Zet Business intelligence aan het werk voor jouw marketing
Laatst geüpdate op 11 januari 2023 om 05:19 pm
Nieuwe markten vinden om naar uit te breiden, in de gaten houden wat het grote publiek denkt, de aanpak van de concurrentie ontcijferen. Business intelligence (BI), gebaseerd op openbare informatiebronnen, stel je in staat belangrijke trends in je bedrijfstak te voorzien en te analyseren.
In het bedrijfsleven is het belangrijk om het concept van economischeintelligentie te begrijpen en vandaag gebruiken steeds meer bedrijven BI in hun campagnes.
Hoe wordt business intelligence in marketing gebruikt?
Om in de huidige markt zo concurrerend mogelijk te zijn, moeten bedrijven op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in hun eigen bedrijfstak. Dit betekent dat je zo snel mogelijk zoveel mogelijk informatie krijgt over je bedrijfstak, je concurrenten en zelfs de bestemmingsplannen van je regio.
Simpel gezegd gaat het erom proactief te zijn en een duidelijk inzicht te verkrijgen.
Indien goed toegepast kan business intelligence verrassende bevindingen opleveren. Hier zijn slechts enkele voorbeelden van hoe jouw marketing team business intelligence kan gebruiken om voordelen voor je in de markt te vinden:
- Verbeter je vermogen om de wensen en behoeften van klanten te voorspellen
- Onvoorziene kansen en gevaren bepalen die eigen zijn aan jouw bedrijf
- De markt leren lezen voor zowel het heden als de toekomst
- De indicatoren herkennen van potentiële ontwrichtende innovaties of technologieën, zowel binnen als buiten je bedrijfstak
- Prijzen bepalen voordat een product wordt uitgebracht of leveranciers vinden
- Gegevens verkrijgen over de verkoopbaarheid van de producten van belang en de stand van relevante technologieën
- Inzicht krijgen in de markt, wat een uitdaging is om te bereiken met slechts intelligencetools
Het internet en andere bronnen hebben het eenvoudiger gemaakt om voor marketingdoeleinden meer te weten te komen over concurrenten. Analisten kunnen met één klik kennisnemen van opkomende trends en marktvragen. Maar business intelligence in marketing is veel meer dan dat; het gaat erom een voorsprong te krijgen op de concurrentie.
Sport en sociale media: Vergroten sporters uw betrokkenheid? (Studie)
Het WK 2022 is nog maar een paar weken van ons verwijderd, en het enthousiasme voor de sport groeit met de dag. In deze tijd van het jaar is het vanzelfsprekend dat bedrijven samenwerken met atleten om hun merk te promoten en een voet tussen de deur te krijgen. Bij Sortlist stelden we onszelf de […]
BeReal studie: Slechts 9% van de gebruikers plaatsen hun eerste foto.
Er is een nieuwe speler in het social media landschap: BeReal, een app… beschreven als alles behalve traditionele sociale media. Door zijn populariteit zijn er nu tientallen concurrenten opgedoken, en zelfs gevestigde giganten als Instagram en TikTok hebben hun eigen versie van een natuurlijker, authentieker sociaal netwerk gelanceerd. Maar na een blik op het werkelijke […]
Business intelligence in verschillende sectoren
Business intelligence in marketing is nuttig voor organisaties van elke omvang en op elk gebied omdat het real-time inzicht geeft in operationele processen en de resultaten van strategische initiatieven.
BI-dashboards zijn te verkiezen boven statische rapporten omdat ze bedrijf specialisten in staat stellen hun gegevens rechtstreeks te bekijken, zonder de hulp van een gegevensexpert.
Horeca en transport
Elke sector heeft zijn eigen unieke behoeften en mogelijkheden voor BI. In de horeca en de transportsector wordt veel gebruik gemaakt van business intelligence. Zij kunnen de beschikbaarheid van zitplaatsen, de bezettingsgraad van hotels, prijswijzigingen en roosters van werknemers organiseren.
Winkels en handelszaken
Business intelligence is op vele manieren nuttig voor winkels, zoals voorraadbeheer, verkoop planning en uitvoering van marketingstrategieën.
Bank en verzekering
Banken en verzekeringsmaatschappijen gebruiken BI om potentiële verliezen te beoordelen voordat ze leningen goedkeuren, en om nieuwe inkomstenbronnen te ontdekken door het bestedingsgedrag van hun bestaande klanten te analyseren.
Productie industrie
In de productie-industrie wordt BI gebruikt voor zowel actuele als historische analyse van fabrieks activiteiten.
Scholen en universiteiten
Scholen en universiteiten gebruiken BI voor verschillende doeleinden, zoals het bijhouden van de algemene prestaties van studenten en het opsporen van degenen die extra ondersteuning nodig hebben.
Gezondheidszorg
Het gebruik van business intelligence en analytics in de gezondheidszorg blijkt de medische diagnose te verbeteren, wat leidt tot een betere behandeling en betere resultaten voor de patiënt.
Kies de juiste agency voor |
Sortlist heeft de juiste agencies ter beschikking voor jou! Bekijk ze hier allemaal zo snel mogelijk 👀
Vind mijn agency! 🫶🏻Wat is business intelligence en hoe is het gerelateerd aan marktonderzoek?
Eenvoudig gezegd is Business Intelligence in marketing een systeem van procedures, toepassingen en diensten voor het verzamelen, analyseren en leveren van gegevens in nuttige formaten voor de besluitvorming. Bedrijven kunnen veel baat hebben bij het gebruik van gegevensanalyse om hun keuzes te ondersteunen.
Business intelligence, in deze nauwere zin, is dat deel van een organisatie dat potentiële bedreigingen en kansen in de markt opspoort voordat ze duidelijk worden.
BI houdt zich, in tegenstelling tot de illegale en onethische praktijk van bedrijfsspionage, bezig met het verzamelen van informatie over de externe bedrijfsomgeving en volgt alle toepasselijke wet- en regelgeving.
Met behulp van BI kunnen we gegevens op een begrijpelijke en eenvoudige manier bekijken, wat onze analyse aanzienlijk vergemakkelijkt. De gegevens kunnen worden weergegeven en gevisualiseerd worden in tabellen en andere grafieken via rapporten en dashboards. Zodra de gegevens zijn omgezet in informatie, kan de gebruiker er effectief gebruik van maken.
Is Business intelligence in marketing moeilijk om te inplenteren in praktijk?
BI kan variëren van relatief eenvoudig (onderzoek naar de websites en socialemediacampagnes van concurrenten) tot uiterst complex (het houden van enquêtes onder wereldmarktleiders om waardevolle inzichten te krijgen in je concurrentieomgeving).
Wat is het doel van business intelligence?
Zoals we al verschillende keren in dit artikel hebben aangegeven, stelt business intelligence managers en afdelingshoofden in staat de prestaties van het bedrijf te volgen.
Zo kunnen ze elke belangrijke beslissing sturen.
“Business intelligence” is het proces van het definiëren, verzamelen, analyseren en delen van informatie over de producten, klanten, concurrenten en andere belangrijke omgevingsfactoren van een bedrijf.
BI is de studie van wat zich buiten de muren van een bedrijf afspeelt om het bedrijf te helpen zo concurrerend mogelijk te blijven.
Conclusie: Business intelligence is nodig voor je marketing
Voor je bedrijf kan business intelligence zeer voordelig zijn. Het kan je helpen sneller betere beslissingen te nemen, interne activiteiten te stroomlijnen, de productiviteit te verhogen, nieuwe inkomstenbronnen te vinden en een voorsprong te krijgen op de concurrentie. Business intelligence systemen helpen ook bij het opsporen van markttrends en probleemgebieden voor het bedrijf.
Omdat het een overzicht biedt en teams in staat stelt hun eigen gegevens te analyseren, kan Business Intelligence ook bijna elk proces binnen het bedrijf verbeteren, waardoor ze beter in staat zijn dagelijkse beslissingen te nemen en nieuweopportuniteiten te ontdekken.
BI is het ideale rapportage-instrument voor het nemen van geïnformeerde beslissingen, aangezien gegevens de levensader van moderne bedrijven zijn geworden en de manier veranderen waarop organisaties strategische keuzes maken.