De Belgische Marketing Barometer – editie 2022
Digital & Marketing Strategy

De Belgische Marketing Barometer – editie 2022

4,71/5(7)

Het nieuwe jaar is daar: de perfecte gelegenheid om terug te blikken naar 2021 én uit te kijken naar het komende jaar. Wij analyseerden onze enorme database bestaande uit bijna 3000 Belgische projecten in 2020 en 2021 en kwamen tot enkele interessante conclusies. Benieuwd naar de resultaten? Lees dan snel verder.

Fragmentatie op de Belgische marketingmarkt

Uit onze analyse springt één zaak uit in het bijzonder: bedrijven vandaag verdelen hun budget steeds meer en meer door in te zetten op verschillende marketing -en communicatieprojecten.

Daarvoor doen ze niet langer beroep op één groot agentschap, maar verkiezen ze samen te werken met meerdere kleine spelers.In tegenstelling tot veel sectoren waar eerder sprake is van consolidatie, zien we dat er een enorme fragmentatie bezig is op de marketingmarkt.

“In tegenstelling tot veel sectoren waar eerder sprake is van consolidatie, zien we dat er een enorme fragmentatie bezig is op de marketingmarkt. De projecten met de grootste budgetten nemen niet zozeer af in aantal, maar boeten wel in qua budgetvolume.”

Nicolas Finet, Co-Founder en CMO van Sortlist

Hoewel de meer traditionele expertises als advertenties, SEO, e-mailing en grafisch design in volume afnemen, blijft hun belang zeer groot en staan ze nog steeds hoog in de ranking. Daarnaast zien we het aantal projecten rond online advertenties, sociale media, branding en websites stijgen.

Waar de voedingssector (branding, advertenties, e-commerce, sociale media) in 2020 de ranking aanvoerde, is de overheid en administraties de sector die in 2021 het meest investeert in marketing en communicatie (grafisch design, branding, websites, events). Daarna volgen retail, non-profit, e-commerce en de voedingssector.

Met video, gaming, 3D en data analytics zien we daarnaast nieuwe en sterk groeiende expertises opduiken, en stijgt de vraag naar artificiële intelligentie en virtual reality, een trend die zich zal voortzetten in 2022.

AI, VR en chatbots waren al buzzwords, maar in de aanvragen merken we dat ze nu ook echt aan belang winnen op het terrein. We verwachten dus dat die trend zich zal doorzetten in 2023, net als alles wat met Video Marketing te maken heeft, en een verdere ontwikkeling van de Influencer marketing via Social Media en mobiele applicaties.

Nicolas Finet, Co-Founder en CMO van Sortlist

Conclusie

Dit zijn de belangrijkste conclusies die uit de Marketing Barometer voort vloeiden:

  • In de plaats van consolidatie, is de marketingmarkt gefragmenteerd
  • Bedrijven werken niet langer meer 1 grote agency, maar met verschillende gespecialiseerden agencies.
  • Traditionele reclameprojecten bestaan nog, maar verliezen hun aandeel in het gemiddeld budget
  • Social Media groeit verder en is gelinkt aan influencers
  • De grote winnaars zijn nieuwe expertises zoals video, mobiele app and gaming
  • AI, Chatbots en VR zijn de nieuwe trends voor 2022

Wil je met jouw bedrijf mee zijn met de nieuwe en opkomende trends en ben je op zoek naar een agentschap die je hiermee kan helpen? Wij helpen je graag verder!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email