Publieke relaties kan je niet wegdenken uit de communicatie wereld
Marketing

Redenen waarom Public relations nog STEEDS relevant is

4,67/5(3)

Public relations is in veel opzichten een buitenbeentje binnen communicatie. Waar het bij communicatie meestal om draait dat jij het verhaal van jouw bedrijf, product of dienst vertelt, komt het er bij PR net op aan om de juiste – of zoveel mogelijk – mensen over jouw product te laten praten. Maar wat houdt PR nou precies in? En wat doet iemand in dit vakgebied?

Wat is Public Relations (of Publieke Relaties #taalpuristen)?

PR houdt zich bezig met de onderhoudvanrelaties tussen een organisatie en stakeholders. Stakeholders kunnen consumenten, aandeelhouders, de overheid of bepaalde actiegroepen zijn.

De PR afdeling draait om imago en reputatie. Hierbij komen externe en interne communicatie kijken. Met Publieke Relaties genereer je meer verkeer naar je website. Je kan het erg gericht inzetten op een bepaalde doelgroep, maar ook op de massa. Door PR te gebruiken, voorkom je de kloof tussen imago en reputatie.

Imago bestaat uit twee onderdelen:

  1. Het antwoord op de vraag: ‘Hoe wilt de organisatie dat anderen over de organisatie denken?’ is het beoogde imago.
  2. Het antwoord op de vraag: ‘Hoe denkt de organisatie dat anderen over de organisatie denken?’ is het afgeleide imago.

Je kijkt hierbij vanuit het perspectief van de organisatie.

‘Hoe denken stakeholders daadwerkelijk over de organisatie?’, slaat op de term reputatie. Bij reputatie gaat het over de beeldvorming over een organisatie voor mensen buiten de organisatie en de definitie bestaat uit vier onderdelen:

  • het is subjectief,
  • ietwat stabiel,
  • afhankelijk van onderwerp en stakeholdergroep
  • het beeld moet worden afgezet tegen een bepaalde standaard (bijvoorbeeld de concurrent of de reputatie van 10 jaar geleden).

In tegenstelling tot het imago waarbij het perspectief vanuit de organisatie wordt gekeken, kijk je bij reputatie vanuit het perspectief van een externe stakeholder.

Wat doet een PR bureau?

Een PR bureau onderhoudt de relaties tussen jouw bedrijf en jouw klanten, de media en invloedrijke personen. Wanneer er nog geen relaties zijn, dan gaat een PR bureau die voor jou opbouwen. Relaties opbouwen kost eenmaal veel moeite en tijd en als drukke ondernemer heb jij dat vaak niet.

Natuurlijk ga jij liever aan de slag met de klanten die je al wel hebt. Een PR bureau bouwt relaties op en onderhoudt ze, waardoor jij nog meer klanten aan kunt trekken.

PR bureaus te verkrijgen via Sortlist

Het bureau maakt gebruikt van verschillende manieren om invloedrijke personen bij jouw organisatie te betrekken door o.a.:

  • persoonlijk contact,
  • bezoeken aan redacties
  • feestjes in showrooms
  • etc..

Door dit kan een PR bureau relaties ontwikkelen met invloedrijke personen om zo publicaties en klanten te genereren.

In het kort; een PR bureau netwerkt, mailt, belt en socialiseert elke dag met zo veel mogelijk mensen, zodat jij meer naamsbekendheid, zichtbaarheid en klanten genereert.

En jij? Jij kan je bezighouden met andere belangrijke zaken.

Verschil tussen marketing en PR

Marketing en PR zijn beide gericht op bekendheid, zichtbaarheid en reputatie van je bedrijf, diensten of producten. Deze twee vakgebieden liggen dicht bij elkaar, maar toch zijn er verschillen. Marketing is namelijk veel meer sales-gericht. Het doel van marketing is altijd verkopen hoewel PR veel meer gericht is op reputatie.

De meest gebruikte manier om aan PR te doen is door in de media te komen. Je wilt dat iedereen over je schrijft (kranten, tijdschriften).

Allemaal gratis publiciteit en bovendien ook heel waardevol.

Want wat is er beter dan dat grote, stabielemerken zeggen dat jij goed bezig bent. Daarbij bereik je een veel grotere doelgroep dan wanneer je mensen alleen met je eigen kanalen bereikt.

Natuurlijk willen alle organisaties meer verkopen, maar bij PR is dit niet het hoofddoel. Bij marketing is dit wel het geval. De gehele organisatie, het merk en het  product moeten zo in elkaar zitten zodat het verkoopt en dat de doelgroep overgaat tot sales.

Wat levert Publieke Relaties op?

Allemaal leuk en aardig, maar waarom zou je dan aan PR moeten doen? Wat levert het op? Met PR kan je meerdere doelen realiseren, maar wat vooral de reden is waarom veel bedrijven het gebruiken, is om het feit dat je hierdoor dus naamsbekendheid en zichtbaarheid creëert. Ontdek hier de beste PR campagnes van 2021.

PR campagnes all over interner

Door middel van PR zal je veel meer mensen bereiken en een bepaalde reputatie opbouwen. Dit zal, na een tijdje, ervoor zorgen dat je meer klanten genereert. Hoe meer mensen jou kennen, des te meer je zult verkopen. PR is niet alleen bedoeld voor grote bedrijven, maar juist ook voor zelfstandige ondernemers en start-ups.

Aangezien zij de publiciteit zeker kunnen gebruiken. Het kost je vooral veel tijd om dit op te zetten. Die tijd wordt echter uiteindelijk weer omgezet naar meer klanten en dus weer meer geld.

Dus je haalt de investering er zonder twijfel uit!

Verschil tussen Public Affairs en Publieke relaties

Zowel public relations als public affairs willen een relatie opbouwen met het publiek door strategieën te implementeren en campagnes op te zetten. Maar in doel en methode verschillen ze van elkaar. Het herkennen en erkennen van het verschil is erg belangrijk voor de efficiëntie van het bedrijf en om de juiste boodschap bij het juiste publiek te krijgen.

Public affairs, oftewel PA, heeft betrekking op zaken die het publiek direct beïnvloeden zoals politiek, wetgeving en openbaar bestuur.

PA communiceert over de feiten rond en de voordelen van bijvoorbeeld een bepaald project, met een positieve impact op het bedrijf, om op deze manier de steun te winnen van bepaalde stakeholders. De berichten die PA verstuurd zijn minder commercieel en gericht op de langetermijn (in tegenstelling tot PR).

PR focust zich meer op de informatiestroom tussen het bedrijf en de gemeenschap, dus meer op de relatie met het grote publiek. PR is meer commercieel van aard en moet de aandacht trekken en ervoor zorgen dat het bedrijf boven anderen uit springt. Hierbij is creativiteit van groot belang.

Waarom content marketing het nieuwe PR is

Merken worden meer en meer de uitgever van hun eigen content. Terwijl de hoofdactiviteit van PR in B2B-bedrijven draait om het creëren van merkbekendheid en een merk als geloofwaardig in de markt plaatsen, pakt content marketing hierin constant een toenemende rol.

Content marketing in PR is belangrijk wanneer er behoefte is aan een meer uitgebreid verhaal:

  • Facebook pagina’s
  • Blogs
  • Niche onderwerpen -> gespecialiseerde content

Door de bovengenoemde aspecten te gebruiken, bereik je meer mensen en creëer je meer nieuwsgierigheid, omdat je over onderwerpen schrijft die hun, je doelgroep, interesseren. Zo maakt content marketing jou PR activiteiten nog meer compleet.

Hiernaast is content marketing niet campagne gebonden, aangezien het geen begin en einde kent. Een content marketeer werkt continu aan de relatie met consumenten en potentiële klanten door het bezorgen van goede content, die antwoord biedt op elke vraag.

Aan de ander kant legt PR juist de focus op die ene belangrijke lancering van een product of dienst. De uitdaging hierbij is om op een logische wijze een goed verhaal te brengen, natuurlijk ook na de lancering.

Probeer kwalitatief goede content te creëren die het product of dienst van je klant blijft ondersteunen.

94% van vooraanstaande bedrijven begrijpen het belang van het integreren van content marketing in de algemene PR-strategie.

De rol van een PR-verantwoordelijke verandert steeds meer naar de rol van een content marketeer. De pr-strategie van vroeger is geëvolueerd naar een volledige content strategie.

Zelf je Publieke relaties doen?

Ook omdat een samenwerking met een public relations bureau financieel niet altijd haalbaar is, verzorgen veel merken hun eigen PR. Behoor jij ook tot deze groep? Dan geven wij jou graag een aantal tips mee.

👉🏾  Wat moet je opnemen in zo’n persbericht?

  • Bedenk een aangrijpende titel die de kern van het bericht samenvat;
  • Zet bovenaan je document steeds ‘PERSBERICHT’ en de datum waarop je het verstuurt. Daardoor kan elke journalist zien of jouw bericht actueel is;
  • Als je nog maar net begonnen bent, is het handig om eerste een korte voorstelling te doen over wie je bent en wat je doet;
  • Som de belangrijkste elementen op in een inleiding van één paragraaf;
  • Geef daarna een uitgebreide versie van je boodschap;
  • Sluit je persbericht af met je contactgegevens: ‘Voor meer informatie en afbeeldingen, contacteer XXX: e-mailadres, telefoonnummer.’;
  • Vermeld je website.

👉🏾   Welk soorten beelden gebruik je in een persbericht?

  • Plaats beeldmateriaal in lage resolutie in het persbericht zelf, zodat het bestand niet te zwaar wordt. Wat je wel moet doen is bijvoorbeeld een Dropbox-folder opnemen, zodat journalisten de foto’s wel van een goede kwaliteit kunnen downloaden;
  • Berichten met beelden worden gemakkelijker opgepikt. De boodschap is dus ook: keep it simple! Zorg dat de journalisten het nodige beeldmateriaal snel in het juiste formaat kunnen downloaden;

👉🏾  Wie schrijf je aan?

  • Probeer een persoonlijke band op te bouwen met journalisten die voor jouw doelpubliek schrijven. Maar wees natuurlijk niet te opdringerig, dat werkt juist averechts.
  • Probeer de contactgegevens van jouw journalisten per sector of onderwerp te vermelden op je website.

Communiceer systematisch naar de pers wanneer je een nieuw project of een nieuwe collectie gaat lanceren. Probeer twee tot vier keer per jaar een actie te ondernemen dat gericht is naar de pers.

Conclusie

Een PR bureau zorgt ervoor dat je zichtbaar wordt tussen alle andere bedrijven, die misschien hetzelfde doen als die van jou. Zichtbaar zijn is erg belangrijk, want als mensen niet weten dat je er bent, gaan ze ook niet naar je op zoek. En dat betekent dus ook geen klanten! PR zou dus onderdeel moeten zijn van je marketingstrategie, zodat je niet alleen morgen in de picture staat, maar ook jaren later wanneer je de aandacht echt nodig hebt.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email