Herinner jij nog dat alleen beroemdheden en grote bedrijven aan personal branding deden? Acteurs, muzikanten, multinationals en atleten kregen alle aandacht en domineerden de luchtgolven. Maar dat is nu allemaal veranderd.

Bijna iedereen is bereid om tijd en moeite te steken in het bouwen van een niche. Waarbij je de ‘leider’ kan worden die al het verkeer (en de klanten) naar zijn of haar ruimte keert. Het zal natuurlijk niet van de ene op de andere dag gebeuren.

Je hoeft alleen maar een snelle zoekopdracht te doen om te zien dat gewone mensen over de hele wereld nieuwe tools gebruiken om persoonlijke merken te maken die ontelbare mensen naar hun websites en sociale mediaplatformen lokken.

De truc is om precies te weten waar je je tijd moet doorbrengen en welke tools je daarbij gebruikt om de resultaten te krijgen waar je naar op zoek bent.

Jouw personal brand is hoe jij jezelf promoot. Het is de unieke combinatie van vaardigheden, ervaring en persoonlijkheid die je wilt dat de wereld van jou ziet. Het is het vertellen van jouw verhaal en hoe het je gedrag, gesproken en onuitgesproken woorden en houdingen weerspiegelt.

Je gebruikt personal branding om je te onderscheiden van andere mensen. Wanneer je dit goed gedaan hebt, kun je je personal branding koppelen aan je bedrijf op een manier die geen enkele ‘corporate’ branding kan repliceren.

Beroepsmatig gezien is jouw personal branding het beeld dat mensen van je zien. Het kan een combinatie zijn van hoe ze naar je kijken in het echte leven, hoe de media je afbeelden en de indruk die mensen krijgen van die informatie die online over jou beschikbaar is gesteld.

Je kan jouw persoonlijke merk negeren en het organisch laten ontwikkelen, mogelijk chaotisch, buiten je controle. Of je kan je persoonlijke merk helpen in vorm te komen en je af te laten beelden zoals de persoon/bedrijf die jij wilt zijn.

Waarom is personal branding belangrijk?

In veel opzichten is je persoonlijke merk wat je onvergetelijk maakt. Het is je persoonlijke merk dat je helpt je te onderscheiden van duizenden andere mensen zoals jij.

Millennials, in het bijzonder hebben een wantrouwen ten opzichte van reclame. 84% van de millennials vertrouwen zowel de advertenties, als de merken die ze maken niet. Toch zijn ze bereid om mensen te geloven die hen doet voelen dat ze hun ‘kennen.’

Dit resulteerde in een grote verandering die de bedrijven maakten over hoe zij zichzelf op de markt brengen. En ja, dit is een van de redenen waarom influencer marketing de afgelopen jaren zo succesvol is geworden.

De digitale wereld geeft ons een geweldige kans om veel menselijke interacties te creëren en deze op schaal te vermenigvuldigen. Hoewel het niet te vergelijken is met het niveau van toenadering dat ontstaat met het drinken van een drankje in persoon of het leren kennen van iemand in levenden lijve, maakt de digitale omgeving wel een eenrichtingsverkeer mogelijk die mensen het gevoel geeft dat ze je kennen. Daarom is personal branding zo belangrijk.

De basis van Personal Branding

Ten eerste, zijn hier een aantal zeer belangrijke aspecten om in gedachten te houden bij het opbouwen van een branding strategie.

  1. Om aandacht te krijgen, moet je er regelmatig op uittrekken. 

    Deze is vrij eenvoudig. Als je vaak voor mensen staat en elke keer weer betrouwbare informatie geeft, word je als representatief en respectabel beschouwd. Of je nu gastlessen geeft op de universiteit, op conferenties spreekt, of inzichten op Facebook biedt, je moet jezelf genoeg laten zien, zodat mensen jouw naam beginnen te herkennen.

  1. De pers staat niet gelijk aan autoriteit. Je bent slechts zo nuttig als je publiek je nuttig beschouwt. 

    De meeste mensen hebben de neiging om na te denken over personal branding op een manier dat ze zoveel mogelijk op het nieuws te zien zijn of zoveel mogelijk op een podium spreken. Zichtbaarheid en culturele relevantie helpen zeker, maar zijn niet de belangrijkste aspecten van personal branding.Dat komt omdat, hoe tegenstrijdig het ook lijkt, personal branding eigenlijk niet over jou zou moeten gaan, maar over je publiek.Wanneer je publicisten hoort praten over hoe belangrijk het is om actief te zijn in de media en inzichten bij te dragen, denken de meeste ondernemers dat persconferenties gelijk staan aan autoriteit. Hoewel in feite dat je in de pers staat het alleen maar een indruk van autoriteit weergeeft. De juiste soort pers, waarin je echt interessante ideeën aanbiedt aan een betrokken publiek is wat daadwerkelijk autoriteit oplevert.

  1. Privé-interacties zijn net zo belangrijk als public relations 

    Personal branding heeft veel te maken met je publieke persoonlijkheid en met de mate waarin mensen je als een expert zien. Maar het gaat er ook om hoe goed je dagelijks met klanten werkt en hoe goed je je bedrijf behoudt. De pers halen is slechts een onderdeel van het hele persoonlijke brandproces.

7 stappen naar het creëren van jouw persoonlijke brand

We hebben 7 specifieke stappen geschetst om je te helpen een overtuigend (en winstgevend) personal brand op te vouwen dat jouw perfecte klanten aantrekt.

1. Bouw je fundament

De eerste stap naar het creëren van jouw persoonlijke merk is het leggen van een basis waarop je met vertrouwen op kunt bouwen. Er is een misvatting dat het bouwen van een persoonlijk merk betekent dat je een personage moet creëren. Maar een persona is per definitie een facade. Het is geen echte weerspiegeling van wie je bent, en daarom is het niet authentiek.

Je personal brand zou geen niet authentieke persona moeten zijn. Branding gaat niet over het positioneren van jezelf als iets wat je niet bent. Het gaat om het doelgericht en strategisch tonen van je authentieke zelf aan je publiek en je klanten. Je persoonlijke merk moet een ware weerspiegeling zijn van je vaardigheden, passies, waarden en overtuigingen.

Maak een overzicht van je bestaande merkkenmerken:

Om een sterke basis op te bouwen, begin je met het opmaken van de merkkenmerken die je al bezit. Het raakvlak van deze onderdelen is waar je je persoonlijke merk op moet bouwen.

  • Je vaardigheden & referenties: Welke vaardigheden heb je in de loop van je leven opgedaan? Welke training, certificeringen of awards heb je ontvangen?
  • Je passies & interesses: In welke sectoren en onderwerpen ben je het meest geïnteresseerd? Waarvoor ben je gepassioneerd?
  • Kernwaarden & overtuigingen: Wat zijn jouw belangrijkste kernwaarden? Waar geloof je in? Waar sta je voor? Waar sta je tegenin?

Belangrijke elementen van jouw persoonlijke branding fundament:

Zodra je je bestaande merkactiva hebt geïdentificeerd, is de volgende stap om te beginnen met het samenvoegen van de belangrijkste elementen van je persoonlijke merk. Deze zullen je helpen bij het nemen van beslissingen bij het opbouwen van je personal brand:

  • Je merkvisie: Waarvoor wil je bekend staan?
  • Je merkmissie: Waarom wil je een persoonlijk merk bouwen? Wat is jouw doel? Wie wil je beïnvloeden? Wat wil je bereiken?
  • Je merkboodschap: Wat is de kernboodschap die je wilt overbrengen? Welke boodschap wil je voortdurend versterken in je content en je marketing?
  • Je merkpersoonlijkheid: Wat zijn persoonlijke kenmerken en eigenschappen van jezelf die jij in je merk kunt verwerken?

2. Kies je doelgroep

Een van de grootste fouten die je kunt maken bij het opbouwen van een personal brand is het proberen om iedereen aan te spreken. In werkelijkheid is niet iedereen jouw ideale klant. Om je perfecte klanten aan te trekken, moet je bereid zijn om degenen met wie je niet wilt werken, af te weren. Dit betekent dat je een specifieke doelgroep moet identificeren en een merk moet bouwen dat aantrekkelijk voor hen is.

Als je probeert om door iedereen geliefd te zijn, zal je niemand aantrekken. Niet iedereen die aan je wordt blootgesteld of je boodschap ziet, zal je leuk vinden, en dat is prima. Je hoeft niet iedereen te bereiken om een succesvol bedrijf op te bouwen. Je hoeft alleen maar je perfecte klanten te bereiken.

Hier zijn enkele vragen om je te helpen bij het ontwikkelen van je perfecte klantprofiel:

  • Demografie: Wat is hun leeftijd, geslacht, opleiding, relatiestatus, inkomen, beroep, etc.?
  • Wensen en aspiraties: Wat is hun gewenste toekomst> Wat zijn hun dromen en doelen?
  • Pijnpunten en uitdagingen: Waar worstelen ze mee? Wat weerhoudt hen ervan hun doelen te bereiken?

3. Creëer een onweerstaanbaar aanbod

Om een winstgevend personal brand op te bouwen, moet je iets hebben om aan je doelgroep te verkopen. Je hebt een onweerstaanbaar aanbod nodig dat je publiek helpt een specifiek probleem op te lossen of een specifiek resultaat te bereiken.

Veel ondernemers maken de fout om een product of dienst te creëren dat ze willen, om vervolgens te ontdekken dat niemand anders het wilt of bereid is ervoor te betalen.

Daarom is het belangrijk om je perfecte klant te identificeren voordat je een product of dienst creëert. Wanneer je precies weet wie je wilt helpen, kan je een aanbod maken dat voor hen de perfecte oplossing is.

Hoe maak je een aanbieding die je klanten leuk zullen vinden:

De eerste stap naar het maken van een onweerstaanbaar aanbod is jezelf te positioneren als een specialist en niet als een generalist. Beloof je klanten een zeer specifiek resultaat en ontwerp een gespecialiseerd aanbod om hen te helpen dat resultaat te bereiken. Een algemeen aanbod met een vage belofte is zeker niet onweerstaanbaar.

Zoek vervolgens de overlapping tussen wat je leuk vindt, wat je het beste doet en wat je ideale klanten het liefst willen. Maak hierna een aanbod dat op het snijvlak van deze criteria ligt. Dit wordt ook wel de ‘Irresistible Offer Formula’ genoemd:

Wat je graag doet + Wat je het beste doet + Wat je publiek het meest wil = Onweerstaanbaar aanbod.

4. Optimaliseer je persoonlijke website

Het hebben van een persoonlijke website is een belangrijk onderdeel van het bouwen van een persoonlijk merk. Het hebben van een sterke aanwezigheid op sociale media is ook belangrijk, maar je bezit geen enkele sociale media platform en dus heb je daar ook geen controle over. Je website is een platform dat je bezit en controleert. In veel gevallen zal het bezoeken van je website een van de stappen zijn die je doelgroep neemt om jouw klant te worden.

De eerste indruk is cruciaal. Wanneer je doelgroep jouw persoonlijke website bezoekt, moet zij direct kunnen begrijpen wie je bent en hoe jij hen kunt helpen. Ze moeten het gevoel hebben dat ze op de juiste plaats terecht zijn gekomen. Als dit niet binnen enkele seconden gebeurt, zullen de meeste nieuwe bezoekers je website verlaten.

Misschien nog wel belangrijker is dat je website geoptimaliseerd moet worden om toevallige bezoekers om te zetten in betalende klanten. Er zijn verschillende belangrijke elementen die nodig zijn om dit mogelijk te maken en de meeste van hen behoren op je startpagina.

Belangrijkste elementen van je startpagina:

  • Een professioneel logo: laat een ontwerper je naam omzetten in een professioneel logo. Als je op zoek bent naar een grafisch ontwerp service, kun je hier klikken en helpen onze experts je verder.
  • Een waardepropositie: zorg ervoor dat je waardepropositie duidelijk wordt weergegeven op je startpagina, het liefst ergens bovenin.
  • Professionele fotografie: laat een fotograaf een aantal foto’s van jou en je team maken. Gebruik deze foto’s in je hele website en ook voor je social mediaprofielen.
  • Social proof: voeg de logo’s toe aan kanalen waarin je voorkomt, alsook getuigenissen van klanten.
  • Een duidelijke call-to-action: geef je websitebezoekers een duidelijke volgende stap, of het nu gaat om het toevoegen aan je e-maillijst, het inschrijven voor een webinar, of het aanvragen van een gratis consultatiegesprek.

5. Het hebben van een content strategy

Het creëren van gratis content is een van de meest effectieve manieren om je merk op te bouwen en het vertrouwen van je doelgroep te verdienen. In plaats van te proberen je publiek te overtuigen dat je hen kunt helpen, creëer je content die hen daadwerkelijk helpt. Dit bouwt vertrouwen op en helpt om je te positioneren als een expert en een autoriteit in je branche.

Het is geen toeval dat de meest succesvolle personal brands van vandaag aanzienlijke hoeveelheden content online publiceren om hun publiek te helpen opbouwen en te voeden.

Als je eenmaal een lijst met onderwerpen hebt om content te maken, is de volgende stap om te beslissen welk type content je gaat maken en waar je die content gaat publiceren.

Veel voorkomende contenttypes:

  • Tekst/artikelen
  • Video’s
  • Podcasts
  • Webinars
  • Onlinecursussen
  • Pdf-gidsen, checklists, werkbladen
  • Infographics
  • Diavoorstellingen
  • Casestudy’s

Veelvoorkomende media:

  • Je eigen blog/website
  • Podcast-gidsen (iTunes)
  • YouTube
  • Andere blogs en online publicaties
  • Sociale media (LinkedIn, Facebook, enz.)
  • E-mail
  • Quora

6. Het hebben van een visibility strategie

Het publiceren van content op je eigen platformen is een geweldige manier om je publiek op te bouwen, maar het kost ook veel tijd. Een snellere manier om je publiek op te bouwen is door blootstelling aan het publiek van andere mensen.

Hier zijn veel voorkomende manieren om je zichtbaarheid te vergroten:

  • Interviews & PR: laat je interviewen als deskundige op podcasts, TV, radio en kranten.
  • Guest blogging: schrijf artikelen voor andere blogs en online publicaties die je doelgroep leest.
  • Spreken in het openbaar: vraag een toespraak aan op live-evenementen en conferenties die jouw doelgroep bijwoont.
  • Partnerschappen & samenwerkingsverbanden: het opbouwen van wederzijdse relaties met andere mensen en bedrijven kan leiden tot een aantal mogelijkheden, zoals guest blogging, interviews, samenwerkingsverbanden en verwijzingen naar klanten.

7. Het opbouwen van een community

In plaats van te proberen een groot en breed publiek op te bouwen, verleg je je focus naar het worden van een leider van een gemeenschap in een specifieke niche. Definieer je doelgroep en bouw een community voor hen om met elkaar te communiceren, ideeën te delen, elkaar te ondersteunen en je rechtstreeks te bereiken.

Hier zijn een paar manieren waarop je een community kunt opbouwen rondom jouw bedrijf en merk:

  • Facebookgroepen: Creëer een eigen Facebookgroep voor je publiek en klanten. Dit geeft je de mogelijkheid om dagelijks zinvolle gesprekken te voeren met je publiek en, net zo belangrijk, om gen een omgeving te geven waarin ze met elkaar kunnen communiceren en elkaar kunnen ondersteunen.
  • Live-evenementen: Host love evenementen zodat je publiek en klanten tijd met je kunnen doorbrengen met jou als persoon in real life. Gebruikelijke bijeenkomsten, privé-diners, en workshops zijn geweldige manieren om de lange termijn relaties met je publiek te stabiliseren.
  • Lidmaatschapssites: Creëer een lidmaatschapssite waar je klanten in ruil voor een maandelijks bedrag toegang krijgen tot exclusieve content, live gesprekken en webinars met jou op regelmatige basis, en de mogelijkheid om met elkaar te communiceren via een forum of groep die alleen voor leden bestemd is.

Conclusie

Er is nog nooit een beter moment geweest om ondernemer te zijn. Dankzij het internet en de technologie zijn de barrières voor de toegang tot het ondernemerschap praktisch opgeheven. Iedereen kan online een merk en een publiek opbouwen en producten en diensten creëren om aan zijn of haar publiek te verkopen.

Als freelancer of ondernemer heb je concurrenten. Als persoonlijk merk heb je dat echter niet. Wanneer je een persoonlijk merk bouwt, is er geen concurrentie. Ongetwijfeld kunnen er andere mensen en bedrijven zijn die soortgelijke producten en diensten verkopen als jij, maar zij zijn niet wie jij bent.

In feite is er geen enkel ander persoon ter wereld die precies zo is als jij. Als individu ben je 100% uniek.

Daarom is het bouwen van een personal brand zo krachtig. Wanneer je een persoonlijk merkt bouwt, onderscheid je je direct van je concurrenten omdat JIJ anders bent dan je concurrenten.