Hoe jij je contentmarketing het best kunt bekostigen
Content Marketing

Hoe jij je contentmarketing het best kunt bekostigen

5,00/5(1)

Budgetteren is nooit een leuk traject. Het kan stressvol en chaotisch zijn. Het is echter noodzakelijk om te budgetteren voor jouw contentmarketingprogramma, zodat je precies weet met welke financiën en middelen je in het nieuwe jaar/kwartaal gaat werken. En je hoeft niet vanaf nul te beginnen, want we zullen je precies vertellen hoe jij jouw contentmarketing het best kunt budgetteren. Met deze tips en inzichten bent je op weg naar een budget dat zinvol is voor je behoeften en dat je kan helpen je doelen te bereiken.

Hier zijn 5 stappen om een budget voor contentmarketing af te ronden…

Om ervoor te zorgen dat je content marketingstrategie haalbaar is, moet je deze stappen volgen om te bepalen welke grootte van het budget je nodig hebt.

Stap 1: Bepaal je doelen

Bij het samenstellen van je budget kun je het beste beginnen met de doelen die je hoopt te bereiken met contentmarketing. Door je doelen vast te stellen, kun je bepalen welke soorten inhoud je gaat maken, de hoeveelheid inhoud, welke middelen je nodig hebt en welke mediakosten je mogelijk gaat maken.

Bijvoorbeeld, als een van je doelen is om SEO rankings te verbeteren, dan zou je kunnen besluiten om euro’s te budgetteren voor betaalde zoekadvertenties, consulting services van een SEO bedrijf, of specifieke technologie tools die je helpen bij het beheren van SEO activiteiten. Als je doel is om de leadgeneratie van de inhoud te verhogen, dan zul je veel inhoud plannen, dus de begroting zal zitten in een landingspagina en de advertenties die op social media worden geplaatst.

Stap 2: Bepaal de beschikbare middelen

Bij het vaststellen van de middelen zou het ook gaan om menselijke en technologische middelen. Als je van plan bent om je inhoud te verdubbelen in het nieuwe jaar, dan moet je ofwel toevoegen aan je interne team of overwegen om sommige aspecten van je contentmarketing te outsourcen. Het maakt niet uit welke optie je kiest, het zal altijd kosten met zich meebrengen.

Naast menselijk kapitaal is de nodige technologie beschikbaar. Er is een breed assortiment aan marketingtechnologieplatforms waaruit je kunt kiezen. Je hebt misschien niet alle toeters en bellen nodig, maar je hebt wel een bepaald niveau van technologie nodig om inefficiënties te vermijden. Ook moet voor openstaan om bepaalde functies te automatiseren en de resultaten van je inhoud bij te houden en te meten.

Zelfs als je geen veranderingen wilt aanbrengen in je huidige technische instellingen, betekent dit niet dat de prijs hetzelfde zal blijven. Naast de verhoging van de basisprijs, moet je misschien meer gebruikers toevoegen als je team aan het uitbreiden is. Zorg ervoor dat je dit dus ook opneemt in je budget.

Als je van platform wilt wisselen of nieuwe wilt toevoegen, dan moet je onderzoek doen om te zien wat het beste past bij jouw behoeften en voldoet aan je financiële beperkingen. Personalisatie is bijvoorbeeld een enorme trend in contentmarketing. Het vereist uitgebreide technologie zoals een CRM-platform om het voor elkaar te krijgen, dus als je een doel hebt om meer gepersonaliseerde content aan klanten te bieden, dan moet je rekening houden met deze nieuwe kosten voor je budget.

Stap 3: Bepaal de kanalen die uitgaven vereisen

Niet alle contentmarketingactiviteiten kosten geld. Hoewel het gratis is om een profiel te hebben op sociale media, vereist het optimaliseren van dit kanaal enige investering. Een ander kanaal waar je kunt kiezen om in te investeren is betaalde zoekadvertenties (SEA).  Maar hoe weet je welke kanalen jouw budget waard zijn? Dat kan je bepalen door te kijken naar algemene trends.

Vervolgens wil je bepalen hoe die kanalen het afgelopen jaar voor je hebben uitgepakt. Als je betaalde advertenties op een social media profiel hebt uitgevoerd, moet je in staat zijn om het succes van die campagnes te achterhalen. Als je 3.000 euro hebt uitgegeven aan LinkedIn-advertenties die een goede hoeveelheid leads en inkomsten hebben gegenereerd, is het de investering zeker waard.

Voor ‘paid search’, kan je gemixte resultaten krijgen. Zoek deze op om te zien welke zoekwoorden nog steeds de moeite waard zijn om in te investeren in die periode. Afhankelijk van de concurrentie voor die zoekwoorden, kunnen de biedingen omhoog of omlaag gaan. Bovendien wil je het zoekwoordonderzoek vernieuwen voor alle nieuwe zoektermen die van toepassing zijn op je industrie.

Het belangrijkste bij paid search is om scherp te bieden en te focussen op waar je de resultaten ziet. Als je bijvoorbeeld alleen conversies ziet op bepaalde dagen of tijden, richt je dan specifiek op die dagen en verspil geen geld aan dagen die niet winstgevend zijn. Je kunt hetzelfde doen voor locaties. Als bepaalde landen/steden een beter rendement hebben, dan moet je je geld daar naartoe sturen.

Stap 4: Ondersteuning van thought leadership en influencer marketing

Thought leadership zal nog belangrijker worden voor contentmarketing. 

En hoewel thought leadership een organische strategie zou moeten zijn, betekent dat niet dat er geen geld voor nodig is. Er zijn bepaalde activiteiten die euro’s en middelen vereisen om je merk als thought leader te vestigen. Het kan gaan om uitgaven voor beurzen waar experts op het gebied van bedrijfsthema’s (KMO’s) sessies leiden, het samenwerken met bedrijfspublicaties voor gesponsorde inhoud of de kosten voor het schrijven van een boek door een KMO. Verder kan een van de meest bekende uitgaven voor thought leadership bestaan uit het aanspreken van een PR-bedrijf om jouw merk in de media te krijgen.

Advocacy marketing is een ander gebied dat moet worden meegenomen in je uitgaven. Het bouwen van een bepaald programma of het uitvoeren van inspanningen van de werknemers om te promoten en te integreren met je content-strategie zal een zeker budget vereisen. De hoeveelheid budget die nodig is hangt af van je doelstellingen, interne middelen en verschillende andere factoren.

Influencer Marketing was ook een belangrijk budgetgebied dat in overeenstemming is met advocacy marketing. Je influencerstrategie moet strak worden afgestemd op je contentmarketinginspanningen om er zeker van te zijn dat je het maximale uit je resultaten haalt. Influencermarketing zou ook een hoge prioriteit moeten hebben omdat het betrouwbaarheid en geloofwaardigheid toevoegt aan het merk wanneer experts erachter staan.

Stap 5: Controleren op fouten

Het is gemakkelijk om begrotingsonderdelen te vergeten tijdens het planningsproces. Maar je wilt niet halverwege het eerste kwartaal zijn en geen geld hebben voor een essentiële uitgave. De laatste stap in de budgettering is het doornemen van elk onderdeel en deze grondig te beoordelen om er zeker van te zijn dat je niets gemist hebt. Het is beter om te beginnen met een groter budget dan nodig is, zodat je zeker weet dat je niet tekort komt. Dit houdt ook in dat je moet budget apart moet houden voor tools en technologie.

Het is echter belangrijk om op te merken dat budgetten niet vastliggen. Er zijn interne en externe krachten die het beïnvloeden. Net zoals je je contentmarketingstrategie moet blijven verbeteren, zul je hetzelfde moeten doen met het budget om het te ondersteunen. Maak ruimte voor flexibiliteit in je budgettering, zodat als er een nieuwe trend optreedt of als je je investering in een succesvol kanaal wilt uitbreiden, je de mogelijkheid hebt om te groeien.

Conclusie 

Je kan er niet omheen dat als je investeert in contentmarketing dat het meer oplevert. Je kunt een kostenraming maken, maar wees erop voorbereid dat je hier nooit honderd procent aan kunt houden. Het is nodig om flexibel te blijven en om je strategie continu aan te passen om positieve resultaten waar te nemen. Het is de investering dubbel en dik waard, blijf niet bij de pakken zitten! Wil je weten hoe je de effecitiveit van contentmarketing inspanningen meet, lees dan hierverder.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email