Of het nu geld, een mooi product of een simpelweg bedankje van de CEO, referrals helpen zowel je bedrijf als de persoon die de aanbeveling doet. Het schept een vertrouwensband tussen twee of drie partijen. Als je daarbij optelt dat referrals ook zelf nog eens meer klanten naar je bedrijf doorverwijzen, is het wat ons betreft altijd een schot in de roos om een referral programma op te zetten.

Inhoudsopgave

Laten we eraan beginnen…

Koop jij wel eens iets omdat het je aangeraden is door iemand anders? Waarschijnlijk wel. Denk bijvoorbeeld eens aan je Netflix abonnement of internetprovider. Vaak maak je een beslissing nadat iemand anders lovende woorden sprak over de aanbieder. Hoe “independent” je ook bent, iedereen is beïnvloedbaar.

Uit onderzoek is gebleken dat we bij aankopen zoals producten en diensten ons heel erg laten beïnvloeden door meningen van anderen. De Engelsen hebben hier een mooi woord voor: een referral. Een aanbeveling van vrienden, familie en bekenden. Meer dan 83% van de consumenten baseert zich op aanbevelingen in plaats van op reclames.

Nu je deze informatie tot je genomen hebt, is het tijd om hier als bedrijf dan ook op in te spelen. Dit artikel geeft je een inkijk in de wereld van referral strategie. Na een korte introductie zullen we je een aantal tips geven hoe je deze strategie het beste kunt uitvoeren en hoe je een succesvol referral programma op zet.

Ook binnen het bedrijfsleven wordt er veel aan met referrals gewerkt. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun werknemers vragen of zijn kunnen helpen bij het opvullen van vacatures. Zij kunnen dan beloond worden met een bonus als hun vriend of kennis wordt aangenomen. Hoewel zo’n referral programma anders is dan een referral voor een product of dienst helpt deze toch zeker mee aan je naamsbekendheid.

Wat houden referral en referral recruitment in?

Als een referral een aanbeveling is, is referral recruitment zoals we hierboven bespraken een aanbeveling van een bekende om een openstaande vacature op te vullen. Bij deze vorm van recruitment snijdt het mes aan twee kanten. Het bedrijf gaat er namelijk vanuit dat de werknemer enkel gekwalificeerde kandidaten refereert. Ook is bewezen dat het bijdraagt aan de betrokkenheid van de medewerker bij het bedrijf.

Anderzijds zal ook de kandidaat of kandidate een goed gevoel krijgen bij het bedrijf. Omdat een werknemer dat er al langer werkt de functie en dus het bedrijf goed kent, is er al vertrouwen voor de persoon bij het bedrijf begint.

Referral recruitment heeft dus meerdere voordelen. Vandaar dat je deze term steeds vaker hoort en referral recruitment en referral marketing dus steeds populairder in de corporatieve wereld. Om een succesvolle recruitment strategie te bouwen moet je werken aan wederzijds vertrouwen en tegelijkertijd zorgen dat degene die de referral geeft hier ook goed voor beloond wordt.

Je kunt een succesvolle referral recruitment strategie zijn als mond tot mondreclame. Dat zorgt ervoor dat jouw werknemers zoeken naar opvulling van de vacatures en dus de marketing voor je doen. Grote bedrijven en retailers profiteren al jaren van goed opgezette loyalty of referral programma’s en dat is niet zonder reden. Hieronder zullen we je laten zien waarom ook jouw bedrijf niet zonder een goed referral programma kan.

Een referral programma is van groot belang

Waarom heb je zo’n programma nu nodig?

We gaven je al aan dat zo’n programma successen voor je kan opleveren maar ook wel geld kan kosten. Toch is de prijs relatief laag in vergelijking met andere marketingstrategieën. Bovendien is de kans een stuk groter dat je loyale klanten aantrekt en die zijn een stuk meer waard. Doorverwezen Nederlandse klanten geven volgens een studie 24% meer uit maar blijven ook loyaal aan je bedrijf. Bovendien zijn ze tot drie keer meer geneigd. om iemand anders door te verwijzen.

Er zijn bedrijven die ook publiekelijk hebben aangegeven dat een referral programma enorm succesvol is geweest en heeft geholpen bij de groei van het bedrijf.

Paypal’s programma zorgde voor 7-10% dagelijkse groei. Dropbox deed ongeveer hetzelfde.Dat leverde tot 60% meer aanmeldingen van gebruikers op en in totaal 2.8 miljoen referrals op in 18 maanden. Ook Fintech gigant Revolut kent nog steeds een referral programma waarbij leden geld krijgen als een vriend of bekende zich aanmeldt bij deze betaalprovider.

Modernere programma’s werken nog steeds met beloningen voor referrals. Als referral marketing niet meer zou werken zouden dit soort grote bedrijven geen programma opzetten.

Hoe creëer je een succesvol referral programma?

Voor je hieraan wilt starten is het belangrijk om te begrijpen wat een referral programma inhoudt en op wie je het programma richt. Hiermee laat je klanten systematisch naar je bedrijf verwijzen en geef je als bedrijf hier iets voor terug. Dit kan een korting zijn, cashback of misschien zelfs gratis producten. De bedoeling is dat de klanten zoveel mogelijk mensen naar je bedrijf of winkel laten verwijzen. Hierdoor groeit je klantenbestand. Een referral programma zal je vrijwel altijd geld kosten. Toch breidt je je klantenbestand uit en krijg je er (hopelijk) een hoop loyaliteit voor terug. Referral programma’s worden ook wel referral marketing genoemd en zorgen voor mond tot mondreclame.

Referral is een vorm van mond-aan-mond reclame

Zorg voor goede stimulering

Vele werknemers maar ook je bestaande klanten zullen met name op zoek zijn naar de beloning voor het aanleveren van een referral. Daarom is het belangrijk om een passende structuur te vinden voor het doorverwijzen van andere kandidaten. Dat betekent niet dat er direct een geldbedrag beschikbaar moet zijn voor een referral. Dit kan ook een kleine giveaway zijn of exclusieve producten dat niemand anders kan krijgen.

Toch zullen veel klanten en personeelsleden dit feonmeen ook zien als het helpen van een bedrijf of hun vrienden.Daarom is het belangrijk om je referral programma goed aan te passen aan de mensen op wie je het programma richt. Door er voor te zorgen dat je een goede stimulans vindt, raken mensen sneller gemotiveerd om een referral aan te brengen.

Laat zien wat een referral voor jou als bedrijf betekent

Het is niet vanzelfsprekend dat je klanten en medewerkers direct begrijpen hoe belangrijk een referral voor je is. Daarom kun je er voor kiezen om te tonen wat de impact van een goede referral met je bedrijf doet.

Daarmee bedoelen we niet dat je laat weten hoe blij je bent dat je een nieuwe klant hebt. Je kunt bijvoorbeeld succes stories delen en bepaalde referrals uitlichten in team meetings. Ook kun je tonen hoe een referral zich het verder heeft geschopt in jouw organisatie. Dit zal de impact tonen en direct andere werknemers aansporen.

Ondersteun de strategie met technologie

Een referral kan erg belangrijk zijn voor je bedrijf en ook als je een goede beloning geeft voor elke verwijzing, moet het proces om te referren gemakkelijk zijn.Je kan nog zoveel geld geven, als het proces niet werkt of de website hapert ben je die referral kwijt. Je kunt bovendien denken aan gamification waarbij er meerdere beloningen beschikbaar komen als er meer referrals komen. Dit zal zorgen voor meer leads en betere kwaliteit van je leads die met externe integraties makkelijk verwerkt kunnen worden.

Meer ideeën om referrals te krijgen

We gaven al het voorbeeld om geld te geven voor elke referral die een product koopt of wordt aangenomen, Je kunt bijvoorbeeld persoonlijke referral codes uitgeven. Zo kun je referrals actief stimuleren en bijvoorbeeld instore shoppen stimuleren.

Een influencer kan bijvoorbeeld een persoonlijke code delen die gebruikt wordt bij een aankoop. De verwijzing komt in dit geval dan van een influencer. Dit lijkt wel wat op affiliate marketing waarbij deelnemers aan het programma betaald krijgen voor iedereen die bestelt via zijn of haar persoonlijk product link.

Referral marketing in de HR wereld

Bron:Pexels

Conclusie: Zo zet je een succesvol referral programma op

Nu ben je er wel achter dat deze vorm van marketing een hoop voordelen met zich meebrengt. Ook als je op zoek bent naar personeel kan een referral recruitment strategie je zeker verder helpen. De vertrouwensband tussen je bedrijf en de persoon die de aanbeveling doet is de beste vorm van mond op mond reclame die je maar kunt bedenken.

Een succesvol loyalty programma kan ook zorgen voor extra referrals. Voor je echter allerlei beloningen gaat weggeven doe je er goed aan om eerst eens te kijken wat je doelgroep van je verlangt. Dit hoeft zeker niet altijd geld te zijn. Ook een exclusief product kan al genoeg zijn.

Ze geven vaak levenslange klantwaarde en als bedrijf kun je zeker verdienen via referrals. Vandaar dat de populairste referral programma’s al jarenlang voor succes zorgen voor de bedrijven die ze hebben opgesteld.