Het is belangrijk om te weten wie je wilt aanspreken. Daar begint het mee. Het is bovendien niet alleen wie je wilt aanspreken, om te converteren moet je een goed idee hebben van de mens achter de lezer. Wat doen ze graag, waar lopen ze vaak tegenaan, wat is het probleem waar ze mee zitten en waar komt dat door? Dit noemen we het begrijpen van je doelgroep. Door jouw doelgroep te begrijpen kan de volgende stap genomen worden.

Inhoudsopgave

Waarom begin je eraan?

Waarom breng je content uit? Is dat om je naamsbekendheid uit te breiden, omdat je iets te delen hebt met de wereld? Of is het omdat je iets wilt verkopen? Met het uitbrengen van content is het doel altijd om iets te verkopen, het kan een boodschap zijn maar natuurlijk ook een product of dienst. Daarom is het belangrijk dat je content maakt die converteert. Hoe dat je dat nu precies? Wat is converterende content? In dit artikel geven we een aantal tips waarmee je goede contentkunt maken die bovendien ook nog eens een stuk beter converteert. We zullen je een aantal tips geven maar ook met voorbeelden komen waar je van kunt leren. Daarbij bespreken we wat juist wel of juist niet werkt en komen we met een stappenplan. Wat er precies aan bod komt zie je hieronder.

Content neemt heel wat tijd om te converteren

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-23-23
Suepar Videos
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Content MarketingMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
SEOContent MarketingSocial MediaE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-50-18
DOK30 Communicatie
Ouderkerk aan de Amstel, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingContent MarketingSocial MediaPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
zware-jongens-banner
Zware Jongens
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 10 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignContent MarketingMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward

Wat is converterende en goede content?

Conversie is belangrijk maar hoe verwerk je dit in je contentstrategie? Sales posts of blogs die alleen maar over producten gaan werken niet. Daarom willen we benadrukken dat “harde” sales vermeden moet worden. Je moet het anders aanpakken, jouw content wekt de interesse op van de lezer.

Een soort van voorspel. De potentiële klant moet hierin het gevoel hebben dat hij/zij centraal staat en niet het product dat je wilt verkopen. De content begeleidt de customer journey en zorgt elke keer voor kleine prikkels bij de lezer. Om goede content uit te brengen zijn een aantal richtlijnen die je kunt aanhouden. We zullen ze hieronder benoemen.

Begin met een pakkende titel

Het lijkt vanzelfsprekend, maar een goede titel is het eerste wat een lezer ziet. Het is de titel die doet bepalen of er verder wordt gelezen of niet. Uit onderzoek is gebleken dat titels met zeven woorden het beste schijnen werken. Daarbij wekt een cijfer altijd interesse op. Door worden als “hoe, wat, waarom, hierom” te gebruiken stel je verwachtingen. Beginnen met “dit” is ook mogelijk, hiermee specificeer je.

Zorgen voor een catchy titel is dus belangrijk maar nog belangrijker is dat je titel aansluit bij de rest van wat je wilt vertellen. Mocht je in je titel woorden zoals nieuw, gratis of jij kunnen gebruiken dan schijnt dit nog beter te werken. Kortom een catchy titel met zeven woorden, een cijfer erin verwerkt en woorden zoals hierom, waarom, hoe en wat werkt volgens onderzoek het beste. De titel moet de potentiële klant laten verder lezen en is het eerste deel wat ze van je content zien.

Een catchy titel is het begin van alles

Lange tekst? Veel visuals!

Nog steeds zijn visuals het ondergeschoven kindje als het gaat om blogposts en content. Dat is verwonderlijk want in een wereld waarin Instagram zijn stempel heeft gedrukt, zijn we toch steeds visueler geworden. Foto’s en video’s worden dagelijks meerdere keren gedeeld en daarom vinden we het belangrijk dat je hier rekening mee houdt als je content creëert. Zeker bij lange blogposts is het belangrijk om genoeg (waardevolle) visuals toe te voegen,

Het schijnt dat artikelen die na elke 75 tot 100 woorden een visual hebben bijna twee keer meer worden gedeeld dan artikelen met minder afbeeldingen. Ook het type afbeelding of visualdat je gebruikt is belangrijk. De foto moet aanspreken. Over het algemeen kunnen we zeggen dat er net zoveel aandacht gegeven moet worden aan de visuals als aan de tekst.

Wel raden we je aan een juiste balans te vinden en ook goed te kijken wat voor afbeeldingen je toevoegt. Dit kan bijvoorbeeld een grafiek zijn als je een artikel schrijft met veel informatie en cijfers. Ook kun je zelf infographics maken om je artikel kracht bij te zetten. Stockfoto’s kunnen ook werken. Wel is het met stock foto’s zo dat je vaak dezelfde foto’s ziet terug komen. Die foto’s werken dan juist niet en dus heb je net iets meer creativiteit nodig.

Zorg voor goede leesbaarheid

Het begint vaak als ‘s morgens vroeg. Zodra we wakker worden wordt de (digitale) krant er bij gepakt of de eerste mails van de dag beantwoord. Daarna volgt ongetwijfeld het rondje social media waarbij we nog meer content verslinden. De hele dag door zien we zoveel content dat het belangrijk is dat je als creator zorgt dat jouw content makkelijk leesbaar maakt. Dat betekent dus geen lange lappen met tekst.

Leesbaarheid van je content is van groot belang

Als je oog valt op een epistel van 1000 worden dat bijna geen alinea’s heeft sla je het artikel snel over. Tenzij er echt in staat wat je nodig hebt zal dat artikel amper gelezen worden.Zorg voor een duidelijke structuur en werk met korte tekstblokken van vijf of 6 regels.

Maak een duidelijke inhoudsopgave en werk met verschillende koppen zodat een lezer direct begrijpt waar de volgende paragraaf over gaat. Bovendien kunnen bulletpoints ook handig zijn. Ze vallen zeker tussen andere tekst altijd goed op en breken de tekst wat.

Gebruik call to actions

Je kan de mooiste zinnen schrijven, goede foto’s en visuals toevoegen maar dat is nog steeds geen garantie dat potentiële klanten een product of dienst afnemen na het lezen van jouw content. Door CTA’s toe te voegen maak je die kans een stuk groter. Veel schrijvers hebben moeite met het toevoegen van een call to action, terwijl deze enorm belangrijk zijn. Een goede call to action zet dus aan tot actie. Dit kun je bereiken met deze tips:

  • Begint met een actief woord en leg duidelijk uit wat je van de lezer verwacht: “Vraag een offerte aan” of “bekijk dit Content Marketing bureau
  • Hou het kort. Een call to action is geen lange zin, maar een aanzet tot actie in maximaal vijf woorden
  • Laat je lezer zich speciaal voelen, een woord als exclusief helpt hierbij
  • Zorg voor urgentie en gebruik woorden als “vandaag”, “direct”, of “nu”
  • Benadruk de voordelen voor de consument. Woorden als besparen of gratis doen het altijd goed

Call to actions zullen, mits goed verwoord, de lezer dus aanzetten tot een actie. Bovendien moet je de potentiële klant al genoeg informatie en prikkels gegeven hebben zodat hij daadwerkelijk een reden heeft om op je call to action te klikken.

Het stappenplan voor converterende content

Nu je hebt kunnen hoe je jouw content naar een hoger niveau kunt brengen is het tijd om te kijken wat content converteren precies betekent en hoe je het aanpakt. We hebben een stappenplan opgezet die jouw content beter zal laten converteren. We gaan direct aan de slag. We sommen de stappen even voor je op:

  • Stap 1: Tot wie richt je je? Wie is je doelgroep?
  • Stap 2: Creëer een band met de lezer
  • Stap 3: Profileer je als expert
  • Stap 4: Laat de lezer zichzelf overtuigen
  • Stap 5: Converteren
  • Stap 6: Nazorg

Stap 1: Tot wie richt je je? Wie is je doelgroep?

Om te converteren is het belangrijk wie je lezers zijn. De vraag stellen en onderzoek doen naar wie je doelgroep is, is dan ook enorm belangrijk. Het is belangrijk om informatie te verzamelen over je klanten, je website bezoekers en de lezers van je content. Door deze informatie te verzamelen kun je met jouw content inspelen op de behoefte van de lezer. OOk is het handig om lezers de mogelijkheid te geven om te reageren op je artikel zoals je ook onderaan deze pagina ziet. Hier kunnen lezers hun feedback geven of een vraag stellen.

Het is belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is

Stap 2: Creëer een band met de lezer

De mogelijkheid tot reageren kan leiden tot extra interactie tussen klant en bedrijf maar er zijn nog meer mogelijkheden. Ook social media is geen eenrichtingsweg. Het gaat niet alleen om wat jij als bedrijf vertelt aan je klanten maar je doet er ook goed aan om te luisteren. Het is dan ook belangrijk dat je laat weten dat je jouw klanten begrijpt. Daarom is het belangrijk om vragen te stellen en te laten zien dat jij meedenkt aan hun succes.

Stap 3: Profileer je als expert

Door veel goede content uit te brengen over een of meerdere onderwerpen zul je al snel gezien worden als expert binnen je vakgebied. Zeker als andere bedrijven of personen niet actief zijn in het uitbrengen van content is deze kans kans des te groter. Het doel is hier om de problemen van je doelgroep herkenbaar te houden. Zo kan de lezer zich identificeren met het probleem en zullen ze zich meer geholpen voelen door een juist antwoord.

Stap 4: Laat de lezer zichzelf overtuigen

Als je in stap 1 genoeg informatie hebt verzameld over de problemen van de klanten, dan is het nu jouw taak om de “sweet spot” van de klant te vinden. Je moet zijn of haar hart weten te veroveren op zo’n manier dat ze bij een soortgelijk probleem direct aan jouw bedrijf denken als oplossing.

Dit zal niet gebeuren op basis van één stukje tekst, het is een proces dat wel even kan duren. Dat betekent niet dat je hier niet over na moet denken bij het uitbrengen van elk stuk content. Dit gebeurt via social media maar ook mond tot mond reclame en advertenties.

Hoe vaker je naam genoemd wordt, hoe meer er aan je gedacht wordt. Goede content die makkelijk te lezen is helpt hier zeker bij. Alles wat je uitbrengt zou kunnen converteren en daarom is het belangrijk dat je elke keer de klant weer probeert te converteren. Het is aan jou om de klant mee te nemen en te begeleiden in het proces. De zoektocht naar de oplossing beleven jullie samen, dit creëert een band en zo laat je merken dat jouw oplossing de beste optie is.

Stap 5: Converteren

Nu de lezer op de hoogte is dat jouw oplossing de beste is keuze is, dan is vaak de beslissing al gemaakt. Toch zijn er altijd twijfelaars en daarom is een goede call to action noodzakelijk. Het geeft net dat extra zetje in de juiste richting. De kans is bovendien groot dat de beslissing om voor jouw bedrijf te kiezen niet snel zal veranderen. Hiervoor is het wel belangrijk dat de beloftes die je hebt gemaakt in de eerdere stappen, worden nagekomen en dat jouw oplossing dus ook echt werkt.

Stap 6: Nazorg

We zeiden vijf stappen en komen nu toch nog af met stap zes. Dat heeft er alles mee te maken dat we dit meer als een extra stap zien die alsnog heel belangrijk is. Zo belangrijk, dat we deze toegevoegd aan ons stappenplan. De zorg na het beslissingsmoment is misschien nog wel belangrijker dan het aantrekken van de klant zelf. De keuze is nu voor jouw bedrijf gevallen en nu is het jouw doel nu om van deze klant een loyale klant, of beter nog, een brand ambassador te maken.

Word een brand ambassador voor je merk

Dit doe je opnieuw met je content. Door goed over je content strategie na te denken kun je dus ook de mensen aanspreken die reeds een product van je hebben afgenomen benaderen. Zo houd je het contact warm en blijf je nuttige informatie geven. Dit kan bijvoorbeeld informatie zijn over het onderhoud van een product, nieuwe manieren om het apparaat te gebruiken, maar ook nieuwe aanvullende producten in je winkel.

In stap één gaven we al aan dat het belangrijk is om informatie over je doelgroep te verzamelen. Dit proces stopt nooit. Juist door het verzamelen kun je blijven inspelen op de behoefte van de klant, zelfs als hij of zij zich nog niet bewust is dat deze behoefte speelt. Ook hier blijft de interactie tussen de klant en het bedrijf belangrijk.

Conclusie: Zo maak je constant  converterende content

Nu je jouw doelgroep begrijpt heb je een grotere kans om een band met ze op te bouwen en in te spelen op hun behoeftes. Dit doe je door je te profileren als expert. Je geeft handige tips en door steeds overtuigender te zijn en met de juiste call to actions in te spelen op hun behoefte laat je de lezer bewust worden dat jij de juiste partij bent.

Dat is zijn de basisprincipes achter het uitbrengen van converterende content. Daar horen ook nog wat meer praktische regels bij die betrekking hebben op de content zelf.

De conclusie hier nog op een rijtje:

  • Zorg er namelijk voor dat je content uitbrengt die geschreven is in de taal van je doelgroep.
  • Prikkel de aandacht door een catchy titel te gebruiken. Door je tekst goed in te delen in verschillende paragrafen maak je de content makkelijk leesbaar.
  • Vergeet zeker ook de afbeeldingen en visuals niet. Visuals worden steeds belangrijker en zorgen dat een artikel aantrekkelijker is om te lezen.
  • Probeer te variëren en er voor te zorgen dat de afbeelding ook echt waarde toevoegt aan je content. Met een goede strategie en ons stappenplan zul je merken dat je conversie zal verhogen.

Ben je opzoek naar de juiste partner in content? Bekijk nu jouw Content Marketing bureau in de buurt!