De Belgische Marketing Barometer – editie 2022
Laatst geüpdate op 18 januari 2022 om 09:32 am
Meest gezocht:
Deel dit artikel op :
Het nieuwe jaar is daar: de perfecte gelegenheid om terug te blikken naar 2021 én uit te kijken naar het komende jaar. Wij analyseerden onze enorme database bestaande uit bijna 3000 Belgische projecten in 2020 en 2021 en kwamen tot enkele interessante conclusies. Benieuwd naar de resultaten? Lees dan snel verder.
In dit artikel
Uit onze analyse springt één zaak uit in het bijzonder: bedrijven vandaag verdelen hun budget steeds meer en meer door in te zetten op verschillende marketing -en communicatieprojecten.
Daarvoor doen ze niet langer beroep op één groot agentschap, maar verkiezen ze samen te werken met meerdere kleine spelers.In tegenstelling tot veel sectoren waar eerder sprake is van consolidatie, zien we dat er een enorme fragmentatie bezig is op de marketingmarkt.
“In tegenstelling tot veel sectoren waar eerder sprake is van consolidatie, zien we dat er een enorme fragmentatie bezig is op de marketingmarkt. De projecten met de grootste budgetten nemen niet zozeer af in aantal, maar boeten wel in qua budgetvolume.”
Hoewel de meer traditionele expertises als advertenties, SEO, e-mailing en grafisch design in volume afnemen, blijft hun belang zeer groot en staan ze nog steeds hoog in de ranking. Daarnaast zien we het aantal projecten rond online advertenties, sociale media, branding en websites stijgen.
Waar de voedingssector (branding, advertenties, e-commerce, sociale media) in 2020 de ranking aanvoerde, is de overheid en administraties de sector die in 2021 het meest investeert in marketing en communicatie (grafisch design, branding, websites, events). Daarna volgen retail, non-profit, e-commerce en de voedingssector.
Met video, gaming, 3D en data analytics zien we daarnaast nieuwe en sterk groeiende expertises opduiken, en stijgt de vraag naar artificiële intelligentie en virtual reality, een trend die zich zal voortzetten in 2022.
AI, VR en chatbots waren al buzzwords, maar in de aanvragen merken we dat ze nu ook echt aan belang winnen op het terrein. We verwachten dus dat die trend zich zal doorzetten in 2023, net als alles wat met Video Marketing te maken heeft, en een verdere ontwikkeling van de Influencer marketing via Social Media en mobiele applicaties.
Dit zijn de belangrijkste conclusies die uit de Marketing Barometer voort vloeiden:
Wil je met jouw bedrijf mee zijn met de nieuwe en opkomende trends en ben je op zoek naar een agentschap die je hiermee kan helpen? Wij helpen je graag verder!
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Registreer en ontvang exclusieve marketing gerelateerde content en tips in uw inbox.
21 februari 2024 ∙ 9 minuten lezen
Waarom zijn topbedrijven de concurrentie schijnbaar altijd een stap voor? Hoe voorspellen ze de volgende stappen van hun concurrenten? De term ‘competitive intelligence’ klinkt misschien als een plot uit een bedrijfsspionage film. Het gaat echter minder om mysterieuze tactieken en meer om slimme strategische beslissingen en inzichten. Concurrentieonderzoek gaat verder dan een vluchtige blik op […]
Lees meer
11 augustus 2023 ∙ 10 minuten lezen
Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om online geld te verdienen. Iedereen heeft wel de succesverhalen van netwerkmarketeers gelezen, maar aan de andere kant zijn er ook waarschuwingen van anderen die twijfels hebben. Daarom zullen we hier de mythen and mogelijkheden van netwerkmarketing ontrafelen. Wat is netwerkmarketing Network marketing is een businessmodel waarin men verscheidene producten […]
Lees meer
6 december 2022 ∙ 6 minuten lezen
Wilt u doorgaan met een nieuw project, maar weet u niet waar u moet beginnen? Of heeft u een gebied in uw bedrijf waarvoor niemand verantwoordelijk is? U hebt er zeker al eens over nagedacht om deze taak uit te besteden aan een ander bedrijf of om hem definitief uit te besteden. De beslissing in-house […]
Lees meer
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Exclusieve inhoud en advies via e-mail!