep, welke zoektermen gebruikt je doelgroep, wat doen jouw concurrenten op het gebied van online vindbaarheid en waarom is jouw product anders?  

Om jouw product écht te verkopen is het verstandig om te beginnen met een probleemstelling: welk probleem ervaart de lezer en waar is hij of zij precies naar opzoek?

Op basis van hoe mensen denken en wat ze zoeken bepaal je waar kansen liggen om je content op aan te laten sluiten. Vervolgens leg je uit hoe jouw product de oplossing biedt op dit probleem. Daarnaast leg je uit hoe bepaalde eigenschappen zorgen voor specifieke voordelen. Tot slot is het tijd om twijfels weg te halen van de lezers.

Met goede content neem je de twijfel weg bij je doelgroep en zorg je dat zij na gaan denken over jouw product

Daarmee boek je online succes. Klinkt jouw verhaal wellicht te mooi om waar te zijn? Welke twijfels zou de lezer nog kunnen hebben? Met welke vragen zitten zij nog? Neem deze twijfels weg door antwoord te geven op de vragen die zij zouden kunnen stellen.  

Een goed verkopende tekst bevat ook goede call to action. Hiermee maak je de stappen die de lezer moet nemen om het product te kopen duidelijk. Je maakt de weg naar de aankoop dus eigenlijk een stuk eenvoudiger.  

Houd jouw tekst simpel. Spreek de taal van je doelgroep, gebruik geen moeilijke worden, toon begrip en geef een oprecht advies. Beloof dan ook geen dingen die het product of de dienst vervolgens niet kan waarmaken.  

Hoe combineer ik SEO en copywriting?  

Voor veel SEO copywriters is het de grootste uitdaging om de balans te vinden tussen SEO en copywriting. Vaak wordt er te veel focus gelegd op één van deze twee onderdelen, waardoor de ander een beetje achterblijft. Zo kan het zijn dat jij jouw tekst goed wil optimaliseren voor de zoekmachines door veel zoekwoorden toe te voegen, maar de tekst vervolgens enorm onoverzichtelijk wordt. 

Het kan ook voorkomen dat jouw tekst erg sterk is, maar dat je hem niet voldoende hebt geoptimaliseerd voor de zoekmachines. In dat geval heb je niets aan je tekst, want niemand zal hem kunnen vinden!  

De juiste balans vinden tussen SEO en copywriting is dus niet zo’n makkelijke klus. Het vraagt om veel kennis, maar wellicht ook om wat ervaring. Hoe meer jij gaat schrijven, hoe beter jouw teksten worden. Wil jij starten met SEO copywriting? Dan heb ik hieronder dé handleiding voor jou om een verkopende tekst te schrijven die ook nog eens geoptimaliseerd is voor zoekmachines zoals Google! 

Hét stappenplan om een vindbare tekst te schrijven die écht verkoopt 

Bij SEO copywriting komen ontzetten veel dingen kijken. Er zijn zo veel zaken waar je rekening mee moet houden wanneer jij SEO copywriting op de juiste manier wil inzetten, dat je wellicht door de bomen het bos niet meer ziet. 

Daarom heb ik een stappenplan gemaakt met daarin alle stappen die je moet nemen wanneer je wil beginnen met SEO copywriting. Oftewel, zo schrijf je een vindbare tekst die écht verkoopt én op de goede positie binnen Google komt: 

Stap 1: Goede SEO copywriting begint bij het bepalen van het onderwerp 

De eerste stap voor SEO copywriting klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Het is eerst belangrijk dat je vaststelt wie je doelgroep is. Je gaat overigens voor hen schrijven. Waar is jouw doelgroep naar op zoek? Met welk probleem zitten zij? En hoe kan jij met jouw product of dienst de oplossing bieden op dit probleem? 

Laten we een voorbeeld gebruiken in dit stappenplan. Stel je hebt een sportschool in Utrecht. Dan kan je voor jouw SEO copywriting uit enorm veel onderwerpen kiezen. Je kan wervende teksten schrijven over de sportschool, maar ook over fitness, groepslessen, sporten met blessures, afvallen, spiermassa opbouwen of personal training.  

Stap 2: Een onmisbaar onderdeel van SEO copywriting is het zoekwoordenonderzoek en de concurrentie analyse 

Wanneer je een onderwerp hebt gekozen is het tijd om een zoekwoordenonderzoek te doen. Stel je hebt gekozen voor afvallen dan achterhaal je tijdens zo’n zoekwoordenonderzoek of jouw doelgroep zoekt op bijvoorbeeld ‘afvallen’ of ‘afslanken’.

Wellicht zoeken zij wel in combinatie met een plaatsnaam: ‘afvallen in Utrecht’. Je kiest vervolgens een zoekwoord met een leuk zoekvolume, waar wel te concurreren valt maar waar je niet geen schijn van kans maakt.  

Ga jij concurreren op ‘sportschool’ of ‘afvallen’ dan zijn jouw kansen, zeker als minder groot bedrijf, vrij klein. Dit zijn namelijk short tail-zoekwoorden waar ontzettend veel concurrentie op staat. In dat geval kun je jezelf beter gaan richten op long tail-zoekwoorden.

Denk aan ‘afvallen vrouwen’ of ‘afvallen vrouwen in Utrecht’. De concurrentie op deze woorden wordt steeds kleiner en de koopintentie steeds groter.  

Wanneer jij jouw zoekwoord hebt bepaald ga je een concurrentie analyse doen. Typ jouw zoekwoord in de zoekmachine in. De eerste tien resultaten zijn jouw belangrijkste concurrenten. Hoeveel woorden bevat hun tekst? Hoe vaak komt het zoekwoord terug? Wat is de trefwoorddichtheid? En waar schrijven ze over?  

Bereken het gemiddelde van hun aantal woorden en ga hier zelf minimaal 10% boven zitten. Dit geldt ook voor het aantal zoekwoorden in de tekst. Zorg er wel voor dat de trefwoorddichtheid tussen de 2% en 8% blijft. Is jouw tekst 1500 woorden en komt jouw zoekwoord 40 keer terug? Dan doe je 40/1500 x 100% = 2,67% dus goed! 

Stap 3: Het schrijven van de tekst 

De voorbereiding is gedaan. Nu is het tijd om de webteksten te gaan schrijven. Tijdens het schrijven van de tekst houd je SEO in je achterhoofd. Je weet wat je zoekwoord is en laat dit dan ook hier en daar terugkomen in de tekst. Toch ga je hier niet de focus op leggen.

Focus je met SEO copywriting eerst op de copywriting en schrijf alles op wat in je opkomt. Wanneer je teveel aan de richtlijnen van Google denkt gaat dit ten koste van je tekst. Het beperkt je in je creativiteit. Zorg dus dat je alles opschrijft dat in je opkomt en vorm zo de creatiefste en uniekste zinnen. Je kan achteraf altijd nog overbodige stukken schrappen! 

Een goed verkopende tekst is oprolbaar: begin bij het belangrijkste onderdeel en ga daarna steeds verder in detail. Een aantal dingen zijn van belang om in je tekst terug te laten komen wanneer je wil dat deze gaat verkopen: 

  • Beschrijf het probleem van de doelgroep en maak duidelijk hoe jij met jouw product of dienst de oplossing kunt bieden. (In het geval van de sportschool: Ben jij onzeker over jouw lichaam en zou je wel wat kilo’s willen verliezen voor deze zomer? Dan kan je bij onze sportschool onder professionele begeleiding een persoonlijk programma volgen waardoor jij verzekerd bent van een slanker lichaam.) 
  • Spreek de taal van je doelgroep en vermijd ingewikkelde termen.  
  • Haal twijfels weg bij de lezer. Bedenk welke vraagtekens de lezer nog kan hebben en beantwoord deze vragen vast in je tekst.  
  • Zorg voor goede en duidelijke call-to-action. 
  • Houd je tekst simpel, wees eerlijk en geef een oprecht advies. Doe geen beloftes die je vervolgens niet waar kunt maken. 
  • Vertel iets over jezelf. Wie ben jij? Ben jij wel te vertrouwen? Doe dit op professioneel gebied maar maak het ook zeker persoonlijk. Dit kun je doen door er bijvoorbeeld een foto bij te plaatsen. 
  • Bedenk een pakkende titel en sterke subtitels. Dit is zeer belangrijk bij SEO copywriting. 
  • Zorg ervoor dat jouw tekst scanbaar is. Jouw lezer is op zoek naar bepaalde informatie. Als jij een tekst van 1500 woorden schrijft is de kans klein dat de lezer alles gaat lezen. Zorg voor goede bullet points en verdeel je tekst in voldoende alinea’s.  

Stap 4: Jouw tekst redigeren voor zoekmachine optimalisatie

De eerste versie van jouw tekst staat. Waarschijnlijk nog vol met zinnen die niet interessant zijn voor de lezer. Nu is het tijd voor de laatste stap van SEO copywriting. Schrap overbodige stukken tekst, voorkom spelling- en grammaticafouten en zorg ervoor dat jouw tekst écht aanzet tot actie (hier ga je waarde toevoegen).  

Vervolgens is het tijd om de tekst te optimaliseren voor de zoekmachines. Zorg ervoor dat jij jouw zoekwoord op de volgende plekken terug laat komen: 

  • In de titel. Het liefst aan het begin. 
  • In ongeveer 75% van je subtitels. (h2, h3, h4 etc.) 
  • Sporadisch in je tekst. Het liefst in iedere alinea minimaal één keer. 
  • In de meta title, meta description en url.  

De conclusie over SEO copywriting 

Wanneer je SEO copywriting op de juiste manier inzet kun je vindbare teksten schrijven die écht verkopen. Waar je er vroeger nog kwam met het toevoegen van heel veel zoekwoorden aan je tekst, hecht Google tegenwoordig steeds meer waarde aan kwalitatieve content en het gebruiksgemak.  Hierbij is de juiste balans tussen SEO en copywriting essentieel. 

SEO copywriting kan jouw bedrijf verder helpen. Hierdoor eindig jij hoger in de zoekresultaten van Google waardoor jij meer kans hebt op websitebezoekers. Meer verkeer naar je website vergroot de kans op nieuwe klanten en dat is uiteraard het uiteindelijke doel van iedere ondernemer.

Twijfel niet en start vandaag nog met SEO copywriting voor jouw bedrijf! 

Geschreven door Pleun Renes van Impact Media Concepts

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email