Een onlinemarketingstrategie is een must voor elk bedrijf welke niet alleen fysiek, maar ook online goederen en diensten aan de man brengt. In dit artikel kom je te weten wat wordt verstaan onder online marketing strategie, de invloed daarvan op de customer journey en hoe je een gedegen online marketingstrategie plan moet opstellen.

Inhoudsopgave

Wat is een online marketing strategie?

Een succesvolle online marketingstrategie is een plan of methode, die een organisatie gebruikt om haar doelen in de online wereld te bereiken. Het wordt meestal geformuleerd met behulp van verschillende factoren, zoals gegevens, doelstellingen en technologie.

De strategie voor online marketing wordt meestal vastgelegd in het online marketingplan van de organisatie (of het bestuur). Dit is het werk van een digitale marketeer of een marketingmanager.

De afdeling online marketing is een groep mensen die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen en implementeren van een effectieve online marketingstrategie. Een online marketingstrategie opstellen behoort dus tot een van hun hoofdtaken. Deze afdeling kan bestaan uit verschillende specialisten zoals zoekmachine optimalisatie, e-mailmarketing, social media marketing en contentmarketing.

Een goede online marketingstrategie heeft ook betrekking op  webontwikkelaars, grafischontwerpers en app-ontwikkelaars.

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Creative & DesignBrandingMarketingDigital & Marketing StrategyE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
BrandingCustom Software DevelopmentProduct DesignWeb DesignMarketingMedia & AdvertisingSocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingWeb DesignMarketingDigital & Marketing StrategySocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Creative & DesignWeb DesignMarketingDigital & Marketing StrategyE-CommerceMedia & AdvertisingSocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
MarketingContent MarketingDigital & Marketing StrategyE-mail MarketingMedia & AdvertisingMobile MarketingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
BrandingCustom Software DevelopmentMarketingDigital & Marketing StrategyWeb & Software DevelopmentSEOWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
BrandingMarketingDigital & Marketing StrategyMedia & AdvertisingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingGraphic DesignMarketingDigital & Marketing StrategyPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingGraphic DesignProduct DesignWeb DesignMarketingMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignMarketingContent MarketingEventPRSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingGraphic DesignWeb DesignMarketingE-CommerceEventMedia & AdvertisingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward

Waarom een online strategie?

Een strategie is een langetermijn- of brede benadering, die betrekking heeft op de activiteiten van een organisatie. Het wordt gebruikt om een online marketingcampagne of -strategie te beschrijven.

Het doel is om doelen te bereiken, die duidelijk zijn gedefinieerd en voor de lange termijn. Deze strategie wordt gebruikt om verschillende meetbare doelen te bereiken zoals:

  • verhogen van de verkoop
  • verbeteren van de klantenservice
  • aantrekken van nieuwe klanten

Online marketing, ook wel digitalemarketing genoemd, is een gebied van marketing dat ontstond toen internet nog in de kinderschoenen stond. Het omvat alle activiteiten die met Internet te maken hebben.

Een goede online marketingstrategie is een plan, dat schetst hoe verschillende marketingdoelen op verschillende manieren kunnen worden bereikt.

1 – Marketing en online kanalen

Een goede online marketing strategie is onderverdeeld in verschillende kanalen. Enkele voorbeelden zijn:

  • e-mail,
  • sociale media,
  • advertenties in zoekmachines,
  • mobiele apps,
  • websites
  • ondernemingen

De online kanalen zijn doorgaans onderverdeeld in vier groepen: eigendom, verdiende, betaalde en gedeelde media. Deze vier groepen overlappen elkaar vaak.

Eigen kanalen zijn kanalen die bij de organisatie horen, terwijl betaalde kanalen kanalen zijn waarvoor de organisatie betaalt. Zowel verdiende als eigendom kanalen worden voor verschillende doeleinden gebruikt.

Een Facebook-bericht die je deelt, overlapt vaak een ander bericht dat al is gedeeld. Dit voorbeeld van betaalde media is ook een voorbeeld van een verdiende mediapost.

2 – Online marketing vs traditionele marketing

In principe is traditionele marketing altijd offline. Het verschilt van digitale marketing omdat het dus betrekking heeft op kanalen die niet online zijn.

Je kunt ook denken aan verschillende traditionele media zoals radio, tv, flyers, kranten en direct mail. Naarmate meer mensen deze vormen van media consumeren, beginnen de twee werelden meer door elkaar te lopen.

3 – Multi-channel & Omni-channel

Door de toenemende complexiteit van marketing is het belangrijk dat je strategie meerdere kanalen en omnichannel omvat. Deze strategie omvat het communiceren via verschillende kanalen en ervoor zorgen dat de berichten goed worden ontvangen en de juiste doelgroep bereiken.

Naarmate consumenten veeleisender worden, moeten organisaties ook hun kanalen aansluiten. Als je krantenadvertentie bijvoorbeeld een andere prijs laat zien dan die van je website, dan krijg je verontwaardigde klanten.

4 – Online marketing vs Digital marketing

Hoewel veel mensen de term digitale marketing en online marketing door elkaar gebruiken, is het concept voor veel mensen misschien niet zo belangrijk als het gaat om het implementeren van een multi-channel marketingstrategie.

Niet iedereen is het erover eens dat digitale marketing een brede discipline is die alle digitale marketingkanalen omvat. Dit omvat niet alleen internet, maar ook verschillende andere kanalen die iets digitaals hebben.

Hoe een online marketing strategie plan ontwikkelen?

Volgens Emerce Research 2018 is een gebrek aan visie een veelvoorkomend probleem in de marketingstrategie. Uit het onderzoek blijkt dat veel digitale marketingafdelingen goed zijn in het signaleren en detecteren van problemen, maar het overkoepelende overzicht missen.

Online marketing kan voor verschillende doeleinden worden ingezet, zoals het genereren van leads. Het kan ook worden gebruikt om direct contact met klanten te creëren.

Een goed ontworpen online marketing strategie kan een organisatie helpen bij het nemen van de juistebeslissingen als het gaat om het ontwikkelen van een online aanwezigheid.

Onderstaande fases kunnen je helpen met het opstellen van een goede online marketing strategie.

Fase 1: Online marketingstrategie, zelfreflectie en online aanwezigheid

Voordat je online marketing gaat inzetten, is het belangrijk om de identiteit van je bedrijf vast te stellen en hoe online marketing dit kan ondersteunen. Deze stap helpt je bij het bepalen van de meest effectieve manier om jezelf en je organisatie te promoten.

Voordat  je online marketing voor je bedrijf implementeert, moet je ervoor zorgen dat je een duidelijk beeld hebt van de toegevoegde waarde die het voor je organisatie kan bieden en natuurlijk de customer journey

Fase 2: Wie zijn je potentiële klanten?

De tweede fase van het ontwikkelen van een plan voor  online marketing heeft betrekking op het identificeren van wie je wilt bereiken. Deze stap helpt je om je ideale doelgroep in kaart te brengen en te bepalen hoe ze zich gedragen wanneer ze interactie hebben met verschillende online platformen.

Dit proces omvat het verzamelen van informatie over je beoogde doelgroep en het uitvoeren van onderzoek om meer over hen te weten te komen. Hiermee kan je de customer journey uiteindelijk ook beïnvloeden met je online marketing strategie.

Dit doe je door je doelgroep te interviewen en te bevragen. Je kunt ook tools zoals Google Analytics gebruiken om hun gedrag te volgen.

Information for Clients - New Zealand

Voor het bepalen van je doelgroep kan je persona’s gebruiken. Een persona is een type fictief personage dat je op basis van je onderzoek creëert om verschillende gebruikers van een dienst of product te vertegenwoordigen.

Deze denkbeeldige personages zijn voornamelijk afkomstig van de mensen die je waarschijnlijk in het echte leven zou ontmoeten. Ze zijn ook gebaseerd op de eigenschappen die ze speciaal maken.

Je kunt meerdere soorten fictieve personen maken, zoals de naam, het uiterlijk en de behoeften van een personage. Ze kunnen ook worden beschreven in termen van hun persoonlijke eigenschappen en online doelen. Hiermee kun je dan ook meer inhoud geven aan je marketing strategie.

Fase 3: Ga na wie je mogelijke concurrenten zijn

Er zijn veel bedrijven die concurreren in de online marketing industrie. Het is daarom belangrijk om na te denken over hoe je je gaat onderscheiden van de massa. Als je zorgvuldig door deze fases en stappen gaat, zoals beschreven in dit artikel, kan je geraken tot een effectieve online marketing strategie.

Door je concurrenten te identificeren kan je ook in kaart brengen hoe online marketing wordt gebruikt door je concurrenten.

Laat je inspireren door wat anderen doen en verbeter dit vervolgens. Kopieer nooit blindelings, want dat werkt alleen maar tegen je uniciteit in. Voor de identificatie van mogelijke concurrenten kun je, als je budget het toelaat, ook eventueel een online marketingbureau in de arm nemen. Hierdoor zal je uiteindelijk de juiste boodschap aan de juiste groep personen overbrengen.

Fase 4: Juiste kanalen kiezen

In de online marketingwereld zijn er veel online marketingtools en -kanalen, die je kunnen helpen om je doelen te bereiken. Hoewel het een uitdaging kan zijn om de juiste te kiezen, is het belangrijk om de verschillende aspecten van online marketing te begrijpen.

Voordat je begint, is het belangrijk om de juiste vragen te stellen om een ​​volledig inzicht te krijgen in de diverse kanalen en tools die je kunnen helpen om je doelgroepen te bereiken.

Welke online marketingtools kun je gebruiken?

Elk online marketingkanaal heeft zijn eigen voor- en nadelen. Lees voordat je een kanaal of methode kiest de verschillende voor- en nadelen van elk platform door.

Beschik je over de nodige kennis en middelen om de kanalen effectief te implementeren en te onderhouden? Door dit te doen, kan je de juiste doelgroep bereiken en hun doelen realiseren. Je kunt hiervoor gebruik maken van:

Fase 5: Concrete & Meetbare doelen

Probeer na het stellen van realistische doelen deze concreet te maken. Stel realistische doelen die haalbaar en meetbaar zijn.

Een van de meest waardevolle tools die online marketing kan bieden, is de mogelijkheid om je Key Performance Indicators te meten en te verbeteren. Dit artikel leert je hoe je deze doelen kunt stellen en bereiken met behulp van online tools.

Stel bijvoorbeeld doelen in Google Analytics. Dit programma zal je dan helpen om bij te houden hoe effectief je marketingactiviteiten zijn. Andere online tools kunnen je ook helpen om je prestaties te monitoren en te verbeteren.

Fase 6: Werken met een stappenplan

Een handig hulpmiddel is werken met een stappenplan. Je kunt het zelfs uitgebreid maken voor een betere en sterke online marketingstrategie. Het maken van een duidelijk plan is erg belangrijk, omdat je hiermee al je onlinemarketingdoelenen -strategieën kunt bijhouden. Het helpt je ook om voor de toekomst te plannen en fouten te voorkomen.

Marking A Tick Box | Stock Images Page | Everypixel

Een stappenplan is een geweldige manier om je leven te organiseren. Het geeft je een duidelijk overzicht van al je doelen en verantwoordelijkheden.

Een roadmap is een veelgebruikt hulpmiddel voor grote projecten om een strategie en plan te ontwikkelen voor het bereiken van een specifiek doel of het bereiken van het gewenste resultaat en ter beïnvloeding van de customer journey.

Een roadmap is een document dat je helpt om de verschillende stappen te visualiseren die nodig zijn om een doel te bereiken, en het dient als een manier om met verschillende afdelingen te communiceren.

Fase 7: Monitoring

Na het succesvol doorlopen van alle zes fases, is de volgende stap het ontwikkelen van een goede online marketingstrategie. Dit kost tijd, maar zorg ervoor dat je op alle details let.

Het heeft geen zin om gegevens over gebruikers te verzamelen als je deze achteraf niet gebruikt. Dat kan alleen als je je volledig inzet voor het ontwikkelen van een sterke online marketingstrategie. Je dient dus na te gaan waar de prioriteiten liggen.

Visie behouden

Deze zeven fases helpen je bij het ontwikkelen van een effectieve en uitgebreide online marketingstrategie die als basis zal dienen voor je visie, je toekomstige marketinginspanningen. Ook is het belangrijk om de strategie niet uit het oog te verliezen bij het nemen van beslissingen.

Duidelijke strategie

In een marketing plan is ook ruimte voor KPI’s. Dit zijn de belangrijkste factoren die gerelateerd zijn aan het succes van de online marketing activiteiten.

Er kan ook een strategie- en tactiek brug worden gemaakt. Zo kan een strategie worden ontwikkeld met acties die de strategie ondersteunen. Ook kan een plan worden gemaakt waarin wordt beschreven hoe de verschillende handelingen moeten worden uitgevoerd.

Een online marketingactiviteiten vastleggen

Door je online marketingstrategie toekomstgericht uit te schrijven, dwing je jezelf om na te denken over alle elementen die jouw strategie zullen beïnvloeden of beïnvloeden. Ook wat betreft doelen en doelstellingen kan je een weloverwogen keuze maken. Dit is ook gunstig voor je team en de organisatie als geheel.

Deze discipline geeft je ook een stok achter de deur als er iets misgaat. Dat kan zijn in de vorm van een collega die wil weten of je een bepaald kanaal of een bepaalde aanpak kunt uitproberen, of een externe partij die wil samenwerken of iets van je wil afnemen. Het gaat dus om waardevolle gegevens.

Het helpt je gefocust te blijven op wat je kunt doen en niet afgeleid te worden door alle dingen om je heen. Er zijn zoveel mogelijkheden in online marketing dat het moeilijk kan zijn om te kiezen welke richting je op moet.

Een goede online marketingstrategie helpt je om deze en meer vragen te beantwoorden. Het geeft je ook een idee van waar je in de toekomst wilt staan ​​en waarin je gaat investeren.