Hoe belangrijk is het om kennis te hebben over je doelgroep?
Digital & Marketing Strategy

Hoe belangrijk is het om kennis te hebben over je doelgroep?

4,00/5(1)

Het vaststellen van een doelgroep is een kritische stap die je neemt om ervoor te zorgen dat de juiste communicatietechnieken worden gebruikt tijdens je campagnes.

De belangrijkste reden voor het aanspreken van doelgroepen is dat niet alle producten kunnen worden geconsumeerd of aangeboden aan alle klanten. Dat wil zeggen, elk product of dienst heeft zijn eigen ideale marktdemografie en het niet achterna gaan van het juiste segment kan negatieve hebben op je ‘bottom line.’

Het is in je eigen belang om te begrijpen wat, hoe en waarom je de doelgroep moet aanspreken tijdens je campagnes.

Wat is een doelgroep en waarom is het belangrijk om er een te hebben?

Voordat je kunt beginnen met het opsommen van demografische gegevens van jouw doelgroep of het doorbladeren van de soorten doelgroepen, moet je begrijpen waarom je je lijst met potentiële bezoekers in de eerste plaats indeelt. Een doelgroep profiel is makkelijk uitgelegd een specifieke groep klanten die het meest positief reageren op je promoties, producten en diensten.

Vaak zal je doelgroep analyse gebaseerd zijn op specifieke factoren zoals locatie, leeftijd, inkomen, etc. Als je bijvoorbeeld een make-up bedrijf hebt, is de kans groot dat je een beroep wilt doen op vrouwen die jouw producten kunnen betalen en in een gebied wonen waar je je producten heen kunt verzenden.

Waarom is een doelgroep belangrijk? Het antwoord op deze vraag is dat de kanalen, talen en de informatie die je gebruikt om contact te maken met je doelgroep misschien niet zo effectief zijn bij de ene doelgroep als bij de andere. Het vinden van jouw ‘perfecte’ doelgroep zal je helpen om een stijl te creëren die de potentiële klant dusdanig aanspreekt. Daarnaast kun je door het vaststellen van je doelgroep je branding personaliseren.

In feite geeft een doelgroepanalyse inzicht in welke richting je moet uitgaan en ontwikkelen en geeft meer duidelijkheid in je berichtgeving, zodat je een sterkere relatie met je klanten kunt opbouwen. Als je eenmaal weet:

  • Met wat voor soort mensen je praat, weet je hoe je met ze moet praten, waar je ze kunt vinden en wat ze van je merk vinden;
  • Hoe die mensen praten, zal je in staat stellen om je zoekwoorden en SEO-strategieën aan te passen om de juiste woorden en zinnen te kiezen
  • Wat je klanten willen, zal je in staat stellen om je waardepropositie aan te passen zodat je merk relevant is voor een specifieke behoefte of probleem;
  • Hoe ze de producten vergelijken en kiezen, kan jij je marketingcampagnes aanpassen om jouw aanbod overtuigend over te laten komen.

Uiteindelijk gaat het bij het ontwerpen van een persona om het vaststellen van relevantie. Als wat jij aanbiedt en de producten die worden gepresenteerd overeenkomen met wat jouw publiek zoekt, heb je meer kans om een klant te winnen. Als je klant waar je naar op zoek bent gewoon ‘iedereen’ is, maak je het heel moeilijk voor jezelf om met iemand op een dieper niveau te communiceren. Vergeet niet, hoe meer verbinding je maakt met iemand, hoe groter de kans dat iemand een supporter en loyale klant van je merk wordt.

Zijn alle doelgroepen gelijk?

Moet je je richten op alle potentiële doelgroepen, of slechts op enkele? Zijn ze allemaal gelijk in vergelijking met de waarde en de ROI? Nee, absoluut niet, want sommigen zullen gewoon niet de impact of invloed op je bedrijf hebben die anderen wel bieden.

Daar ligt ook het probleem met het najagen van een niche of specifieke groep. Soms is het mogelijk om zo precies te zijn dat de totale impact van een groep in het beste geval minimaal is. Voordat je daadwerkelijk een bepaald publiek aanspreekt, moet je er zeker van zijn dat de investering de moeite waard is voor je bedrijf en je team.

De beste manier om de waarde van je doelgroepen te begrijpen is door ze te vergelijken op een gelijkmatig speelveld. Op dit punt heb je al het meeste werk en onderzoek gedaan en weet je welke segmenten ideaal zijn voor jouw product of dienst. Nu is het tijd om na te denken over hoe die groepen de onderkant van de funnel zullen beïnvloeden. Als je een massa aan middelen inzet om je te richten op een specifiek publiek, maar je ziet geen rendement, dan is het niets meer dan een verspilling.

Dus, hoe kan je de effectiviteit meten, voordat je daadwerkelijk marketing voor deze doelgroepen uitvoert? Het antwoord is analytisch of voorspellend. Tijdens het onderzoek had je ook soortgelijke gegevens moeten tegenkomen die laten zien waar de klanten geïnteresseerd in zijn en met wat voor aspecten ze te maken hebben. Dit geeft je een meer geïnformeerde benadering: je weet voordat je de markt betreedt of je product of dienst gaat slagen of falen. Nee, je weet misschien de totale impact, invloed of omzet niet voordat de actie is ondernomen, maar je zult wel een idee hebben van hoe het je af zal gaan, en dat is net zo belangrijk.

Hoe bepaal jij je doelgroep?

Dus, hoe bepaal jij je doelgroep? Hoe vind jij de echte ‘perfecte’ klant voor je product of dienst? Beter nog, hoe weet je dat je campagne gaat aanslaan met die groep of demografie?

Door verschillende doelgroepen te selecteren en je te richten op het deel van de mensen dat het meest geïnteresseerd zou zijn in je producten of diensten, laat je je meer persoonlijk met dat gedeelte communiceren.

Volg dit stapsgewijze proces om je doelgroep te identificeren, op basis van waar je je nu bevindt en hoe jij je in de toekomst wilt tegenkomen:

Bekijk je bedrijfsplan 

Wanneer je je doelgroep identificeert, is het belangrijk om ook de kenmerken van je product of dienst te bepalen. Welke behoeften vervult je product of dienst voor een potentiële klant? Waarin verschilt je product of dienst van andere producten of diensten in de markt? Is jouw product betaalbaarder? Is het effectiever? Je moet met veel van deze zaken rekening houden voordat je uitzoekt wie er aan de andere kant van je marketingactiviteiten zal staan. Denk na over wie geïnteresseerd zou kunnen zijn en wie baat zou kunnen hebben met wat jij aanbiedt. Dit zijn de mensen die jouw doelgroep zullen vormen.Houd in gedachten wanneer je nadenkt over hoe je je doelgroep kunt bereiken, dat je het niet met een slecht verkooppraatje zal doen. Ze zijn veel zuiniger dan consumenten uit het verleden. Tussen televisiereclame, gedrukte advertenties en alle verschillende vormen van reclame op het internet, hebben ze het allemaal wel gezien. Ze willen geïnformeerd en vermaakt worden en willen zelf de controle hebben over hun koopervaring. Door te leren hoe je je publiek en marketing aan die groep kunt identificeren, geef je hun controle. 

Als je al langer in het bedrijfsleven zit, kan het vaststellen van je doelgroep net zo eenvoudig zijn als het kijken naar je beste klanten. Wie zijn ze en welke eigenschappen hebben ze gemeen? Heb je meer succes bij het verkopen aan een bepaalde doelgroep? Voor wie wil je je inzetten en wat weet je al over deze groep mensen?

Onderzoek 

Ongeacht de marketing moet je je concurrenten goed kennen om een impact te creëren op de huidige markt. Maar om je doelgroep te vinden en te begrijpen, moet je ook de concurrentie beter begrijpen. Verzamel relevante informatie over de industrie, de markt, je concurrentie en vooral over de potentiële klant. Hoe hebben je concurrenten hun producten/diensten op de markt gebracht en aan wie?Een andere bron voor het vinden van je doelgroep is je bestaande of beste klanten. Als je meer van deze mensen wilt vinden (en je klantenkring wilt uitbreiden), zoek dan uit wat hen doet bewegen. Wat interesseert hen? Hoe zijn ze achter je product/dienst gekomen? Wat vonden ze leuk of niet leuk aan je product/dienst? Hoe meer informatie je hebt, des te makkelijker het is om je doelgroep te identificeren en te bereiken.

Vind je doelgroep 

Zoals je kunt verwachten, helpt het om de bredere markt die je zoekt te identificeren en te begrijpen, voordat je het beperkt tot specifieke zaken. Het proces verloopt als volgt:

  • Kijk naar bestaande marketingstrategieën
  • Identificeer bestaande klantgroepen
  • Bekijk je concurrentie en andere bedrijven in de markt
  • Ken je product en diensten, en hoe ze bijdragen aan de consument
  • Denk aan de totale markt die je gaat benaderen
  • Analyseer alle gegevens waarover je beschikt, met name de prestatiegegevens
  • Gebruik alles wat je tot nu toe hebt verzameld om je ideale doelgroep te ontdekken

 Als je dit hele proces negeert en meteen overgaat naar het definiëren van je doelgroep, is er een grote kans dat je je op de verkeerde klanten gaat richten.

Laten we als voorbeeld zeggen dat je je op slechts één doelgroep richt. Je kunt meteen, zonder rekening te houden met je markt, de dingen beperken aan de hand van specifieke kenmerken die je al kent, zoals mannen die van voetbal houden. Natuurlijk grijp je meteen de kans om verschillende campagnes en promoties op basis van dit publiek te creëren.

Succesvol of niet, dit is een problematische aanpak. Waarom? Omdat je je eigenlijk moet richten op een veel bredere groep, zoals mannen die van sport houden. Tenzij je al de nodige gegevens hebt verzameld, weet je niet of je andere doelgroepen of klanten mist, alleen maar omdat je je focus te snel hebt verkleind.

Ontwikkel je doelgroep 

Wie zijn jouw ‘buyer persona‘s,’ of ideale klanten? Je moet echt alle aspecten beschrijven om zo een perfecte persona te maken. Kijk naar eigenschappen zoals: 

  • Demografie: deze informatie kan alles zijn, van leeftijd geslacht, geografie, tot burgerlijke staat
  • Psychografie: deze informatie gaat verder dan de demografie en identificeert meer over de psychologie, interesses, waarden, houdingen, gedrag en nog veel meer
  • Technografisch: deze informatie heeft betrekking op apparaten (laptop, mobiel, Facebook, etc.)

 Alle soorten informatie zijn essentieel voor de ontwikkeling van je klantprofielen, de demografische informatie zal helpen bij het identificeren van het soort persoon dat mogelijk je producten en diensten zal kopen. De psychografische informatie gaat iets verder en helpt je om de reden waarom de klant de aankoop zal doen te begrijpen. Tot slot helpt het technografische stuk je te leren waar je je verschillende doelgroepen kunt bereiken en op welk apparaat.

Nu we het hebben over waar je publiek zijn tijd online doorbrengt, is het belangrijk om te weten te komen waar zich dat bevindt. Welke websites bezoeken ze? Op welke sociale netwerken brengen ze het grootste deel van hun tijd door? Hebben ze een voorkeur aan e-mail of aan andere vormen van communicatie?

Dit helpt je om de juiste boodschap te creëren en die boodschap in de juiste context te plaatsen. De kans is groot dat je publiek, als ze hun e-mail niet vaak controleren, je e-mailcampagne niet te zien krijgt. De informatie die je voor je klantprofiel samenstelt, in combinatie met de kennis waar je publiek online uithangt, zal de effectiviteit van je boodschap verbeteren. 

Hoe vaak moet ik mijn doelgroep vastleggen?

Wanneer je eenmaal begint met de marketing voor je doelgroep, kan je het gevoel hebben dat je werk in principe gedaan is in dit opzicht. Helaas eindigt de taak niet nadat je je campagne hebt gelanceerd en een massa aan reclame hebt uitgezonden.

Het is van groot belang dat je de prestaties van de campagne controleert om deze effectief en krachtig te houden. Hoe reageren mensen op je advertenties? Zijn ze aan het klikken? Zijn ze aan het converteren? Je moet je strategie aanpassen als je marketing niet praktisch is voor je doelgroep. Of, misschien zijn de mensen waarvan je dacht dat ze jouw ideale klanten waren niet degenen die je moet proberen te bereiken?

Het mooie van big data is dat het voortdurend verandert. Naarmate de tijd voorbij gaat, kan je je gegevens opstarten om je doelgroep nauwkeuriger te kunnen bereiken. De informatie die je nu verzamelt, geeft je een goed uitgangspunt voor het identificeren van je doelgroep en het vinden van de beste manieren om die doelgroep te benaderen. Zodra ze beginnen te reageren, heb je nog meer informatie die je kan gebruiken om de behoeften en wensen van je klanten verder uit te werken. Wanneer je dit proces in actie ziet, kan het erg spannend zijn, vooral wanneer je het effect ziet dat goed databeheer heeft op de ‘bottom line’ van je bedrijf.

Voordat je met je marketing begint, moet je ervoor zorgen dat je weet hoe je verkopen, interacties, verzoeken om informatie en meer kunt bijhouden. Op deze manier kan je het proces voorblijven.

Wanneer je bedrijf ‘volwassen’ wordt, moet je deze stappen blijven volgen. Je doelgroep kan veranderen naarmate je bedrijf groeit, en het vinden van je doelgroep moet een doorlopende taak zijn. Ongeacht waar je bedrijf zich bevindt, kan het identificeren van je doelgroepen je een stap dichterbij het maximaliseren van je ROI en het bereiken van andere algemene doelstellingen brengen.

Conclusie 

De kennis van je doelgroep is belangrijker dan je denkt. Ga er niet van uit dat iedereen een potentiële klant is. Beperk de specifieke mensen die niet alleen je product of dienst willen, maar ook de middelen en de motivatie hebben om het te kopen.

Voer een klantenonderzoek uit. Communiceer met je publiek via je blog en social media-platforms. Test de inhoud op andere plaatsen, zoals gastblogs. Hoe meer informatie je verzamelt over je publiek, hoe beter je hen kunt ondersteunen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email