Merk ambassadeur – Marketing Tool voor de promotie van diverse merken
Marketing

Merk ambassadeur – Marketing Tool voor de promotie van diverse merken

3,50/5(2)

Tegenwoordig is alles wat de klok slaat ‘social media’. We gebruiken social media om sociaal contact te blijven onderhouden met onze vrienden en onze familie. Daarnaast kan men dit ook gebruiken om invloed uit te oefenen op de klant, bedrijven en meer, dus als online marketing tool. Je kunt bijvoorbeeld een product of dienst op de markt brengen en alleen laten promoten via social media. Dit kun je doen door merk ambassadeurs in te zetten. Deze ambassadors helpen de inhoud van het bedrijf verspreiden naar online sociale netwerken.

Het werken met merkambassadeurs, dan wel brand ambassador is positief en kan van onschatbare waarde zijn voor je eigen bedrijf. In dit artikel meer over wat merk ambassadeurs en influencers zijn en hoe je met hen kunt samen werken. Houdt er rekening mee dat in de afgelopen jaren de methoden om een ​​doelgroep te bereiken aanzienlijk zijn veranderd. Hoewel marketeers meestal de voorkeur geven aan een tijd waarin tv-commercials het meest effectief waren, wennen de meeste mensen aan nieuwe promotiekanalen. Wat ooit als hypermodern werd beschouwd voor velen, werkt niet meer. De dagen van communicatie in één richting zijn al jaren voorbij.

Wat is de nieuwste trend in marketingcommunicatie?

Het antwoord op deze vraag is ‘Merk ambassadeurs’. En door merk ambassadeurs te zeggen, hoef je niet per se aan grote namen te denken. Individuen kunnen ook merk ambassadeurs genoemd worden. Deze hoeven geen Oscarwinnende acteurs te zijn. Gelukkig kunnen ze als ambassadors van een product een aanzienlijke impact hebben op het imago van een merk / brand. Klanten en/of fans vertrouwen veelal op merk ambassadeurs. Daarnaast moeten bedrijven van deze ambassadors houden.

Wie is een merkambassadeur?

Er zijn twee soorten merkambassadeurs die helpen bij de promotie van producten. De eerste zijn bekende en herkenbare ambassadors. Bedrijven huren ze bijvoorbeeld jaren in, de relatie is transparant en de verwachtingen zijn duidelijk. De term merkambassadeur staat in dit geval voor het publiek bekend als een zeer bekende persoon. Merken richten zich thans ook op bloggers en persoonlijkheden op sociale media. Je kunt denken aan onze bekende YouTubers en Instagrammers. De campagne marketing resultaten van deze groep ambassadors komt in grote mate overeen met ‘bekende namen’. Ze maken gebruik van hun blogs, YouTube en sociale mediakanalen voor het helpen promoten van producten.

Het tweede type merkambassadeurs zijn mensen, die je merk / brand vrijelijk noemen of aanbevelen. Natuurlijk kunnen grote namen het werk doen, maar niet op dezelfde manier; het belangrijkste verschil tussen dit soort merkambassadeurs en de eerste categorie is dat ze vaak gratis helpen pleiten op social media. Dit zijn de diehard ambassadors. Ze hebben de neiging om voldoening te halen uit hun betrokkenheid bij het merk / brand. Verwachtingen in een lange termijnrelatie met dit type merkambassadeur omvatten merkfreebies van het bedrijf of klantenservice op conciërge-niveau. Er zijn veel manieren om van een vaste maar mondige, klant een merkambassadeur te maken. In ruil daarvoor kan hij loyaal worden en één of twee keer goed over je merk schrijven of extreem loyaal zijn en je merk goed aanprijzen. Een positief oordeel van je product staat geweldig en zorgt voor extra aankopen. Aan de andere kant, hun liefde voor en kennis over je merk kan hen naar de status van micro-influencer katapulteren. Dus, is dit type micro-influencer significant? Het antwoord hierop komt in dit artikel aan de orde

Waarom zijn merkambassadeurs zo belangrijk?

 

Om antwoord te geven op onze vraag moeten we terug naar het begin van dit artikel. Merkpromotie kan zowel de moeilijkste als eenvoudigste manier zijn, die het ooit is geweest. Het moeilijkste om te overwinnen wanneer het gaat om tv-reclame is, dat het saai en voorspelbaar wordt voor de kijker. Tv-kijkers reageren het vaakst op commercials door van kanaal te veranderen zodra ze een reclameblok horen aankomen. Het resultaat is een goede verspilling van tijd, geld en middelen. Bovendien worden merken die zich alleen positief presenteren, niet vertrouwd, maar het is onwaarschijnlijk dat ze negatieve dingen over hun goede merk/ brand zouden vermelden in betaalde advertenties. De kracht van de merkambassadeur schuilt in het doen van aanbevelingen.

 

Als je doelgroep weet dat een persoon, die het merk/ brand promoot hiervoor niet wordt betaald, zullen ze hen eerder geloven. Het belangrijkste is, dat dit soort mond-tot-mondreclame geweldig werkt. Echter kan het werven van een loyale brand ambassador uitdagend zijn. Mensen leven in een tijd waar het gebruik van internet enorme kansen creëert voor marketeers. Men kan heel wat ruchtbaarheid toekennen aan een merk met diverse marketing toolbox en met een beetje geluk de spijker op de kop slaan.

Met een klein budget kan je ook wel een aantal klanten bereiken en laten zien hoe cool een merk is of kan zijn. Er zijn ook fanpagina’s voor sociale media en profielen, waar klanten alles te weten kunnen komen over je merk. Je hebt geen tonnen goud nodig om in een goed daglicht te staan. Ook, daarbuiten in de virtuele wereld, leven de merkambassadeurs en uiten ze hun mening en indrukken van een merk. Influencers doen dat merk eer aan, uiten tevredenheid en dankbaarheid, en moedigen anderen aan om het merk of een dienst ook uit te proberen. Mensen hebben alle reden om de oprechte getuigenissen van deze brand ambassador te geloven. Vooral als ze de eerste objectieve mening over het merk zijn die mensen zien tijdens het googlen. Merkambassadeurs hebben als rol er zorg voor te dragen, dat mensen enthousiast zijn om nieuwe producten uit te proberen. Daarnaast bouwen ze ook een imago van je merk op. Hoe waarschijnlijk is het, dat het publiek de advertentie van een producent zou geloven en niet een gewoon persoon of medewerkers, die het zonder aansporing aanbevelen?

Hoe merkambassadeurs te vinden en ermee om te gaan

Desgevraagd geven mensen de voorkeur aan aanbevelingen, die via IRL-gesprekken persoonlijk of via de telefoon binnenkomen. Hoewel, zoals gezegd, is een ambassadeur het meest actief op internet. Je kunt ze vinden op een website, op Twitter, in berichten, artikelen, blogs en opmerkingen. Er zijn tools beschikbaar waarmee je mensen kunt vinden, die je merk op sociale media of hun website noemen en populair maken. Met behulp van een monitoring-tool voor sociale media worden automatisch de gegevens van de gekozen zoekwoorden en merkvermeldingen verzameld, meestal gecompileerd in overzichtelijke grafieken.

Op de hoogte blijven van al je merkvermeldingen? Het is nog nooit zo eenvoudig geweest. Elke keer, dat iemand iets typt over het gebruik van je product of dienst op een website, laat je media intelligence-tool het je weten. Het kan ook interactieve vermeldingen van de meest invloedrijke personen naar voren brengen, zodat je met hen in contact kunt komen. Oké, dus wat kun je doen als je een betrokken gebruiker vindt, die je product wil aanbevelen op hun website? Bedank deze snel. In dit geval gaat het erom als eerste te komen. Je krijgt een aantal extra punten voor twee dingen: snel reageren en de inspanningen waarderen. Door je interesse te tonen, geef je aan dat je weet wat je publiek over je zegt en dat de feedback gewaardeerd wordt. Het delen van je interesse in interactie met je publiek is de eerste stap.

De volgende stap is aan jou. Afhankelijk van de grootte en het type aanbeveling heb je de volledige keuze wat je verder wilt doen. Stuur vocale klanten een geschenk. Het hoeft geen nieuwe auto te zijn. Een grappige beker, een set kantoorhulpmiddelen, gratis maandelijkse toegang tot een account in je applicatie, een kalender. Onthoud, wat het ook is, het moet van hoge kwaliteit zijn en relevant voor je merk / brand. Als je veel merk ambassadeurs hebt is dat geweldig nieuws! Je hoeft geen kerstman te zijn. Noem ze op je sociale media-accounts, laat een ‘bedankt, Jane!’ achter onder de opmerking. Zorg ervoor dat je ze gelukkig maakt met kleine dingen. Je moet de schaal inschatten en deze vaak koesteren zoals je je voelt. En je moet je ambassadeur altijd serieus nemen, zie ze niet als je eigen personeel of medewerkers. Behandel je ambassadeurs zoals je zelf ook behandelt wilt worden, dit geldt overigens ook voor je medewerkers, maar dat is weer een heel ander onderwerp.

Ten slotte

Tegenwoordig betekenen merkambassadeurs dus de wereld voor merken. Aangezien een bedrijf duizenden dollars reserveert voor campagnes en meer is een ambassadeur die achter het product staat en aanbevelingen geeft op social media een schat van goud. Gelukkig is een ambassadeur goedkoper voor een bedrijf. Het is goed om een ambassadeur vaak in de gaten te houden op social media, dankbaar te zijn, te vragen wat ze van je producten verwachten en hun kracht nooit te onderschatten. Het verwaarlozen ervan is een zonde tegen de reputatie van van je product of diensten welke je biedt. Zorg dat je je klanten en ambassadeurs vrolijk maakt, vooral op social media. Als je klaar bent om met een ambassadeur in contact te komen en deze welkom te heten als je influencer, zorg er dan voor, dat alle betrokkenen profiteren van de parameters van de relatie.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email