6 tips voor PR & pers in digitale tijden
Laatst geüpdate op 21 april 2021 om 03:12 pm
Marketing is de sleutel tot succes voor elk bedrijf. De afgelopen jaren is de marketingarena echter sterk veranderd. Wat 10 jaar geleden effectief bleek, is dit vandaag niet meer. Is het dan nog de moeite om in te zetten op PR & pers? Absoluut! Een doordachte PR- en persstrategie blijft zijn vruchten afwerpen. Daarom geven we graag 6 tips voor PR & pers in digitale tijden.
Marketing kan je ruimweg opdelen in 2 categorieën:online én offline. Onder offlinemarketing valt eigenlijk alles wat niet op het internet of social media gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan flyers, spandoeken, reclameborden, advertenties in de krant of pers en PR. Kies je best voor het één of het ander? Wij geloven in een combinatie.
Combinatie van online & offline
Natuurlijk hangt de keuze voor on- of offlinemarketing af van de sector waarin je actief bent. Zijn er bijvoorbeeld heel wat beurzen in jouw branche? Dan is het goed om daar op te vallen met een leuke spandoek. Heb je aan de andere kant een webshop? Dan zal je vooral online moeten inzetten op advertenties op Instagram, blogs, e-mailmarketing of een Google Ads campagne.
Beide soorten marketing hebben voordelen. Met online marketing kan je je doelgroep vaak beter aflijnen en juist op die kanalen adverteren waar zij zich bevinden. Het nadeel is natuurlijk dat niet elke doelgroep online actief is én advertenties makkelijk te blokkeren of negeren vallen. Ook al is online marketing erg effectief: het is maar één deeltje van de puzzel. Alleen levert het niet de gewenste resultaten op. Je kiest dus best voor een combinatie van on- en offline marketing om jouw communicatiedoelstellingen te bereiken.Zie het als de kers op de taart en dat extraatje maakt het verschil.
Enkele voorbeelden ter illustratie
Een mooi voorbeeld van opvallende on- en offline marketing is Starbucks. Op elke koffiemok schrijven ze je naam (spellingfouten inclusief). Het kost weinig moeite, maar is een leuke persoonlijke touch én wordt bovendien massaal gedeeld online. Daarnaast gooien ze hier een online sausje over. Via een app kunnen klanten sterren verdienen en inruilen voor gratis drankjes of andere voordelen.
Een andere best practice vinden we terug bij Albert Heijn. Het gratis magazine Allerhande verschijnt elke maand en is een bron van inspiratie voor leuke recepten. Naast het offline magazine zet Allerhande in op online tools. De website & 2 apps verzamelen ruim 17.000 recepten. Bovendien leer je met de meer dan 800 handige instructievideo’s een recept stapsgewijs te bereiden.
Een derde voorbeeld is de postkaartactie van Coolblue. Coolblue is natuurlijk in de eerste plaats een online webshop waarop ze klanten ontvangen, gegevens verzamelen en producten verkopen. Enkele jaren geleden lanceerden ze echter een geslaagde offline actie. Na een aankoop kregen klanten een gepersonaliseerde postkaart van de persoon die hen pakketje klaarmaakte. De boodschap is duidelijk: “Je hebt bij ons gekocht en daarvoor zijn we dankbaar. We hopen dat je geniet van je aankoop en bij vragen kan je terecht op volgend telefoonnummer”. Een schot in de roos. Geen marketingtruc, maar een handgeschreven kaartje: dat is iets wat blijft hangen. Inspirerend, toch?
De rol van PR & pers
Ook PR of public relations valt onder het offline luik van marketing. PR is een vak op zich en houdt zich bezig met de relatie tussen jouw organisatie en haar stakeholders. Dit kunnen aandeelhouders of medewerkers zijn, maar ook de consumenten, de overheid of bepaalde actiegroepen.
Een belangrijk onderdeel van PR is pers. Open je een nieuwe vestiging? Lanceer je een innovatief product? Of organiseer je een toffe webinar? Perscommunicatie helpt om het verhaal van jouw bedrijf te vertellen. Met een sprekend of boeiende persactie verschijn je op een positieve manier in de media. En die persaandacht is onbetaalbaar.
Een mooi, authentiek artikel of interessante reportage over je business of producten betekent een boost voor je imago en geloofwaardigheid. PR is en blijft vandaag dan ook een cruciaal onderdeel van elke succesvolle on- en offline communicatiestrategie.
Tomorrowland is het perfecte voorbeeld van zo’n allround on- en offline marketingaanpak inclusief pers. Dit festival is hét succesverhaal van het voorbije decennium in evenementenland. Elk jaar slaagt het er opnieuw in om op enkele seconden tijd uitverkocht te raken. Het geheim achter dit succes? Een combinatie van on- en offline marketing en een doordachte persstrategie. Persberichten met titels als ‘Tomorrowland! Meer nationaliteiten dan de Olympische Spelen’, ‘Tomorrowland, uitverkocht in 1 seconde’, ‘Eten bij Wout Bru en Sergio Herman’, ‘Het grootste reuzenrad van Europa op Tomorrowland’, deden social media telkens weer ontploffen. Tomorrowland activeerde zo keer op keer de online wereld met verwonderende, exclusieve en internationale verhalen.
6 tips voor pers 2.0
Door social media kan iedereen met de buitenwereld communiceren. Is het dan niet meer nodig als organisatie om aandacht te besteden aan een goede persstrategie? Niets is minder waar. In een wereld waarin de snelheid van communicatie blijft toenemen en waar meer openheid verwacht wordt van organisaties, is er juist méér nood hieraan. Met deze 6 tips ben je alvast klaar voor een geslaagde persaanpak in digitale tijden.
Start met het doorgronden van jouw bedrijf
Binnen jouw bedrijfsmuren ga je op zoek naar nieuwswaarde. Welke verhalen zijn de moeite om te delen met de buitenwereld? Probeer steeds rekening te houden met deze criteria: Die kans wordt groter als uw actie voldoende beantwoordt aan deze criteria: maatschappelijk belang, exclusiviteit, timing, link met de actualiteit, onverwachte gebeurtenis, nabijheid/betrokkenheid, plaats, emotionele dimensie.
Eens gedetecteerd leg je verhaal per verhaal de kernboodschap vast. En stippel je uit op welk tijdstip je jouw nieuws best met de wereld delen. Zo’n boodschap lanceren, kan op twee manieren. Ofwel schrijf je een doeltreffend persbericht en verstuur je dit naar de juiste journalisten. Ofwel zet je een persconferentie op touw.
Zorg dat je persbericht opvalt
Vroeger werden persberichten getypt in Word en per mail als bijlage doorgestuurd naar de journalisten. Zo droog als een beschuit zonder confituur dus. Wil je vandaag online succes halen met je persbericht? Zet dan in op video’s, outdooractivaties, debatten, opiniestukken en meer van dat fraais.
Met een aantrekkelijk en interactief persbericht verhoog je de kansen om gelezen én door de pers opgepikt te worden. Gebruik deze tips om van jouw persbericht een echte eyecatcher te maken:
- Zorg voor een mix van woord en beeld. Een beeld zegt nu eenmaal meer dan duizend worden. Ze trekken de aandacht en brengen structuur in een persbericht.
- Als je een quote gebruikt, plaats dan ook een foto van de persoon die je quoteert. Zo maak je de expert persoonlijker voor de journalist.
- Gebruik call-to-actions om je woorden kracht bij te zetten.
- Aarzel niet om je boodschap te illustreren aan de hand van infographics of heldere en eenvoudig te begrijpen grafieken.
Bouw een online newsroom
Een online newsroom is een webpagina waarin je alle persverhalen van je bedrijf verzamelt en stoffeert. Deze zogeheten perskits zijn verzamelingen foto’s, logo’s, audio en video over een onderwerp, over de afzender en over gerelateerd nieuws.
Bovendien is de newsroom de ideale plek voor meer informatie te geven over medewerkers, contactgegevens, geschiedenis van het bedrijf, overzicht van ontvangen prijzen en onderscheidingen, … Kortom, met een online newsroom bedien je de nieuwsdiensten, kranten, tijdschriften en radio- en televisiestations op een gebruiksvriendelijke en snellemanier. Het Rode Kruis Vlaanderen geeft haar persberichten op deze manier een mooie plekje op de website.
Gebruik sociale media voor persrelaties
Journalisten checken dagelijks blogs, Youtube, Twitter en andere online kanalen om nieuws te vergaeren of inspiratie te vinden voor toekomstige onderwerpen. Door persberichten via social media te delen, breid je jouw contactmogelijkheden uit en heb je dus meer kans om opgepikt te worden.
Durf zelfs eens via een bericht op Instagram, sms of Whatsapp te communiceren met een journalist. En denk er aan dat steeds meer persberichten op een mobiel toestel gelezen wordt, wees dus zeker mobile-friendly.
Snackable content
Er is zoveel informatie beschikbaar op het internet dat je geen tijd hebt om je overal in te verdiepen. Op Twitter kan je daarom bijvoorbeeld maar 280 tekens gebruiken per tweet. Journalisten ontvangen honderden persberichten per dag in hun mailbox. Zij hebben dus absoluut niet de tijd om elk persbericht te lezen. Hoe bondiger & krachtiger, hoe beter. Snackable content dus.
Een persbericht van 6 pagina’s zal gegarandeerd naar de prullenbak gaan. Een persbericht van 1 pagina dat wervend geschreven is en waarin alle nodige informatie zit, zal veel meer uitnodigen om te lezen.
Niet zomaar advertenties
Een goede persactie draait om de reputatie van je bedrijf in de verf zetten en een eerlijke langetermijnrelatie creëren met alle stakeholders. Bekijk het dus absoluut niet als een commerciële advertentie. De grote kracht van een persartikel is de objectiviteit. Je schrijft het niet zelf, maar een neutrale journalist waardoor mensen veel sneller je boodschap zullen oppikken en geloven. Zeker wanneer je een nieuw product lanceert, is het een hele uitdaging om die eerste klanten over de streep te trekken. Je kunt een prikkelende advertentieactie uitdokteren, maar consumenten beseffen uiteraard dat dit reclame is. Als je een journalist kunt informeren en overtuigen om te schrijven dat jouw product de moeite waarde is, dan gelooft men dat eerder.
De beste manier om jouw bedrijf in the picture te krijgen? Dat is een combinatie van zowel online en offline marketing is. En vergeet dus zeker geen doordachte PR- en persaanpak.
**dit artikel kreeg een update in 2021**