soorten marketing die je niet mag missen
Digital & Marketing Strategy

Wat zijn alle soorten marketing die er bestaan? (+ voorbeelden)

5,00/5(1)

Zowel startende ondernemers als ondernemers, die al langere tijd met het bijltje hakken zullen op gegeven moment in het kader van hun bedrijfsvoering te maken krijgen met marketing vraagstukken. Er zijn daarbij verschillende soorten marketing welke men kan toepassen. In deze blog gaan wij verder in op de verschillende soorten marketing en geven je ook enkele voorbeelden.

Mond-tot-mond reclame

Mond-tot-mond reclame behoort tot een van de bekendste marketing technieken. Bedrijven zorgen ervoor, dat klanten een goede ervaring overhouden van een aankoop of het product zelf. Deze klanten vertellen hun goede ervaring aan anderen en op die manier krijgt het bedrijf op de eerste plaats meer bekendheid en ten tweede meer klanten. Het voordeel van deze vorm van marketing is dat er geen sprake is van betaalde advertenties.

Traditionele Marketing

Als we de soorten marketing onder de loep nemen, dan is traditionele marketing ook een bekende. Traditionele marketing wordt gedaan op verschillende offline kanalen, zoals:

  • kranten,
  • radio
  • billboards.
  • televisie reclame

Vanwege het gebrek aan informatie, die voor het publiek beschikbaar was, werden de meeste traditionele marketingmethoden outbound gebruikt. Dit omvatte tv-advertenties, gedrukte flyers en billboards.

Outbound Marketing

Deze vorm van marketing heeft een opdringerig karakter. De meeste ondernemingen, die hiervan gebruik maken werken samen met contact centers en doen aan koud bellen. Soms koopt men ook de e-mail adressen van potentiële klanten op om daarna hun e-mail inbox te overspoelen met reclame e-mails.

Outbound marketing is een methode om consumenten te bereiken waar ze ook zijn en zonder enige specifieke interesse getoond te hebben. Deze vorm van marketing lijkt een beetje op database marketing en online marketing, maar dan via de e-mail.

Inbound Marketing

Ten opzichte van outbound marketing is inbound marketing minder opdringerig. Deze vorm van marketing is eerder gericht op het aantrekken van klanten. Dit komt omdat, in tegenstelling tot traditionele marketing, consumenten nu eerder geneigd zijn hun aankopen online te doen.

Het doel is om je publiek aan te trekken en te betrekken. Dit gebeurt door middel van drie pijlers: het aantrekken, betrekken en laten genieten van consumenten.

Vervolgens betrek je ze via verschillende tools, zoals chatbots en e-mailmarketing. Ook behoudt je hun vertrouwen en blijf je als deskundige optreden.

Digitale marketing

Deze vorm van marketing biedt je d mogelijkheid om een potentiële klant door middel van de beschikbare technologie te bereiken. Het is een vorm van online marketing. Deze type marketing werkt door de verschillende elementen van traditionele marketing te combineren met nieuwe strategieën en methoden, een online marketing strategie dus.

Bij deze vorm van marketing worden digitale kanalen gebruikt zoals zoekmachines en sociale media. Daarnaast kan men ook gebruik maken van e-mail adressen en websites om in contact te komen met een potentiële klant.

Zoekmachinemarketing (SEO)

Zoekmachinemarketing is een proces, dat bedrijven helpt hoog te scoren op de resultaten pagina’s van zoekmachines. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) en Pay-per-click (PPC)-advertenties zijn twee verschillende soorten advertenties.

Bij zoekmachines moet je verder rekening houden met hun rangschikkingsfactoren Het gebruiken van de juiste keywords is van eminent belang. Daarnaast moet je ook kijken naar de inhoud welke geproduceerd moet worden. Zoekmachines moeten de inhoud kunnen indexeren. Pay-per-click is een proces waarbij op verschillende zoekwoorden wordt geboden om je advertenties te laten plaatsen door verschillende platformen zoals Google Ads.

Social Media Marketing

Social Media Marketing is een strategie waarbij verschillende platformen worden gebruikt om een ​​merk te promoten. Denk aan platformen als LinkedIn, Facebook, Snapchat, Whatsapp, Instagram, Tik Tok en noem maar op. In dit geval zijn zaken als relevante inhoud en het consistent zijn welk van belang om deze vorm van marketing toe te passen.

Het is belangrijk om boeiende inhoud te creëren, die je publiek aanspreekt en helpt een sterker merk op te bouwen. Dit is ook waarom het belangrijk is om promotie en entertainment in evenwicht te brengen.

Het creëren van consistente inhoud, die goed wordt ontvangen, is de sleutel om ervoor te zorgen dat je volgers terugkomen. Er zijn een aantal tools, die dit proces gemakkelijker maken.

E-mail marketing

e-mailmarketing is een krachtig hulpmiddel, dat merken verbindt met potentiële klanten en leads. Het kan worden gebruikt om verkeer naar andere kanalen te genereren of om een ​​product of dienst te promoten.

Door de opkomst van e-mail regelgeving zijn veel bedrijven begonnen met het toepassen van verantwoorde commerciële e-mail praktijken.

Je moet hierbij een strategie maken waarmee je een e-maillijst kunt opbouwen. Deze stap helpt je te bepalen welke methode voor je werkt. Je hebt verder e-mail marketing software nodig om e-mails te verzenden en te volgen, en een CRM om de effectiviteit van je berichten te controleren.

Conversationele marketing

Conversationele marketing is een strategie waarmee marketeers één-op-één gesprekken kunnen voeren met hun publiek via verschillende kanalen.

Door te bepalen welke kanalen je doelgroep gebruikt, kan je je campagnes effectiever plannen en uitvoeren. Helaas kan dit een uitdaging zijn als je meerdere kanalen moet beheren.

Buzz-marketing

Buzz-marketing is een strategie, die virale inhoud, sociale media en community-influencers combineert om mond-tot-mondreclame te creëren voor een merk- of productlancering.

Een succesvolle Buzz-marketing campagne begint met het vroegtijdig identificeren en bereiken van influencers. Volg deze stappen om bij te houden hoe je campagne presteert en pas deze indien nodig aan.

Influencer Marketing

Deze strategie is gericht op het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit bij bestaande influencers. Ze zijn experts in hun vakgebied en hebben een aanhang opgebouwd bij hun publiek. Het creëren van een strategie en het identificeren van de juiste influencers kan een uitdaging zijn, maar het is het waard.

Je kunt influencers vinden via onder andere sociale media. Je kunt ook een Influencer Marketing bureau inhuren om je te helpen hen te bereiken via hun platform.

Acquisitie Marketing

Elk type marketingstrategie heeft een specifiek doel en is gericht op een specifieke fase in de reis van de koper.

Dit type marketing verschilt van andere vormen van marketing omdat het inhoudt dat je met andere teams werkt om de klantervaring te verbeteren. Dit komt omdat tevreden klanten de meeste promotors zijn. Sommige ondernemers zien deze vorm van marketing als een effectieve manier om klanten binnen te halen.

Dit proces omvat het ontwikkelen van een website, die een leadgeneratie motor wordt. Enkele van de tactieken die worden gebruikt om dit te bereiken, zijn het lanceren van een onderwijs hub, het vergroten van het aantal leads en het verbeteren van de conversieratio.

Contextuele marketing

Contextuele marketing heeft betrekking op online adverteren. Het is een proces waarbij verschillende advertenties worden gebruikt op basis van de websites en sociale-medianetwerken, die de gebruiker tijdens het browsen heeft bezocht.

Een goed ontworpen website met een CRM en krachtige marketingtools kan het voor de gebruiker gemakkelijker maken om de gewenste informatie te vinden en de juiste acties te ondernemen.

Gepersonaliseerde marketing

Deze vorm van marketing is een beetje persoonlijker. Het doel hiervan is om een op maat gemaakte marketingervaring te creëren voor elke gebruiker, die je merk tegenkomt.

Deze functie kan worden gebruikt om een ​​e-mail te sturen of een productaanbeveling te sturen op basis van eerdere aankopen van een gebruiker. Lijkt op sociale netwerken opbouwen, maar dan tussen bedrijf en potentiële klant. Op die manier wil men dan producten verkopen.

Ondanks het potentieel griezelige karakter ervan, zijn de meeste consumenten nog steeds bereid om hun persoonlijke informatie met merken te delen om hun winkelervaring te verbeteren.

Content marketing

Contentmarketing wordt toegepast om een bepaalde doelgroep aan te trekken. Deze discipline omvat het creëren en publiceren van inhoud voor gratis en gated kanalen. Het is een geweldige manier om jezelf te promoten en een groter publiek te bereiken.

Met deze stap kan je enkele van de meest gestelde vragen van je kopers beantwoorden voordat ze een aankoop doen. Het maken van een redactionele kalender is een stap, die je helpt bij het organiseren en publiceren van inhoud. Het zal je ook helpen bij het bijhouden van al je inhoudsupdates.

Merkmarketing

Merkmarketing oftewel brand marketing is het proces van het vormgeven van de publieke perceptie van een merk en het ontwikkelen van een emotionele band met zijn doelgroep. Het gaat om het ontwikkelen van boeiende verhalen en het aangaan van creatieve inhoud.

In ieder geval wil je, dat men je merk herkent. Je moet ook overwegen wat je onderscheidt van de rest van de groep. Deze stap helpt je een strategie te ontwikkelen die past bij je buyer persona en je positie in de markt.

Guerrilla marketing

Bij Guerrilla marketing kun je denken aan het plaatsen van gewaagde, slimme merkactivaties op fysieke locaties. Meestal hebben deze locaties veel verkeer en zorgt dat ervoor, dat je meer naamsbekendheid kan genieten.

Guerrilla marketing is een vorm van marketing, die verschillende tactieken gebruikt om evenementen te promoten zonder de toestemming van de organisatoren of sponsoren.

Het kan een kosteneffectieve manier zijn om een ​​breed publiek te bereiken. Het kan echter ook aan het toeval worden overgelaten vanwege bepaalde factoren die de werking ervan kunnen verstoren.

Affiliate Marketing

Wanneer een bedrijf een ander bedrijf beloont voor hun promotie, is dat affiliate marketing. Het is een marketingstrategie waarbij een aangesloten bedrijf wordt beloond voor elke aankoop door een klant.

Deze vorm van marketing is bekend onder influencers, niet ingewikkeld en je hoeft geen super ingewikkelde strategische keuzes te maken.

Als je website al goed presteert, overweeg dan affiliate marketing om het bereik te vergroten. Het is een geweldige manier om producten en diensten te promoten, die nauw aansluiten bij wat je verkoopt.

Hoewel het niet zo effectief is als influencer marketing, is affiliate marketing nog steeds een geweldige manier om je merk te promoten. Het kan ook meer inkomsten voor je genereren.

Partnermarketing

Partnermarketing is een term, die wordt gebruikt voor marketing samenwerkingen tussen verschillende merken. Hiermee kunnen ze een doelgroep bereiken, die ze misschien nog niet hebben getarget. Deze vorm van marketing is alleen succesvol als merken een overeenkomstigheid hebben met goederen, diensten en doelen. Deze moeten verder complementair zijn en vergelijkbare gebruikerspersonages hebben.

Productmarketing

Een product marketingcampagne is meer dan alleen foto’s maken van een product. Het gaat om het stimuleren van de vraag naar een product door middel van verschillende marketingactiviteiten en maatregelen.

Product Marketeers werken samen met verkoopteams om product marketingstrategieën te ontwikkelen en uit te voeren.

Accountgebaseerde marketing

Accountgebaseerde marketing is een strategie, die zich richt op het behandelen van een prospect of klant als hun eigen markt. In plaats van zich te concentreren op de industrie als geheel, behandelen teams ze als hun eigen markt.

Met deze strategie kunnen merken campagnes maken, die zijn ontworpen om de ideale klant doelen te bereiken en contact te maken met prospects die een hoge mate van interesse vertonen.

Klantmarketing

In tegenstelling tot acquisitiemarketing, richt klantmarketing zich op het behouden van bestaande klanten. Deze strategie helpt hen te behouden en ze te veranderen in pleitbezorgers van je merk.

De kosten om een ​​klant te werven zijn hoger dan de kosten om ze te behouden. Dit betekent dat merken kunnen profiteren van deze vorm van marketing. De indruk welke je als bedrijf bij de klant achterlaat speelt in deze wel een belangrijke rol.

Eenvoudige manieren om de klantenservice-ervaring te verbeteren, zijn onder meer het elimineren van wrijving en het bieden van selfservice hulpmiddelen en middelen.

Relatiemarketing

Deze vorm van marketing is gericht op het cultiveren van diepere relaties met bestaande klanten. Het heeft dus geen betrekking op winsten welke op korte termijn gegenereerd kunnen worden of middels de verkoop van een product. Het gaat om een breed begrip.

De sleutel tot het creëren van een geweldige klantervaring is om je te concentreren op degenen, die al een positieve perceptie van je merk hebben. Dit kan door middel van een Net Promoter Score campagne.

Creëer een strategie die van de tevreden klanten enthousiaste fans maakt. Dit kan door hen te vragen een getuigenis achter te laten, deel te nemen aan een casestudy of je te helpen je doelen te bereiken.

Door gebruikers gegenereerde marketing

In dit geval maken bedrijven gebruik van hun publiek en of klanten om deel te nemen aan het maken van marketingmateriaal.

Een uitdaging op social media kanalen kan van alles zijn, van een eenvoudig verzoek om een ​​jingle te maken tot een complexer project waar gebruikers wordt gevraagd om hun foto’s en video’s te delen met behulp van hun product of dienst.

Deze vorm van marketing is op de eerste plaats kostenbesparend, je hoeft dus niet super veel uit te geven. Daarnaast heb je de mogelijkheid om een band/ relatie op te bouwen met je publiek. Dit resulteert uiteindelijk in meer naamsbekendheid.

Nabijheid Marketing

Deze vorm van marketing betreft een lokale, maar zeer gerichte marketingstrategie. De locatie van gebruikers wordt in dit geval gebruikt om relevante producten van het bedrijf te promoten. Men promoot niet alleen producten, maar ook services.

Korte Termijn Marketing

Deze type lijkt op direct marketing. Het gaat in deze om een proces waarbij een speciale korting naar iemand wordt gestuurd, die langs een bepaald etablissement loopt. Denk maar aan codes via Wi-fi, QR-codes en NFC.

Event Marketing

Als het gaat om event marketing, draait het allemaal om het creëren van anticipatie op een nieuwe productlancering. Het gaat om het ontwikkelen van een strategie en het plannen van een evenementspecifieke promotiecampagne.

Een evenement is een geweldige manier om in contact te komen met potentiële klanten en duurzame relaties op te bouwen. Dat kan een congres, workshop of pop-upshop zijn. Beurzen zijn ideaal voor event marketing.

Ervaringsgerichte marketing

Ervaringsgerichte marketing verwijst naar de interacties, die persoonlijk of via virtuele evenementen en ervaringen plaatsvinden om duurzame verbindingen voor een merk te creëren.

Ervaringsgerichte marketing is een strategie waarbij een evenement wordt gecreëerd dat de aanwezigen echt het gevoel geeft, dat ze een geweldige tijd hebben. Het draait allemaal om het onvergetelijk maken van de ervaring voor alle betrokkenen.

Interactieve Marketing

Deze strategie omvat het creëren van een dialoog met het publiek via een interactief webplatform. Misschien ontdek je nieuwe auteurs voor je favoriete memoires. Deze strategie helpt je aan je behoeften te voldoen door je te matchen met de juiste boeken.

Wereldwijde marketing

Wereldwijde marketing is een proces van het identificeren en op de markt brengen van een product of dienst om een ​​wereldwijd publiek te bereiken. Meestal gaat het om het doen van uitgebreid marktonderzoek.

Als het bedrijf besluit uit te breiden naar een ander land, kunnen er wijzigingen zijn in het productaanbod, de prijzen en advertenties.

Multiculturele marketing

Multiculturele marketing is gericht op het ontwikkelen van een campagne, die gericht is op verschillende etnische en culturele groepen binnen het algemene publiek van een merk. Je moet wel wat onderzoek doen alvorens je gebruik maakt van deze vorm van marketing. Je moet weten wat je boodschap zal zijn en of het past bij je doelgroep.

Informatieve marketing

Informatieve marketing is een vorm van marketing, die de positieve aspecten van een product of dienst benadrukt. Het vermijdt de nadruk te leggen op de minpunten van een bepaalde functie of dienst.

Neuromarketing

Zoals de naam het aangeeft wordt er bij deze vorm van marketing gebruik gemaakt van de neurowetenschap. Dit is van belang om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop consumenten besluiten nemen. Daarnaast kan middels deze wetenschap ook gedrag voorspeld worden.

Neuromarketing Onderzoeken zijn gericht op het bestuderen van de invloed van marketing stimuli op de hersenen en de fysiologische functies van proefpersonen.

Overtuigende marketing

Overtuigende marketing is een vorm van marketing, die emoties gebruikt om gebruikers te motiveren. Het is bedoeld om hen het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van een merk.

Er zijn veel manieren om consumenten te helpen bij het maken van een aankoopbeslissing. Een daarvan is door .99 aan de prijs toe te voegen.

Cause Marketing

Met cause marketing kunnen merken in contact komen met sociale kwesties terwijl ze hun producten promoten. Sommige merken gaan verder dan een campagne en creëren een volledige identiteit die een specifiek probleem of doel ondersteunt.

Je dient jezelf hierbij wel het een en andere af te vragen. Ga de doelen van je merk na en bepaald hoe je je positie kan gebruiken om die doelen te ondersteunen.

Controversiële marketing

Controversiële marketing is een vorm van marketing die controversiële onderwerpen gebruikt om de aandacht te trekken en discussies op gang te brengen.

Er zijn veel voor- en nadelen aan deze aanpak. Aan de ene kant is het een geweldige manier om opwinding rond je merk te genereren, maar het is ook een riskante strategie.

Dus,

Er zijn verschillende vormen van marketing, die je kunt gebruiken om potentiële klanten te interesseren in producten of diensten welke je te bieden hebt. Het draait hierbij om de juiste keuzes maken, goede communicatie het relatief laag houden van de kosten en een bepaald bedrag welke je dient te reserveren voor je marketing campagne. In sommige gevallen ga je misschien een andere indeling moeten maken van je bestaande marketingstrategien en waar nodig bijstellen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email