Reclamecampagne
Digital & Marketing Strategy

Creëer een succesvolle reclamecampagne in 10 stappen

5,00/5(1)

Een creatieve reclamecampagne is een geweldige manier om producten en diensten te promoten. Toch weten veel marketeers vaak niet waar ze moeten beginnen voor een reclamecampagne planning. Of rijzen er vragen over hoe ze een succesvolle reclamecampagne kunnen opzetten.

Daarom bieden wij je op deze pagina 10 stappen die je marketingcampagne gegarandeerd tot een succes maken. Laten we eraan beginnen!

Wat houdt een reclamecampagne in?

Een reclamecampagne is meer dan één actie. Zo kan een digitale advertentie op een website staan gecombineerd met veel verschillende acties. Die kunnen op verschillende platformen worden uitgevoerd, maar inhoudelijk toch bij elkaar horen.

Marketingcampagnes kunnen veel verschillende doelstellingen hebben. Daarbij kan je denken aan nieuwe klanten werven, maar ook aan een stijging van de verkoop, klantenbinding, een productlancering of aandacht en bereik voor een merk creëren.

Om een doelstelling te bereiken, worden verschillende marketingtools ingezet, afhankelijk van de vooraf bepaalde doelgroep. Dat kan bijvoorbeeld een tv-spot op televisie zijn, een advertentie in een populaire podcast of creatieve inhoud op sociale media-platforms.

Wat heb je nodig voor een succesvolle reclamecampagne?

Of een marketingcampagne precies een succes is, hangt af van de vooraf bepaalde doelstellingen. Het feit dat met de reclamecampagne veel mensen zijn bereikt, betekent nog niet dat deze mensen tot de doelgroep behoren. Je weet ook niet of ze zijn omgezet in betalende klanten.

De eerste stap voor een succesvolle marketingcampagne houdt dan ook in dat je je doelstellingen opstelt. Pas daarna kan je marketingteam nadenken over de planning en uitvoering van de campagne.

Maak een reclamecampagne in 10 stappen

Als je niet zeker weet hoe je kan beginnen aan je reclamecampagnes, vindt je hier onze checklist voor een succesvolle campagneplanning.

1. De doelstellingen bepalen

De eerste stap is je marketingdoelstellingen voor de campagne bepalen. Dat zal de basis vormen voor je volgende stappen.

Zorg er altijd voor dat je doelstelling SMART opgesteld is, d.w.z. dat die aan de volgende kenmerken voldoet:

  • Specifiek: Het doel moet nauwkeurig worden omschreven
  • Meetbaar: het doel moet kwantificeerbaar zijn
  • Actief: beïnvloedbaar: U moet een actieve invloed hebben op de verwezenlijking van het doel.
  • Realistisch: het doel moet realistisch haalbaar zijn
  • Tijdgebonden: Er moet een eindpunt zijn voor het bereiken van het doel

Hou deze doelstellingen zichtbaar voor alle teamleden die bij de campagne betrokken zijn. Controleer aan het einde van de campagne of je de gestelde doelen daadwerkelijk bereikt.

2. Doelgroep bepalen

Nadat je de doelstellingen van je campagne hebt bepaald, is het tijd om je doelgroep te bepalen. Afhankelijk van de doelen die je hebt gesteld, kun je zeer verschillende doelgroepen hebben.

Als je een nieuw product lanceert, kunnen je bestaande klanten je doelgroep zijn. Als je een nieuwe markt wilt aanboren of je naamsbekendheid wilt vergroten, kan een geheel nieuwe doelgroep ook interessant voor je zijn.

Een professionele marktanalyse door een marketingbureau kan zeer nuttig zijn.

3. De begroting van je marketingplannen

De volgende stap is het vaststellen van het budget voor je campagne. Je zult hier waarschijnlijk een beetje beperkt zijn, aangezien marketingafdelingen vaak moeten werken met een vooraf toegewezen budget.

Binnen deze financiële planning kan het nog nuttig zijn om na te gaan hoe belangrijk de specifieke reclamecampagne is. Je kan het vergelijken met andere campagnes en hoeveel budget er daarom voor kan worden uitgetrokken.

Tot de budgetplanning behoort ook het bepalen van de capaciteiten binnen het marketingteam. Per slot van rekening moet de campagne ook worden voorbereid en uitgevoerd. Een ruwe schatting van het aantal dagen dat het personeel met de campagne bezig zal zijn, is daarom uiterst belangrijk voor de verdere planning van de marketing.

Nu deze drie basispijlers op punt staan, ben je helemaal klaar voor de concrete strategie. Dus we vliegen er in met de media-mix 3,2,1: START!

media-mix

4. Bepaal de media-mix

Nu is het tijd voor de concrete strategie. Dat betekent: welke kanalen zetten we in om de vooraf bepaalde doelgroep te bereiken? In marketing wordt deze stap ook wel mediaplanninggenoemd.

De volgende kanalen behoren tot de bekendste maatregelen in de mediamix:

  • Advertenties in de sociale media, bijvoorbeeld op Facebook of Instagram
  • Invloedrijke marketing
  • Reclame buitenshuis
  • inhoudsmarketing
  • TV- of radioreclame
  • Digitaal adverteren
  • Een advertentie in gedrukte tijdschriften of kranten
Mediamix

Het is beter niet alleen afzonderlijke maatregelen te kiezen, maar een doordachte mix om zoveel mogelijk je doelgroep te bereiken.

Vraag je steeds af welke kanalen het meest doeltreffend zijn om je doelstellingen te verwezenlijken. Bedenk ook welke je vanwege tijd- of budgetbeperkingen beter weggelaat.

5. De campagneperiode vaststellen

Het is ook belangrijk om een tijdschema voor uw campagne op te stellen. In dit projectplan leg je vast wanneer je met je campagne begint en hoe lang die actief zal zijn.

Enerzijds speelt het vaste budget een belangrijke rol in de tijdsplanning. Dat omdat je dure maatregelen uiteraard niet onbeperkt kan laten doorlopen. Anderzijds moet je rekening houden met vaste data, zoals feestdagen of de specifieke datum van de release van een product.

Als je een kerstuitverkoop plant, heeft het weinig zin om de bijbehorende campagne tot in januari te laten lopen. En als je een specifiek evenement promoot, zoals een concert, moet je je campagne net op tijd beginnen voor de release van de tickets.

6. Het campagneplan opstellen

Nadat je de doelstellingen, het budget, de periode en de mediamix hebt vastgesteld, is de volgende stap het opstellen van een uitgebreid campagneplan. In dit document vat je alle eerder vastgestelde punten nog eens in hun geheel samen en creëert je zo een plan waarin alle relevante informatie in één oogopslag terug te vinden is.

Reclamecampagne

Campagneplanning op het white board

Deel dit plan met het hele team en zorg ervoor dat alle betrokken medewerkers altijd toegang hebben tot de meest actuele versie van het campagneplan.

7. De creatieve inhoud ontwerpen

Nu is het tijd voor je creativiteit! Nu je campagneplan is opgesteld kun je je volledig concentreren op de implementatie van de inhoud die deel uitmaakt van je campagne. Dat kunnen teksten voor de website zijn, scripts voor videospots, maar ook grafieken voor de visuele vormgeving van de advertenties of fotoshoots voor advertentiemotieven.

Voor deze stap doen veel bedrijven een beroep op externe dienstverleners zoals bureaus of zelfs freelancers – en dat is prima. Bureaus hebben vaak veel meer capaciteit en vooral jarenlange ervaring in het werken met cliënten en bedrijven.

Als je budget het toelaat, overweeg dan zeker om met externe dienstverleners samen te werken. Zo bespaar je je eigen middelen te sparen en profiteer je van de creativiteit van een reclamebureau.

8. Uitvoering van de reclamecampagne

Tenslotte komt het aan op de concrete uitvoering van de campagnes. Dat betekent advertenties opzetten, informatie publiceren en advertenties op de vastgestelde kanalen plaatsen.

Ook hier doen veel bedrijven een beroep op externe ondersteuning, want vooral bij grote en dure campagnes kan het aantal reclame-inhouden snel onoverzichtelijk worden. Hoewel er nu talrijke hulpmiddelen zijn om inhoud op verschillende kanalen te delen, is het gebruik van deze functies vaak een kwestie van geld.

Als je geen toegang hebt tot deze opties voor elke gebruiker van je team, is een beroep doen op een agentschap vaak het gemakkelijkste alternatief.

9. Optimaliseer de reclamecampagne

Tijdens de actieve fase van de marketingcampagne moet je voortdurend de prestaties van de marketingactie controleren. Als de huidige stand van de communicatie nog niet overeenstemt met het gewenste doel, is nog niet alles verloren.

Wees flexibel en maak een nieuwe afspraak of breng wijzigingen aan in de inhoud. Vaak kan met een kleine aanpassing al veel bereikt worden en genereer je ondanks een trage start toch voldoende bereik voor uw product.

10. Maak een eindrapportage

In de laatste stap, moet je een uitgebreid verslag over de prestaties van de reclamecampagne aan het einde van je campagne. In deze presentatie moeten alle aspecten van de resultaten van de campagne aan bod komen en duidelijk in verband worden gebracht met je doelstelling.

Metriek om succes te meten

Als het je doel was klanten te behouden, dan moet uit de informatie in het verslag blijken hoeveel klanten het merk als gevolg van de campagne heeft behouden, bijvoorbeeld door zich met een e-mailadres in te schrijven voor een loyaliteitsprogramma.

Was het doel eerder om meer mensen te bereiken, kunnen cijfers over het bereik van je campagne je vertellen hoe succesvol de campagne was.

En ten slotte: wanneer het doel was om de communicatie met klanten te verbeteren, kunnen interacties op sociale platformen een indicator zijn of de doelgroep is bereikt.

Maak een reclamecampagne: In-house of met een agentschap?

Een reclamecampagne kan zeker intern worden opgezet, maar in sommige gevallen is het de moeite waard een beroep te doen op de externe ondersteuning van een bureau.

Argumenten om je reclamecampagne zelf te creëren

Als je een kleinere reclamecampagne wilt voeren met een kleiner budget, kun je met een gerust geweten zelf aan de slag met je reclame.

En zelfs als je al een idee hebt voor de inhoud van de marketingcampagne, is veel van het werk dat een bureau anders voor je zou doen, al gedaan.

Argumenten in het voordeel van een agentschap

Als je een zeer uitgebreide marketingcampagne met veel verschillende reclamemaatregelen plant of op zeer korte termijn een marketingcampagne wilt uitvoeren, dan is het de moeite waard om een geschikt bureau te zoeken. Zij kunnen je actief ondersteunen bij de creatieve en strategische planning en tegelijkertijd zorgen voor de tijdige levering van alle campagne-inhoud.

Sortlist kan je helpen het juiste bureau te vinden voor je reclamecampagne. Alle dienstverleners op onze site zijn vooraf door ons gescreend en dankzij de gebruikersbeoordelingen kun je een overzicht krijgen of het bureau dat je zoekt werkelijk aan uw individuele eisen voldoet.

Maak de juiste keuze met zelfvertrouwen.

Ontdek de meest relevante agencies voor jouw reclamecampagne gebaseerd op jouw specifieke vereisten.

10 beste reclamebureaus in Nederland

Aan de slag met je eigen reclamecampagne!

Wat je ook beslist, met deze tips kan je aan de slag voor een goede planning van je campagne zodat ze tot succes leidt. Nu is het aan jou. Begin vandaag nog met de marketing van uw merk of nieuw product door een reclamecampagne op te zetten. Sortlist wenst je veel succes!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email