Om te slagen op YouTube, is het optimaliseren van je video’s voor zoekmachineoptimalisatie een must. Door je YouTube-video’s te optimaliseren en tags toe te voegen, zullen ze hoog in de zoekresultaten verschijnen. Met meerdere miljarden views per dag is YouTube de place to be om veel mensen te bereiken.

Om je video’s bovenaan de resultatenpagina’s te laten verschijnen, spelen YouTube-tags een grote rol. Op het vlak van SEO hebben ze een directe invloed op de positionering van video’s en hun aantal weergaven.

Elke online zichtbaarheidsstrategie moet deze trefwoordtags integreren om je video’s en je kanaal te laten opvallen bij elke gerelateerde zoekopdracht.

Hoe zie je de tags van een YouTube-video en hoe weet je welke tag het meest effectief is? Deze vragen, die essentieel zijn om je videorank te verbeteren, komen allemaal aan bod in dit artikel.

Inhoudsopgave

YouTube Video Tags: Beheers deze SEO tool

Voordat we op zoek gaan naar de beste tag voor YouTube, moeten we eerst definiëren wat het precies is.

Wat is een YouTube Tag?

YouTube-tags zijn woorden of zinnen die worden gebruikt om een video op het platform in context te plaatsen. Net als trefwoorden zijn tags belangrijke criteria voor het algoritme van het platform dat video’s rangschikt op basis van een zoekopdracht.

Tags kunnen worden vergeleken met trefwoorden die worden gebruikt voor verwijzingen in de zoekmachine van het platform. Zij zullen het algoritme in staat stellen een video te exploiteren en te classificeren voor zover het niet in staat is zowel de beelden als het geluid van de inhoud te “lezen”.

Om de miljoenen video’s te interpreteren en te categoriseren, zal het YouTube-algoritme vooral gebruikmaken van de metagegevens van de video, namelijk de titel, beschrijving, relevante trefwoorden (zowel korte als lange trefwoorden), en natuurlijk de tags.

Voor succesvolle verwijzingen op het platform is het noodzakelijk om YouTube-tags te kiezen die consistent zijn met de inhoud.

Tag icon - Ios 7 Icons

Hoewel je misschien de behoefte voelt om de voorkeur te geven aan specifieke tags met de meeste populariteit, is het meer dan aanbevolen om tags te kiezen die het meest gerelateerd zijn aan de video waaraan ze gekoppeld zijn.

Kiezen voor YouTube tags die niet erg gerelateerd zijn aan de video betekent een reëel risico voor de auteur van het YouTube kanaal door het misleiden van de internetgebruikers en daardoor negatieve interesses te verzamelen.

Het kennen van YouTube tags en hun basisprincipes is een onmiskenbare troef om je publiek te vergroten, interacties met bezoekers en engagementen te verhogen. Om dit te doen, is het tevreden stellen van de gebruiker essentieel.

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
Influid Creative Digital Agency
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 2 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentWeb DesignSocial MediaE-CommerceWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-34-16
ZUID Creatives
Tilburg, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
SEOContent MarketingSocial MediaE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-41-19
Innovative Brands
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 15 aanbevelingen
Web DesignGraphic DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentSocial MediaE-CommerceWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-50-18
DOK30 Communicatie
Ouderkerk aan de Amstel, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingContent MarketingSocial MediaPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
chee
Smaac
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignSocial MediaMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward

YouTube Tag Generator: Tools om te weten

Om de beste YouTube tag voor je video of kanaal te bepalen, zijn er verschillende tag generatoren. Hier is onze selectie van de beste tag generatoren die volgens ons een goed startpunt zijn voor je zoekwoordenonderzoek:

1 – Keyword Keg

keyword keg

Keyword Keg is een uitstekende tag generator voor YouTube die de gebruiker een nauwkeurige analyse in termen van relevantie zal bieden, die ook het niveau van bekendheid en het potentiële doel zal evalueren.

Om de door deze tool aangeboden tags te kunnen ontdekken, moet men zich abonneren op de site. Niettemin, zonder een abonnement, zal de gebruiker in staat zijn om over te gaan tot de verificatie van 5 resultaten die hij heeft bepaald.

2 – Rapid Tags

rapid tags

Om de beste YouTube tags te vinden, is Rapid Tags de referentie. Een van de speciale kenmerken van deze tool is dat het tags aanbiedt met hetzelfde formaat als wordt weergegeven in de “tags” sectie van het video-sharing platform.

Daarom hoef je alleen maar deze YouTube-tags te kopiëren en ze in de daarvoor bestemde sectie te plakken. Deze handeling zal je niet meer dan een paar seconden kosten.

Afgezien van het gebruiksgemak, vereist Rapid Tags geen registratie of abonnement en is het volledig gratis. Een van de interessante functies van deze tool is een “rank analyzer”. Gebaseerd op de YouTube tags in kwestie, bepaalt het het zoekvolume en hun engagement rates.

3 – SEO Chat

SeoChat, een even aanbevelenswaardige taggenerator voor YouTube, is een ander zoekinstrument voor zowel YouTube als andere grote zoekmachines zoals Google, Bing, of Amazon.

Om specifiek de tags van een YouTube-video te zien, hoeft de gebruiker alleen maar het platform in de instellingen te selecteren. SeoChat heeft ook het voordeel dat het zeer toegankelijk is, ongeacht het vaardigheidsniveau van de YouTubers.

4 – Youtube search results

De YouTube zoekbalk is een geweldige plek om eerst interessante trefwoorden te vinden. YouTube auto-suggest laat je zien waar mensen naar zoeken naast je belangrijkste trefwoord. Op deze manier kun je niet alleen zien wie je concurrentie is, maar heb je ook meer inspiratie voor andere tags.

youtube tags

Wat zijn de voordelen van Tags op YouTube?

Als onderdeel van een effectieve SEO-strategie voor je YouTube-kanaal en gerelateerde video’s zijn tags waardevolle mogelijkheden om de zoekmachine van het platform te voorzien van een maximale hoeveelheid informatie over een video.

Voor een internetgebruiker zal het zien van de tags een indicator zijn van het type video dat ze op het punt staan te bekijken, de categorie ervan, en vele andere gegevens.

Hoewel ze minder belangrijk zijn dan andere SEO parameters zoals trefwoorden, hebben YouTube tags, en hun relevantie, een onbetwistbare impact op de positionering van een video op het platform. Om deze reden zal het toevoegen van tags aan je videobeschrijving ongetwijfeld meer views genereren dan geüploade video’s zonder tags.

Youtube video’s zijn veel complexer dan je eigen video’s opnemen en ze online plaatsen. Veel YouTube-reclamebureaus in de Verenigde Staten moedigen hun klanten aan om ook tags te gebruiken om hun gewenste doelgroep te bereiken.

Tags toevoegen op YouTube: Instructies

Weten hoe je tags toevoegt aan een YouTube-video betekent weten hoe je ze in de video integreert. De procedure voor het toevoegen van tags is heel eenvoudig. Het enige wat je hoeft te doen is deze eenvoudige stappen te volgen:

  • Go into your YouTube account
  • Go to the “Details” tab;
  • Click on the “General” tab located on the video editing page;
  • Select the ” Tags ” icon;
  • Enter the desired keywords.  Make sure to put a comma between each tag.

YouTube Tags: Goede en slechte gewoonten

Ook al zijn de tags op YouTube niet het belangrijkste criterium voor goede referencing, hun rol is wel bepalend voor de positionering van een video.

Welke tag zet je en hoeveel? Hoewel de selectie van tags om een video of een kanaal te categoriseren op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, is het duidelijk dat veel YouTubers vaak dezelfde soort fouten maken.

Hier zijn de belangrijkste tips om de beste YouTube tags te selecteren en de zichtbaarheid van je video te vergroten.

Houd de eerste YouTube-tag vast voor het beoogde trefwoord

Als je de tags van een YouTube-video en de basisbeginselen van SEO kent, moet je de hoofdregel volgen: besteed speciale aandacht aan de eerste tag.

Vanuit dit oogpunt is het essentieel dat de allereerste tag het belangrijkste trefwoord bevat. Dat wil zeggen, degene waarop de auteur van de video zich wil positioneren.

Let op: je moet geen tags aan uw video toevoegen voordat je jouw belangrijkste trefwoord hebt gevonden. Doe wat zoekwoord onderzoek met deze SEO alles wat je moet weten gids voordat je de juiste hebt gevonden en pas dan kun je op zoek naar je eerste tag.

Mengelmoes van generieke en relevante tags

Om video’s te categoriseren, heeft YouTube de hulp nodig van zijn auteurs. Om dit te doen, moeten ze generieke tags gebruiken die de video’s gemakkelijk in context kunnen plaatsen.

Mix Icon #391332 - Free Icons Library

Generieke tags worden gebruikt om de hoofdcategorie en het hoofdthema van de video te beschrijven.

Om te weten welke tag je op YouTube moet plaatsen, moet je een evenwichtige combinatie gebruiken van generieke, gerichte en verwante tags.

Kies een redelijk aantal tags

Hoeveel tags moet je gebruiken om je SEO te optimaliseren? Laten we niet vergeten dat het belangrijkste doel van YouTube tags is om het platform een goed inzicht te geven in de video.

In feite moet je je video niet overladen met tags. Dit kan een negatieve invloed hebben op de ranking. Te veel tags en tag stuffing zijn een goede manier voor Youtube om je ranking te verlagen.

Als er geen ideaal aantal is, is het raadzaam om 5 tot 10 tags te gebruiken die generieke en gerichte zoekwoorden mixen.

Favoriete tags bestaande uit 2 of 3 woorden

Nadat we de vraag over het aantal YouTube tags hebben beantwoord, moeten we ons afvragen hoe lang elk van die tags moet zijn. In dit opzicht is de aanbevolen lengte in SEO 2 of 3 woorden. Natuurlijk is deze ideale lengte niet systematisch van toepassing op alle tags. Sommige, zoals generieke tags, kunnen kort zijn.

Een tag die te kort is, zal het platform onvoldoende informatie geven en uw video niet nauwkeurig beschrijven. Aan de andere kant zal een te lange tag automatisch leiden tot een overvloed aan informatie die YouTube moeilijk zal kunnen gebruiken.

Lees je YouTube tags goed

Een efficiënte manier om de relevantie van je tags te evalueren is ze te lezen zonder de youtube videotitel of de beschrijving waarnaar ze verwijzen. Als deze lezing voldoende is om de inhoud van de video te begrijpen, zijn het waarschijnlijk goede YouTube tags.

Extra tip: lees je tags 2/3 keer opnieuw om er zeker van te zijn dat je niet in de vaak verkeerd gespelde tags val bent getrapt, zoals voor je tutorials…

Aarzel niet om tags van populaire video’s te kopiëren

Natuurlijk zijn YouTube-tags essentieel voor zoekopdrachten op het platform.

Het is echter ook een uitstekend hulpmiddel om uw inhoud tussen de voorgestelde video’s te plaatsen. Meer concreet, als de tags van je video lijken op die van een video die veel views genereert, zal het een betere kans hebben om te verschijnen tussen de bijbehorende suggesties.

Meme to Book Tag! | icebreaker694

Aarzel dus niet om een paar tags van een populaire video in uw eigen lijst met tags op te nemen.

Conclusie

Wat moeten we onthouden over YouTube tags? Tags worden niet alleen gebruikt om video’s te optimaliseren in zoekmachines. Ze zijn ook essentieel in het proces van het rangschikken van video’s op het platform.

Als je de tags van een YouTube-video kent en weet hoe je de meest coherente selecteert, zal dat een belangrijke troef zijn om je weergaven te verhogen en een gekwalificeerd publiek aan te trekken.