Disruptive innovation is het willen anders aanpakken dan al de rest
Creative & Design

Disruptive Innovation: ZO breek jij door de markten heen

4,67/5(6)

Innovatie is een belangrijk onderdeel van een groeiende economie. Het is normaal dat eens in de zoveel tijd een evolutie plaatsvindt. Zo is het voor onze maatschappij bijvoorbeeld ondenkbaar om een leven voor te stellen zonder technologie, ook al bestaat het internet nog maar 25 jaar. Het is belangrijk om te beseffen dat technologie verder zal ontwikkelen en dat marketeers de laatste trends in de gaten moeten houden om een stapje voor te kunnen zijn op de concurrentie.

Maar wat houdt “disruptive innovation” in? Het is een theorie dat ontwikkeld is door business consultant Clayton Christensen. Het gaat er van uit dat producten of services in zo’n mate evolueren dat een nieuw waarde netwerk wordt opgebouwd door een oude markt te betreden of een nieuwe markt te creëren. Hiermee trek je vooral nieuwe klanten aan, maar in het begin voldoet het niet per se aan de behoefte van het profiel van de stereotype klant.

Je moet begrijpen dat disruptive innovation een ingewikkeld proces is omdat bedrijven gefocust zijn op hun huidige activiteiten.  Nieuwe manieren zijn vaak geweigerd om het businessmodel te implementeren en hiermee gaan bedrijven de mist in… Beschouw dit principe van vooruitgang als een systeem waarbij nieuwe toetreders de markt als het ware “verstoren” met hun vooruitstrevende inzichten. Bekijk onderstaand filmpje om meer te weten te komen over disruptive innovation en waarom het zo belangrijk is om niet bij de pakken te blijven zitten.

Enkele voorbeelden van bekende “disruptors”

Indigo Ag

 Deze Amerikaanse startup is bezig met het ontwikkelen van behandelingen om de gezondheid van planten te verbeteren zodat er meer opbrengst gemaakt kan worden. Het wil zich vooral toespitsen op de doorbraak van artificial intelligence. De bedoeling is om natuurlijke microbiologie te gebruiken zodat duurzaamheid, winst en de gezondheid van de klant wordt aangemoedigd. De behandelingen worden momenteel toegepast op maïs, soja, graan, rijst en katoen. Bovendien heeft het bedrijf een digitaal platform waar klanten en aanbieders gemakkelijker met elkaar in contact kunnen staan.

Airbnb Plus

Het bedrijf staat bekend om het “uitlenen” van huizen. De vraag naar luxe locaties stijgt waardoor Airbnb Plus werd gelanceerd. Er werden speciale kwaliteitsinspecties gedaan voordat panden in aanmerking kwamen om vermeld te worden op het nieuwere platform. Tegelijk blijft Airbnb de oorspronkelijke formule uitbreiden en wordt hun service uitgebreid naar 191 landen. In 2019 nam Airbnb hotel gigant HotelTonight over voor 400 miljoen dollar.

Grab

Je kan het vergelijken met de Uber van Azië. Het bedrijf is opgericht in Singapore en is actief in onder andere Cambodja, Vietnam, Indonesië, Maleisië en Thailand. Grab is uitgegroeid tot een platform dat actief is in transport, financiële diensten en on-demand boodschappendienst. In November 2019 is GrabWheels op de markt gebracht en hiermee kunnen on-demand scooters geregeld worden. Ook heeft het bedrijf Uber overgenomen in de regio van Azië.

Coursera

Er is een grote vraag naar geschoolde werknemers en laat dit net zijn waar Coursera de geschikte oplossing voor heeft. Het biedt mogelijkheden om kwalitatief hoogstaande cursussen te volgen die tegelijk erkend worden door onderwijsinstellingen. Coursera biedt de 37 miljoen gebruikers opleidingen aan die goedkoper zijn dan bij universiteiten. Het is niet zomaar een platform, het krijgt ondersteuning van de 190 beste universiteiten die er zijn zoals Stanford University en Yale University.

Wat is het verschil tussen een uitvinding en innovatie?

De termen worden vaak door elkaar gehaald en worden in dezelfde context gebruikt, maar als je goed nadenkt merk je dat je de betekenis van de termen niet over dezelfde kam mag scheren. Innovatie is een ruim begrip. Een nauwkeurige omschrijving is het toepassen op commercieel vlak van creatieve ideeën. Een voorbeeld hiervan is de PC. De uitvinder is er niet in geslaagd om dit product succesvol op de markt te brengen, dus heeft IBM er alles aan gedaan om het wel te commercialiseren. Een innovatie is een delicaat iets, zo mislukt 90% van deze inspanningen al na het eerste jaar. Onthoud dat je altijd een uitvinding nodig hebt om innovatie in gang te zetten. Als je creatieve ideeën hebt is het de volgende stap om ervoor te zorgen dat je klanten kan binnenhalen.

Wat zijn de verschillende soorten innovatie?

Je kan innovatie opdelen in verschillende soorten. Deze opdeling gaan we maken aan de hand van de technologie die gebruikt wordt en de markt waarin het actief zal zijn. Het geeft inzicht in verschillende technieken en helpt om te bekijken welke soort relevant zou kunnen zijn voor jouw bedrijf. Er zijn verschillende manieren om innovatie te verwoorden, maar hieronder kun je kennismaken met de andere drie soorten die vaak voorkomen:

Sustaining innovation

Dit moet je bekijken als het tegenovergestelde principe van disruptive innovation. Dit wil zeggen dat je het huidig product gaat verbeteren om op dezelfde markt te lanceren. Door het weghalen van de defecten is het goed mogelijk dat je meer klanten aantrekt. Het grote voordeel hiervan is dat het veel minder risicovol is dan andere methodes. Op lange termijn zal de markt enorm groeien, maar het gaat wel trager. Het grote doel van deze innovatie is het doen stijgen van de winst.

Voorbeeld: De iPhone blijft nieuwere modellen introduceren met uitgebreide functies, maar blijft steeds dezelfde klanten aantrekken. Gebruikers van de iPhone stappen liever niet over op andere merken zoals Samsung. Met de nieuwe iPhone SE wil Apple een breder publiek aantrekken. Deze versie kost 539 euro in plaats van 1.059 euro voor de iPhone 11 pro.

Incremental innovation

Ook hier ga je met het huidige product de bestaande markt veroveren, maar het verschil met de vorige soort is dat in dit geval minder opmerkelijke wijzigingen gebeuren aan het product. De meeste innovaties van bedrijven bevatten incremental innovation. Bij deze innovatie wordt er vooral voor gezorgd dat het product er beter uit zal zien of iets gebruiksvriendelijker wordt. Het grote voordeel hiervan is dat de klant bereid is om meer te betalen omdat het nog altijd voldoet aan de behoeften. Ook hoef je geen grote inspanningen meer te leveren om de verkoop te laten stijgen, want klanten kennen het product al. Let op dat de features niet te uitgebreid worden, want hier knapt de klant op af.

Voorbeeld: De markt van televisietoestellen werkt volgens incremental innovation. De originele versie van het product is goedkoper en voor mensen die een iets groter scherm willen zullen er meer voor over moeten hebben. 

Radical innovation

Bij disruptive innovation ga je een nieuwe technologie of een nieuw businessmodel toepassen om toe te treden tot een nieuwe markt. Bij radical innovation gaat het een stapje verder, want hierbij zal je zowel een nieuwe technologie als een nieuw businessmodel ontwikkelen. Dit is heel complex en komt dus niet zo vaak voor. Het zal een oplossing bieden voor een totaal nieuwe vraag.

Voorbeeld: Een voorspelling zegt dat er een grote reeks van radical innovations zit aan te komen. Dit kan de zijn opkomst van robottechnologie, artificial intelligence en blockchain. 

Bereid je nu voor op de toekomst

Er wordt niet verwacht dat je als bedrijf zomaar op de proppen komt met een nieuwe technologie of een nieuw businessmodel. Neem je tijd en doe dit niet omdat anderen dit doen, dit is veel te geforceerd. Als je wél baanbrekende ideeën hebt zorg dan dat deze nu worden uitgewerkt. Je moet niet bij de pakken blijven zitten, want het is belangrijk voor bedrijven om mee te zijn met recente vooruitgangen. Hoe langer je dit uitstelt, hoe groter de kans is dat je vroeg of laat met serieuze problemen te maken krijgt. Het is aangeraden om elke dag kleine stapjes te zetten in plaats van sprongen. De komende jaren zal er veel veranderen, dus wees hierop voorbereid! Disruptive Innovation is misschien wat jij nodig hebt! ;) 

**dit artikel kreeg een update in 2021**

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email