Seo-eye-1
Marketing

SEO: Alles wat je moet weten over zoekmachine optimalisatie!

5,00/5(1)

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een van de belangrijkste stappen die je moet nemen om je bedrijf online te laten bloeien. Door aan je SEO te werken stimuleer je organische zoekresultaten voor jouw website en verhoog je de vindbaarheid van je website . Dankzij SEO kan je jouw positie in Google verbeteren en je kan dit alleen doen of met SEO specialisten inschakelen.

Voor zowel website- als bedrijfseigenaren is zoekmachineoptimalisatie steeds waardevoller geworden sinds de CoViD 19-pandemie. Tegenwoordig kopen mensen liever producten en diensten online, waardoor de vraag naar online diensten toeneemt.

En naarmate de vraag toeneemt, groeit ook de concurrentie.

Een website die geoptimaliseerd is voor zoekmachines kan je helpen om je te onderscheiden in de groeiende zee van zoekende concurrenten en je zelfs een autoriteit in je niche te laten worden.

In dit artikel leert je wat SEO precies is en waarom het zo belangrijk is, hoe het werkt, hoe je SEO op jouw website kunt doen en wat je moet doen als je overspoeld wordt met SEO-gerelateerde taken.

Laten we beginnen.

Wat is Zoekmachine Optimalisatie?

Zoekmachineoptimalisatie is het proces van het verbeteren van het algehele uiterlijk, de structuur, de inhoud en de prestaties van jouw website om hoger te scoren in zoekmachines, zoals Google en Bing.

Search engine optimization is een uitgebreide methode, en de meeste website-eigenaren vinden het behoorlijk vermoeiend en ontmoedigend. Echter, het bevat de nitty-gritty taken die kunnen maken of breken uw website.

Een geoptimaliseerde website biedt meer kans om geld te verdienen terwijl je slaapt dan een site die dat niet is. Dus, we kunnen bevestigen dat search engine optimization zeker de moeite waard is.

En aangezien het een vrij uitgebreid proces is, laten we de definitie opsplitsen in de vier belangrijkste methoden:

On-page SEO

On-page-optimalisatie verwijst naar alle search engine-inspanningen die binnen jouw website worden gedaan, specifiek in elk van je webpagina’s.

Dit omvat het optimaliseren van de inhoud van de pagina’s op basis van de title-tag, metabeschrijving, koppen, afbeeldingen, interne links en de algemene prestaties als website.

Off-page SEO

Off-page optimalisatie verwijst naar alle SEO-inspanningen die buiten jouw website worden gedaan. In het bijzonder, linkbuilding – het proces van het verwerven van “stemmen” van andere relevante websites door een link naar jouw site als referentie.

Het gaat ook om guestblogs, PR , social media marketing, e-mail marketing en andere vormen van content marketing.

Technische SEO

Technische zoekmachine optimalisatie verwijst naar de technische inspanningen die gedaan worden om ervoor te zorgen dat je website goed werkt en geeft een uitstekende gebruikerservaring aan je website bezoekers en zoekmachines “spiders” of “crawlers”.

Dit houdt meestal in dat problemen op de achterkant worden opgelost, dat je website wordt ontwikkeld en versneld, en dat een aantrekkelijk en functioneel webdesign wordt gehandhaafd.

Lokale SEO

Lokale SEO verwijst naar de inspanningen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie die je in staat stellen om bovenop de lokale zoekresultaten te verschijnen, vooral bij het zoeken op de kaart.

Dit omvat het instellen van een Google My Business account, het indienen van informatie bij lokale directories en het samenwerken met lokale en relevante websites.

Zo ziet een lokale zoekopdracht er in Google uit:

Waarom is zoekmachineoptimalisatie belangrijk?

Naast het feit dat SEO je helpt om jouw concurrenten in de zoekresultaten voorbij te streven, heeft het vele andere voordelen, wat bewijst dat het een essentiële rol speelt in het helpen van uw online bedrijf naar het volgende niveau te brengen, vooral als het gaat om het verkrijgen van een gestage stroom van leads en cashflow.

Hier zijn de vier belangrijke voordelen van zoekmachineoptimalisatie voor jouw bedrijf:

Verhoging van de zichtbaarheid van het zoeken

Naarmate je ranking beter wordt in de resultatenpagina’s van de zoekmachines (SERP’s), neemt ook jouw online zichtbaarheid toe naarmate jouw doelgroep je merk ziet, vertrouwd raakt met je website, jouw inhoud vaker leest en deelt.

Verhoogd webverkeer

Nu de zichtbaarheid van je zoekmachines toeneemt, zal je webverkeer ook relatief toenemen, vooral wanneer je relevante, nuttige en door de gebruikers geïntroduceerde content creëert.

Laten we de verkeerskenmerken definiëren die je zou willen verwerven bij het doen van SEO:

Organisch verkeer (verkeer dat je niet hoeft te betalen, in tegenstelling tot advertenties)

Als je niet wilt betalen voor flinke advertentiekosten in de zoekmachines is SEO de manier om te gaan.

Het is misschien niet zo snel en gemakkelijk als pay-per-click (PPC) reclame, maar SEO betaalt meer dividend dan betaalde advertenties op de lange termijn.

Dit komt omdat gepromoot stukken van de inhoud kan alleen duren zolang je betaalt voor de advertenties, terwijl zeer geoptimaliseerde webpagina’s voor de zoekmachines zal duren jaren zonder dat je de uitgaven een enkele cent voor elk van de pagina’s als de tijd verstrijkt.

Hoeveelheid van het verkeer

Dit is in principe een toename van het websiteverkeer – hoe hoger je in de zoekmachines staat, hoe meer mensen geïnteresseerd zullen zijn in het klikken op je webpagina’s om te zien wat je te bieden hebt, of het nu gaat om een product, een dienst of een nuttig stukje informatie.

Kwaliteit van het verkeer

Dit verwijst naar het soort leads of bezoekers dat je op jouw website krijgt – met veel organisch verkeer betekent dit niet altijd een hogere kans op verkoop.

Vergeet niet dat je jou niet op iedereen moet richten – jouw doelgroep moet echt geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die je aanbiedt.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je een e-commerce winkel voor slimme camera’s hebt. Proberen te rangschikken voor het brede sleutelwoord “camera’s” kan je veel verkeer brengen, maar minder conversie omdat de meeste mensen naar je website komen op zoek naar slimme actiecamera’s wanneer je echt beveiligingscamera’s verkoopt.

Hier is een voorbeeld wanneer gebruikers de brede zoekterm “camera’s” in Google intypen:

Een brede zoekterm als het bovenstaande voorbeeld kan interessant zijn om op te richten als je een online winkel voor fotocamera’s hebt, maar het kan een zeer uitdagend trefwoord zijn om voor te rangschikken.

Nu, hier is hoe het eruit ziet wanneer een gebruiker een meer specifiek trefwoord intypt zoals “slimme beveiligingscamera’s”.

Dit laat zien dat data-driven keyword research – de basis van excellente SEO – cruciaal is bij het creëren van content voor je website.

Verhoogde conversies of verkoop

Bij het opzetten van jouw website, moet het krijgen van hogere zoekmachine rankings en meer organisch verkeer niet alleen jouw belangrijkste prioriteit zijn. Aan het eind van de dag, wat jouw bedrijf gaande houdt is de cashflow – een verhoging van de cashflow voor die kwestie.

Dus, wanneer jouw SEO doet voor jouw website, zal je weten dat je het juiste doet wanneer je een geleidelijke toename van jouw website rankings, verkeer of leads ziet, evenals in conversies of verkoop.

Verhoogde ROI

Hoewel SEO gericht is op organisch “gratis” verkeer, kan het zijn dat je onderweg SEO-bureaus inhuurt, omdat het, zoals ik al eerder zei, een uitgebreid proces is en het hebben van een A-team misschien effectiever en winstgevender is dan alles alleen te doen.

Het laatste watje wilt is een onervaren intern team dat meer kwaad dan goed doet aan de ranking van jouw website. Hoe bereken je trouwens jouw SEO ROI? Ik ben blij dat je het vraagt.

Er is een formule om jou return on investment te kennen wanneer je beslist om een bureau met SEO-diensten in te huren.

Hier is de eenvoudige formule:

(Winst – Investering) / Investering x 100 = ROI

Laten we zeggen dat je maar liefst 50.000 pond heeft geprofiteerd van je driemaandelijkse SEO-investering van 10.000 pond. Hier is hoe je jouw ROI berekent:

(€50,000 – €10,000) / €10,000 x 100 = 400%

Nu praten we.

Ik denk dat, met een geweldig SEO team, een 400% ROI van SEO totaal mogelijk zou zijn.

Hoe werkt SEO?

SEO werkt relatief aan de manier waarop Google, Bing en andere zoekmachines werken: ze hebben “spinnen” of “crawlers” die op het internet rondzwerven en tonnen informatie van het web verzamelen.

Deze crawlers brengen dan de informatie terug naar de zoekmachines om een index op te bouwen, die wordt voorgelegd aan een algoritme dat alle gegevens overeenkomt met de zoekopdrachten van de gebruikers.

Dit is de reden waarom wanneer je jouw vraag intypt of jouw stemassistent vraagt; je krijgt de juiste antwoorden, 99% van de tijd.

Nu krijgt Google alleen al 3,5 miljard vragen per dag wereldwijd, en er zijn ongeveer 1,7 miljard websites die vanaf juli 2020 online zijn.

Deze aantallen blijven elke seconde groeien (dit is niet overdreven, je kunt het opzoeken).  Dit betekent dus dat in elke online business niche de concurrentie blijft groeien.

En de nummer één methode die je kan helpen om je te onderscheiden is zoekmachine optimalisatie. Laten we eens kijken hoe de toonaangevende zoekmachine wereldwijd, Google, websites in het algemeen rangschikt.

Common Ranking Factors in Google als zoekmachine:

Neem er nota van dat Google meer dan 200 rangschikkingsfactoren heeft, maar ik noem de meest voorkomende waar je aan kunt werken, vooral als je pas begint met het optimaliseren van je website door middel van zoekmachines.

  • Site Security (HTTP vs. HTTPS)
  • Mobiele-vriendelijkheid
  • Gestructureerde gegevens
  • Inhoud Kwaliteit
  • Inhoud Lengte
  • Laadsnelheid
  • Sociale signalen
  • Kwaliteit Backlinks
  • Domein Autoriteit
  • Ervaring van de gebruiker

Laten we nu verder gaan met elk van deze rangschikkingsfactoren door meer te leren over het optimaliseren van zoekmachines.

Hoe doe je SEO voor een website?

Om te beginnen begint SEO meestal met het optimaliseren van de homepage en andere essentiële webpagina’s, zoals servicepagina’s (voor servicebedrijven) en categoriepagina’s naar productpagina’s (voor productbedrijven).

Zo gaat dat:

Begin met data-gedreven sleutelwoord onderzoek.

Een data-driven keyword onderzoek is de basis van elke excellente optimalisatie SEO. Immers, zonder keywords te targeten, heeft het maken van jouw webpagina geen zin.

Je kunt beginnen met het gebruik van gratis onderzoekstools, zoals Surfer SEO Chrome extensie en Google Keyword Planner, of gebruik maken van een meer competitieve betaalde tool, zoals Ahrefs.

Pro-tip: Bij het onderzoeken van trefwoorden om te targeten, is het sterk aanbevolen om de minder concurrerende zoektermen te kiezen (die met een lage tot gemiddelde zoekmoeilijkheidsgraad), maar met een relatief hoog zoekvolume. Op deze manier kan je sneller en beter rangschikken op hooggezochte trefwoorden zonder al te veel wrijving.

Hier is een voorbeeld:

Vervolgens kan je dat primaire trefwoord gebruiken om de secundaire of relevante trefwoorden te kiezen die je in je gehele content wilt gebruiken.

Vergeet niet dat je inhoud op basis van trefwoorden moet produceren, maar wees voorzichtig met trefwoordenvulling, want dat doet meer kwaad dan goed voor je website.

Plannen of verbeteren van de architectuur van jouw site

Je site structuur is een van de cruciale elementen van je SEO strategie voor succes-zoekmachines “crawlers” zal beginnen met het indexeren van je startpagina tot aan de bodem van je website.

Dit is de reden waarom het hebben van een eenvoudige en eenvoudige site architectuur is zeer aan te bevelen op alle websites, ongeacht de niche.

Dit is ook de reden waarom het raadplegen van SEO experts voordat je jouw website opzet of publiceert van onschatbare waarde kan zijn.

Een uitstekende sitestructuur neemt een websitebezoeker meestal 3 tot 4 klikken vanaf de homepage of de landingspagina mee om te komen waar hij of zij wil komen.

Hier is een voorbeeld van een goede site-architectuur van een online winkel:

En hier is een blik op een slecht gestructureerde site:

Nu, als jouw website al geruime tijd bestaat en je denkt dat het herstructureren van jouw website-architectuur je waardevolle tijd en achterwaartse links zal kosten, vraag dan jouw SEO-team van experts naar 301 redirects – een permanent redirect-proces dat tot 99% van de backlink macht kan doorgeven.

Verkrijg SSL-certificaat of een TLS

De gebruikerservaring staat centraal in de service van Google en een beveiligde website helpt gebruikers om hun gevoelige informatie te beschermen tegen de sluipende ogen van hackers op het wereldwijde web.

Dus, in 2014 kondigde Google aan dat ze beveiligde websites beter zouden rangschikken dan websites die dat niet zijn. Een beveiligde website wordt gekenmerkt door een Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS).

Het ziet er zo uit in de adresbalk of URL van een website:

Wanneer je op het sloticoontje klikt, zal het je dit laten zien:

Aan de andere kant, als een website niet beveiligd is, ziet het er zo uit:

Het verkrijgen van een SSL-certificaat, ook wel Secure Sockets Layer genoemd, kan op twee manieren gebeuren:

  1. Via een Certificaat Autoriteit.
  2. Via een webhost die kan integreren

Vergeet niet dat als je website online betalingen verwerkt, een SSL-certificaat van onschatbare waarde kan zijn, vooral wanneer je jouw klanten ervan overtuigt dat hun financiële gegevens veilig zijn.

Creëer regelmatig content van hoge kwaliteit.

Een andere factor waar Google altijd al oog voor heeft gehad is inhoud van hoge kwaliteit. Google wil altijd het beste geven aan zijn gebruikers – zoals ik al zei, een goede gebruikerservaring is de kern van zijn bestaan.

Wat houdt een inhoud van hoge kwaliteit in, vraag je jou af?

Hier zijn de gemeenschappelijke kenmerken van uitstekende webinhoud:

Sleutelwoordgedreven

Een keyword-driven content wordt zo gemaakt dat het doel-keyword en de relevante zoektermen op een natuurlijke manier worden gebruikt en gelijkmatig over de inhoud worden verspreid.

Nuttig, behulpzaam, uiterst relevant, overtuigend

Een nuttige, relevante en overtuigende inhoud vangt de aandacht van de gebruikers vanaf de title-tag. Het geeft hen wat ze nodig hebben of willen (of het nu gaat om een snel antwoord op een vraag, een diepgaande uitleg van een onderwerp of een beoordeling van een product of dienst).

Gebruikers-intent gedreven

Een user-intent driven content wordt strategisch gecreëerd op basis van wat de meerderheid van de doelmarkt zoekt – dit kan worden bepaald door het onderzoeken van de vragen die jouw doelpubliek stelt.

Je kunt gebruik maken van tools als Answer The Public:

Of gebruik maken van Google’s People Also Ask sectie:

Of gebruik maken van de SEO-zoekresultaten van ’s werelds toonaangevende zoekmachine – door het bestuderen van de top organische zoekresultaten op de zoekmachines, zal je de algemene gebruikersintentie van jouw doelgroep kennen.

Typisch wordt de zoekintentie van een gebruiker in vier categorieën ingedeeld:

  • Informatief (wanneer een gebruiker meer wil weten over het onderwerp).
  • Transactioneel (wanneer een gebruiker van plan is te zoeken naar een product of dienst).
  • Navigatief (wanneer een gebruiker een specifiek merk, een specifieke locatie of een website wil zoeken).
  • Onderzoek (wanneer een gebruiker van plan is om diensten, merken of producten te vergelijken).

Gebruik maken van Schema-opmaak

Dit verwijst naar het formaat dat wordt gebruikt om de informatie op een webpagina te markeren, ook bekend als Schema – dit helpt de zoekmachines, zoals Google en Bing, om je pagina beter te begrijpen.

Daarom kan Google, als je gestructureerde gegevens op jouw pagina heeft, jouw webpagina beter indexeren en rangschikken. Zo krijg je meer kans om te rangschikken met dat begeerde rijke fragment.

Een rich snippet ziet er zo uit:

Back links dienen als “stemmen” op het web – wanneer een website naar jouw site linkt, is het net zoiets als de zoekmachines vertellen dat jouw webpagina’s waarde bieden en dat uw site een betrouwbare bron van informatie is. Niet alle back links zijn echter goed. Sommige links moet je misschien verwerpen of ontkennen, maar dat is een verhaal voor een ander artikel.

Nu, kwaliteit back links komen van websites die relevant zijn voor je site, die een goede reputatie hebben en een hogere domein autoriteit. Vaak, wanneer een site die een hogere domein autoriteit heeft dan je website, links naar je website, is de kwaliteit van de backlink nog waardevoller. Dus, hoe kom ik aan zulke hoogwaardige back-links? Ik ben blij dat je het vraagt.

Het krijgen van meerdere websites die naar je linken lijkt misschien een gok, maar het is te doen, hoe lang het ook mag duren. Het eerste wat je kunt doen is geoptimaliseerde, ultra-gebruikelijke, zeer relevante en altijd groene stukjes content creëren die praten over populaire of deskundige zaken in jouw niche.

Zodra die stukken inhoud beginnen te rangschikken, zullen meer en meer mensen ze lezen en delen; soortgelijke bloggers en website-eigenaren zullen dan een link naar jouw site plaatsen als bron.

Naast het regelmatig publiceren van kwalitatieve content kan je jouw bereik vergroten door tijd te besteden aan het plaatsen van gasten, het produceren van artikelen voor persbericht partners en het voortdurend promoten van jouw stukken content via contentmarketing op e-mail, sociale media en online forums.

Streef naar een aantrekkelijk en intuïtief webontwerp

Een mooi maar functioneel webdesign bevordert een goede gebruikerservaring. Zorg er dus niet alleen voor dat je site wordt gebouwd met een strategische websitearchitectuur, maar zorg er ook voor dat hij er prettig en gemakkelijk te gebruiken uitziet.

Zorg ervoor dat jouw website mobiel reageert

Mobiele-vriendelijkheid verwijst naar de prestaties van je website bij het gebruik van mobiele apparaten in plaats van een desktopcomputer. Mobiele apparaten zijn onder andere een laptop, tablet en smartphone.

Dit betekent dat je site verschillende webontwerpen moet hebben wanneer deze wordt benaderd vanaf verschillende apparaten, zonder dat het aantrekkelijke uiterlijk en de intuïtieve functies verloren gaan.  Je kunt de mobiele reactiesnelheid van je site controleren met behulp van de Mobile-Friendly Test van Google. Neem er nota van dat de reden waarom Google de mobiele reactie als een van de rangschikkingsfactoren heeft gemaakt, is dat het de gebruikerservaring aanzienlijk beïnvloedt.  Bovendien is meer dan de helft van de wereldwijde zoekopdrachten van Google afkomstig van mobiele apparaten.

Zorg ervoor dat jouw site snel wordt geladen

Wist je dat 47% van je vaste website klanten verwachten dat je site binnen 2 seconden of minder wordt geladen?

En 53% van hen zal je site verlaten als het meer dan 3 seconden duurt om te laden!

Dit toont aan dat de snelheid van de site ongelooflijk belangrijk is voor de gebruikerservaring en vooral voor de conversie van jouw website.

Zelfs Amazon, misschien wel de grootste e-commercesite ter wereld, vond dat ze meer dan 1,6 miljard dollar per jaar verliezen gedurende 1 seconde van trage snelheid. Inderdaad, dit zijn grotendeels en pijnlijk onevenredige aantallen.

Hoe dan ook, jij kunt de snelheid van je site controleren en verbeteren door gebruik te maken van de gratis tool van Google, PageSpeed Insights.

Het beste ding over deze tool is dat het ook SEO-advies aanbevelingen toont over hoe je de belastingssnelheid van je site kunt verbeteren door gebruik te maken van de toonaangevende zoekmachine en SEO-master zelf, Google.

Voer een regelmatige audit uit op je website

Elke uitstekende SEO-strategie moet komen met het bijhouden van KPI’s en andere prestatiemetingen om te zien hoe ver je bent gekomen en hoeveel je moet gaan.

SEO vereist een regelmatige controle op ranking, organisch zoekverkeer, website-betrokkenheid, conversies en verkoop. Je kan dit allemaal doen met behulp van de geavanceerde tools van Google, zoals de volgende:

Bovendien geven deze tools ook SEO-advies of -aanbevelingen over hoe je jouw zoekmachine optimalisatie-strategie en -inspanningen kunt verbeteren, zodat je meer gewenste zoekresultaten van Google kunt behalen.

Wat te doen als je geen tijd heeft voor SEO, of als je zoekmachine optimalisatie overweldigend vindt.

Als je geen tijd heeft om SEO van nul te leren om zelf een zoekmachineoptimalisator te worden, aarzel dan niet om te leren van de SEO-experts – ze hebben geen onschatbare SEO-adviezen.

Nu, als je gewoonweg niet de energie en tijd heeft om de pittige taken te doen die zoekmachine optimalisatie SEO vereist, kan je altijd een SEO bureau vinden om het harde werk voor je te doen en jou de gewenste resultaten voor jouw bedrijf te brengen.

Bij Sortlist kan je het beste bureau voor jouw bedrijf vinden uit een gekeurde lijst van bureaus die voldoen aan je zakelijke behoeften en eisen. Het gebruik van het platform is 100% gratis.

Vind je dit artikel informatief? Dan kan hier altijd terugkomen voor meer bijgewerkte informatie.

Deel het ook met iedereen die je kent en die meer wil weten over zoekmachines en SEO!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email