Ontdek de Kracht van Merkpositionering: Succesvol Positionering voor Groei
Laatst geüpdate op 4 september 2023 om 11:08 am
Merkpositionering kan gezien worden als een manier waarop de consumenten een merk herkennen. Door goede merkpositionering kun je je onderscheiden van de concurrenten en tegelijkertijd een verbinding aangaan met je doelgroep. Het is een marketingstrategie om de merkidentiteit herkenbaar te maken en de consumenten over je merk na te laten denken. In dit artikel vind je onder andere een positionering betekenis en welke strategieën je kunt gebruiken om de positionering van je merk te verbeteren.
Ontdek de Essentie van Merkpositionering
Waar merkidentiteit gevormd wordt door een logo, slogan, huisstijl en andere visuele aspecten, is merkpositionering meer gericht op waardepropositie en het definiëren van de doelgroep. Het is voor een merk belangrijk om een goede positionering bedrijf te bekomen en herkenbaar te zijn voor de consument.
Definitie en kracht van merkpositionering
Wat is merkpositionering? Merkpositionering is een marketingstrategie die kijkt naar hoe het merk op de markt wordt waargenomen. Daarbij wordt er gekeken naar de behoeften van de consument en hoe het beslissingsproces van de consument beïnvloed kan worden. Voordat een merkidentiteit opgebouwd kan worden zal er eerst een uitgebreide analyse van de markt en de concurrenten moeten plaatsvinden. Uiteindelijk is het namelijk de bedoeling om met juiste merkpositionering tot een sterke merkidentiteit te komen waarmee het merk zich onderscheidt in de markt.
Waarom merkpositionering een cruciale rol speelt in het succes van je merk
Op een of andere manier moet je merk onderscheidend zijn van de concurrent. Het moet aansluiten bij de behoefte van je doelgroep en je wilt een verbinding maken met je klanten. Deze missie is niet eenvoudig, maar zorgt ervoor dat potentiële klanten jouw merk in het juiste hokje kunnen plaatsen.
Wat is een positionering voorbeeld? Kijk eens naar de smartphonemarkt. Een voorbeeld van krachtige merkpositionering zijn hier de twee voornaamste merken, Apple en Samsung. Apple heeft ervoor gezorgd dat zijn product een luxe positie in de markt inneemt. Met een strak design en hogere prijsklasse hebben ze zich onderscheidend opgesteld van de andere merken. Bij Samsung zie je dat de plek die het merk inneemt in de markt net een beetje anders is. Er zijn veel verschillende modellen beschikbaar, ook in een lagere prijsklasse. Op deze manier kunnen ze een breder deel van de markt beslaan.
De Bouwstenen van een Sterke Merkpositionering
Het opzetten kun je doen aan de hand van bouwstenen. Er zijn verschillende modellen die kunnen helpen met het in kaart brengen van jouw merkpositie.
Het MCD-model beschrijft het proces van positioneren. Aan de hand van de drie belangrijke pijlers Merk, Concurrentie en Doelgroep wordt een strategische, scherpe merkpositionering opgebouwd.
Bij het Brand Key model volg je acht of negen stappen die je uiteindelijk een heldere merkpositionering brengen en ervoor zorgen dat je merk zich onderscheid van de rest. Er zijn verschillende vormen en namen voor dit model. Eerst breng je de positie van de concurrenten in kaart, vervolgens bepaal je de doelgroep die je wilt bereiken. Vervolgens bekijk je de visie van je product en welke voordelen het heeft voor de consument, een unieke waarde. Stap vijf is het uitwerken van de waarden van het merk, waar het voor staat. Je bepaalt waarom de consument voor jouw merk moet kiezen en beschrijft wat jouw merk anders maakt dan de concurrentie. De laatste stap is het samenvatten van de punten in één of twee worden, je de essentie van je merk kunt beschrijven.
Er zijn nog meer modellen die gebruikt kunnen worden voor het opstellen van een merkpositionering. Een andere aanpak is het herkenbaar maken van de merkpersoonlijkheid. Sterke merken hebben namelijk een duidelijke persoonlijkheid waardoor ze zich verbinden met de consument. Door consistent te zijn in het karakter van je merk zullen klanten je merk gaan herkennen.
Doelgroepsegmentatie en diepgaand inzicht in je doelmarkt
Wat is marktpositionering? Bij marktpositionering richt je je vooral op wat je merk in de markt doet, bijvoorbeeld marketing of verkoopactiviteiten. Het is belangrijk dat het merk aansluit bij de behoeften van de doelgroep. Voor een goede merkpositionering kun je de doelgroep segmenteren. Hierbij verdeel je de doelgroep in kleinere subgroepen en kun je bepalen welke segmenten van de groep bij je merk passen en hoe je deze het beste kunt bereiken. Je kunt nu ook je marketing aanpassen en beter opvallen bij de klanten uit jouw doelgroep.
Het creëren van een onderscheidende waardepropositie en merkpersoonlijkheid
Bij waardepropositie kijk je naar de waarde die jouw merk heeft voor de klant. Wat is het voordeel voor de consument als ze jouw product of dienst kopen? Welke belofte kun je je klant geven, een merkbelofte?
Merkpersoonlijkheid zijn kenmerken waarmee je jouw merk omschrijft alsof het een persoon is. Merkpersoonlijkheid maakt je merk uniek en geeft het een gezicht. Want merken die mensen aanspreken staan op een unieke plek in de markt. Ze worden minder snel vergeten.
Strategieën voor Effectieve Merkpositionering
Welke positioneringen zijn er? Je hebt verschillende strategieën voor positionering. Zo kun je je merk positioneren volgens informationele, transformationele, tweezijdige positioneringof uitvoeringspositionering. Kies de positioneringsstrategie die bij jouw merk past.
Concurrentieanalyse en differentiërende factoren
Met een goede concurrentieanalyse kun je slim inspelen op je concurrenten. Je bekijkt de kwaliteit van je concurrenten op gebied van prijs, kwaliteit, communicatie met de klant, service, locatie of andere eigenschappen. Op die manier kun je bepalen op welke vlakken jouw merk beter kan worden dan die van de concurrent en positioneer je je merk sterker in de markt. De unieke kenmerken van je merk kunnen ook differentiërende factoren genoemd worden en zorgen voor de verbinding met de consument.
Het vinden van de juiste positioneringsstrategieën en berichten om je doelgroep aan te spreken
Zoals eerder al benoemd zijn er verschillende positioneringsstrategieën om een eigen plek te creëren in de markt. Bij informationele positionering lost het merk of product een probleem op. Je overtuigt de consument met informatie en feiten dat jouw merk de beste oplossing is voor hun probleem.
Een transformationele positionering maakt je merk een belofte om verandering bij de klanten te brengen. Het merk is verbonden met de levensstijl en waarden van je doelgroep, het maakt associaties met een bepaald gevoel. Een van de bekendste voorbeelden is de slogan van Coca-Cola: “Choose happiness”.
Tweezijdige positionering is een combinatie van de twee strategieën. Het merkverhaal speelt hierbij een cruciale rol. De kenmerken zijn dat het gebruik van het product of merk een probleem oplost en klanten in staat stelt een bepaalde levensstijl of waarde te omarmen. Het omvat zowel de productvoordelen als de waarden van de klant.
Als laatste is er nog de uitvoeringspositionering. Hierbij worden de associaties met het merk niet gekoppeld aan een bepaald product of dienst, maar aan een campagne. Het is een abstracte positionering en vrij complex. Deze strategie wordt daarom het minst gebruikt.
Het is belangrijk om de juiste strategie te kiezen voor je merk. Heb je een nieuw product of ben je de laagste in prijs, gebruik dan de informationele strategie. Voor producten of diensten die veel op elkaar lijken, of die mensen voor hun plezier kopen, kun je beter de transformationele strategie gebruiken. Tweezijdige positionering wordt vaak gebruikt als er veel dezelfde producten of diensten aangeboden worden.
Breng je Merkpositionering tot Leven
Al deze theorie is belangrijk, maar hoe breng je jouw merkpositionering tot leven? Hoe domineer jij de markt waarin je product of dienst valt? Hoe bepaal je jouw merkstrategie?
Ontwikkeling van merkidentiteit: logo, kleurenschema en merkstijl
Het logo is het gezicht van je merk. Zorg ervoor dat de missie van je merk duidelijk zichtbaar is in je logo. Het beste is het logo tijdloos en duidelijk leesbaar. Via Sortlist kun je een grafisch ontwerper vinden die je kan helpen met het ontwikkelen van een logo.
Maak de juiste keuze met vertrouwen
Ontdek de meest relevante bureaus voor jouw project op basis van jouw specifieke vereisten.
Vind jouw bureau nu!Het kleurenschema zijn de typische kleuren voor jouw merk. Denk bijvoorbeeld aan het geel en rood van McDonald’s, of aan het groen en wit van Starbucks. Versterk je herkenbaarheid door consistent dezelfde kleuren te gebruiken.
Je merkstijl omvat het logo en kleurenschema, maar ook de opbouw van bijvoorbeeld je website en de manier van communiceren met klanten. Hier komt niet alleen de visuele kant bij kijken, maar ook geluid en andere zaken die op jouw merk van toepassing kunnen zijn.
Consistente tone of voice en merkbeleving in alle communicatiekanalen
De manier waarom je met je doelgroep praat heet tone of voice. Een consistente tone of voice draagt bij aan herkenning en zorgt ervoor dat klanten zich vertrouwd voelen met je merk. Zorg ervoor dat je dezelfde tone of voice aanhoudt in alle communicatievormen, of dit nu op social media, via e-mail of op je website is. Het is de bedoeling om een eigen bedrijfscultuur te ontwikkelen.
Meten en Versterken van je Positionering
Om je huidige positionering te beoordelen kun je gebruikmaken van verschillende tools. Denk hierbij aan het houden van enquêtes, online recensies bekijken en de bezoekers op je website analyseren. Vergeet daarbij ook niet je werknemers te interviewen over hun visie op het merk. Ze zijn immers onderdeel van het merk en ook van de communicatie met klanten.
Een goede merkpositionering is niet een eenmalige activiteit. Het is belangrijk om constant te meten en aanpassingen aan te brengen. Door veranderingen in de markt en concurrenten nauwlettend in de gaten te houden kun je de positie van je merk positief beïnvloeden. Alle bovenstaande tips helpen met het versterken van je positionering, bij zowel een nieuw als een bestaand merk.
Tracking van merkperceptie en klantbetrokkenheid
De beste manier om uit te zoeken hoe je merk wordt ontvangen is met behulp van enquêtes, interviews en recensies. Communiceer met je klanten en vraag ze om hun mening. Een vraag die zeker niet mag ontbreken is of de klant het merk zou aanbevelen aan anderen. Hoe hoger de score op deze vraag, hoe groter de kans dat de klanten daadwerkelijk jouw merk aan anderen zouden aanbevelen.
Aanpassingen en optimalisaties om je merkpositionering voortdurend te verbeteren
Om je merkpositionering te verbeteren moet je constant je eigen merk evalueren. Herken problemen en los ze tijdig op. Combineer kwalitatieve en kwantitatieve informatie om je merkpositionering te beoordelen.
Inspirerende Case Studies
Sterke merken hebben een scherpe imago. Ze hebben een identiteit gecreëerd die aansluit bij de doelgroep en onmiddellijk herkenning opwekt. Hieronder vind je een aantal succesverhalen.
Succesverhalen van merken die hun marktpositie en bedrijfscultuur hebben versterkt door effectieve merkpositionering
Een prachtige case die het effect van merkpositionering laat zien is Red Bull. Verbonden met extreme sporten hebben ze met hun product de wereldmarkt veroverd. Red Bull laat zien dat je hun product nodig hebt voor extra energie of een belangrijke prestatie.
Een ander voorbeeld is Patagonia. Dit merk gebruikt duurzame materialen om wandel- en outdoor producten te maken. Hun positie is gebouwd rond milieubeheer en sociale verantwoordelijkheid. Ze doneren zelfs 1% van hun verkopen aan milieuprojecten.
Als laatste voorbeeld is er Airbnb, een website waarop vakantiehuizen en kamers te huur worden aangeboden. Het idee van Airbnb is het aanbieden van unieke vakantieadressen. Het aanbod wordt vooral verzorgd door andere mensen en niet zo zeer door grote bedrijven of ketens. Daardoor krijgt je vakantie een persoonlijke twist. Dit onderscheidt Airbnb van andere reismerken.