De 5 beste tips voor low budget marketing voor startende ondernemer
Digital & Marketing Strategy

De 5 beste tips voor low budget marketing voor startende ondernemer

5,00/5(1)

Er komt veel kijken bij het opzetten van een nieuw bedrijf en het bereiken van potentiële klanten kan best een uitdaging zijn. In deze blog post gaan we het hebben over hoe jouw startup zo veel mogelijk mensen kan bereiken. Omdat startende ondernemers vaak een beperkt budget hebben, hebben we 5 tips voor gratis of low budget marketing. Lees in dit artikel op welke manier je jouw product of dienst bij de klant kunt krijgen en ga daarna aan de slag om met deze tips een marketingplan op te stellen.

Tip 1: Maak gebruik van social media

De opkomst van de online social media kanalen geeft bedrijven een platform om gratis reclame te maken en een community op te bouwen. Denk hierbij aan het gebruik van LinkedIn, Facebook, Instagram of andere websites. Door regelmatig berichten te plaatsen kun je potentiële klanten attenderen op nieuwe producten, verwijzen naar blogs op je website (zie tip 4) of een poll beginnen. Het is hierbij belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen en reactief te zijn. Dit is een van de meest goedkope manieren voor marketing, het kost namelijk alleen maar tijd om een account te beheren. Als zo’n account eenmaal is opgezet kun je er nog veel meer mee. Door bijvoorbeeld klanten of merken te taggen krijg je een groter bereik, net als bij het gebruik van hashtags. Lees hier meer over Digital & Marketing Strategy.

Een van de meest populaire activiteiten op social media is een wedstrijd of een loterij. Veel mensen doen hier aan mee en hierdoor heeft je bedrijf kans op het winnen van nieuwe klanten. Een van de vereisten om mee te doen aan de wedstrijd of loterij kan bijvoorbeeld het invullen van een e-mailadres zijn of het liken van de bedrijfspagina. Natuurlijk moet er wel wat geïnvesteerd worden in de prijs die men kan winnen, maar dit hoeft niet veel te zijn en is het meer dan waard. Het is een goede manier om de naam van het bedrijf bekend te maken of om je producten of diensten te laten zien.

Bron: Pexels

Tip 2: Zorg voor een professionele website

Er waren tijden dat alleen het hebben van een website voldoende was om klanten tevreden te stellen. Tegenwoordig wordt er verwacht dat een website goed gebouwd is, snel, interactief en waar de nodige informatie makkelijk en duidelijk op te vinden is. Het is niet altijd gemakkelijk om aan deze eisen te voldoen, maar wel essentieel. Een eerste indruk is vaak gebaseerd op de layout en bepaald of er verder wordt gekeken of niet. Zorg dus voor een duidelijk en overzichtelijk design met een eenvoudige navigatie. Dit betekent niet dat het veel geld moet kosten, simpel is in dit geval vaak beter. Een simpele website laadt sneller, zijn meestal mobielvriendelijker en kosten minder. Bedenk wel dat je website een van je belangrijkste marketing tools is, dus bezuinig er niet te veel op. Als je zelf je website samen wil stellen kun je gebruik maken van verschillende gratis programma’s zoals WordPress. De volgende punten kun je gebruiken als een richtlijn voor het opstellen van je eigen site:

  • Verzin een domeinnaam en kijk of die vrij is
  • Kies een layout die past bij jouw organisatie
  • Voeg indien nodig plugins toe
  • Voeg pagina’s toe om je website overzichtelijk te houden
  • Zorg voor een goede Search Engine Optimalisation (SEO)

Tip 3: Stel een e-mail marketing plan op

Het versturen van een e-mail is niets nieuws, maar toch is het een van de betrouwbaarste manieren om nieuwe of bestaande klanten te bereiken. Een terugkerende nieuwsbrief zorgt ervoor dat je bedrijf steeds weer onder de aandacht komt. Zorg voor een pakkend en interessant onderwerp van de e-mail waardoor hij zeker gelezen wordt. Door in elke e-mail een aanbieding te doen, worden de lezers aangespoord om verdere stappen te ondernemen en komen ze dichterbij het aankopen van je product of dienst. Zo kun je mensen die jouw website bezoeken aansporen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief door bijvoorbeeld korting aan te bieden op hun volgende aankoop. MailChimp is één van de vele marketing programma’s die beschikbaar zijn en kun je gratis (beperkt) gebruiken.

Bron: Pexels

Tip 4: Schrijf blogs

Je kunt een blog voor verschillende doeleinden gebruiken, bijvoorbeeld om meer mensen naar je website te lokken, interactie te hebben met je website bezoekers of voor het verbeteren van je SEO. Schrijf een blog over je bedrijf om meer persoonlijk contact te hebben met je klanten of publiceer artikelen met bruikbare informatie gerelateerd aan jouw product. Belangrijk hierbij is dat je blogs niet te ingewikkeld of te lang zijn, ze moeten overzichtelijk en makkelijk te lezen zijn. Maak daarbij gebruik van zogenaamde keywords, zodat je SEO verbeterd. Er zijn verschillende websites te vinden die uitzoeken welke keywords belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Het opstellen van een blog hoeft niet ingewikkeld te zijn en het schrijven is low budget. We hebben enkele tips voor je samengesteld:

  • Maak de blog aantrekkelijk door te schrijven zoals je praat. Te deftige taal of te veel vaktermen kan het voor de klant lastig maken om te lezen.
  • Laat zien wat je bedoeld, mensen zijn erg visueel ingesteld. Verrijk je tekst met afbeeldingen en schema’s waar nodig.
  • Verzin een aantrekkelijke titel die kort en bondig omschrijft waar het artikel over gaat. Een pakkende inleiding daarna is minstens net zo belangrijk om de aandacht van de lezer te houden.
  • Gebruik niet te veel uitroeptekens in de tekst, voeg ze alleen maar toe na een zin die je uitzonderlijk wil benadrukken. Voorkom ook spel- en taalfouten, hierdoor komt je bedrijf minder professioneel over, iets wat je juist niet wil bereiken.

Een blog is dus een leuke en interessante manier om meer mensen naar je website te lokken en een absolute must in low budget marketing voor (startende) ondernemers.

Bron: Pexels

Tip 5: Verzamel referenties

De beste reclame voor jouw bedrijf zijn de recensies van personen die al een product of dienst bij jou hebben gekocht. Vraag daarom aan elke klant om een korte recensie achter te laten. Om de motivatie te verhogen kun je diegene die een recensie voor je schrijven kans laten maken op het winnen van een product of dienst. Je kunt namelijk zelf wel zeggen dat je bedrijf goed is, maar het is veel geloofwaardiger en professioneler als andere mensen dit zeggen. Er wordt zelfs actief naar gezocht en is dus een absolute musthave voor bedrijven en dé manier om je te onderscheiden van je concurrenten. Om het je cliënteel gemakkelijk te maken kun je gebruik maken van vooraf opgezette formulieren of geautomatiseerde programma’s, al is dat laatste natuurlijk iets minder low budget.

Als beginnende onderneming kan het soms moeilijk zijn om je producten of diensten te verkopen zonder een bekende naam. Om snel referenties te krijgen en je organisatie een kick-start te geven kun je aan een selectie potentiële klanten je product of dienst gratis weggeven. Dit moet je zien als een investering, met als winst goede referenties die nieuwe klanten zullen trekken. Promoot deze recensies op je social media kanalen en zet ze in de schijnwerpers. Hoe meer mensen het zien, hoe meer kans op nieuwe klanten.

Hopelijk hebben de bovenstaande tips meer inzicht gegeven over low budget marketing zodat je de tools hebt om je business te promoten. Startende ondernemers hebben vaak een beperkt budget en low budget marketing kan het verschil maken. Via bovenstaande tips kun jij jouw bedrijf op de kaart zetten en je naam bekend maken. Maak gebruik van de kracht van online social media en laat het beste van je organisatie zien!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email