Kies de juiste SEO trefwoorden
SEO

Hoe kies je de juiste SEO-trefwoorden?

5,00/5(1)

Met zorg de juiste trefwoorden kiezen voor jouw bedrijf is een garantie voor return on investment. Het aantrekken van de juiste mensen naar je site zonder hun tijd te verspillen vraagt de juiste kennis op vlak van optimalisatie. Daarnaast is de manier waarop je jou uitdrukt ook een belangrijk aspect.

Wat is SEO?

“De term SEO staat voor “Search Engine Optimization” in het Nederlands “Zoekmachine optimalisatie”. SEO is een verzamelnaam van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van je website of webshop voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Zoekmachines zoals Google, Bing etc. kennen waarde toe aan een website of webshop. Alle technieken die ingezet worden om de waarde van je website te vergroten vallen onder SEO in mijn ogen.” – Eric Reuser — Kwaaijongens

De basisprincipes van Google om klanten extra in de verleiding te brengen, zijn de volgenden:

  • Artikels die opvallen in de ogen van je klanten;
  • Een website structuur die het werk van onze vriend Google gemakkelijker maakt;
  • Unieke inhoud (met nadruk op uniek) die de aandacht van je klanten trekt
  • Populair platform met een sterke overtuigingskracht

Waarom moet je trefwoorden opzoeken?

Trefwoorden zijn van cruciaal belang voor het succes van jouw SEO-strategie en voor jouw bedrijf. Trefwoorden onderzoeken is nodig en zorgt ervoor dat je in het SEO-proces jouw tijd zo goed mogelijk weet te benutten. Wanneer je op de SERP’s van je doelgroep wilt verschijnen, moet je trefwoorden in je content en links opnemen. Deze elementen zijn een van de belangrijkste factoren voor je SEO.

Trefwoorden en SEO zijn zo verbonden dat je er verzekerd van wilt zijn dat je een lijst van keywords hebt die overeenkomen met wat je gebruikers zoeken. Een intelligente lijst van trefwoorden kan het verschil maken in het bezoek aan de site en de daaruit resulterende verkoop, dus het is zeker de moeite waard om je tijd en middelen te gebruiken om ervoor te zorgen dat je een goede lijst van trefwoorden hebt die je gebruikt in je SEO.

Om je publiek, je concurrentie en je bedrijf te kennen, kun je niet zomaar raden welke trefwoorden je moet gebruiken. Je moet voor en na de creatie van je website goed opvolgen of je trefwoorden je SEO goed vertegenwoordigen.  Om dit in kaart te brengen, begint een SEO-specialist met een zoekwoorden onderzoek.

In de afgelopen jaren heeft Google zijn algoritme geperfectioneerd. Vandaag de dag hecht Google waarde aan kwalitatieve inhoud die waardevol is voor de lezer. Google kijkt naar een onderwerp in zijn geheel, in plaats van te kiezen voor één enkel trefwoord. Overweging van veel voorkomende vragen, zinnen en gerelateerde termen is essentieel voor het zoeken op trefwoorden.

Hoe begin je er best aan?

Bekijk waar je momenteel staat

Is jouw website al gerangschikt op trefwoorden? Of die trefwoorden relevant zijn, is aan jou om uit te zoeken. Begin gewoon met Google, navigeer in jou SEO-tool en ontdek welke trefwoorden interessant kunnen zijn. Als een trefwoord een ton aan organische bezoekers krijgt, wilt dit zeggen dat je goed bezig bent.

Je wilt er zeker van zijn dat je de trefwoorden kiest die daadwerkelijk worden gezocht. Door het gebruik van de juiste tools en het doen van je onderzoek weet je welke keywords een search volume hebben en kan je de meeste bezoekers naar je site brengen.

De gekozen trefwoorden moeten nauwkeurig zijn. Dat wil zeggen dat ze eigenlijk moeten overeenkomen met wat je aanbiedt m.a.w. ze moeten relevant zijn voor jou en jouw zoekers.

Onderzoek de zoekintentie

De eerste vereiste voor elk trefwoord dat je gebruikt, moet zijn dat het nuttig is voor je bedrijf. Jouw zoekopdracht wordt gebaseerd op de woorden die gebruikt worden door mensen die wellicht klant kunnen worden. Meestal zijn het zinnen en geen woorden, die jouw bedrijf beschrijven. Een trefwoord als ‘SEO’ is bijvoorbeeld veel te breed. Het zal niet altijd mensen aantrekken die op zoek zijn naar hulp bij hun marketing. Mensen kunnen op zoek zijn naar een carrière, advies of zelfs een definitie.

Begrip van trefwoorden – Wat willen zoekers echt?

Wanneer je trefwoorden gaat onderzoeken en een strategie formuleert voor je SEO, is een van de belangrijkste taken die je hebt het begrijpen van de zoeker.

Waarom zoeken ze een bepaald trefwoord?

Het begrijpen van het denkproces van de zoeker zal je helpen om beter te voldoen aan hun behoeften en ze bijgevolg aan te trekken op je site. Door trefwoorden en zinnen op te zoeken die oplossingen bieden, ben je op de goede weg. Hieruit ontstaan er verschillende soorten ‘zoekintenties’ waar je rekening mee moet houden:

  • Directe intentie – De gebruiker is op zoek naar een onmiddellijke aankoop of in de zeer nabije toekomst. Je zult termen zien die betrekking hebben op aankopen, deals, verzending, enz.
  • Informatieve intentie – De gebruiker is hier op zoek naar meer informatie over wat hij/zij heeft gezocht. Deze gebruikers zijn meestal niet klaar om hun portemonnee open te trekken, maar ze maken wel goede aanknopingspunten voor toekomstige aankopen.
  • Transactionele intentie – Deze zoekers willen meer informatie voordat ze besluiten om te kopen, maar ze zijn in de eerste plaats in staat om uit te vinden welk product het beste voor hen is en om het vervolgens te kopen.
  • Verkennende intentie – Wanneer zoekers merk- of specifieke bedrijfsnamen gebruiken, wordt dit verkennende intentie genoemd, en deze gebruikers weten meestal precies wie ze opzoeken en wat ze willen. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat je hun reis naar jouw pagina en naar het product dat ze willen zo gemakkelijk mogelijk maakt.

Analyseer je trefwoorden

Er zijn een aantal keyword search tools, waaronder enkele van Google, die aangeven hoeveel mensen op zoek zijn naar specifieke woorden en zinnen. Als het zoeken op trefwoorden eenmaal is gestart, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de zoekvolumes de moeite waard zijn.

Nu denk je vast: “Waar moet ik allemaal op letten om de perfecte trefwoorden te vinden?” – Wel, de perfecte trefwoorden bestaan niet, maar hieronder vind je enkele voorbeelden die jou in de richting van perfectie sturen:

  • De gekozen trefwoorden moeten relevant zijn. Dat wil zeggen dat ze eigenlijk moeten overeenkomen met wat je aanbiedt.
  • Zorg er altijd voor dat je trefwoorden kiest die daadwerkelijk worden gezocht. Door te onderzoeken en gebruik te maken van de juiste tools, weet je welke keywords een hoog search volume hebben en kan je de meeste bezoekers naar je site lokken.
  • Ga voor trefwoorden die specifiek zijn. Wanneer je handgemaakte speelgoed voor kinderen verkoopt, richt je dan niet op “kinderspeelgoed”. Door specifiek te zijn, heb je een betere kans om je te richten op potentiële klanten.
  • Jouw trefwoorden moeten aanzetten tot verkoop. Door woorden te kiezen die een  bepaald publiek aantrekt, ontstaat er een kans dat ze jouw pagina bezoek en eventueel iets gaan aankopen.
  • Het feit dat een trefwoord beter rankt, betekent niet dat je moet kiezen om je er op te concentreren in je eigen site. Sommige trefwoorden worden zo overmatig gebruikt dat je geen echte kans hebt om hoog te eindigen in de rangschikking. Wees realistisch en kies voor trefwoorden waarvan je kunt verwachten dat deze dat wel doen.
  • Denk als een gebruiker. Wat willen ze? Wat hebben ze nodig? Formuleer je trefwoorden en zinnen met hen in het achterhoofd.
  • Bestudeer jouw concurrentie. Op welke trefwoorden richten ze zich? Maak aantekeningen en formuleer vervolgens jouw trefwoorden op basis van wat ze doen. Dit helpt je te vinden wat je misschien over het hoofd ziet en zal je  helpen jouw lijst te vergroten.
  • Stop niet met de evaluatie van je trefwoorden na publicatie. Gebruik analytische tools die je helpen achterhalen of je  trefwoorden effectief zijn.

Helaas zijn niet alle termen met een hoog zoekvolume de beste trefwoorden voor SEO-strategie. Een hoog zoekvolume geeft aan dat de term populair is. Een populaire term kan echter ook in de smaak vallen bij degenen die je probeert te overtreffen. Als je een trefwoord met een hoog search volume hebt geselecteerd, test dan de moeilijkheidsgraad omwille van de populariteit. Als er te veel mensen meedoen aan de strijd om dat woord, dan verspil je misschien je tijd.

Sleutelwoorden rond “marketing”  en “SEO” zijn populair, vooral wanneer ze gegroepeerd zijn – het potentieel om nieuwe bezoekers aan te trekken is ongelooflijk (of niet)! Echter, voor een nieuwe website zonder bestaande inhoud of backlinks rond dit onderwerp wordt het lastig. Het is beter om te beginnen met lange zinnen en je pas te richten op populairdere zoektermen naarmate je site groeit.

Volg de concurrentie op de voet

Enkele van de beste trefwoorden voor je SEO-strategie komen van de concurrentie. Interessante tools (die kom je later in het artikel tegen), zoals Ahrefs, geven een accuraat overzicht van de concurrentie en haar ranking. Niet alle concurrenten hebben trefwoorden die de moeite waard zijn om te gebruiken. Het is aan jou om een uitstekende trefwoord te onderscheiden van een middelmatig.

Ahrefs geeft je een overzicht van de belangrijkste trefwoorden, naast essentiële gegevens zoals volume, moeilijkheidsgraad van de trefwoorden en CPC. Het toont ook de positie en het verkeer naar deze pagina. Dit  type onderzoek kan potentiële trefwoorden opleveren. Wanneer je doorklikt naar de pagina van de concurrent kan je hun SEO-inspanningen analyseren. Zoek naar manieren om hen te overtreffen. Als ze geen geloofwaardige backlinks hebben, bouw dan meer links naar jouw pagina. Het gaat er allemaal om jouw concurrenten op een effectieve manier te overtreffen.

Zoek naar relevante trefwoorden

Dit lijkt misschien wel de meest voor de hand liggende tip. De door jou gekozen trefwoorden moeten op een bepaalde manier relevant zijn voor jouw bedrijf. Het zou je echter verbazen hoeveel bedrijven hier de mist in gaat. Ze vullen hun site met ongerelateerde content en beveiligde backlinks van websites die helemaal niet relevant zijn. Dit zal Google alleen maar in verwarring brengen aangezien Google niet begrijpt wat jouw bedrijf ermee te maken heeft.

Enkele zoektips voor trefwoorden

De keuze van de trefwoorden mag nooit alleen maar een veronderstelling zijn. Hier zijn enkele tips om jou te helpen kritischer te denken bij het kiezen van trefwoorden.

  • Het doel van SEO-inspanningen is om verkeer naar de site te genereren en je gebruikers te laten zien dat je de oplossing hebt waar ze naar op zoek zijn. Om dit te bereiken, moet je weten wat ze nodig hebben. Identificeer de problemen van jouw publiek en gebruik vervolgens gerelateerde woorden in jouw trefwoordenlijst om ze aan te trekken. Kort gezegd: Ken de problemen van je publiek.
  • Spreek de taal van je publiek met behulp van termen die ze begrijpen. Gebruik enkel vakjargon wanneer je je richt naar een nichepubliek, maar probeer dit te vermijden.
  • Wanneer je een product of dienst levert, moet je een expert zijn in wat je te bieden hebt. Kennis hebben van onderwerpen die betrekking hebben op jouw product is van belang. Daarom is het van belang om de termen te gebruiken die daarop betrekking hebben om gebruikers aan te trekken. Een goede kennis van deze onderwerpen zal je niet alleen helpen om je SEO te optimaliseren, maar zal je ook in staat stellen om beter te reageren op verzoeken van consumenten om hulp en informatie.
  • Ben je een klein bedrijf? Dan heb je een bepaald SEO-voordeel dat anderen niet hebben. Richt je op lokale kopers met locatiegebonden trefwoorden en zinnen. De meest effectieve manier om dit te doen is door een zoekopdracht op trefwoorden te doen om te bepalen waar andere lokale bedrijven zich op richten in termen van trefwoorden.
  • Jouw concurrenten zijn misschien wel een van de grootste bronnen van informatie als het gaat om het targetten van trefwoorden voor je site. Het analyseren van hun trefwoorden is een van de gemakkelijkste manieren om zoekopdrachten uit te voeren.
  • Trefwoorden die iedereen gebruikt, zullen je geen goed doen. Kies niet-concurrerende trefwoorden, ongeveer 1.000 zoekopdrachten per maand, en je hebt een betere kans om gerangschikt te worden en clics te krijgen.
  • Je weet dat de meeste van je gebruikers naar Google gaan omdat ze een bepaalde nood hebben. Om de gebruikers beter van dienst te kunnen zijn en om meer clics te verkrijgen, heeft Google’s algoritme een voorspellende tekst in de zoekbalk gecreëerd. Wanneer je wilt zien wat mensen zoeken, doe je zelf een zoektocht. Voer een trefwoord of zin in die je wilt opnemen in je SEO en zie wat er verschijnt. Dit kan je helpen om nieuwe ideeën voor je trefwoordenlijst te krijgen van een entiteit die zijn gebruikers heel goed kent. Dit is een goede manier om te leren zoeken als  een gebruiker.
  • Er zijn een heleboel tools die speciaal zijn ontworpen voor SEO om je te helpen legitieme zoekopdrachten op trefwoorden uit te voeren. Profiteer ervan! Ze zullen je helpen uit te vinden wat werkt en wat niet. Profiteer maximaal van die tools. We gaan later in op enkele tools die wij erg handig vinden”.

Denk als een consument

Plaats jezelf in de schoenen van de consument. Hoe zou jij naar iets zoeken? De kans is groot dat je niet in algemene of vage termen in Google typt. Langere zoektermen zijn effectiever. Dit omvat vragen en zinnen die de consument helpen zich te concentreren op precies die informatie die hij wil vinden.

Bijvoorbeeld, een consument die op zoek is naar advies over gezond leven gaat niet noodzakelijkerwijs op zoek naar “gezonde voeding”. Dit algemene sleutelwoord trekt te veel informatie aan die het voor de consument moeilijk maakt om te vinden wat hij zoekt. Probeer in plaats daarvan specifieke zinnen zoals:

  • “Hoe kan ik gezonder gaan leven?”
  • “Wat is een keto dieet?”
  • “Hoe kan ik meer bewegen?”
  • “Gezonde recepten”

Zorg ervoor dat de trefwoorden die je selecteert in overeenstemming zijn met de contentstrategie van jouw organisatie. Het sterkste trefwoord is niet goed als het niet helpt om de resultaten voor jouw organisatie en marketingplan te verbeteren.

Gebruik locatiegebonden termen

Locatiegebonden termen, zoals “reclamebureau in Amsterdam” of “ webdesign agency in Gent” zijn specifiek, gedetailleerd, gemakkelijker te rangschikken en kunnen zelfs hogere conversiepercentages hebben. Gebruik waar mogelijk trefwoorden en zinnen die stads-, buurt-, gemeenschaps- of zelfs straatnamen bevatten.

Gebruik de gratis tools

Er zijn veel betaalde tools op de markt. Ze bieden onschatbare inzichten in de populariteit van trefwoorden, gerelateerde termen en hun individuele moeilijkheidsscore. Hoewel ze onmisbaar zijn voor veel bedrijven, zijn ze niet het enige middel om trefwoorden te vinden en te kiezen.

Er bestaan gratis keyword onderzoekstools, en ze zijn een geweldige plek om te beginnen. Google zelf biedt een aantal van de beste inspiratiebronnen. De zoekresultaten zitten vol met nieuwe functies die de beste inhoud tonen in de vorm van grafieken, tabellen, afbeeldingen en video’s. Deze functies bevatten ook gerelateerde vragen en vragen over een onderwerp.

Een van de beste manieren om trefwoorden te onderzoeken is door gebruik te maken van de tools die specifiek zijn gecreëerd om het te doen! Je hebt een heleboel opties voor onderzoekstools, maar we hebben de lijst verfijnd om je onze top 3 te geven.

  • Ahrefs Keyword Explorer – Hier vind je een enorme database met meer dan 7 miljard trefwoorden, waarbij de lijst elke dag groeit. Ze bieden ook vriendelijke tariefplannen voor bedrijven van elke grootte.
  • Google Keyword Planner – Jij vertrouwt Google voor al het andere, en ze hebben een tool om elke SEO behoefte te helpen, met inbegrip van trefwoord onderzoek, dus waarom zou je het niet gebruiken? Het is super eenvoudig, maar het is een ongelooflijk nauwkeurige bron voor gegevens.
  • SEMrush – Uitgebreid en een zelfgekozen “All-in-one marketing toolkit,” SEMrush biedt je een geconcentreerde lijst van trefwoorden in plaats van een meer uitgebreide lijst zoals andere tools. Dit kan je helpen om je te concentreren op jouw doelgroep en om mensen aan te trekken die willen kopen.

Er bestaan gratis keyword onderzoekstools, en ze zijn een geweldige plek om te beginnen. Google zelf biedt een aantal van de beste inspiratiebronnen. De zoekresultaten zitten boordevol nieuwe functies die de beste inhoud tonen in de vorm van grafieken, tabellen, afbeeldingen en video’s. Deze functies bevatten ook gerelateerde vragen en vragen over een onderwerp.

Ten slotte

Begin met het verbeteren van jouw SEO-prestaties en het versterken van je campagnes door gebruik te maken van deze regels bij het kiezen van je trefwoorden. Volg altijd je prestaties en successen op, zodat je je plannen kunt aanpassen en optimaliseren.

Als je nog steeds moeite hebt om jouw SEO-strategie samen te stellen en je weet niet waar je moet beginnen dan zal Sortlist je ondersteunen in het proces om de bureaus te vinden die het beste bij jouw behoeften passen waar dan ook in Nederland. Hier kan je een lijst raadplegen van de beste bureaus voor SEO in Amsterdam en Den Haag.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email