Hoe meet je de effectiviteit van contentmarketing?
Content Marketing

Hoe meet je de effectiviteit van contentmarketing?

5,00/5(1)

Met het verspreiden van content marketingtrek je veel nieuwe bezoekers aan, maar het is minstens even belangrijk om te leren van je eigen gemaakte fouten. Het proces van inzicht te krijgen in metingen wordt het beste gedaan aan de hand van vier stappen. Verder in het artikel verduidelijken we hoe je aan de slag gaat met een planning en welke cijfers nuttig zijn om het succes van jouw content te meten.

Maak een gestructureerde planning

Doelstellingen formuleren

Wat wil je bereiken met de gemaakte content? Dit zal voor elk bedrijf verschillen, dus denk hier goed over na voor je aan de slag gaat. Voor sommige bedrijven is het verhogen van omzet een belangrijk doel. Een veelvoorkomend voorbeeld is meer leads genereren door de zichtbaarheid van content te verhogen. Een aantal andere voorbeelden zijn het verhogen van de merkbekendheid, besparingen doorvoeren, loyaliteit en customer experience verbeteren. Let wel op dat het lastig is om de juiste doelstellingen te bepalen. Selecteer de relevantste en hou het aantal doelstellingen beperkt. Zo word je opgezadeld met overbodige taken die niet relevant zijn om de effectiviteit van jouw marketinginspanningen te meten.

Definieer de juiste KPI’s

De afkorting KPI staat voor Key Performance Indicators. Dit zijn de variabelen waarmee je de prestatie van je content kunt omzetten in cijfers. Anders gezegd zijn KPI’s een maatstaf om subdoelstellingen te meten. Met deze cijfers/metrics, wordt het mogelijk gemaakt om lange termijn doelstellingen inzichtelijk te maken. Beoordeel de prestatie op bedrijfsniveau, bedrijfseenheden, afdelingen en werknemers. De subdoelstellingen worden geformuleerd aan de hand van SMART criteria: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Probeer trouwens om niet meer dan tien metrics te selecteren.

Strategie bepalen

Een belangrijke stap bij het meten van goede content is de strategie. Content is de brug die de behoeften van de klant verbindt met de bedrijfsdoelstellingen. Denk goed na welke content je wilt gebruiken om prospecten te overtuigen. Probeer eens creatief te zijn in plaats van een stuk tekst te schrijven. Maak een video of een podcast, zo spring je er bovenuit. De mens is ingesteld om beelden beter te onthouden dan tekst. Bedenk ook wanneer je de content gaat plaatsen en via welk kanaal dit verspreid zal worden.

Analyse van de resultaten

Na het plaatsen van de content willen we graag weten hoeveel interactie er bestaat met de ontvangers. Bekijk eerst aan de hand van een content audit welke gegevens nuttig zijn. Breng de content in kaart zodat er beter beslist kan worden welk budget nodig is, voor hoe lang je content op het internet blijft staan en waar je die zal verspreiden. Vervolgens moet de content geïnventariseerd worden op een spreadsheet en als laatste wordt de data gekwantificeerd. Bekijk welke content onderdelen slecht scoren en welke je kan gebruiken in de toekomst. Maak een overzicht met verbeterpunten voor de volgende keer.

Nuttige tools om data te verzamelen

Hieronder worden enkele hulpmiddelen opgesomd die stuk voor stuk zinvol zijn bij het verzamelen van data. De meeste bedrijven kiezen voor de ondersteuning van Google Analytics, maar het is toch van uiterst belang om te tonen dat er alternatieven bestaan op de markt.

Google Analytics

Google Analytics is de bekendste tool dat helpt om inzicht te geven in data. Koppel je website aan het programma en de rest van het werk gebeurt vanzelf. Kom meer te weten over het verkeer op je website, het aantal paginaweergaven of bezoekers. Het handige aan GA is dat je SEO via deze weg meteen geoptimaliseerd wordt door te laten zien welke keywords goed of slecht zullen scoren in de ranking van Google. Ook laat het programma zien welke keywords trendy zijn en dus gebruikt worden om sneller vindbaar te worden in zoekmachines. Omdat GA een duidelijk profiel creëert rond websitebezoekers, is het nog eenvoudiger om je doelgroep te bereiken. De voorgaande functies zijn slechts een fractie van het ruime aanbod. Ten slotte is de tool volledig gratis, maar je moet er wel handig mee leren omgaan.

Matomo

Een ander platform om data te verzamelen is Matomo. In tegenstelling tot GA kun je dit programma zelf beheren en installeren. Matomo noemt zichzelf “open-source”. Dit houdt in dat de gebruikers mee plug-ins kunnen ontwikkelen om het systeem te optimaliseren. Een ander groot voordeel is dat de gegevens enkel van jezelf zijn, er wordt geen misbruik van gemaakt. Bovendien respecteert het platform de laatste privacywetgeving wijzigingen zodat je zo min mogelijk in de problemen komt en boetes vermijdt.

Simple Analytics

Deze variant op Google Analytics is één van de goedkopere alternatieven en begint vanaf 9 dollar per maand. Het motto van het platform is: “simple, clean, and friendly analytics.” De oprichter van SA is bezorgd om de privacy van het individu en zal er daarom alles aan doen om rekening te houden met de laatste wijzigingen van de privacywetgeving. Het bedrijf weet dat veel gebruikers van data platformen worstelen met complexe systemen als GA en dat het veel tijd kost om je bij te scholen. Simple Analytics laat enkel de belangrijkste metrics zien en is zeer gebruiksvriendelijk.

Clicky

Het unieke aan Clickyis dat je niet enkel beschikt over cijfergegevens van bezoekers. Het programma toont heatmaps, dit zijn opnames van webpagina’s die markeren waar bezoekers het meeste op klikken of zich het meest bevinden. De pagina wordt gemarkeerd met gekleurde vlekken om dit zo visueel mooi weer te geven. Een ander voordeel van Clicky is dat hun systeem werkt volgens real time principe. Dit wil zeggen dat alle verzamelde data keurig up-to-date is, zelfs op de minuut na. Clicky heeft 1.242.568 klanten die gebruik maken van de tool.

KPI’s die relevant zijn voor elke business

Zoals eerder vermeld zijn KPI’s elementen waarmee je de effectiviteit van een marketinginspanning kunt aantonen. Het aanbod van KPI’s om uit te kiezen is om op zijn minst te zeggen uitgebreid, dus zorg er zeker voor dat je prioriteit stelt aan de juiste doelstellingen. Het is begrijpelijk dat het moeilijk is om meteen de juiste metrics te selecteren en daarom geven we enkele voorbeelden die relevant zijn voor elke onderneming:

Bounce rate en sessieduur

Met bounce rate wordt bedoeld dat na het bekijken van een website de gebruiker onmiddellijk terugkeert naar de zoekmachine. Vervolgens scrolt de bezoeker verder in de zoekresultaten om wel het juiste antwoord op een vraag te krijgen. Op deze manier is geweten dat de zoekmachine het beoogde resultaat niet meteen gevonden heeft vanaf de eerste poging. Daardoor eindigt de website lager in de zoekmachine ranking van Google. Hetzelfde principe geldt voor de sessieduur, ook wel de time on page genoemd. Als er weinig tijd op je website wordt doorgebracht is dit een teken van kwalitatief lage content. Als je eraan werkt om de sessieduur te verhogen en de bounce rate te verlagen, houd de resultaten van de vorige metingen dan goed bij zodat je ze kunt vergelijken met de huidige. Zo kan je de evolutie mooi in de gaten houden.

Traffic-to-Lead ratio

De Traffic-to-Lead ratio klinkt ingewikkeld, maar betekent eigenlijk gewoon het percentage van bezoekers dat leads genereren. Deze metric is belangrijk voor iedereen die een website heeft omdat het nodig is om te weten waar het probleem ligt als je veel verkeer hebt, maar weinig leads. Je website mag er dan mooi uitzien en gebruiksvriendelijk zijn, als er geen leads binnenkomen moet de website aangepast worden.

Hoeveel van je leads worden klanten?

Het is niet zo moeilijk om leads te genereren, maar je moet wel kijken hoeveel leads waardevol zijn. Het aantal leads brengt in kaart of je content bij de juiste doelgroep terecht komt. Het bedenken van een goede contentstrategie is hierbij essentieel. Hou er rekening mee dat het voor bedrijven veel geld kost om van leads klanten te maken, dus analyseer goed welke klanten je wilt aanspreken en welke je achterwege moet laten. Met inbound marketing trek je bezoekers aan omdat jouw website de waardevolste informatie heeft.

Paginaweergaven

Niet alleen is het belangrijk hoe lang mensen op je website blijven, het is ook essentieel om te weten hoe vaak je bezoekers doorklikken naar andere pagina’s. Ook kom je via deze metric te weten welke pagina’s het meest bekeken zijn. Een belangrijke tip om bezoekers op een bepaalde locatie te krijgen is door interne links te plaatsen die de bezoeker naar deze informatie leidt op je website. Zorg wel dat de website interessant genoeg is om de bezoekers door te laten klikken naar andere pagina’s.

Waar komen je leads vandaan?

Ten slotte is het belangrijk om je af te vragen waar je leads vandaan komen. Bepaal waar de gegevens uit worden gehaald zodat je deze onder de loep kunt nemen. Met tools als Hubspot (Leads by Source) wordt data opgedeeld per kanaal. Maak het onderscheid in owned, paid en earned media om het succes van je marketinginspanningen visueel weer te geven.

Conclusie

Het analyseren van data geeft meer inzicht in het gedrag van klanten en helpt je om de customer experience te optimaliseren. Het verzamelen van gegevens is één ding, maar maak gebruik van de tools die je helpen om de juiste data te verkrijgen. Er zijn genoeg programma’s die het proces eenvoudig maken, dus maak je geen zorgen. Probeer niet alle data te bekijken, want hier verlies je alleen maar  tijd mee. Focus enkel op de gegevens die waardevol zijn voor jouw bedrijf!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email