Branding

Personal Branding Strategie: verhoog jouw zichtbaarheid

5,00/5(1)

Personal branding is een term die de laatste jaren een enorme toevlucht heeft genomen. Misschien dat je al ideeën hebt over hoe jouw personal branding strategie er uit moet komen te zijn of dat je meer wilt weten over hoe jij je personal branding strategie kunt optimaliseren. Dan moet je dit artikel echt even uitlezen want we komen met een paar essentiële tips bij het creëren van je personal brand. We geven niet alleen informatie over hoe je de strategie kunt uitwerken maar ook hoe je deze kunt naleven. Een allesomvattend artikel over personal branding. Van de beginfase waarin je opzoek gaat hoe jouw personal brand er uit komt te zien tot het implementeren in je dagelijkse bezigheden. De volgende onderwerpen komen aan bod:

Wat is personal branding?

We zullen beknopt even toelichten wat personal branding inhoudt. Je personal  brand creëren houdt in dat jij jezelf neerzet als merk. Dit merk vertelt wat je doet, hoe je dat doet maar ook wie je bent. Als je moet denken aan een iemand die bezig is met zijn of haar personal brand dan kun je bijvoorbeeld eens denken aan artiesten, dj’s of BN’ers. Dit zijn mensen die constant bezig zijn hoe ze naar buiten komen. Dj Tiësto is een heel ander personage dan Tijs Michiel Verwest uit Breda die in zijn vrije tijd graag met met schuifknoppen speelt op een zolderkamer. Hoewel dat ook een interessant verhaal kan zijn hebben artiesten er vaak lang over nagedacht hoe ze zich promoten, waar ze om bekend staan, wat hun ervaring is en waar ze nu echt goed in zijn. Met je personal brand vertel je een verhaal, jouw verhaal.

Personal branding is allang niet meer alleen weggelegd voor celebrities. Ook in het bedrijfsleven is personal branding steeds belangrijker geworden. Het is het beeld dat mensen van jou en je diensten krijgen. Waarom zal je daar niet aan werken en al je kwaliteiten, positieve punten en ervaring in de spotlight zetten?

Voorbeelden van personal branding

Waar kom je personal branding zoal tegen in het dagelijks (bedrijfs-) leven? Het antwoord op deze vraag is overal. Het bekendste voorbeeld van personal branding is misschien wel LinkedIn.Behalve je ervaring en kwaliteiten vertel je jouw verhaal en laat je zien waarom jij de persoon bent die ze nodig hebben. Vroeger was een visitekaartje zo ongeveer de enige vorm van personal branding. Dat was voor de tijd van het internet. Nu is er dus Linkedin, Facebook, Instagram, Clubhouse en misschien zelfs wel Tiktok. Social media is een belangrijk onderdeel geworden van ons leven en daarmee ook van jouw brand,

Je website. als je die hebt, past hier ook bij. Sterker nog, als je geen website hebt om je portfolio en kwaliteiten te showcasen, wordt het de hoogste tijd er een aan te maken. Het kan natuurlijk dat je door faam en reputatie al een goede klantenkring hebt opgebouwd en genoeg opdrachten binnenhaalt. Toch is het nooit geen slecht idee om jezelf zowel online als offline te blijven promoten en aan jouw merk te blijven werken.

Personal branding komt eigenlijk in alle aspecten van het zakenleven voor. Het draait om de eerste indruk bij een netwerkevent, het afgeven van je visitekaartje, maar ook in je after sales email naar je klant, je website, een Facebook reclame of een interview met de lokale krant. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je juist wel en niet moet opnemen in je personal branding.

Bron: Pexels

Hou hier rekening mee bij het opbouwen van je personal brand

Bij het creëren van jouw merk is er een iemand die in de spotlight staat, dat ben jij. Daarom vereist het maken van je eigen merk zelfreflectie. In het begin zal het lastig zijn om jezelf zo goed mogelijk te beschrijven. Het is belangrijk om eerst de basis te leggen. Hierin begin je met het definiëren van je doelen. Wat wil je bereiken met je merk?

Zodra je een ruwe versie hebt van je doel  kun je jouw visie opschrijven. Hierbij kun je je gevoel gebruiken, het is immers jouw merk dus ook jouw gevoel. Nu je weet wat voor doelen je merk heeft kun je gaan kijken wat er nodig is om deze doelen tot leven te brengen. Je doelen mogen overigens best een mix zijn van korte en lange termijn doelen zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een aantal doelen voor het eerste jaar stellen maar toch ook zeker verder in de toekomst kijken.

Een belangrijke stap is voor jezelf op te schrijven waarom deze doelen en de weg er naar toe voor jou zo belangrijk is. Hierbij hoef je niet bang te zijn dat je verhaal te “zweverig” wordt. Als jij met jouw merk de wereld plasticvrij wilt maken en de mens de alternatieven van plastic wilt bijbrengen omdat je de ecologische voetafdruk op de wereld wilt verkleinen, moet je dit zeker vertellen. Nogmaals het draait bij jouw merk om jou. Wat er is er voor jou belangrijk en waarom doe je wat je doet? Daarin kun je laten zien waar je passie ligt en welke resultaten daarbij komen kijken.

We noemden net al even de verschillende platformen en manieren waar je jouw merk kunt tentoonstellen. Je wordt pas echt herkend als je jouw merk consequent blijft tonen. Daarmee bedoelen we dezelfde huisstijl. kleuren, type afbeeldingen maar ook de schrijfwijze van je teksten. Al deze onderdelen tonen aan wie je bent en waar je voor staat. Hoewel er op verschillende social media platformen anders wordt gecommuniceerd is het wel belangrijk een rode draad te volgen. Zo worden je teksten,afbeeldingen en zelfs lettertype onlosmakelijk verbonden met je merk.

personal brands hebben veel overeen met grote merken

Bron: Pexels

Zoals je kunt zien in de afbeeldingen kiezen merken altijd voor consistentie. Alle producten hierboven hebben hetzelfde font, de kleuren komen overeen en dat zorgt ervoor dat de visie van het bedrijf duidelijk naar voren komt. Nu is dit een cosmetico voorbeeld maar ook technologie giganten zoals Apple hebben continu dezelfde brand guidelines. Dit kun jij als individu heel gemakkelijk kopiëren. Je ziet bijvoorbeeld dat Apple altijd hetzelfde lettertype en headings gebruikt, Of het nu een website betreft of een advertentie op een billboard, er zal altijd geschreven worden met ‘ITC Garamond“. Zo herken je het merk alleen al aan het lettertype.

Je eigen stijl aanmeten is eigenlijk niet eens zo moeilijk. Het is belangrijk om te weten waar je jouw brand naar voren schuift en dan te bedenken om dit zo consequent mogelijk te doen. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar hoe andere bedrijven hun Instagram profiel gebruiken om hun producten te showcasen maar ook hoe hun teksten geschreven worden. Je kan het natuurlijk niet “stelen” maar wie zegt dat je niet geïnspireerd mag raken. Deze stijl gebruik je vervolgens op je website, je social media en je visitekaartje.Waar mensen je ook tegenkomen, je stijl is altijd hetzelfde.

Storytelling en personal branding

Er wordt vaak geschreven dat personal branding en storytelling veel overeenkomsten hebben. Daar zijn we het eigenlijk wel mee eens. Je kunt personal branding zien als professional storytelling. De communicatie gebeurt via verschillende kanalen en je verhaal breidt zich gaandeweg steeds meer uit. Al je kwaliteiten, onderscheidingen maar ook levensgebeurtenissen kun je kwijt in je personal branding. Nogmaals, het is jouw verhaal. Je hoeft ook zeker niet te schromen om leermomenten te delen. Dit toont dan weer aan dat je kritisch naar jezelf kunt kijken en nooit bent uitgeleerd.

Bron: Pexels

Je kunt de mooiste verhalen vertellen en de beste resultaten tonen, je moet natuurlijk wel zorgen dat je geloofwaardig bent en blijft. Daarom moet je zorgen dat alles wat je vertelt over jezelf klopt maar ook dat je kunt blijven handelen zoals je hebt beschreven. Als we het voorbeeld nemen dat je de ecologische voetafdruk wilt verkleinen maar ondertussen rij je nog een oude diesel uit 1989. Er is niets mis met de auto maar echt ecologisch is hij niet. Natuurlijk kun je een en ander compenseren. Het belangrijkste is dat je doelgroep en potentiële klanten weet dat je geloofwaardig bent.Zo bouw je een vertrouwensband op.

Conclusie: de voor- en nadelen van personal branding op een rijtje

Er zitten een hoop voordelen aan het hebben van een personal brand maar er komt toch echt wel wat meer bij kijken dan het creëren van vergelijkbare content en hetzelfde lettertype te gebruiken. We zullen de plussen en minnen voor je opsommen zodat je voor jezelf kunt nagaan of je al goed op weg bent om je personal brand op te bouwen en of je het de moeite waard vindt. Wij vinden het zeker de moeite waard om zowel online als offline goed voor de dag te komen.

Voordelen:

  • Je bouwt autoriteit op
  • Je wordt bewust van je eigen identiteit
  • Eigen beheer over wat er over je geschreven wordt
  • Makkelijker netwerken omdat de eerste introductie al gemaakt is
  • Meer mogelijkheden voor nieuwe projecten/opdrachten
  • Zelfreflectie tijdens het proces
  • Missie en visie blijven terugkomen

Nadelen

  • Je geplaatste informatie is vaak permanent en niet uit te wissen
  • Je bent verplicht elk detail wat je beschrijft na te leven in het echte leven
  • Investering in tijd en geld om je personal brand op te zetten en uit te voeren.

Zoals je hierboven kunt zien, tellen we meer voor- dan nadelen. Wel is het zo dat met name de tijd die je besteed aan het creëren. Laten we je tot slot nog een paar laatste tips geven.

Zorg ervoor dat je op elk kanaal aangeeft wie je bent en link ook door naar andere profielen. Houd er ook rekening dat de informatie op al je profielen overeenkomt en dat je jezelf dus niet tegenspreekt. Dit is belangrijk voor jouw identiteit.

Door dezelfde stijlen te gebruiken creëren je een authentiek beeld van jouw brand. Denk hierbij aan ons Apple voorbeeld. Apple herken je alleen al aan het lettertype dat ze gebruiken. Daar is geen logo voor nodig. Hetzelfde geldt voor Heineken dat zelfs in hun reclames de merknaam kan vervangen door een rode ster.

Bouw autoriteit op. laat zien dat je een expert bent in je vakgebied en laat anderen dit beamen. Social proof is belangrijk en er zijn vast wel ex-collega’s of zakenrelaties die kunnen bevestigen waarom jij de beste keuze bent voor nieuwe projecten.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email