4 bewezen merkstrategieën: de welke past bij jouw merk?
Laatst geüpdate op 31 maart 2022 om 05:55 pm
Wanneer je merkstrategieën moet bepalen, of zelfs een merk voor een project wilt bouwen, is het belangrijk dit te begrijpen:
De waarde van een merk ligt in de eerste plaats in de manier waarop het wordt waargenomen door zijn doelpubliek.
Daarom is het essentieel dat je altijd goed luistert naar jouw klanten, maar ook naar jouw stakeholders in het algemeen. Op die manier kan je het beeld dat jouw merk uitstraalt controleren en aanpassen.
In deze dynamiek wordt vaak een beroep gedaan op branding, dat bestaat uit het vormen en cultiveren van een merk door middel van een reeks marketingtactieken.
Vandaag de dag zijn er veel verschillende soorten merkstrategieën die je kunt gebruiken. In dit artikel stellen we er vier aan je voor.
1 – Paraplumerken ☂️
Umbrella branding is een enkel merk dat een veelheid van producten en diensten van een enkel bedrijf omvat. Het woord “paraplu” komt van het feit dat een dergelijk merk alle producten van een enkele groep omvat om hetzelfde imago uit te stralen.
Het gebruik van deze strategie is interessant als je een merk hebt dat al een zekere reputatie heeft. Dit is het geval wanneer je een nieuw product of een nieuwe dienst wilt lanceren waaraan je meteen bij de lancering een sterk imago wilt geven. Producten die onder de paraplustrategie vallen, hebben dus het voordeel dat de communicatie- en marketingkosten laag zijn.
Bovendien kan deze strategie op twee manieren worden voorgesteld:
- De umbrella branding strategie is van toepassing op producten die tot dezelfde markt behoren zonder voor dezelfde categorie consumenten bestemd te zijn: het merk kan worden opgelegd op auto-onderdelen, vrachtwagens, fietsen, bouwmateriaal, enz.
- De overkoepelende merkstrategie is van toepassing op producten die tot niet-verwante markten behoren: bijvoorbeeld wanneer hetzelfde merk wordt toegepast op pennen, aanstekers, auto’s, muziekinstrumenten, elektronische apparaten, huishoudelijke apparaten, enz.
Een van de grootste nadelen van producten die onder de paraplustrategie vallen, is de verscheidenheid van het consumentenuniversum van elk van deze producten.
Als de diversificatie van productsoorten te ver wordt doorgevoerd, zal dit de logica tussen submerken aantasten en het imago van het oorspronkelijke merk schaden.
Met andere woorden: te veel van het goed is niet altijd goed.
De certificeringsstrategie duidt een merk aan dat reeds een zekere reputatie geniet. Het wordt gebruikt om de waarde en de oorsprong te certificeren van een product dat niet noodzakelijk bekend is bij het grote publiek.
2 – Certificerings (keur)merken 🔐
Deze onbekende producten zijn aangesloten merken van het keurmerk en profiteren van het vertrouwen van het publiek in het keurmerk. Het verschil tussen het keurmerk en het paraplumerk is dat het eerste alleen verwijst naar producten die tot dezelfde markt en consumentencategorie behoren.
Evenzo versterkt deze strategie de samenhang tussen de onderschreven merken en helpt aldus de identiteit van het oorspronkelijke merk te consolideren. Zij wordt bijvoorbeeld op voedingsproducten toegepast, zoals koekjes. De dochterproducten zijn er dan in verschillende vormen en variëteiten:
- Vierkanten
- Rond
- Chocolade
- Hazelnoten
- Bevat melk
- Met boter
- Fruit incluis
- Etc.
In sommige gevallen kan het certificatiemerk ook de functie van een label krijgen. Het wordt gebruikt om een specifiek kenmerk van een product te authentificeren.
Bijvoorbeeld om te garanderen dat het product lokaal geproduceerd is, of dat het biologisch en fair trade is. Deze marketingmethode maakt het mogelijk dichter bij een bepaalde categorie consumenten te komen en loyaliteit op te bouwen.
3 – Het assortimentsmerk 🛒
Het assortimentsmerk is een merk dat wordt opgelegd aan een geheel van producten die tot dezelfde consumentencategorie behoren.
Deze producten zijn afkomstig van een en dezelfde onderneming en beantwoorden aan dezelfde behoeften of hebben dezelfde kwaliteitsbeloften.
De breedte van het assortiment verwijst naar het aantal verschillende soorten producten. De lengte van het assortiment verwijst naar het aantal producten in het gehele assortiment.
Het feit dat de producten dezelfde merknaam dragen, helpt de klant gerust te stellen en zorgt voor logica in de merkstrategie. Hetzelfde merk wordt bijvoorbeeld gebruikt op :
- Boter
- Kaas
- Verse yoghurt
- Verse room
- Chocolade mousse
- Etc.
Op dezelfde manier kan een gamma-merk worden toegepast op een douchegel, een shampoo en een zeep. De producten behoren dan tot hetzelfde gamma.
4 – Het wereldmerk 🌍
Het wereldmerk is voor producten en productlijnen die je wereldwijd kunt vinden Niet alle landen produceren dezelfde versies.
De identiteit, het beleid en het principe van de producten en diensten blijven echter hetzelfde. Een klein voorbeeldje:
Lays heeft hetzelfde logo al Walkers, maar het is dezelfde producent. Meerder voorbeelden vind je hier terug.
Hetzelfde model mobiele telefoon van hetzelfde merk kan in verschillende landen worden geproduceerd met behulp van lokaal geassembleerde onderdelen.
Net zoals dezelfde hotelketen in verschillende steden aanwezig kan zijn. De infrastructuur is dus dezelfde, maar de diensten kunnen verschillen naar gelang van de plaatselijke context.
Conclusie: Merkstrategieën zijn van cruciaal belang voor je merk
Uiteindelijk, en ondanks hun specifieke kenmerken, dienen al deze soorten merkstrategieën één enkel doel:
Bouw een betrouwbaar merk op en zorg dat je producten en diensten in alle vertrouwen wordt geconsumeerd.
Welke strategie je ook kiest, houd in gedachten dat jouw branding twee hoofddoelen moet dienen:
- Onderscheid uzelf van jouw concurrentie,
- Bouw een vertrouwensrelatie op met jouw publiek.
In elk geval raden wij aan om met een agentschap samen te werken om jouw merkstrategieën te bepalen en de juiste merkstrategieën voor jouw bedrijf te vinden. Lees onze volledige gids over branding en imago om meer te weten te komen.