Branding Sortlist
Branding

Branding: de tool die leidt naar het succes van jouw bedrijf

4,67/5(3)

Hoe zorg je ervoor dat jouw leads effectief iets aankopen? Hoe krijg je hen zo ver? Hoe trek je hen over de streep?

Geen stress, in dit artikel geef ik tips en tricks over branding en hoe dit voor meer conversies kan zorgen. Hoe je er voor zorgt dat je als sterk merk, online acties teweeg brengt bij jouw leads of klanten.

Branding is onmisbaar, dit is niets nieuws. De manier waarop is van groot belang. Door aan brand management te doen, zorg je ervoor dat jouw dienst, product of merk in het oog springt. Hierdoor is het product niet meer weg te denken uit de gedachte van jouw potentiële klant. Je wilt leads zo ver krijgen, dat als ze een probleem hebben, alleen jouw oplossing of merk direct in hun gedachte opkomt.

Je identiteit

Wie ben je? Waarom moet men voor jouw bedrijf kiezen? Wat is de visie van het merk? Wat is het verhaal? Wat zijn jouw waarden? Op deze vragen moet je een pasklaar antwoord hebben. Je creëert een verhaal waaraan jou consument gekluisterd hangt

Aan de hand van deze antwoorden kan je een visuele representatie creëren. Je kan aantonen wat jouw bedrijf of brand kan aanbieden. Dit geheel, of huisstijl genaamd helpt je aan branding te doen en te onderscheiden van de rest.

Dit alles kan je best omschrijven in jouw missie en visie.

Missie en visie

De missie of mission statement geeft weer waar voor jouw merk staat, wat je wilt bereiken, wat de identiteit en waarden zijn. Een missie verandert zelden. Stel jezelf de vraag; Waarom? In 5 concrete stappen houdt dit in:

  1. Waarom bestaat jou onderneming?
  2. Wie zijn de ideale consumenten
  3. Wat voor beeld wil je dat de buitenwereld van het merk hebt?
  4. Waardoor is het merk zo waardevol?
  5. Vat het bovenstaande samen in de mission statement.

In tegenstelling tot de missie, is de visie vatbaar voor verandering. Hiermee wil je een duidelijk beeld schetsen wat je doelstelling zijn, wat je wilt veranderen of wil bekomen op relatief lange termijn. Het dient als een leidraad op weg naar succes.

  1. Op wie richt jouw bedrijf zich?
  2. Geef de oplossing die jouw dienst of producten kunnen aanbieden.
  3. Zet jouw droomscenario om in woorden.
  4. vat het bovenstaande samen in een visiedocument

Positionering

Door een goede positionering kan je je brand beter in de markt zetten. Door onderzoek en analyse te doen, kan je achterhalen wat je kan betekenen voor elke bepaalde doelgroep. Door een goede positionering kan je een betere breinpositie bekomen bij je gekozen doelgroep in tegenstelling tot jouw concurrenten.

Er bestaan verschillende strategieën en positioneringsmodellen om te achterhalen wat er het beste voor jouw brand werkt. Elke plan van aanpak is anders en individueel en kan zonder de hulp van een professional voor veel verwarring zorgen.

Huisstijl

Je eigen huisstijl zorgt voor een volledig en duidelijk beeld van het merk bij de consument. Het schept een visueel verhaal waaraan men jouw brand direct aan kan herkennen.

Denk aan je logo, lettertype en formaat, tone of voice, gebruik van dezelfde kleuren, verpakking, content; foto’s of filmpjes die dezelfde look & feel hebben. Trek deze manier van communicatie door in alle gebruikte platformen zoals Facebook, Instagram, webshop of blog die jij creëert.

Je kan hiermee zelf aan de slag gaan of je kan inzetten op professionals die dit tot in de puntjes, op maat, voor jou kunnen maken. Het esthetische aspect is natuurlijk belangrijk, de psychologie erachter is nog belangrijker, het zorgt voor een diepere blijvende indruk.

Merkbekendheid

Je kan een sterkere positionering bekomen door middel van search engine advertisement van Google. Hiermee kan je er voor kiezen om een campagne op te starten. Je hebt verschillende keuzes: Wil je vanaf nul beginnen? Een template dat jou een handje helpt? Je kan kiezen voor een campagne die meer leads creëert, sales genereert, een volledig op maat gemaakte campagne of een campagne die bijdraagt tot de naamsbekendheid van jouw merk.

Influencer marketing, individuen die een rijk aantal volgers hebben op social media, kunnen een grote impact scheppen bij de naamsbekendheid van jouw brand. Tegenwoordig kan één persoon meer volgers en macht hebben over consumenten dan gewoonweg een bedrijf. Heb je hierin interesse, neem zeker eens een kijkje tussen de bedrijven die influencer marketing aanbieden.

Merkbeleving

Dit is een grote factor in het succes van jouw merk of brand, voor meer dan de helft zelfs. Wat je zegt is belangrijk, natuurlijk, dit bepaalt niet het succes of aantal conversies. Het is de manier hoe je het zegt is van groter belang, welke tone of voice je gebruikt, veel vakjargon of juist smooth en informeel, stem dit af op je doelgroepen.

Maak jezelf geen illusies. Het tot stand brengen van een brand of merk kan je niet alleen.  Met hulp van content marketing, de juiste social media strategie, brand management, website beheer of het trainen van je mensen maakt dat je een gevestigde waarde in wording zal zijn.

De funnel

Belangrijk is om te weten dat bij een klassieke aanpak je vooral zal richten op het onderste gedeelte van de funnel en heeft maar een effect van korte duur. Hierdoor richt je je dus best op brand-optimalisatie. Hierdoor zal je heel de funnel aanpakken en zichtbaar betere resultaten bekomen.

Door een schematische kijk op de manier waarop jouw doelgroep bij jou producten of dienst terecht komt kan je veel informatie halen. Hierbij stel je jezelf de vraag wie, wat, hoe. Wie is je doelgroep? Wat voor conversies wil je teweeg brengen? Hoe wil je dit doen? Via welk medium of kanalen wil je je consumenten lokken?

stel jezelf hierbij de vraag, hoe kan ik hun interesse lokken en dat behouden? Doe je dit door middel van hun van hun aandacht te trekken door een campagne?

Begin met het opwekken van vragen bij jou leads of consulent en creëer hiervoor relevante content. Bepaal het zoekgedrag door SEO en maak advertenties die de mogelijke klant aanspreekt. Hierdoor weet je waardoor jouw klant zich aangesproken voelt en creëer landingspagina’s die relevant zijn tot jouw gelanceerde campagne.

Nadat je dit hebt achterhaald kan je een duidelijk call-to-action of kortweg CTA maken en ze aanzetten tot actie. Zo bewandelen jouw klanten het einde van hun weg. De resultaten dat dit mogelijks opbrengt maakt duidelijk of dit alles heeft gewerkt. Nadien kan je hen indien nodig terug enkele campagnes toesturen waardoor er een nieuwe CTA ontstaat waardoor ze terug in de conversie tunnel terechtkomen.

Voel jij de kriebel om je hierin te verdiepen? Heb je nog vragen over hoe je hiermee aan de slag kan gaan? Onze mensen bij Sortlist kunnen helpen om steeds het juiste bedrijf te vinden, dat jou kan helpen om jouw merk tot een hoger niveau te brengen als het aankomt tot branding.

Bij Sortlist vind je marketing van A tot Z. Registreer met je e-mailadres en vind vandaag nog de dienst of agency dat bij jou past.

–  Geschreven door Liene Van Gils 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email