Het ontwikkelen van een sterke Merkidentiteit
Branding

Merkidentiteit: Stap-voor-Stap Gids voor het Ontwikkelen van een Sterk Merk

5,00/5(1)

Voor elk bedrijf is merkidentiteit belangrijk. Je moet je kunnen onderscheiden van de rest en laten zien aan je potentiële klanten dat je bestaat. Het gaat dus om de visuele identiteit van je product of dienst. Een goede merkidentiteit zorgt voor een betere positionering in de markt en zorgt ervoor dat je boodschap bij de consumenten aankomt. In deze gids zullen we merkidentiteit beschrijven en uitleg geven over hoe je je eigen organisatie herkenbaar kunt maken voor de consument.

We sluiten af met een aantal voorbeelden van visuele merkidentiteit bij bekende bedrijven, zodat je antwoord kunt geven op de vraag: wat is branding? Merkidentiteit is zeker geen makkelijk onderdeel van marketing, er zijn daarom verschillende bedrijven die je kunnen helpen bij het ontwikkelen van een sterke merkidentiteit.

Wat is Merkidentiteit?

Merkidentiteit, of in het Engels brand identity, is simpel gezegd een herkenbare uitstraling van je merk. Het zorgt ervoor dat je producten of diensten te onderscheiden zijn van de concurrentie. Een goede visuele merkidentiteit geeft een herkenbare uitstraling en laat indruk achter bij de consumenten. Het is een band die je vormt met de consument en is een belangrijk onderdeel in de overweging van de consument om je product of dienst te kopen.

Vaak wordt de invloed van een visuele merkidentiteit onderschat, maar het is de manier waarop je een boodschap wilt overbrengen op de doelgroep.

Wat valt er onder merkidentiteit? Alle aspecten die het merk een persoonlijkheid geven dragen bij aan wat een goede merkidentiteit geeft. Het is namelijk de bedoeling dat een potentiële klant jouw merk herkent, aan een logo, huisstijl, typische reclamespot of andere eigenschappen. Bij personal branding zet je jezelf in de markt en laat je zien dat je uniek en onderscheidend bent. Een personal branding voorbeeld is Elon Musk.

Elementen van Merkidentiteit

Een goede merkidentiteit omvat niet alleen een aantrekkelijk logo. Het gaat om veel meer dan dat. Denk bijvoorbeeld aan de naam van het bedrijf, product of dienst en een pakkende slogan. Een duidelijke merkidentiteit zorgt voor herkenning. Als voorbeeld nemen we het logo van T-Mobile, met de grote magenta letters. Als je die ziet, weet je meteen dat het om T-mobile gaat. Door herkenning zijn consumenten sneller geneigd om voor een bepaald merk te kiezen.

In essentie zijn er twee onderdelen die je kunt onderscheiden bij een merkidentiteit model: de visuele identiteit en de verbale identiteit. Onder de visuele identiteit vallen aspecten zoals het logo en het gebruikte lettertype. Ook gebruikte kleur en afbeeldingen vallen hieronder, net zoals de huisstijl.

Verbale identiteit uit zich met de naam, slogan en tone of voice. De uniekheid van deze onderdelen draagt bij aan externe profilering en ze duiden de missie of visie aan van je bedrijf. Het laatste wat je wil is dat je merk verloren gaat in de zee van andere merken. Op één of andere manier moet je ervoor zorgen dat jouw merk en jouw producten zich onderscheiden van je concurrentie.

Elementen van merkidentiteit

Effectieve Strategieën voor het Creëren van een Herkenbaar Merk

Waarom is merkidentiteit belangrijk? Om een sterke merkidentiteit te kunnen ontwikkelen gaan we wat dieper in op de bovengenoemde elementen. Het verbeteren van de merkidentiteit kan ervoor zorgen dat het onderscheid tussen jouw bedrijf en concurrenten groter wordt.

Bij het ontdekken van je merkidentiteit kun je gebruikmaken van het MDC model. De letters staan voor Merk, Doelgroep en Concurrenten. Het merk staat voor de identiteit van het bedrijf, de doelgroep voor de relevantie van de aspecten van het bedrijf en bij het laatste punt kijk je waar het merk staat ten opzichte van concurrenten.

De naam van het merk zorgt voor directe positionering in de markt en sterke merken hebben een pakkende naam. Het is belangrijk dat de naam makkelijk te onthouden en uit te spreken is, tijdloos is en duidelijk de focus van het merk aangeeft. Om je merknaam meer te laten opvallen kun je gebruikmaken van woordspelingen. Burqini is een voorbeeld van een woordspeling, het is een samenvoegsel van burqa en bikini. Wees creatief en verzin een pakkende naam.

Een logo is naast de naam een van de meest toonaangevende zaken tijdens een merk ontwikkelen. Het moet herkenbaar zijn en is de visuele identiteit van het merk. Bij het logo staat vaak een slogan die zorgt voor betere branding. Over het algemeen hebben bekende merken eenvoudige logo’s. Denk bijvoorbeeld aan Apple, of Nike. Natuurlijk kun je voor het ontwerpen van een logo ook een designer inhuren, je hoeft het niet helemaal zelf te doen. Hulp kun je eenvoudig vinden hier bij Sortlist, kijk eens bij de beste Brand Design bureaus of bij Digital Strategy Consultants. Je staat er niet alleen voor, een branding bedrijf kan je helpen.


Maak de juiste keuze met vertrouwen

Ontdek de meest relevante bureaus voor jouw project op basis van jouw specifieke vereisten.

Vind jouw bureau nu!

Met een slogan, ook wel een pay off genoemd, probeert een bedrijf zijn brand identity te verbeteren. Het kan gebruikt worden om consumenten te inspireren, of bijvoorbeeld om producten of diensten te omschrijven. Er zijn talloze merkidentiteit modellen die kunnen helpen bij het creëren van de juiste slogan. Een pay off is kort en pakkend en speelt een belangrijke rol bij de herkenning van je merkidentiteit. Het moet begrijpbaar zijn voor iedereen en inspelen op je doelgroep. De volgende pay offs zijn zo herkenbaar dat je met gemak de open gaten kunt invullen:

  • … geeft je vleugels!
  • Leuker kunnen we het niet maken, wel …
  • Have a break, have a …

De manier van communiceren met je doelgroep bepaalt de tone of voice en de merkidentiteit van je bedrijf. Kies een taal die past bij de persoonlijkheid van je bedrijf, een goede tone of voice zorgt voor een betere binding met consumenten. Bij het kiezen van een tone of voice maak je onderscheid tussen een grappige of serieuze toon, informeel of formeel, respectvol of bijdehand en enthousiast of feitelijk. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit en kun je een middenweg kiezen, maar dit zijn de vier dimensies van tone of voice. Een kledingwinkel kan bijvoorbeeld een heel andere tone of voice aannemen dan een advocatenkantoor.

Voor een inspirerende merkidentiteit heb je een goed verhaal nodig. Een betekenisvol merk heeft een verhaal dat vertelt hoe en waarom een merk bestaat. Het geeft de kernwaarden van het bedrijf en de drijfveren weer op een manier waardoor de doelgroep zich verbonden voelt met het merk.

De huisstijl, zoals het lettertype en de kleur, zijn zaken die je merk herkenbaar maken. Het zorgt ervoor dat je het merk onderscheidt van de concurrentie en je geeft je merk een persoonlijkheid. Veel bekende merken werken met één of twee typische kleuren op de website of in hun producten. Denk maar eens aan McDonald’s, met zijn herkenbare rood en geel. Wist je dat lettertype herkennen mogelijk is vanaf een afbeelding? Er zijn speciale programma’s die dit kunnen. Zie je een lettertype dat je leuk vindt? Maak er dan een screenshot van en zoek uit welk lettertype het is.

Merkidentiteit in de Digitale Wereld

In een wereld waarin steeds meer wordt gedigitaliseerd is het belangrijk om je merkidentiteit online te vertegenwoordigen. Het positioneren van je merk is belangrijk in een markt die steeds meer gaat over snel resultaat en minder over kwaliteitsvolle merkidentiteit. Het is belangrijk om te blijven concurreren en doelgericht consumenten aan te spreken, ook digitaal.

Duidelijke merkpositionering is de kern van goede digitale branding. Voor veel mensen wordt het steeds belangrijker wat de boodschap van het merk is, de kernwaarden. Het is belangrijk dat deze kernwaarden worden gebruikt in de digitale communicatie. Ga dus op zoek naar het doel van het merk en gebruik dat voor het creëren van een online brand identity.

Om beter op je doelgroep in te kunnen spelen kun je gebruik maken van statistieken. Zeker in de huidige digitale wereld is het eenvoudig om te zien wie je website of social media pagina bezoekt. Door klantenfeedback te vragen kun je ontdekken wat je doelgroep van je merk verwacht. Gebruik verschillende elementen om de boodschap van je merk duidelijk te maken.

Voor een inspirerende merkidentiteit is het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op staan, ook werknemers. Zij zullen namelijk het grootste deel van het klantcontact op zich nemen en representeren de identiteit van het merk, bijvoorbeeld door een chatbox op de website of e-mailcontact. Door een duidelijk verhaal en een overzicht van de belangrijkste uitgangspunten kun je je werknemers bijstaan in het weergeven van de bedrijfscultuur.

Patronen in merkidentiteit

Meten en Verbeteren van Merkidentiteit

De eerste stap in het bepalen van je merkidentiteit is vaststellen wat jouw merk uniek maakt. Wat zijn de drijfveren en welke elementen dragen bij aan de persoonlijkheid van je merk? Om je echt te kunnen onderscheiden van je concurrenten is het belangrijk om de zogenoemde containerbegrippen te vermijden. Dit zijn bijvoorbeeld begrippen als duurzaam, klantvriendelijk en snel. Deze begrippen worden vaak gebruikt en worden eigenlijk standaard van ieder bedrijf of merk verwacht. Niet echt origineel dus.

Je merkidentiteit kun je niet zelf bepalen, het is de manier waarop klanten jouw merk zien. Gelukkig kun je hier natuurlijk wel invloed op uitoefenen. Er zijn verschillende merkidentiteit modellen die helpen bij de taak om je merkidentiteit te beschrijven. Er wordt gekeken naar verschillende invalshoeken, zoals doelgroep, kernwaarden, boodschap, positionering en uitvoering. De volgende vragen kunnen helpen bij het beschrijven van je merkidentiteit model:

  • Wat biedt je merk aan en voor wie?
  • Hoe wil je dat klanten over je merk denken? Ook werknemers kun je hierin meenemen.
  • Wat is de kern van je merk?
  • Hoe onderscheidt jouw merk zich van de concurrenten?
  • Wat zijn de interne en externe waarden van jouw merk?

Het kan moeilijk zijn om deze vragen zelf te beantwoorden, het vereist namelijk een objectieve blik op je merk. Daarnaast heb je grondige kennis van de markt en de positionering van je merk nodig. Als je hulp nodig hebt, zijn er verschillende bedrijven die begeleiding aanbieden voor organisaties en corporate merken.

Corporate merkidentiteit

Case Studies

De volgende case studies laten zien wat brand identity met een merk kan doen. Veel van deze merken hebben hun identiteit aangepast in de loop van de jaren. Dit kan als een bedrijf bijvoorbeeld een grote groei heeft doorgemaakt en de kernwaarden wat veranderen. Het aanpassen van je merkidentiteit is veel werk, maar bij een goede uitvoering is dat het absoluut waard.

xfMailchimp: Mailchimp heeft onlangs het logo aangepast. De bekende aap zit nog steeds in het logo, maar ze hebben de opbouw wat veranderd. In de meer dan 20 jaar dat Mailchimp bestaat hebben ze gemerkt dat het logo niet altijd juist verscheen. Ook werd Mailchimp voorheen met een hoofdletter C geschreven. Het bedrijf voelt zich na al die jaren niet meer alleen een e-mailbedrijf, maar biedt nog vele andere diensten aan. Ze vonden een kleine letter c daarom beter passen.

AirBnB: Dit bekende platform verbindt verhuurders van huizen en kamers met tijdelijke huurders. De merkidentiteit van dit bedrijf is inclusiviteit, iedereen hoort erbij. Dit komt duidelijk terug in het logo, een omgedraaid hart in koraalroze. Het straalt warmte, vertrouwen en toegankelijkheid uit en is een goed positionering voorbeeld. Dit alles klopt bij de doelgroep van Airbnb: avontuurlijke en sociale reizigers.

Animal Planet: In 2018 heeft Animal Planet haar logo veranderd. Voorheen bestond het uit letters die de naam Animal Planet vormden, nu bestaat het uit een blauwe olifant die in de lucht springt. Het bedrijf wilde zich vooral richten op vreugde uit de kindertijd en dieren, een logo dat alle generaties met elkaar verbindt.

Coca-Cola: Coca-Cola is klassiek en tijdloos, en dit komt in alles terug. Het logo is herkenbaar, de kleuren rood en wit zijn vrolijk en de gebruikte afbeeldingen en reclamespotjes stralen niet anders uit dan geluk en samenhorigheid. Coca-Cola is een goed voorbeeld van een merk dat een emotionele band met zijn klanten opbouwt.

McDonald’s: Wie kent de Amerikaanse keten met de gouden bogen niet? McDonald’s hoort zeker thuis in het lijstje van iconische merkidentiteiten. Het logo is simpel en er worden maar twee kleuren gebruikt, rood en geel. Het maakt niet uit waar ter wereld je een McDonald’s bezoekt, je hebt overal dezelfde ervaring. Dit draagt bij aan de merkidentiteit, je kunt ze altijd en overal herkennen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email