Merkpersoonlijkheid:Wat is het en 7 Inspirerende Voorbeelden
Branding

Merkpersoonlijkheid: Wat is het en Ontdek 7 Inspirerende Voorbeelden

5,00/5(1)

Je zult misschien wel eens van de termen merkpersoonlijkheid, brand personality, merkpositionering en merkverhaal gehoord hebben. Zeker als je een eigen bedrijf hebt, zijn deze termen belangrijk voor een goede plaatsing in de markt. Je moet je kunnen onderscheiden van je concurrenten emerkn je moet herkenbaar zijn voor je potentiële klanten. In dit artikel zullen we antwoord geven op de vraag: wat is merkpersoonlijkheid? Dit doen we aan de hand van een korte inleiding en zeven merkpersoonlijkheid voorbeelden van grote bedrijven.

Wat is een merkpersoonlijkheid?

Laten we eerst de vraag ‘wat is merkpersoonlijkheid‘ beantwoorden. De merkpersoonlijkheid is de essentie van een sterke merkidentiteit. Het zijn alle eigenschappen van een merk die de beoogde doelgroep aanspreken. Het is dus niet alleen de merknaam. Een persoonlijkheid zorgt ervoor dat je iemand leuk, of juist irritant vindt. Hetzelfde geldt voor merkpersoonlijkheid, hierdoor krijgt je merk een gezicht en persoonlijkheidskenmerken. Het neemt een groot deel in beslag van de marketing.

Een andere term die vaak wordt genoemd is merkidentiteit. Hiermee laat je als merk zien wie of wat je bent, welke normen en waarden je hebt en waarom de klant voor jouw product moet kiezen. Het wordt opgebouwd met een naam, logo, slogan, kleuren, vormgeving, merkpersoonlijkheid en meer. Het is het totaalplaatje van wat je wil laten zien aan je doelgroep. Merkpersoonlijkheid maakt hier een belangrijk onderdeel uit, net als bedrijfscultuur.

Brand personality: -Identity -Logo -Design -Strategy -Marketing

Wat is een sterke merknaam? Een sterke merknaam maakt het publiek duidelijk waar het merk voor staat, terwijl het zich onderscheidt van de rest. Het blijft hangen bij de doelgroep en geeft herkenbaarheid. Bij het ontwikkelen van een merkontwerp kun je soms hulp nodig hebben. Bekijk een van de specialisten hier op Sortlist en zet je merk op de markt.


Maak de juiste keuze met vertrouwen

Ontdek de meest relevante bureaus voor jouw project op basis van jouw specifieke vereisten.

Vind jouw bureau nu!

Het creëren van een unieke merk: Archetypen, Persoonlijkheid en Branding

Wat is een merk karakter? Door een archetype voor jouw merk te bepalen, creëer je een rode draad door je bedrijf. Het helpt de kernwaarden voor iedereen duidelijk te maken. Je koppelt namelijk menselijke behoeften en persoonlijkheidstypes aan je merk, waardoor er verbinding ontstaat met je doelgroep. Er zijn in totaal 12 verschillende archetypen: de heerser, de wijze, de held, de rebel, de magiër, de joker, de onschuldige, de zorger, de onderzoeker, de geliefde, de schepper en de gewone man. Je zult de archetypen herkennen van films en sprookjes, maar ook veel merken werken ermee om zich te positioneren in de markt. Door het archetype van jouw merk te bepalen kun je de identiteit van je merk kenbaar maken en consistent gedrag vertonen.

Goede merken hebben een sterke persoonlijkheid en kunnen zich onderscheiden van de rest. In de zeven voorbeelden zien we de manier waarop deze bedrijven werken om zich te onderscheiden van andere merken. Met een goede merkpersoonlijkheid spreek je de juiste doelgroep aan en kun je je merk positioneren in de markt. Het is de bedoeling dat je merk aantrekkelijk wordt voor de consument en een verbinding met hen aangaat. Dit gaat het beste als de consument zich kan identificeren met een persoonlijkheidskenmerk van je product of dienst.

Als laatste beantwoorden we nog de vraag: wat is de betekenis van branding? Branding wordt gebruikt om aan te geven dat een product van een bepaald merk is. Het zet de waarde van een bedrijf om in een identiteit die mensen kunnen herkennen.

Voorbeeld 1: Harley Davidson

Harley Davidson is een onderscheidend merk. Het is een Amerikaanse motorfietsen fabrikant en is opgericht in 1903. De belangrijkste gebieden voor verkoop zijn de Verenigde Staten en Europa. Harley Davidson verkoopt ongeveer 250.000 motorfietsen per jaar en is zeer bekend binnen, maar ook buiten de motorfietsenwereld.

De merkpersoonlijkheid van Harley Davidson is rebels. Het staat voor vrijheid, vrijheid om overal heen te kunnen reizen, maar ook vrijheid van de traditionele, gangbare mentaliteit. Daarnaast is het merk erg vaderlandslievend. Je hebt niet veel verbeelding nodig om te kunnen zien dat Harley Davidson een Amerikaans merk is. Ook is de Amerikaanse vlag regelmatig te zien en brengen ze pro-Amerikaanse opmerkingen uit.

Door alle jaren heen is de consistentie van de merkpersoonlijkheid van Harley Davidson opvallend. Het is vanaf het begin een innovatief merk geweest, dat vrijheid en individualisme promoot. Door deze positionering in de markt hebben ze veel vertrouwen gewonnen van de doelgroep. Status, carrière en inkomen zijn niet belangrijk voor de Harley Davidson familie. Deze merkstrategie heeft er onder andere voor gezorgd dat het een van de herkenbaarste merken van de wereld is, met een ongeëvenaard imago. Dit is een mooi voorbeeld van hoe de juiste persoonlijkheid je merk kan verbinden met je klanten.

Merkpersoonlijkheid van Harley Davidson

Voorbeeld 2: TikTok

Een ander merkpersoonlijkheid voorbeeld is TikTok. Vergeleken met Harley Davidson is dit een relatief nieuw merk. Het is een sociaal platform waar korte video’s gedeeld kunnen worden. Door gebruik te maken van artificiële intelligentie wordt de content aangepast aan de interesse van de gebruiker. De naam TikTok symboliseert tikkende klokken en is gebaseerd op de korte aard van de video’s.

De belangrijkste kenmerken van TikTok zijn creativiteit en het brengen van vermaak. Het stimuleert de gebruiker om creatieve video’s te maken om aan vrienden of andere mensen te laten zien. Deze karaktereigenschappen zorgen ervoor dat het merk een joker en een schepper archetype heeft. Het platform zorgt met de korte video’s voor opwinding en vermaak, maar de video’s zijn soms ook informatief. Door goed gebruik van AI zullen gebruikers zich aangetrokken voelen om te blijven scrollen.

TikTok beschrijft zichzelf als beste plek voor korte mobiele video’s. Door hun gebruikers te begrijpen kunnen ze content aanbieden die voor hen aantrekkelijk is, wat loyaliteit brengt. Het platform wil creativiteit stimuleren en het merk geeft mensen de mogelijkheid om hun creativiteit te laten zien. De video’s kunnen aangepast worden met teksten en verschillende stickers en passende muziek kan hierbij gekozen worden. Al deze opties zullen ervoor zorgen dat de gebruikers hun eigen persoonlijkheden kunnen laten zien en hun creativiteit een stem kunnen geven.

Merkpersoonlijkheid voorbeeld van TikTok

Voorbeeld 3: Starbucks

Denk je aan Starbucks, dan denk je aan warmte en zorg. Een onmisbaar onderdeel van de persoonlijkheid van dit merk is zorg dragen voor haar klanten. Starbucks is een van de grootste ketens met koffiezaken. Het is opgericht in 1971 in Seattle en heeft sindsdien een enorme groei doorgemaakt. Op dit moment zijn er meer dan 32.000 koffiehuizen in 80 landen. Door in te spelen op de verlangens van hun doelgroep hebben ze een gigantisch klantenbestand weten op te bouwen.

De eigenschappen van het merk komen terug in de archetypes van Starbucks, namelijk de zorger en de gewone man. Dit zorgt voor intimiteit met de klant en dat is dan ook de manier waarop Starbucks zich herkenbaar maakt in de markt. Je hebt snel en eenvoudig toegang tot gespecialiseerde koffie die je comfort verhogen.

De tone of voice van Starbucks is vriendelijk, alledaags en zorgzaam. Het merk speelt in op de behoeften van de klant, waardoor ze zich aangetrokken voelen tot de keten. De merkpersoonlijkheid komt terug in de producten en in de communicatie. Het is niet voor niets dat Starbucks wordt gezien als een toegankelijk merk.

Merkpersoonlijkheid van Starbucks

Voorbeeld 4: Dove

Op het eerste gezicht lijkt Dove alleen maar shampoos en deodorants te verkopen, maar niets is minder waar. Het merk probeert namelijk het vertrouwen van vrouwen te verbeteren. Uit hun eigen onderzoek is namelijk gebleken dat twee op de drie vrouwen onzeker zijn over hun uiterlijk. Dove probeert zelfbewustzijn te creëren en het zelfbeeld van vrouwen op te krikken. En dit komt duidelijk terug in hun merkstrategie.

De tone of voice van Dove is vriendelijk en ondersteunend. Oprechtheid komt terug in hun taal en het is dan niet verrassend dat de onschuldige de archetype is van dit merk. Ze bieden hun klanten de keuze voor een betere wereld, waar vrouwen authentiek mogen zijn.

Verschillende case studies laten zien dat Dove precies weet wat ze moet zeggen. Het merk vertelt verhalen over de reis van vrouwen naar zelfacceptatie. Dit is een van de merken die duidelijk hun doelen voor ogen hebben. Dit imago zorgt voor een betere verbinding met hun doelgroep.

Merkpersoonlijkheid van Dove

Voorbeeld 5: Mercedes-Benz

Een ander voorbeeld is sterkmerk Mercedes. De merkpersoonlijkheid is gericht op luxe en efficiëntie. In eerste instantie lijkt het merk zelfs een beetje arrogant, maar het wekt vertrouwen op met zijn robuustheid. Het is een Duits automerk dat personenauto’s, busjes en bestelwagens, vrachtwagens en zelfs vliegtuigen maakt.

Het kiezen van het juiste archetype draagt bij aan het opbouwen van de bekendheid van merknamen. Mercedes-Benz heeft dat prima gedaan. Archetype de heerser past als een handschoen en geeft het karakter van het merk weer. De auto’s identificeren zich door hun klasse en hoge kwaliteit. Alles bij Mercedes-Benz straalt comfort, luxe en hoge status uit.

Een beter voorbeeld van de gedistingeerd betekenis is er bijna niet. Synoniemen van dit woord zijn statig en van hoog niveau, de kenmerken van dit merk. Dit komt ook terug in hun brand story. Ze staan voor respect, passie, discipline en integriteit. Deze mix zorgt voor loyaliteit onder hun klanten.

Mercedes auto merkpersoonlijkheid sterkmerk Mercedes

Voorbeeld 6: KitKat

“Have a break, have a KitKat”. Deze bekende slogan zul je vast wel eens gehoord hebben. KitKat hoort zeker in de lijst met bekende merk namen. De eerste KitKat werd uitgebracht in 1935 en heette toen nog Rowntree’s Chocolate Crisp. Sinds 1937 draagt het de naam KitKat en in 1947 kreeg het zijn bekende rode verpakking.

Het merk staat voor plezier, positiviteit en een zorgeloos leven. De archetypes van dit merk zijn de gewone man en de joker. KitKat heeft zich altijd gepositioneerd als een snack voor de werkende mensen. KitKat blijft innovatief en ontwikkelt steeds nieuwe smaken en verpakkingen. De joker is duidelijk aanwezig in dit merk. Ze hebben een goed gevoel voor humor, dat terugkomt in de reclames.

Brand identity van Kitkat chocolade

Voorbeeld 7: Nike

Nike is een Amerikaans merk dat sportschoenen, -kleding en -accessoires verkoopt. In 1964 werd het bedrijf opgericht onder de naam Blue Ribbon Sports, vanaf 1972 kreeg het de naam Nike. De naam verwijst naar de Griekse godin van de overwinning, Nikè.

Het zal je dan niet verbazen dat het archetype van Nike de held is. Het merk past bij moed en daadkracht. Het daagt zijn klanten uit om sportief te zijn en hoge doelen te stellen. Dit komt ook terug in de slogan van Nike: ‘Just do it!’.

Nike heeft een sterke rivaal, namelijk Adidas. Om deze rivaal te kunnen verslaan hebben ze een sterke merkpersoonlijkheid nodig. Nike vertelt hun doelgroep dat niemand als kampioen geboren wordt, maar je wordt een kampioen als je in jezelf gelooft.

Nike en zijn unieke merkpersoonlijkheid

Conclusie

Het bepalen van de merkpersoonlijkheid is een belangrijke stap bij het opbouwen van een sterke merkidentiteit. De merkpersoonlijkheid gaat over de eigenschappen van een merk, hoe het zich gedraagt. Het geeft een gezicht aan het merk, waardoor je doelgroep het kan herkennen en zich verbonden voelt.

Zoals duidelijk zichtbaar is bij de bovenstaande zeven voorbeelden is het belangrijk om een eigen merkpersoonlijkheid te ontwikkelen. Door een goede positionering in de markt en een onderscheidend vermogen van je concurrenten, kun je jouw merk bekendheid geven.

Houdt ook zeker de toekomstige trends in het oog. Die kunnen namelijk grote impact hebben op merknamen, merkpositionering en bedrijfscultuur. Een flexibel en innovatief merk gaat mee met de ontwikkelingen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email