Het verschil tussen inbound en outbound
Marketing

Het verschil tussen inbound en outbound marketing: voor- en nadelen

4,20/5(5)

De gemiddelde persoon is blootgesteld aan tienduizenden reclamecampagnes. De strijd om op te vallen en het merk te worden dat een potentiële klant zich herinnert, is moeilijker dan ooit. Om dit te bereiken zijn er meerdere routes en strategieën om de meest effectieve campagne voor elke klant te creëren, en hier vinden we twee mogelijke routes: inbound marketing versus outbound marketing (of wat velen definiëren als conventionele marketing), vergelijkbaar maar zeer verschillend.

Voordat er wordt nagedacht over het creëren van inbound marketing of outbound marketingprojecten, is het belangrijk om meer aandacht te besteden aan wat  deze twee termen werkelijk inhouden.

Beide strategieën streven dezelfde doelstellingen na, merkbekendheid en verkoopconversie , maar het gebruik en de combinatie van beide technieken is de sleutel tot het bereiken van deze doelen.

Wat is outbound marketing?

Outbound marketing heeft betrekking op het type van de reclamecampagnes die het meeste verband houdt met traditionele marketing. Het maakt gebruik van tactieken die gericht zijn op het overbrengen van een boodschap aan de massa met een duidelijke verkoopfocus, wat de enige barometer is voor het meten van succes.

  •     TV- en radiospots
  •     Advertenties in kranten, tijdschriften en andere gedrukte media
  •     Buitenreclame, billboards, traditionele posters
  •     Banners en advertenties in sociale netwerken
  •     PPC (Pay Per Click)
  •     Verkoop via huis-aan-huisbezoeken
  •     Telemarketing via telefoongesprekken
  •     E-mailmarketing met massamailings

Outbound marketing is gebaseerd op campagnes die zijn gelanceerd, ofwel via interpersoonlijke communicatie. Dit met boodschappen op basis van een oproep om producten of diensten te kopen, waarbij echte of emotionele kenmerken worden gedefinieerd en waarom klanten deze zouden moeten aanschaffen.

Inbound Vs. Outbound Marketing

Voordelen van outbound marketing

1 – Meer bevolking, minder tijd
Het vergemakkelijkt het bereiken van grote bevolkingsgroepen met één specifiek gedefinieerd algemeen publiek, meestal met grote reclame-impact.

2 – Gericht op verkoop
De inhoud is gericht op het product en de verkoop die aantrekkelijk is voor waarden, kenmerken of emoties, maar altijd vanuit het oogpunt van het bedrijf.

3 – Algemeen publiek
Reclame bereikt een algemeen publiek, waarbij naast de doelgroep ook personen worden bereikt die misschien niet geïnteresseerd zijn in het product als ze niet beïnvloed worden door de reclame.

4 – Een unieke creativiteit
Advertenties kunnen zichzelf herhalen en doen dat meestal ook, in plaats van de hele tijd nieuwe campagnes te creëren. 

5 – Conversie
De conversie naar verkoop gaat zeer snel omdat de meeste strategieën impulsaankopen aanmoedigen als belangrijkste motivatie.

Nadelen outbound marketing

1 – Verloren hits
Een groot percentage van de advertenties heeft invloed op een publiek dat niet noodzakelijkerwijs geïnteresseerd is in het product of de dienst, aangezien outbound marketing meestal geen gedetailleerde segmentatie toestaat vanwege de indeling waarin het wordt gelanceerd.

2 – Ongelegen moment van aankoop
Het is mogelijk dat klanten niet klaar zijn om het product of de dienst te kopen op het moment van de lancering. Net zoals sommige campagnes/posts niet het juiste publiek bereiken, kunnen ze ook impact hebben op momenten dat potentiële klanten niet meer, of nog niet geïnteresseerd zijn.

3 – Eenzijdig, oppervlakkig bericht
Er is geen mogelijkheid om de zoektocht naar informatie te vergemakkelijken of om dieper in te gaan op het bedrijf, het product of de dienst, dus na de impact heeft de advertentie de neiging om te worden vergeten.

4 – Afhankelijk van de investering
Het succes of het falen van een outbound marketingcampagne hangt grotendeels af van een gezonde investering van het reclamebudget in de media waar het van afhankelijk is.

5 – Hoge kosten per conversie
De kosten per print, en vooral per conversie, kunnen in deze campagnes zeer hoog zijn.

6 – Moeilijkheidsgraad in analyse
De analyse van de resultaten is beperkt tot het aantal aankopen of conversies zonder context, en in veel van de gebruikelijke media waarin outbound marketing werkt, zoals televisie, radio, pers of buitenreclame, is het onmogelijk om de aankoop rechtstreeks in verband te brengen met de conversie, waardoor de resultaten meestal slechts schattingen zijn.

 

Wat is inbound marketing?

In tegenstelling tot het disruptieve karakter van outbound marketing heeft inbound marketing een aantrekkelijker, meer interactief karakter.

Inbound marketing slaagt er na een langer proces in om mensen te bereiken die potentieel op zoek zijn naar producten of diensten die vergelijkbaar zijn met de producten of diensten die door het merk worden aangeboden, voorafgaand aan de lancering van bepaalde inhoud. De reclameboodschap kan de interesse wekken, maar nu is het de gebruiker die geïnteresseerd is in het product door het te onderzoeken en zonodig dieper in te gaan op de kenmerken ervan.

De gangbare vormen van inbound marketing zijn divers, maar we kunnen ze in de volgende categorieën indelen:

  • SEO – Het optimaliseren van de resultaten van zoekmachines stelt zoekmachines in staat om ons merk organisch te vinden.
  • Sociale netwerken met engagementstrategieën – Strategieën die vragen om deelname aan de sociale kanalen van het merk door het doelpubliek door een middellange- en langetermijnrelatie met het merk aan te gaan.
  • Promoties en loterijen – Door middel van strategieën die de deelname van potentiële klanten van een bedrijf omvatten, heeft inbound marketing een unieke kans om een band te creëren met zijn klanten.
  • Evenementen en web- of face-to-face-seminars – Gratis training is een zeer effectief instrument waarmee jij je publiek kunt overtuigen voordat zij besluiten om een ander bedrijf te kiezen voor het inhuren van hun diensten.
  • E-books – Inhoud in de vorm van gratis e-books of downloadbare inhoud met verschillende doelstellingen, zoals het dieper ingaan op de sector waarin het merk uiteraard enige expertise heeft, het geven van informatie over het merk, het creëren van fictieve verhalen die de consument dichter bij de waarden van het bedrijf brengen, etc.
  • Podcasts – Audiovisuele inhoud gebaseerd op regelmatige publicaties met thema’s of genres variërend van amusement, actualiteit, verspreiding of training.

Als een potentiële klant eenmaal is aangesloten, zal hij moeten verdiepen in jouw producten, diensten of geschiedenis. Het is dus essentieel dat de informatie die zij nodig hebben gemakkelijk vindbaar is om de reis af te ronden voor de aankoop.

Voordelen van inbound marketing

1 – Exacte verdeling
De inhoud kan gemakkelijk worden gericht op een belangrijke demografische groep door het bereiken van de doelgroep die voor het merk is gedefinieerd.

2 – Verschillende doelgroepen
Dankzij het bovenstaande voordeel hebben we de mogelijkheid om verschillende doelgroepen te definiëren op basis van demografische segmentatie of op basis van het moment in het aankoopproces.

3 – Langetermijnrelatie
Deze vorm van marketing genereert merkbekendheid of langdurige, kwaliteitsvolle relaties. De inhoud wordt gedenkwaardig voor de doelgroep.

4 – Lage conversiekosten
Als het goed gedaan wordt, zijn de interactie- en conversiekosten veel efficiënter en wordt de conversienaar aankoop met steeds lagere budgetten gerealiseerd.

5 – Nauwkeurigere analyse van de resultaten
Dankzij analyticskunnen we de gegevens die we hebben over kopers gebruiken om informatie te verkrijgen over consumenten en welke inhoud het meest effectief is voor de conversie.

Nadelen inbound marketing

1 – Behoefte aan inhoud
Noodzaak om content te produceren die niet seizoensgebonden wordt hergebruikt. Het vereist een strategie die meegroeit met het gedrag en de trends van de consument.

2 – Beperkte geschiktheid
De reikwijdte is beperkt tot het gedefinieerde publiek, dus het is niet gebruikelijk om per ongeluk andere mogelijkheden voor segmentatie te ontdekken, tenzij er een specifieke strategie voor dat doel wordt ontwikkeld.

3 – Brandidentiteit
Het is noodzakelijk om de klank van het merk onder de knie te krijgen, aangezien de behoefte aan constante inhoudsgeneratie een coherente persoonlijkheid impliceert, zodat de connectie met de volgers van het merk consistent is.

4 – Strategie
Het hangt voor een groot deel af van een goed gedefinieerde strategie en creativiteit die het publiek op een zeer effectieve manier bereikt, wat moeilijk te behalen is.

5 – Ombouwtijd
Het klanttraject, dat wil zeggen de tijd tussen de eerste impact en de eerste interactie tot aan de conversie kan lang zijn. Om een schatting van de conversietijd te hebben, is het noodzakelijk om een grondige kennis te hebben van het gedrag van de consument.

Conclusie: Is er een perfect verband tussen beide vormen van marketing?

Inbound marketing is meestal meer gericht op de klant en de aard van het merk dan op agressieve strategieën om het product of de dienst die jij aanbiedt te promoten; interactie in twee richtingen kan een ervaring bieden met grote resultaten op de middellange en lange termijn. 

Outbound marketing daarentegen richt zich op verkoopdoelstellingen op een meer directe manier, is meestal effectiever op de korte termijn, maar de levenscyclus van de klant eindigt meestal met de aankoop en de benodigde investering is veel hoger; het vereenvoudigt echter de processen van contentcreatie en publieksegmentatie. 

Concluderend, hoewel de vergelijking de beste manier is om beide concepten te begrijpen, moeten we de inbound marketing met outbound marketing niet  als een geheel zien. Tegenpolen zijn het, maar door ze te combineren en te integreren in één goed gedefinieerde strategie, wordt alle investering van tijd en geld binnen de campagne gewonnen uit de sterke punten van beide. Het heet Integrated Inbound Marketing. 

Toch uitbesteden?

Heb je toch het gevoel dat je er nog niet volledig aan uit bent wat je precies nodig hebt? Dan heeft Sortlist de juiste partners voor jou. Aarzel zeker niet om een kijkje te nemen naar onze Inbound Marketing bureaus in Amsterdam.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email