Co-branding
Branding

5 redenen om aan Co-Branding te beginnen (MET VOORBEELDEN)

5,00/5(1)

Co-branding: Definitie

Co-branding is een samenwerking tussen twee bedrijven die een dienst of product willen aanbieden door hun inspanningen te bundelen.

Co-branding is dus een samenwerking tussen twee merken. Het is een manier voor bedrijven om hun zichtbaarheid uit te breiden en meer klanten te bereiken door hun middelen te bundelen. 

Deze samenwerking is gebaseerd op de ontwikkeling van een product of dienst waaraan beide ondernemingen bijdragen. Met co-branding combineren merken hun imago via dit product.

Zo is co-branding een uitstekende manier om : 

  • Omzet en zichtbaarheid te verhogen
  • Partnerships te creëren
  • Nieuwe klanten verkrijgen
  • Geloofwaardigheid te versterken

Waarom co-branding?

Er zijn verschillende redenen waarom je een co-branding zou willen starten met een ander merk. We zetten ze heel even op een rijtje voor jou:

1 – Geef jouw assortiment een boost met een nieuw product

Dankzij co-branding kan je jouw aanbod diversifiëren. Door jouw klanten een innovatief product of een innovatieve dienst aan te bieden, wek je belangstelling. Je creëert dynamiek in jouw marketing door jezelf te associëren met een ander merk. Deze bereidheid om te innoveren kan dienen als goede reclame. Vooral als het co-branded product goed ontvangen wordt door jouw klanten. 

2 – Nieuwe klanten vinden via co-branding

Co-branding is een manier om nieuwe klanten te bereiken. De twee bedrijven die bij het project betrokken zijn, maken een goede ruil door een gemeenschappelijk product te creëren. Zij maken elkaar zichtbaar voor elkaars klanten.

تويتر \ FINEOS على تويتر: "The Integrated Online Enrollment to EOI Solution - it's a "Win-Win-Win" Scenario. Check out our latest blog post by @d_watt_fineos https://t.co/67oMgkHpmH https://t.co/MFfrfax8Do"

Op deze manier profiteert iedereen van co-branding: jij, jouw partner en jouw klanten. Een drievoudige win dus!

3 – Verspreid jouw imago naar een twee keer zo groot publiek

Co-branding is een manier om jouw imago aan potentiële toekomstige klanten te tonen. Het is doeltreffende reclame omdat je profiteert van de zichtbaarheid van het merk waarmee je geassocieerd bent. Net als jouw eigen klanten, zullen de klanten van jouw partner gemakkelijker worden verleid door het product dat het resultaat is van jullie samenwerking. 

4 – Co-branding betekent ook de kosten delen

Door samen met een bedrijf aan co-branding te doen, creëer je samen een product of dienst. Het resultaat van dit project hangt af van de inspanningen van jullie beiden. Dit betekent dat je de productiekosten deelt en kunt besparen.

Q. How can I sell low-value shares cost-effectively? – WealthPartners

Het hele ontwerp van het product is het resultaat van jouw partnerschap. Jullie werken samen aan bepaalde dingen en verdelen de taken. Met een efficiënt beheer kan het product sneller en goedkoper worden gemaakt.

Aan de andere kant zullen ook de voordelen worden gedeeld. 

5 – Bied een hogere prijs

Bovendien kan de samenwerking tussen jouw partner en jouw merk worden gebruikt om een hogere prijs te bieden. Dit is te danken aan het unieke en innovatieve karakter van het product/de dienst dat je aanbiedt. Co-branding kan de marges verbeteren.

Met name co-branding komt vaak voor tussen luxemerken en meer toegankelijke merken. Het maakt de schepping van een intermediair product tussen twee economische klassen mogelijk.

Voor het luxemerk is de associatie vooral een manier om te pronken. Voor het toegankelijke merk maakt de samenwerking het mogelijk een meer hoogwaardig product aan te bieden. 

Hoe vind je een co-branding partner?

Hoe weet je met welk bedrijf je een co-branding wilt beginnen? Hier zijn enkele richtlijnen om je te helpen beslissen met welke bedrijven je co-branding wilt.

Tip 1 – Richt je op bedrijven waarmee je gemakkelijk kunt communiceren

Wanneer je met een bedrijf gaat werken, moet je hen ook ontmoeten! Je werkt mee aan de ontwikkeling van het product. Van ontwerp tot fabricage en communicatie. 

Shouting Man Emoji [Free Download All Emojis] | Emoji Island

Dus is het logisch dat co-branding gemakkelijker met een toegankelijk bedrijf. Met “toegankelijk” bedoelen we de taalbarrière: zoek een Nederlandstalig bedrijf, zo niet een vreemde taal die je goed beheerst.

Met “toegankelijk”, bedoelen we ook fysiek toegankelijk. Als je in Amsterdam bent, zal het gemakkelijker zijn om met een ander Amsterdams bedrijf te werken.

Daarnaast moet je ook zonder problemen met je partner kunnen communiceren. Zorg ervoor dat er geen misverstanden ontstaan die de samenwerking kunnen belemmeren.

Tip 2 – Co-branding met een gelijkgestemd bedrijf

Bij co-branding ga je ervan uit dat je het imago van jouw bedrijf gaat associëren met dat van een ander. Vanuit dit oogpunt is het relevant om een partner te zoeken die dezelfde waarden uitdraagt als jij.

👯 - people with bunny ears - What does 👯 mean?

Door jouw imago te vermengen met een bedrijf dat vanuit het oogpunt van marketingcommunicatie te verschillend is, loop je het risico dat jouw klanten jouw merkidentiteit niet meer herkennen. Evenzo zal het voor jou moeilijker zijn om de klanten van jouw partner voor jou te winnen als zij niet ontvankelijk zijn voor jouw stijl van communiceren.  #twinningiswinning in dit geval.

Tip 3 – Concentreer je op bedrijven met hetzelfde soort klanten

Direct gelinkt aan het vorige punt, zal jouw co-branding effectiever zijn als jouw partner zich richt op een gelijkaardig publiek als het uwe. Op die manier maak je jezelf zichtbaar voor een publiek dat je waarschijnlijk zal aanspreken.

Tip 4 – Vind een manier om te verrassen

Natuurlijk kan je werken met een bedrijf dat vergelijkbaar is met het jouwe. Maar wees ervan bewust dat de beste co-branding projecten niet die zijn. 

De meest doeltreffende co-branding projecten zijn die welke erin slagen te verrassen, naast het valideren van de vorige criteria.

Het ideale is dus om een bedrijf te vinden dat een beetje anders is dan het uwe. Als je bijvoorbeeld een levensmiddelenbedrijf hebt, ga dan op zoek naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in een ander soort product. Probeer een mengsel van de twee te maken!

Je kunt ook kijken naar andere economische doelstellingen. Co-branding tussen een luxebedrijf en een gewoon productbedrijf is vaak doeltreffend.

Je kunt ook samenwerken met een publiek figuur. Hij/zij kan jouw merk vertegenwoordigen, een figuur belichamen die de waarden van jouw bedrijf uitdraagt. In ruil daarvoor, zal hij/zij gepromoveerd worden door jouw bedrijf.

Een mooi voorbeeld hiervan is Nike met Colin Kaepernick. Het hele verhaal hierachter lees je hier.

Nike knielt mee met activistische football-speler Colin Kaepernick | Trouw

Er zijn veel manieren om co-branding goed te doen! Het centrale doel blijft echter hetzelfde: nieuwsgierigheid opwekken zonder af te stoten. 

Conclusie: kies voor co-branding

Kortom, co-branding is een geweldige manier om:

  • naamsbekendheid op te bouwen
  • jouw imago te versterken
  • een nieuw doelpubliek te bereiken

Toch is het belangrijk om merken te vinden en ermee samen te werken die relevant zijn voor je eigen merk.

Denk hierbij aan het type co-branding dat jij wilt creëren en het type bedrijf waarmee je zou kunnen samenwerken. Om dit proces te versnellen, kunnen wij je adviseren om samen te werken met een branding agentschap.

Vertel ons over jouw project, en wij kunnen je helpen het te realiseren.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email