Employer Branding: ontdek de persoonlijkheid van jou bedrijf
Human Resources

Employer Branding: ontdek de persoonlijkheid van jou bedrijf

4,44/5(9)

Wat is Employer Branding?

Het concept van Employer Branding is in de jaren negentig van de vorige eeuw in Groot-Brittannië ontstaan en heeft zich sindsdien over alle continenten verspreid.

Employer Branding weerspiegelt de persoonlijkheid en de waarden die het bedrijf uitdraagt aan zijn werknemers. Haar partners en klanten kunnen erdoor worden beïnvloed. Dit is het verschil tussen interne en externe communicatie.

Het management van de Employer Branding is dus gericht op het aantrekken van potentiële resources en het opbouwen van loyaliteit aan de gevestigde structuur door de waarden te cultiveren en de interne reputatie van het bedrijf te verbeteren.

Is Employer Branding alleen voor grote bedrijven?

Daar is een beetje een misvatting over. Het gaat om alle bedrijven, ongeacht hun omvang. Het is waar dat het beheer van het employer brand een bepaalde investering vereist. Veel KMO’s zijn zich niet bewust van het belang ervan of meten het niet. Hun prioriteiten liggen elders, en waarschijnlijk is er geen budget voor uitgetrokken.

Vandaag de dag hebben grote bedrijven er een belangrijk wapen van gemaakt om nieuwe afgestudeerden te rekruteren.

KMO’s moeten echter meer dan ooit hun employer brand versterken om aan zichtbaarheid te winnen. Ze zijn weinig bekend of zelfs afwezig onder jonge kandidaten, ze moeten zorgen voor hun imago en vertrouwen op een sterk employer brand om te kunnen concurreren met concurrenten en multinationals waarvan de merknaam en de reputatie vaak genoeg zijn om kandidaten aan te trekken.

Verschil tussen employer brand en employer branding

Het employer brand omvat alle aspecten van het HR-aanbod van het bedrijf, van rekrutering tot management. Het employer branding enkel betrekking op de aantrekkelijkheid van de aanwerving, die slechts 8% van de HR-activiteit vertegenwoordigt.

What is Employer Branding and How to Get Started?

Deze twee begrippen zijn echter onderling afhankelijk. De geloofwaardigheid van het employer branding is gebaseerd op de kracht van het employer brand.

1 – In de eerste plaats omdat het employer brand de voorspeller is van toekomstige werknemers en hun impact.

2 – Ten tweede omdat het imago van het bedrijf van invloed is op de beslissing van een kandidaat om het bedrijf in kwestie te kiezen boven een ander.

Met andere woorden, het merk van de werkgever is gebaseerd op de HR-ambities die de sterke punten van het bedrijf en het hele employer branding vormen.

Kortom, het employer brand, dat een van de belangrijkste aandachtspunten van de human resources-takken is, heeft betrekking op twee rubrieken:

  • de HR-identiteit, met inbegrip van de belofte en de emotionele dimensie die het bedrijf aantrekkelijk moet maken
  • en het werkgeversimago, dat concreet wordt gereflecteerd en dagelijks door verschillende doelgroepen wordt waargenomen.

Waar dient het voor?

Het employer brand dient enerzijds om de kandidaten aan te trekken die het best passen bij de waarden van het bedrijf en anderzijds om de beste talenten aan te trekken die een echt pluspunt opleveren.

Aan de andere kant versterkt het het saamhorigheidsgevoel en de betrokkenheid van reeds ingehuurde medewerkers. Dit leidt natuurlijk tot een betere aanwezigheid en een grotere motivatie van de medewerkers en maakt het ook mogelijk om omzetverschijnselen te vermijden.

Het employer brand verdient het om tijd en een budget te krijgen. Dit wordt gedegradeerd tot de laatste prioriteit, maar het bevordert daadwerkelijk de stabiliteit van een activiteit en de verwezenlijking van doelstellingen onder de beste omstandigheden.

HR-communicatie en marketing

Om effectief te zijn, vertaalt het employer brand management zich in HR-communicatie en marketingacties die alle takken van de human resources omvatten.

En het begint onvermijdelijk met interne maatregelen en projecten. Een werknemer die zich goed voelt over zijn of haar bedrijf is een echte aanwinst en een uitstekende ambassadeur. Er is geen betere manier om het merkimago van jouw werkgever van buitenaf te verbeteren. Deze HR-communicatie is echter slechts de eerste stap.

HR-marketing is een aanpak die de ambitie heeft om te overtuigen.

Om de beste vaardigheden en profielen aan te trekken, moet een bedrijf eerst een beter inzicht hebben in zijn behoeften en de aspiraties van degenen die het wil aantrekken. Zo vertrouwen HR-afdelingen op HR-marketing om :

  • Opbouw van een duurzame relatie met de medewerkers
  • Investeren in bestaande vaardigheden
  • Maak het bedrijf aantrekkelijk door het consolideren van het employer branding

Het is duidelijk een langdurig proces, maar het loont zich.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email