Lanceert jouw bedrijf een nieuw product? Organiseer je een evenement dat de aandacht van de pers verdient? Of heb je per ongeluk de krantenkoppen gehaald vanwege een misverstand? In beide gevallen kan je een persbericht niet vermijden. De beste persberichten zijn kort, scherp en gegraveerd. Daarom kan zeker niet moeilijk zijn om goede persberichten te schrijven.

Inhoudsopgave

Wat is een persbericht en wat doet het?

Allereerst een korte inleiding tot de basis: Een persbericht is een document dat een bedrijf naar journalisten stuurt om informatie over relevant nieuws te communiceren. Het idee erachter is dat journalisten (positief) over jouw bedrijf berichten, waardoor jouw merken en producten zichtbaar worden.

Als je regelmatig persberichten schrijft of jouw naamsbekendheid wilt vergroten door middel van een aanwezigheid in de pers, kan het werken met een PR-bureau snel tot het gewenste resultaat leiden.

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
Impres
Zwolle, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementPRWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-50-18
DOK30 Communicatie
Ouderkerk aan de Amstel, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingContent MarketingSocial MediaPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward

Wat een persbericht absoluut niet is

Persberichten zijn geen gegarandeerde marketingtool. Pas jouw verwachtingen dus aan. Je mag er niet van uit gaan dat een journalist of de media zomaar zullen springen op elk persbericht dat je schrijft. Maar het is ook belangrijk dat je niet opgeeft. Succesvolle free publicity is afhankelijk van de voortdurende inspanning die je levert. Persberichten vormen een belangrijk onderdeel van jouw PR-strategie. Blijf zoeken naar manieren om je persbericht te laten opvallen en je zult de nodige aandacht krijgen.

Zou mijn bedrijf persberichten moeten versturen?

Organisaties van elke omvang maken gebruik van persberichten om allerlei doelen te bereiken. Enkele gemeenschappelijke doelstellingen zijn:

  • Om media-aandacht te krijgen en free publicity. Wanneer jouw bedrijf een nieuw product of een nieuwe functie lanceert.
  • Om de reputatie van jouw merk op te bouwen. Misschien ben je jouw merkimago aan het herlanceren en wil je dat meer mensen het weten.
  • Om een crisis te beheersen. Als het misgaat, is het vaak nuttig om het verhaal eerst zelf te breken.
  • Om back-links op te bouwen van vertrouwde mediasites. Dit kan zijn wanneer je een nieuw e-boek, verslag of blog publiceert en je wilt een gerenommeerde bron om terug te linken naar de informatie.
  • Als een kosteneffectieve manier om jouw organisatie op de markt te brengen. Een goed geschreven persbericht kan helpen om de aandacht van het publiek te trekken vanwege de nieuwsberichten.

Een online persbericht hebben helpt je een ontwikkelingsgevoel en totstandkoming opbouwen. Dankzij een persbericht moedig je potentiële klanten aan om je op te zoeken. Kleine bedrijven hebben vaak het gevoel dat ze niet groot genoeg zijn om te genieten van een persbericht. Maar kleine bedrijven groeien vaak uit tot grote bedrijven, mede dankzij persberichten en media coverage.

Hoe schrijf je een persbericht en hoe begin je eraan?

De tekst van een persbericht lijkt sterk op die van een nieuwsartikel. Idealiter vind je ook delen van jouw persbericht in de formulering in een krant of op een website.

Inhoud

Net als journalisten moet jouw tekst een antwoord geven op de klassieke “W-vragen” – wie, wat, wanneer, waar. Je creëert toegevoegde waarde door ook het “hoe” en het “waarom” aan de orde te stellen. Als je bij het “waarom” komt, schrijf je niet alleen over waarom het voor jouw bedrijf belangrijk is om het nieuws te communiceren. Maak duidelijk waarom journalisten zich met deze kwestie moeten bezighouden.

Naast de W-vragen moet je de datum van publicatie van het persbericht vermelden, evenals het perscontact, d.w.z. contactpersoon (bij voorkeur met telefoonnummer en e-mailadres), links naar website- en sociale-mediaprofielen. Indien nodig kan je ook een blokkeringsperiode aangeven als je wilt dat jouw nieuws pas na een bepaalde datum wordt gemeld.

Inhoudelijk moet een persbericht alle relevante informatie bevatten die jij wilt communiceren.

Structuur en lengte

De structuur van een persbericht volgt ook de structuur van journalistieke teksten. Geef jouw persbericht altijd een kop, die ook te vinden is in het onderwerp van de e-mail die je gaat versturen als.

Na de kop komt een korte “teasertekst” die de belangrijkste informatie in twee zinnen samenvat en idealiter aanzet tot verder lezen. Dan komt de doorlopende tekst.

Het is altijd het beste om te beginnen met de kern van jouw boodschap. Ga naar de kern van wat precies nieuw, bijzonder of ongewoon is aan jouw onderwerp. Dit helpt journalisten snel te begrijpen waar jouw persbericht over gaat en moedigt hen aan om verder te lezen.

Na het “nieuws” komt de context waarin je een nieuw product heeft ontwikkeld of een evenement organiseert. Tot slot kan je één of twee paragrafen schrijven met informatie over jouw bedrijf.

Een goed persbericht mag niet langer zijn dan 400 woorden. Als je echter een compact persbericht schrijft, kan je dit koppelen aan meer gedetailleerde rapporten of samen met de e-mail versturen.

Wanneer moet je een persbericht sturen?

Net als bij social media marketing speelt de timing van uw content een grote rol. Het tijdstip waarop je een persbericht verzendt, kan je kansen op succes vergroten of verkleinen.

Je zou idealiter een persbericht willen versturen op een moment dat het de meeste exposure kan krijgen. Idealiter komt uw persbericht op een moment dat verslaggevers en redacteuren bereid zijn het door te nemen.

De beste tijd om een ​​persbericht te verzenden is van 10.00 uur tot 14.00 uur, wanneer de redacteur ongeveer een derde van alle ontvangen e-mails opent. Vroeg in de ochtend sturen is minder effectief aangezien de opening rates dalen naar 22,1% tussen 6 en 10 uur ’s ochtends.

Enkele tips om een goed persbericht te schrijven

Hier hebben we een 4-tal tips voor jou samengevat, die het schrijven en publiceren van een persbericht makkelijker maken:

Tip 1: Denk goed na over wat je schrijft

Voordat je begint te schrijven, denk eerst na over wat je nieuws is en zorg ervoor dat je verhaal nieuwswaardig is. Voordat je zelfs maar een persbericht probeert te schrijven, moet je nadenken over de dingen die je graag leest, bekijkt en beluistert in de media. De meesten journalisten zijn over het algemeen geïnteresseerd in dingen die ze nog niet eerder hebben gehoord, vinden verrassend of helpen onze problemen op te lossen. Dus voordat je jouw bericht opstelt, is het de moeite waard om uzelf deze vragen te stellen:

  1. Is er iets “nieuws” in mijn verhaal?
  2. Is er iets ongewoons of onverwachts aan de hand?
  3. Zou dit interessant zijn voor iemand buiten mijn bedrijf?

Als je niet zeker weet of jouw bericht nieuwswaardig is, lees, bekijk of luister dan naar de publicatie of het programma dat je wilt rapporteren om de soorten nieuws te begrijpen die zij gewoonlijk rapporteren. Niet alles is nieuws. Voordat je een journalist benadert of zelfs maar begint te schrijven, moet je de nieuwswaarde in jouw achterhoofd houden.

Wie zou er geïnteresseerd zijn?

Ken jouw doelgroep. Welke kranten, tijdschriften, radiostations of tv-bedrijven kunnen jouw boodschap het beste overbrengen? Lees verschillende nummers van hun tijdschriften of luister naar hun uitzendstijl. Neem even de tijd om hun website te lezen.

Zorg ervoor dat je bepaalt waar je het verhaal publiceert:

  • Hun lezers of publieksgroepen zijn geschikt voor jouw doelgroep
  • Jouw product, dienst of evenement behoort tot de scope

Lezers van niche-tijdschriften zullen bijvoorbeeld heel anders zijn dan lezers van lokale kranten. Als u een softwarebedrijf bent, wil je dan weten waarom publicaties over bedrijfsvoertuigen jouw verhaal zullen omkeren?

Waarom niet verschillende versies van publicaties schrijven voor verschillende doelgroepen? Bedenk welke kennis ze hebben over jouw bedrijf en producten, en welke taal ze het beste zullen kennen. De taal die wordt gebruikt om het fabricageproces te beschrijven, kan bijvoorbeeld relevant zijn voor een professioneel technisch publiek, maar niet voor het publiek.

Nadat je de beste nieuwsbron heeft gevonden, lees je best elk nieuwsartikel zorgvuldig door en analyseer de stijl van het artikel en de gebruikte foto’s (indien van toepassing). Hoe dichter je bij hun stijl bent, hoe groter de kans dat jouw persbericht wordt opgemerkt en gebruikt.

Tip 2: Hou het simpel maar gestructureerd

Naast het hele persbericht moet elke zin zo kort en scherp mogelijk zijn. Gebruik eenvoudige taal en vermijd interne bedrijfsuitingen. Dit helpt journalisten onder tijdsdruk om de essentie sneller te herkennen en verhoogt de kans dat de media jouw onderwerp daadwerkelijk oppakken.

De volgende stap in het leren schrijven van een persbericht is het begrijpen van het formaat van het persbericht. Als je persbericht voldoet aan een formaat dat een journalist kent, is de kans groter dat het gepubliceerd wordt. Voordat je een persbericht schrijft MOET je iets nieuwswaardigs doen, met andere woorden: nieuws hebben dat journalisten daadwerkelijk over willen spreken.

Jouw bericht moet gebaseerd zijn op een trending topic dat belangrijke informatie bevat voor journalisten.

Bekijk hier een typisch formaat voor een persbericht:

  • Headline: Een titel die de aandacht van mensen trekt en duidelijk uitlegt waar de release over gaat – Is het een nieuwswaardig onderzoek? Een productlancering?
  • Locatie: Waar je bent en waar het nieuws zich afspeelt
  • Sterke aanwijzing : Dit is waar je je nieuwswaardige studie/inhoud in één zin uitlegt…
  • Body: Dit moet gemakkelijke informatie zijn die wordt verstrekt in afnemende mate van belang. Het is een heel goed idee om aanhalingstekens in het hele lichaam toe te voegen om je argumenten te ondersteunen.
  • Standaard tekst: Een paar woorden die jouw bedrijf beschrijven aan het publiek…
  • Contact: Naam en contactgegevens van jouw mediacoördinator of communicatiemedewerker. Meestal kan iedereen met wie de verslaggever contact opneemt om meer informatie te krijgen.

Tip 3: Beantwoord de juiste vragen

De juiste vragen stellen moeten niet alleen betrekking hebben op jouw tekst, maar je moet ook duidelijk maken wie, hoe, wanneer en waar jouw persberichten worden gepubliceerd.

  1. Waarom wil je schrijven? Je denkt misschien dat het antwoord duidelijk is: Meer klanten binnenhalen. Maar dit is zeker niet de enige reden om een ​​persbericht te schrijven. Kleine bedrijven kunnen niet alleen klanten aantrekken, maar ook reclame maken om investeerders, gekwalificeerde werkzoekenden of marketingpartners en sponsors aan te trekken. Maar zelfs wanneer je klanten zoekt, moet je weten waarom dit persbericht wilt schrijven. Wil je een nieuwe dienst aankondigen? Wil je bestaande producten associëren met seizoensevenementen of trends? Een nieuwe markt of nieuw veld betreden?
  2. Wat schrijf je? Is het persbericht dat je schrijft echt de beste manier om te krijgen wat je wilt vertellen? Of zal een korte e-mailpromotie of media-alert effectiever zijn? Als je geen belangrijk nieuws hebt om te delen dan zijn er andere alternatieven. Wanneer je een journalist enkel en alleen achtergrondinformatie geeft over jezelf of jouw bedrijf wilt geven, dan moet je een persoonlijk profiel of bedrijfsprofiel opstellen. Maar schuil hiervoor niet achter een persbericht.
  3. Voor wie schrijf je? Al jouw nieuwsmateriaal is meestal geschreven voor verslaggevers, een redactie, producenten, bloggers en andere “doorkeepers” van hun respectieve media. De persberichten van vandaag verschijnen echter meestal letterlijk op websites ergens op het internet, dus veel niet-journalisten lezen je persbericht precies zoals je hebt geschreven. De vraag wordt luidt als volgt: met welke lezers heb je een connectie en hoe kun je ze het beste bij je schrijven betrekken?
  4. Waar wil je dat het verschijnt? Als het doel van de publicatie is om jouw organisatie (of je eigen bedrijf) in de branche te beschrijven, dan wil je misschien dat deze verschijnt in een vak- of bedrijfspublicatie. Anderzijds, als je op zoek bent naar informatie over producten of diensten, kan je je eerder richten op gespecialiseerde media en blogs. Handelspublicaties en consumentenpublicaties vereisen wel verschillende schrijfmethoden.
  5. Wanneer zal het verschijnen? Wil je een toekomstig event aankondigen? Recente transacties of prestaties? Huidige aanbiedingen? De publicatietijd van het aangekondigde nieuws moet op voorhand worden besproken en goed voorbereid worden. Je hebt nooit controle over toekomstig nieuws dat een persbericht zou kunnen overschaduwen, maar probeer zo veel mogelijk in te schatten wanneer het beste moment zou kunnen zijn.

Tip 4: Maak een perslijst aan

Als je regelmatig een persbericht schrijft kan het de moeite waard zijn om een perslijst aan te maken. Dit is een database met de contactgegevens van al jouw relevante perscontacten. Tijdens het opbouwen van een perslijst kan je goed nadenken over wie jouw nieuws ontvangt en hoe je contact kunt opnemen met een verslaggever, blogger, producent of redacteur om ervoor te zorgen dat ze de waarde van een bericht zien. Het belangrijkste is om de juiste media te vinden die het meest relevant kan zijn voor jouw bedrijf.

Tip 5: Vermijd taalfouten

Bij het schrijven van een persbericht is taalfouten voorkomen enorm belangrijk. Vraag aan mensen in jouw omgeving om jouw bericht eens door te nemen en te verbeteren. Verkeerd gespelde woorden en fout gebruik van interpunctie en citaten zullen kunnen jouw persbericht onprofessioneel doen overkomen. Waneer een persbericht spelfouten bevat, slechte grammatica en onleesbaar jargon heeft, dan kan je even goed de communicatie met de journalist op voorhand stop zetten. Als je een goed persbericht wilt hebben dan kunnen we deze tip niet genoeg herhalen: herlees zo veel mogelijk!

Tip 6: Vraag hulp

Als je jouw zorgen maakt over het schrijven voor een groot publiek, zijn er vele voorbeelden, sjablonen en voorbeelden van persberichten beschikbaar op het internet om te downloaden. Heb je een kennis die een journalist is ? Aarzel ook niet om daar tips te vragen. Het is op die manier dat je iets bijleert en beter wordt in het schrijven van een persbericht. Een andere oplossing is het werken met een PR-bureau.

Waar een persbericht naartoe kan leiden: voorbeeld van een effectief  persbericht

Een mooi persbericht voorbeeld is die van Coca Cola.

Coca-Cola kondigde het debuut van Coca-Cola energiedranken aan in een productlancering persbericht. Het resultaat is dat de spreiding meer buzz en meer business zal brengen bij de productlancering.

Lezers kunnen zich op een interactieve manier verdiepen in de productlancering. Ze kunnen op de foto’s van hun productadvertenties klikken om ze te vergroten. Ze kunnen ook op de link klikken om de advertentie zelf te bekijken en toegang te krijgen tot lange inhoud met meer offertes, statistieken en informatie over het productlanceringsplan.

Conclusie

Een persbericht schrijven vraagt veel geduld en oefening. Aangezien dat een persbericht geen reclamemiddel is moet het vooral beknopt, pittig en direct ter zake komend zijn. Daarnaast moet het zijn rol spelen als doorgeefluik van informatie en een link leggen tussen aantrekkelijkheid en neutraliteit, zowel in zijn inhoud als in zijn vorm. Of je nu een groentje bent die zijn eerste persbericht schrijft of een oude rot in het vak, vaardigheden bijspijkeren kan je niet genoeg doen. Ziezo, je bent klaar om aan de slag te gaan. Breng je nieuwe kennis in de praktijk en begin vandaag nog met het maken van fantastische persberichten. Veel plezier met het schrijven!