Collaboaratief onderzoek Sortlist en BeInfluence: Influencer marketing
Marketing

Is Influencer marketing het hoogtepunt van de pandemie? – [Onderzoek Sortlist x BeInfluence]

5,00/5(1)

Het is onmogelijk om influencer marketing te negeren. Dit fenomeen ontwikkelt zich al enkele jaren en is een onderdeel geworden van de marketingstrategie van B2B- en B2C-bedrijven. De vraag naar content creators is groter dan ooit en de vraag naar influencer marketing in België blijft groeien. En terecht,  de resultaten overtreffen vaak de verwachtingen van een bepaald merk. BeInfluence, (een Belgisch influencer marketingbureau) en Sortlist hebben hun data bijeen gebracht om dit fenomeen toe te lichten.

Dit zijn de resultaten die we hebben vastgesteld na een onderzoek van 3400 influencer communities geselecteerd door BeInfluence en 250 Belgische digitale gebruikers:

57% van de influencers is actiever en 41% van de bedrijven is reactiever sinds 2020

Volgens Sortlist is het aantal bedrijven dat gebruik maakt van influencer marketingdiensten met 41% gegroeid. Eén van de vijf meest populaire expertisegebieden bij Sortlist is “Sociaal Netwerken”. Influencer marketing is ook een onderdeel van de digitale strategie, sociale netwerken, branding of PR van projecten die door merken op het platform worden geplaatst. 

Actieve influencers sinds het begin van de pandemie

De lockdown lijkt een nieuwe boost te hebben gegeven aan deze groeiende werkelijkheid. 57,2% van de influencers zegt sinds maart 2020 actiever te zijn op sociale netwerken. Doordat ze verplicht thuis moesten zitten, hebben ze deze kans aangegrepen om nóg dichter tot hun community te komen. Een community die veel meer aanwezig is op de netwerken: 72,83% van de Belgische millennials zegt dat ze het afgelopen jaar meer gebruik zijn gaan maken van sociale netwerken, zo blijkt uit een enquête van Sortlist bij 250 Belgen.  

De pandemie heeft de band tussen influencers en hun community bevorderd 

65% van de influencers zagen hun community groeien tijdens de pandemie!

Naast het feit dat influencers meer tijd op social media en thuis doorbrachten, heeft hun beschikbaarheid ook aan populariteit gewonnen. BeInfluence vroeg het haar 3.400 nano en micro influencers:  40% van hen gaf aan meer tijd te besteden aan het voorbereiden van hun content. Er werd ook hard gewerkt aan de engagement door het beantwoorden van vragen, het reageren op commentaar en het maken van live uitzendingen. Dit laatste is een nieuw videoformat dat niet te verwaarlozen is en op grote schaal gedemocratiseerd wordt door Covid. Bovendien geeft 48% van de Millennials de voorkeur aan videocontent en 12% aan Reels, Live of Stories.

“Veel jonge Belgen geven aan dat het gebrek aan fysieke, sociale interactie met familie en vrienden hen ertoe aanzet meer verbonden te zijn. Zij wenden zich tot het internet om de tijd te doden en alternatieven te zoeken voor de fysieke interacties die onmogelijk zijn geworden, door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Influencers lijken een van die alternatieven te zijn. “ – Wim van Edom, econoom bij Comeos. 

In tegenstelling tot merken die traditionele reclamekanalen gebruiken, kunnen influencers vertrouwen op de nauwe band met hun publiek en community. Zo onderhouden ze goede relaties om de verkoop te verhogen. Volgens de SMI barometer volgt 1 op 4 Belgen het advies van een influencer alvorens een product te kopen. 56% van de jongeren zegt een merk te gaan volgen nadat ze zijn overtuigd door influencers, en 26% van de jongeren zegt in de afgelopen 3 maanden een aankoop te hebben gedaan dankzij een influencer. Volgens BeInfluence is de vraag naar samenwerking in de Benelux in 2021 verviervoudigd ten opzichte van de eerste helft van 2020.

Stijging en toename gebruik van influencers

Internetgebruikers willen meer dan ooit op de hoogte zijn van het dagelijkse leven van influencers en een eerlijke mening hebben over producten, diensten, bedrijven en dergelijke. Het influencer marketingmodel heeft zich drastisch ontwikkeld, net als de functie van de influencer ondertussen bekend als een content creator. In de afgelopen vijf jaar is de informatie die beschikbaar is voor internetgebruikers steeds reëler en professioneler geworden. Professionals hebben niets te benijden als het gaat om de kwaliteit van fotografie en videobewerking.

Nieuwe tijdperk, nieuwe hobby’s: wanneer content zich aanpast aan de Covid-19 pandemie

Het is moeilijk om de lockdown trends over het hoofd te zien, zoals bananenbrood, home workouts en zelfgemaakte kapsels. Deze trends werden allemaal weerspiegeld door content creators die hun content deelden. De belangrijkste doelstelling van de merken was contact te leggen met hun consument en community. Dit door hun materiaal aan te passen en de trends volgen. Ondanks het feit dat 30% van de influencers denkt dat ze tijdens de pandemie volledig vrij waren van marketingdruk, moedigde 1 op de 5 bedrijven influencers aan om content te creëren gerelateerd aan de pandemie.

Met of zonder een expliciet verzoek van een bedrijf, zegt 60,7 procent van de content creators dat ze het materiaal dat ze plaatsen hebben aangepast: Een op de vijf influencers heeft content gedeeld over dingen die vanuit huis gedaan kunnen worden, zoals recepten, doe-het-zelfprojecten, decoratie-ideeën of oefeningen.

Zowel merken als influencers zijn geëvolueerd om te voldoen aan de eisen van hun respectieve communities. De onderwerpen van online gesprekken zijn in de loop van 2020 veranderd, volgens unieke gegevens die zijn verzameld door Meltwater, een oplossing voor media-monitoring. Volgens de hun bevindingen zijn thema’s gerelateerd aan wetenschap (29 %), films (26 %) en sport (25 %) zijn de onderwerpen met de meeste online interacties!

Welke sociale netwerken waren het afgelopen jaar het populairst? 

Volgens een peiling van Sortlist beschouwt meer dan 35% van de Belgen YouTube als hun favoriete sociale netwerk. Als het op entertainment aankomt, doet YouTube het zelfs beter dan Netflix! Bedrijven maken echter nog niet optimaal gebruik van deze sociale media platformen. YouTube staat op de vijfde plaats in de top van sociale netwerken waar influencers de meeste samenwerkingen posten, met een aandeel van 13,7 procent van het gepubliceerde materiaal. Dit is te wijten aan de extreem hoge kosten die bedrijven moeten maken om samenwerkingen op dit netwerk tot stand te brengen.

Facebook 39,90%: vooral bij 60-plussers

YouTube 34,63%. 

Instagram 26,59%

Netflix 23,57%. 

TikTok 18,37% 

Hoewel TikTok op de vijfde plaats staat, is het het sociale netwerk dat het sterkst is gegroeid tijdens de pandemie (+23%) en wordt het beschouwd als een must-have onder Generatie Z! En merken hebben dit ingezien. Het afgelopen jaar heeft BeInfluence een significante toename gezien van aanvragen voor digitale campagnes op TikTok. Volgens het SMI onderzoek is het aantal TikTok gebruikers in België sinds 2019 meer dan vervijfvoudigd!

Conclusie

De Covid-19 pandemie heeft de opkomst van influencer marketing versneld: de nabijheid tot internetgebruikers, de echtheid en het digitale formaat zijn slechts enkele van de voordelen van deze marketingaanpak die zich nog steeds bewijst. Met een stijgende pool van influencers (+30% meer bij BeInfluence) en aangetrokken internetgebruikers, zijn de uitgaven voor influencer marketing in België vier keer hoger dan in 2019. (interne cijfers Sortlist).

Hoewel influencer marketing vooral millennials en generatie Z blijft beïnvloeden, heeft 37 % van de 60-plussers in België zich sinds de pandemie aangemeld op een sociaal netwerk.. Je zal er niet van staan te kijken  als ze morgen op TikTok de nieuwste digitale trend uitproberen, een DIY tutorial volgen of een product kopen dat wordt aanbevolen door een influencer.

Methodologie 

BeInfluence, een van Europa’s toonaangevende influencerbureaus gespecialiseerd in nano- en micro-influencers, en Sortlist, het B2B-platform dat bedrijven verbindt met marketing- en creatieve bureaus die aan hun behoeften voldoen, hebben samengewerkt om een 100% Belgische studie te publiceren om het influencer marketinglandschap en het belang van deze digitale communicatiestrategie beter te begrijpen. We hebben het BeInfluence-netwerk van ongeveer 3.400 Belgische influencers en 250 Belgische respondenten gepolst gedurende 10 dagen, van 11 mei tot 21 mei 2021.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email