De term “Ok Boomer” zal je misschien al eens voorbij hebben zien komen. De eerste paar keren dat je het las dacht je misschien het zal wel, maar de uitdrukking is het laatste jaar steeds populairder geworden. Er zijn zelfs memes, gifs en hele kledinglijnen gericht op “Ok Boomer”. Mocht je nog steeds niet weten waar deze term voor staat, maak je dan geen zorgen. Wij helpen je hier uit de brand met een uitgebreide uitleg over Ok boomer en Gen Z in het algemeen, alhoewel generaliseren misschien wel het laatste is waar we mee moeten afkomen bij de jongste generatie.

Inhoudsopgave

Jonge Generatie Z vs Oude Boomers

Generatiekloven zijn er al sinds het begin van ons bestaan. Waren vroeger in de tijd van de babyboomers de Beatles en Rock & Roll nog des duivels, ook nu zijn er nog steeds verschillen tussen de generaties die vroeger al “vochten” voor hun rechten en hun kinderen.

Het lijkt alsof sociale media de kloof tussen jong en oud alleen maar groter maken. Jongeren die veel sneller hun weg vinden op social hebben zich gegroepeerd en komen nu als Gen Z of Generatie Z op voor hun rechten. De babyboomers en millennials moeten het vaak ontgelden, want niemand is zo goed als je eigen generatie natuurlijk. Leeftijd spreekt dus duidelijk weer een rol in de samenleving en zelfs de politiek is er druk mee in de weer. Technologie speelt daar een grote rol bij.

Generatie Z is meer met elkaar verbonden dan welke andere generatie dan ook. De jongeren, want dat zijn ze, groeiden op met smartphones, tablets en weten als geen ander van de nieuwste technische snufjes. Het is geen wonder dat nieuwe technologie eerst wordt toegepast door de jongste generatie en vervolgens wordt overgenomen door de oudere generaties. Zo heeft 95% van de Nederlanders een smartphone, maar Gen Z (de jongste generatie) is de grootste gebruiker.

Gen Z, de nieuwste generatie

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward

Wie vallen onder Generatie Z?

Iedereen die tussen 1996 en 2015 geboren is, mag zich tot Generatie Z rekenen.Vrijwel iedereen in deze generatie heeft nooit een leven zonder technologie gekend. Met social media als hun thuisfront zijn ze enorm ambitieus, zelfverzekerd en enorm sterk op technologisch gebied. Gen Z is opgegroeid met de wetenschap dat alles op het internet te vinden is en doen dan ook meer aan fact-checking dan welke andere generatie dan ook. Met name het feit dat eerdere generaties zich zo vaak andere waarheden heeft laten aansmeren, laat de jongeren (Gen Z) zich slimmer voelen dan bijvoorbeeld de Boomers..

Waar millennials bijvoorbeeld vaak met grote studieschulden het bedrijfsleven instappen, is de verwachting dat Generatie Z hier voorzichtiger mee om zal gaan. Research is iets dat Gen Z enorm aan het hart ligt en ze zullen dus vrijwel nooit een grote beslissing maken voordat alle plussen en minnen tegen elkaar zijn afgewogen.

5 gezegdes over Gen Z

Gen Z is nog in volle ontwikkeling, dus we hebben nog veel te leren over hen en hun nog vormende manier van leven. Hier zijn enkele gezegdes die Generatie Z typeren:

  • Perfectie wordt overschat. Ik verwacht het niet van jou en jij hoeft het niet van mij te verwachten.”  – Het is niet genoeg voor ons om authentiek te zijn. We moeten geen perfectie eisen.

Here's How Gen Z Looks at Data — and What It Means for Your Strategy

  • “Ik ben niet bang om het te verdienen, wat ‘het’ ook is. Geef me alsjeblieft niet zomaar iets, ook niet de troostprijs.” Gen Z wil alles doen wat nodig is om hun waardering en prestaties te verdienen.

 

  • “We geven om onze wereld. We geven het meest om de mensen in onze wereld.” Net als Millennials geeft Gen Z veel om onze wereld en het werken om het een betere plek te maken.Bovenaan hun lijst staan echter de mensenrechten. Als er ooit een generatie was die slavernij, sekshandel, dakloosheid, armoede en de zinloze verdrijving van mensen uit hun geboorteland zal uitbannen, dan zal het Gen Z zijn.

Verschillen tussen Millennials en Gen Z - blackbear

  • “Sociale media zijn niet alleen maar entertainment. Ja, het is leuk. Maar elk sociaal platform dat ik gebruik, heeft een ander doel in mijn leven.” Gen Z gebruikt verschillende sociale-mediaplatforms met specifieke doelen voor ogen. Ze gebruiken Facebook bijvoorbeeld om familie en vrienden in de gaten te houden. Twitter gebruiken ze voor het laatste nieuws, Instagram voor een geheugenbank, Snapchat om met vrienden te communiceren, en Pinterest en Tumblr voor creativiteit en inspiratie.
  • Wie ik vandaag ben, is misschien niet wie ik morgen ben. Verander, groei en pas met mij aan, want mijn identiteit zal altijd in ontwikkeling zijn.” Anders dan vorige generaties, hebben Gen Z-personen identiteiten gecreëerd die zijn gevormd door geïntegreerde digitale/persoonlijke levens. Ze verzamelen de uniciteit die ze bij anderen zien en combineren die met de uniciteit die ze in hun eigen leven hebben. Zo vormen ze langzaam en methodisch identiteiten die echt zeldzaam en vaak onnavolgbaar zijn.

De betekenis achter Ok Boomer

De term Ok Boomer kwam voor het eerst naar buiten toen een tiener reageerde op een wat oudere klagende man over de Generatie Y en Z. In het filmpje dat nog steeds op TikTok te vinden is, beklaagt de man zich over het feit dat deze generaties maar niet willen opgroeien en last hebben van het “Peter Pan Syndroom”. Hoe moet je daar als Gen Z nu op reageren? Met de term Ok boomer. Meer was er niet nodig. Ok Boomer kun je zien als, “whatever” of “jouw tijd is voorbij, het maakt niet uit wat je nog zegt”.

Mocht je Ok boomer tegenkomen, of het wordt tegen je gezegd door jongeren, dan weet je dus dat de jongere generatie niet veel waarde meer hecht aan jouw mening. Ok Boomer wordt vaak gebruikt als iemand (op leeftijd) zijn mening geeft waar Gen. Z het niet mee eens is. In plaats van ellenlange discussies volstaat het in deze generatie om Ok Boomer de discussie voortijdig af te kappen of te ontwijken. Met name als Generatie Z zelf wordt aangesproken op hun gedrag of waardes wordt “Ok Boomer” als een reactie gebruikt.

Is dit een stereotpye van Babyboomers?

Een kort overzicht van de generaties

Er wordt enorm veel over generaties gesproken en hoewel veel mensen vaak denken dat het hierbij over leeftijden gaat, is het meer doeltreffender om te kijken naar de geboortejaren van de desbetreffende generatie. Hieronder zetten we de laatste generaties voor je op een rijtjes op basis van geboortejaar:

1921 – 1945 Stille generatie

1945 – 1960 Baby Boomers

1961 – 1980 Generation X

1981 – 1995 Millennials

1996 – 2015 Generation Z

2015 – …..    Generation Alpha (voorlopig)

De specifieke grenzen van elke generatie verschillen nogal. Volgens de ene wetenschapper zijn de boomers ook nog in 1963 geboren terwijl de andere vindt dat je tot 1961 moet gaan. Je kunt deze jaren dan ook meer zien als richtlijnen.

Een kortstondige trend of een reactie voor lange tijd?

Dat Ok Boomer net iets meer is dan een hype merk je als het zelfs in de politiek wordt gebruikt. In November 2019 was het de 25-jarige Chloe Swarbrick die een ander parlementslid de mond snoerde met “Ok Boomer”. De Nieuw Zeelandse liet zich niet kisten toen een ouder parlementslid een opmerking maakte over haar leeftijd. Het gevolg? Ok Boomer was in december 2019 één van de meest gegooglede zoektermen op Google.

Deze uitspraak is nog steeds veelvuldig gebruikt onder Generatie Z. Hoewel andere generaties blijven volhouden dat dit een primitieve manier is om een discussie af te kappen, beleeft Ok Boomer nog steeds haar hoogtijdagen.

Op social media zoals TikTok, Twitter, Facebook en Instagram wordt het minste of geringste commentaar van de boomers afgekapt met deze korte maar toch duidelijke reactie.

Ok Boomer, wat moet je hieruit onthouden?

Zelfs marketingcampagnes en influencers hebben de uitspraak overgenomen en dat wijst er op dat we voorlopig nog niet af zijn van deze uitspraak. Met name vanwege het feit dat Gen Z digitaal verbonden is met elkaar kiezen steeds meer bedrijven ervoor om deze jongste generatie aan te trekken voor influencer campagnes. Of de generatie daar zelf voor valt is nog waar de vraag, maar iets wat nu populair is of veel aandacht krijgt bij Gen Z zal binnenkort dus ook komen bovendrijven bij de andere generaties.