Merkverhaal 6 sleutelelementen
Branding

6 sleutelelementen van het Merkverhaal: De kracht van Story Telling en Narratieve Vertaling

5,00/5(1)

Een goed merkverhaal raakt je doelgroep. Het is niet alleen een verhaal over het ontstaan of de ontwikkelingen van je merk. Je verhaal doet iets met mensen en overtuigt ze om jouw product of dienst te kopen. Het is daarom belangrijk dat je een goed merkverhaal hebt. Maar hoe maak je een merkverhaal?

In dit artikel leggen we uit wat een merkverhaal is, hoe je een brandstory schrijft en geven we enkele voorbeelden van succesvolle merkverhalen. Er komt aan bod wat de rol van je medewerkers is bij het vertellen van je merkverhaal, hoe uniciteit en differentiatie bijdragen aan storytelling en hoe je met emotie een ijzersterk merkverhaal kunt maken.

Mens schrijft hoe belangrijk een merkverhaal is

Introductie tot Storytelling en het Merkverhaal 

De eerste vraag die we ons na de titel van deze blog stellen is: wat is het merkverhaal? Het is iets dat ons dagelijks bezig houdt, ieder merk heeft zijn eigen verhaal. Maar hoe begin je een verhaal? We leggen het je uit door te vertellen wat een brand story is en hoe het je merkpositionering kan beïnvloeden.

Definitie en belang van storytelling en het merkverhaal 

Een merkverhaal, ook wel een corporate story genoemd, is een goed verhaal over het merk. Het vertelt waarom een merk is ontstaan en wat het doet. Een sterk merkverhaal geeft de kernwaarden weer en gaat een emotionele band aan met de doelgroep. Iedereen weet zo waar jouw merk voor staat, het krijgt een eigen persoonlijkheid. Het is als het ware je visitekaartje.

Witte canvas en het belang van de merkverhaal

Wat is storytelling en hoe draagt het bij aan succes en groei 

De “storytelling betekenis” in deze context is dus niet alleen het vertellen van een verhaal, maar ook het creëren van een connectie tussen je merk en je doelgroep. Het gaat erom een boodschap over te brengen die resonantie vindt bij het publiek. Dit kan zijn de geschiedenis van je bedrijf, de ambities en merkwaarden, of de huidige stand van zaken. Dit moet op zo’n manier gebeuren dat het verhaal inspirerend is, eenvoudig door te vertellen, en bovenal geloofwaardig.

Missie, Visie en Waarden: De Fundamenten van je Storytelling Methode

De belangrijkste bouwstenen van een inspirerend merkverhaal zijn missie, visie en waarden. Het is de bedoeling dat het merkverhaal een onderscheidend vermogen heeft, zodat je anders bent dan je concurrenten. Je kunt bijvoorbeeld in je merkverhaal naar voren laten komen dat je visie is om de impact van je product te verminderen. Of dat je gelijkheid wilt stimuleren en daardoor alleen aan eerlijke arbeid doet.

De rol van missie, visie en waarden in je storytelling methode 

Waarom een merkverhaal? Goede verhalen maken impact op de lezer. Ze nemen hem of haar mee in het verhaal en vertellen waarom het merk bestaat. Met een goede dosis passie en creativiteit kun je impact maken en je doelgroep overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen.

Jouw merkverhaal beschrijft de geschiedenis van het merk, waarom het merk bestaat, wat het merk in de toekomst wil en wat de normen en waarden zijn. Iedere organisatie heeft wel een merkverhaal, maar een sterk merk wint het vertrouwen van het publiek.

Hoe je medewerkers betrekt bij deze kernprincipes van storytelling 

Naast het overtuigen van je doelgroep, is het doel van een corporate story om medewerkers te betrekken bij het merk. Met een duidelijk merkverhaal wijzen alle neuzen dezelfde kant op, ook die van nieuwe medewerkers. Het verbindt medewerkers en geeft ze motivatie om beter hun best te doen. Ook kun je storytelling gebruiken om medewerkers aan het woord te laten. Vaak zijn namelijk de persoonlijke verhalen en met een medewerker als hoofdpersoon de verhalen die een emotionele band creëert met je doelgroep. Door de doelgroep mee te laten kijken door de ogen van een medewerker maak je je merk persoonlijker en wordt de merkpersoonlijkheid meer tastbaar en aantrekkelijk voor de doelgroep.

Merkverhaal verbindt collega's tussen elkaar

Communicatie en Transparantie in het Merkverhaal 

Het is tegenwoordig belangrijk voor de consument om de eigenschappen van het merk te weten. Ze willen weten hoe duurzaam het bedrijf is en dat er diversiteit en inclusiviteit in het team is. Dit speelt een belangrijke rol bij de beslissing van de consument om jouw product of dienst aan te schaffen.

Communicatie en transparent in het merkverhaal uitgelegd door 2 vrouwen

Het belang van open communicatie binnen je merkverhaal en storytelling

Volledige transparantie is niet mogelijk, er zijn altijd zaken die je als bedrijf niet aan je klant kunt of wilt vertellen. Het is een uitdaging om daar een evenwicht in te vinden. Het is natuurlijk ook belangrijk om eerlijk te zijn en daad bij woord te voegen. Je kunt in je merkverhaal wel praten over diversiteit, maar als je team niet divers is, is het niet geloofwaardig.

Strategieën voor het bevorderen van transparantie in je merkverhaal 

Om de transparantie in je merkverhaal te verbeteren kun je best gebruik maken van een duidelijke en heldere taal. Op die manier is er weinig ruimte voor vrije interpretatie en vertel je precies hoe het zit. De volgende stap is dat je verhaal niet alleen woorden zijn, maar dat er acties aan verbonden zitten. Volg de uitingen die je doet en wees geloofwaardig. Deel ook eens slecht nieuws, het kan nooit alleen maar goed gaan.

Je kunt je transparantie op verschillende manieren uiten. Rapporten en jaarverslagen zijn een veelgebruikte, maar saaie manier om te laten zien hoe het met je merk gaat. Veel interessanter is het om je transparantie weer te geven in je merkverhaal en de content die je publiceert.

Transparentie in je merkverhaal, het belang hier van in je bedrijf

Uniciteit en Differentiatie in Narrative Vertaling 

Bij een narrative vertaling, of narrative story telling, is de klant de hoofdpersoon. Het verhaal draait om de klant, hoe hij of zij iets goeds doet door jouw product of dienst te kopen. Je kiest bij een narrative vertaling de gebeurtenissen of eigenschappen die geschikt zijn voor jouw doelgroep.

We hebben een voorbeeld gemaakt voor watermerk X. Het merk zou reclame kunnen maken met de volgende tekst: Koop watermerk X, het is zuiverder dan ander water en zit in gerecyclede flessen. Deze reclame is volledig gericht op het product zelf, niet op de klant. Bij een narrative vertaling zou de reclame meer klinken als: Door watermerk X te kopen, geef je je lichaam het zuiverste water. Draag bij aan duurzaamheid met deze gerecyclede flessen.

Bij de tweede reclame zijn de klanten de hoofdpersonen. Ze kopen het watermerk X en doen iets goeds voor henzelf én voor het milleu. Ze zullen een goed gevoel krijgen bij het kopen van dit product.

Het belang van uniciteit en differentiatie in narrative vertaling en storytelling

We geven langzaam antwoord op de vraag: hoe schrijf je een brand story? Een belangrijk onderdeel van een goed merkverhaal is uniciteit. Het verhaal moet uniek zijn, moet zich onderscheiden van de verhalen van concurrenten. Natuurlijk kun je niet zomaar een brand story verzinnen en moet de verhaallijn betekenis hebben. Het is onderdeel van je merkidentiteit en laat je bedrijfscultuur aan de buitenwereld zien. Om onderscheidend te blijven is het belangrijk om continu de differentiatie te benadrukken. Laat zien waarom je anders bent dan de anderen.

Een groep handen die samen een hart vormen, vertegenwoordigt het belang van een merkverhaal

Hoe je een uniek en onderscheidend merkverhaal kunt creëren met narrative vertaling

Door een goed verhaal te maken, kunnen klanten het beter onthouden. Er is meer dan een storytelling methode om een corporate story samen te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Aristoteles drie-indeling: begin, midden en eind. Gustav Freytag heeft vijf stappen ontwikkeld voor het samenstellen van een verhaal. Je begint met de startsituatie, vervolgens komt er meer actie, je bereikt de climax, de actie neemt af en er is aan het einde een oplossing.

Door je verhaal hoofdpersonen te geven met een naam, kan je publiek zich veel beter inleven. Het verhaal dat je merk vertegenwoordigt zorgt voor een band met de doelgroep. Hoe meer de doelgroep zich erin kan herkennen, hoe beter ze zich je merk zullen herinneren.

Emotie en Betrekking in Storytelling 

De manier om klanten bij je verhaal te betrekken is het gebruiken van emotie. Emotie is een onderdeel van elke storytelling methode, zonder deze bouwsteen zullen mensen je verhaal veel minder goed onthouden. Creativiteit is het sleutelwoord bij het ontwikkelen van een inspirerend merkverhaal.

Het belang van emotie en betrekking in je merkverhaal en storytelling methode 

Het wordt steeds moeilijker voor een merk om onderscheidend te zijn en op te vallen. We leven in een tijdperk met een overvloed aan informatie. Dag in dag uit scrollen mensen door Facebook of Twitter, lezen ze berichten op hun nieuwsapp of beantwoorden tekstberichtjes. Ondanks al dit vermaak zijn ze sneller dan ooit verveeld. Een verhaal moet pakkend zijn, herkenbaar. Door met emotie en passie je verhaal te vertellen, kun je jezelf onderscheiden van de rest.

Eieren met tekende gezichten

Hoe je emotionele connecties en betrekkingen kunt opbouwen via je merkverhaal en storytelling 

Vertel je brand story anders dan je concurrenten. Je kunt bijvoorbeeld je medewerkers een stukje laten vertellen. Als je echt uit wil pakken maak je een bedrijfsfilm met een interview van je collega’s. Ook kun je klanten wat laten vertellen. Het is de bedoeling dat jouw verhaal je potentiële klanten het gevoel geeft dat ze onderdeel zijn van het verhaal. Dan is je missie geslaagd. Weet je niet goed waar je moet beginnen? Neem dan eens een kijkje bij ons op de website van Sortlist. Hier kun je verschillende bureau’s vinden die je kunnen helpen bij storytelling.


Maak de juiste keuze met vertrouwen

Ontdek de meest relevante bureaus voor jouw project op basis van jouw specifieke vereisten.

Vind jouw bureau nu!

Inspirerende Case Studies van Succesvolle Storytelling 

Er zijn behoorlijk wat voorbeelden van merken met een succesvol verhaal. We hebben er een aantal voor je verzameld.

Voorbeelden van bedrijven die succesvol storytelling en narrative vertaling hebben toegepast in hun merkverhaal 

Het bekende chocolademerk Tony Chocolonely is een goed merkverhaal voorbeeld. De chocola zelf vertelt namelijk al een verhaal. De stukken zijn ongelijk verdeeld, net als de verdeling in de wereld en maatschappij. Centraal in het verhaal van Tony Chocolony staat slaafvrij zijn, zowel op de verpakking als op de website of via social media kanalen. Een sterke boodschap van Tony Chocolony.

Lego is een ander voorbeeld van sterke storytelling. Het verhaal van Lego gaat over een timmerman die hard werkt om uit de problemen te komen. Ondertussen weet zijn zoon op een slimme manier het bedrijf groot te maken. Het geeft de kern van het bedrijf weer: kwaliteit, doorzettingsvermogen en geloven in je eigen krachten.

Lego als voorbeeld voor een sterke storytelling

Conclusie: De Kracht van het Merkverhaal en Story Telling 

Je kunt dus wel zeggen dat een merkverhaal een belangrijk onderdeel is van je merkidentiteit. Storytelling van goede kwaliteit kan jouw merk onderscheiden van je concurrenten. Toch is het niet alleen voor je potentiële klanten, ook intern kan een merkverhaal voor verbinding zorgen.

Samenvatting van het belang en de impact van storytelling en narrative vertaling in een sterk merkverhaal 

De lezer van het merkverhaal moet zich verbonden voelen met het merk. Door een emotionele band met je doelgroep te ontwikkelen, kun je ze misschien overtuigen om jouw product of dienst te kopen. Een goede brand story geeft de kernwaarden van het merk weer en betrekt de klant in het verhaal. Jouw merkverhaal moet zich onderscheiden van de rest, laat je creativiteit er maar op los. Toch moet je ook geloofwaardig blijven en het vertrouwen van je klanten winnen.

Herhaling van de zes sleutelelementen en hun belang in het vormgeven van een overtuigend merkverhaal met storytelling 

Om een overtuigend merkverhaal te creëren heb je in ieder geval de zes sleutelelementen nodig. We hebben ze in dit artikel uitgebreid besproken: communicatie, transparantie, uniciteit, diversiteit, emotie en betrekking. De lezer moet zich in het verhaal kunnen inleven en zich verbonden voelen met de karakters. Een inspirerend merkverhaal zet jouw merk op de markt.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email