Positionering in tijden van crisis: Hoe reageer je best?
Digital & Marketing Strategy

Positionering in tijden van crisis: Hoe reageer je best?

5,00/5(1)

In moeilijke tijden ben je vooral gefocust op het waarborgen van bedrijfsveiligheid, dus duidelijke  communicatie is essentieel. Momenteel wordt de wereld geconfronteerd met de grootste pandemie waar velen mee in aanraking zijn gekomen.

Aangezien de bestedingen van klanten afnemen en onzekerheid de economische ontwikkeling bedreigt, kunnen CEO’s en ondernemers hun focus verleggen naar het beschermen van inkomsten. Maar zoals veel succesvolle bedrijven beginnen te leren, zal de manier waarop je jouw merk positioneert in deze uitdagende tijden bepalen of je de crisis zal overleven.

Hoe vervelend deze situatie ook mag zijn, op elke ramp staat een einddatum .

Jouw merk zal de komende jaren permanent in het geheugen zitten bij de consument.

Eventjes heralen: Wat is positionering? 

De definitie van positionering is om via de producten het imago van het bedrijf te ontwerpen in het hoofd van hun doelpubliek. Een eenvoudig voorbeeld van positionering is: Wanneer je aan een dure tv denkt, welke merken komen spontaan in je op?  Sony? Samsung? Philips? Panasonic? 

Wel, dat is de essentie van positionering. De reden waarom je deze namen hebt genoemd is omdat het merk qua zichtbaarheid in je opkomt. Bij positionering plaatsen we de focus op het MDC-model: Merk, Doelgroep en Concurrenten. Deze 3 aspecten beïnvloeden de positionering. 

Bekijk het MDC-model eventjes als een driepotige kruk. Mocht een been breken, dan zou de kruk omvallen omdat de balans wordt verstoord.  Daarom moet je  de volgende vragen stellen om te weten of je goed bezig bent: 

Merk: Wat is jouw positie vandaag? Doet je precies wat er verwacht wordt? Geldt dit voor jouw bedrijf? Ziet het eruit en klinkt het anders dan jouw beste concurrenten? Weet je waarom ze met andere concurrenten meegaan? Het belangrijkste is, zal de boodschap goed overkomen bij je publiek?

Doelgroep: Wat zijn de grootste behoeften van de producten van het bedrijf? Wat is hun beslissingsspatroon? Wat trok de aandacht en waarom? Je moet de behoeften van het publiek begrijpen.

Concurrenten: Hoe staat jouw belangrijkste concurrent in messaging en branding? Zijn er concurrenten die anders zijn en die beter communiceren naar hun publiek? Als een van de laatste twee waar is, kun je  marktaandeel verliezen.

Hou je aan jouw positioneringsstrategie

In deze periode van onzekerheid richten consumenten hun aandacht op het meest loyale merk om te beslissen of het de moeite waard is om te steunen.

De laatste jaren zien we een toenemende vraag naar merkauthenticiteit. In een wereld waar  daden belangrijker zijn dan beloftes, beginnen bedrijven van elke omvang zich te realiseren dat ze merkpositionering niet alleen kunnen gebruiken om luisteraars te vertellen dat ze om het merk geven, maar het moeten laten zien.

Het goede nieuws is dat in deze onzekere tijden het merk dat zijn bereidheid toont om klanten op de eerste plaats te zetten, het beste zal scoren.

Als klanten nu denken dat ze hun beloften niet zijn nagekomen, kunnen ze gemakkelijk het bedrijf contacteren. Cruciaal is dat jouw klanten niet alleen willen zien dat je om hun behoeften geeft, maar ook willen bewijzen dat leiders van grote bedrijven de behoeften van hun werknemers voorop stellen.

Hernieuw jouw merkstrategie: ga tot het uiterste

Merken die met crises worden geconfronteerd, zoals het coronavirus, hebben niet alleen potentiële verkoopverliezen. Als het bedrijf succes op lange termijn wil behalen, moet het er ook voor zorgen dat het effectief handelt op basis van zijn merkrespons en positioneringsstrategie.

Tegenwoordig staan ​​merken van elke omvang voor moeilijke beslissingen en een onvoorspelbare toekomst. Vanwege onze samenleving waarin verwacht wordt altijd beschikbaar te zijn,   staan ​​we allemaal onder druk om positieve berichten en ondersteuning te leveren aan onze klanten.

Het goede nieuws is dat verschillende bedrijven erg populair zijn geworden vanwege de reactie van hun merken op de COVID-19-crisis, die de rest van ons inzicht geeft in juist te  handelen in deze uitdagende tijd.

Domino’s pizza zorgden ervoor dat ze open bleven tijdens de lockdown en veranderden hun manier van pizzalevering. Omdat ze de eerste waren die die stap maakten, volgden er veel afhaalketens. 

Guinness Beer is een officiële sponsor tijdens St. Patricksday in Ierland. Helaas konden ze vanwege corona deze belangrijke Ierse feestdag niet vieren. Ze maakten een zeer ontroerende video om de Ierse bevolking aan te moedigen tijdens de lockdown… 

Pas je merkpositionering strategie aan

In tijden van crisis zal de merkrespons en informatie van jouw bedrijf aan de wereld een aanzienlijke impact hebben op jouw vermogen om de merkloyaliteit en affiniteit van jouw klanten te behouden.

Voor sommige bedrijven is de beste strategie om het bestaande imago zoveel mogelijk te behouden. Laat zien dat ze bereid zijn zich te houden aan de in het verleden gemaakte toezeggingen en toon hun bezorgdheid over de realiteit.

Toen bioscopen bijvoorbeeld een van de vele buitenactiviteiten werden die het grote publiek moest vermijden, moesten de entertainmentindustrie heroverwegen hoe nieuwe films uit te brengen.

Hoewel sommige games vertraging hebben opgelopen, heeft Telenet besloten om een #samenerdoor kijkaanbod gratis aan te bieden die klanten leuk vinden ze vastzitten in hun huis.

Het behouden van een goede merkpositionering tijdens een crisis kan echter niet alleen jouw kernboodschap sterk houden. Mogelijk moet je ook rekening houden met de talen en afbeeldingen die worden gebruikt in merkcampagnes en met de langetermijneffecten die deze op jouw afbeeldingen kunnen hebben.

De beste reactie tijdens een crisis

In een situatie dat net zo verwarrend en beangstigend is als COVID-19 of eender welke crisis, kunnen zelfs de grootste merken gemakkelijk overweldigd worden en verkeerde beslissingen nemen.

Enerzijds moet je jouw merk positioneren en een unieke toon laten zien, zodat jij je kunt onderscheiden van de concurrentie. Een consistente merkstrategie kan de zichtbaarheid vergroten, klantloyaliteit behouden en zelfs klanten laten zien dat je hun vertrouwen verdient.

Aan de andere kant, als je hard blijft werken zonder na te denken over hoe het merk zich aanpast aan de huidige omgeving en omgeving, kan het gevaarlijk zijn. In tijden van crisis moeten bedrijfsleiders bij het team zitten en nadenken over welke boodschap ze via het merk willen overbrengen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email