content marketing uitbesteden
Content Marketing

Content marketing uitbesteden: Waarom het een must is voor je bedrijf!

5,00/5(1)

Succesvolle content creatie is de kern als het gaat om je bedrijf aantrekkelijk te maken bij je ideale doelgroep. In eerste instantie lijkt het misschien gemakkelijker en betaalbaarder om te investeren in een intern marketingteam. Maar wil je dat de inhoud binnen je marketingstrategie van hoge kwaliteit is? Dan kunnen wij maar één ding aanraden: je content marketing uitbesteden!

Misschien overweeg je om je eigen content te creëren omdat niemand je merk beter dan jezelf kent. Dat begrijpen we. Toch is het belangrijk om andere zaken in rekening te nemen.

Een eerste factor? Bekijk hoeveel tijd je hebt. In realiteit hebben veel bedrijven gewoonweg geen tijd. Het is een hele investering om succesvolle content te creëren die aansluit bij de doelstellingen van je bedrijf.

Investeren in een content marketingbureau of –expert zal ervoor zorgen dat je bedrijf kwaliteitsvolle content maakt. Die zorgt ervoor dat de winst van je bedrijf aanzienlijk zal groeien. 🚀

Je wil met je content verschillende dingen bereiken:

  • Je doelpubliek aantrekken
  • Leads en conversies genereren
  • Mensen tot actie aanzetten
  • Je omzet verhogen.

En in dit artikel gaan we bekijken hoe je zoveel mogelijk uit een samenwerking met een extern marketingbureau kan halen. Want waarom moeilijk doen, als het samen kan?

Content marketing uitbesteden: wat houdt deze teamsport in?

Content marketing uitbesteden is samenwerken met een externmarketingbureau of een freelancer. Die zal specifieke elementen van je content marketing uitvoeren. Er zijn verschillende communicatie- en mediakanalen om je doelpubliek te bereiken. Dat maakt het onrealistisch om één persoon alle taken te laten uitvoeren.

Een professionele contentschrijver of sociale media manager kan je helpen met animaties, blogberichten, video-content of social media-beheer. Zo brengt hij belangrijke content efficiënt en effectief naar buiten.

Daarnaast zal het uitbesteden van marketingtaken aan experts je bedrijf een optimaal bereik en merkbekendheid opleveren. Afhankelijk van je bedrijf, branche en de marketingstrategie zal het de soort content variëren.

Content marketing uitbesteden: Hoeveel bedrijven doen het?

Uit een onderzoek uitgevoerd door Semrush blijkt dat 30% van de B2B-bedrijven een deel van hun content marketing uitbesteedt. Volgens diezelfde enquête besteden de meeste bedrijven nieuwe content meer uit dan dat ze het zelf schrijven.

Waarom is content marketing uitbesteden zo populair? Simpel. Veel bedrijven vinden het niet de moeite waard om een in-house copywriter in dienst te nemen. Ze hebben maar een kleine hoeveelheid content nodig. Bijvoorbeeld blogberichten voor hun websites of geschreven content voor sociale media. Dat maakt vaste interne copywriters overbodig.

Alles heeft een prijs, win je bij content marketing uitbesteden?

Gelukkig rekenen content schrijvers of freelancers meestal een uurtarief of een tarief per woord. In eerste instantie lijkt het bedrag misschien overdreven, maar op lange termijn zal het je bedrijf geld besparen. Tegelijkertijd garandeert het ook content van hoge kwaliteit.

Volgens onderzoek besteedt ongeveer 70% van de merken zijn content marketing uit. Dat doen ze om uitstekende content te creëren die precies aansluit bij de doelstellingen van hun bedrijf.

Door content uit te besteden, kunnen bedrijven hun marketingbudget minimaliseren. Tegelijkertijd kunnen ze samenwerken met schrijvers die de ervaring en vaardigheden hebben om content te schrijven. Ze helpen je met andere woorden om je marketingstrategie en -doelstellingen te verwezenlijken.


Wil je je content marketing uitbesteden? |

Ontdek de meest relevante agencies voor jouw project gebaseerd op je specifieke behoeften.

De beste content marketing agencies in Nederland

Wanneer besteedt je je content creatie uit?

✍Om een campagne uit te werken

Afhankelijk van je marketingplan, heb je eens een video-bewerker of een copywriter nodig om aan een campagne te werken. Je contentmarketing uitbesteden is zeker interessant wanneer je niet beschikt over interne medewerkers die het op zich kunnen nemen.

💰Om je budget te beperken

Daarnaast kan het budget ook een rol spelen. Beschik je over onvoldoende budget om een voltijdse werknemer in dienst te nemen om content te creëren? Dan kan een content marketingbureau je deskundigen aanbieden om kwaliteitsvolle content te produceren.

Dat bespaart je een hoop geld. Op die manier moet je geen voltijdse schrijvers in dienst nemen die slechts wekelijks of maandelijks content moeten produceren.

⏰Boven alles: om je tijd te besparen

De belangrijkste reden om content marketing uit te besteden is dat je niet genoeg tijd hebt om content te creëren. Tijd is kostbaar, en in de zakenwereld is tijd geld.

Wanneer je content marketingdiensten uitbesteedt, kun je je werknemers tijd laten vrijmaken voor andere belangrijke taken. Je interne team kan zich dan concentreren op de marketingstrategie en de kernactiviteiten van je bedrijf.

Content marketing uitbesteden: hoe doe je het?

Voor je beslist welke marketingactiviteiten je bedrijf aan een marketingbureau zal uitbesteden, stel je best een uitgebreide content marketingstrategie op. Zo krijg je een overzicht over wat net wil uitbesteden.

Er zijn verschillende soorten digitale content die je misschien wil uitbesteden.

Dat kan gaan over…

  • Geschreven content voor op sociale media
  • Copywriting voor zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Blogberichten
  • Ideeën voor content
  • Videocreatie en -bewerking illustraties en animaties.

Een effectieve manier om de onderdelen van je content marketing te beoordelen is een ROI-analyse (return on investment). Op basis van de ROI van elke taak kun je bepalen welke digitale marketingaspecten je investeringen waard zijn. Als er taken zijn met een lage ROI, moet je deze waarschijnlijk elimineren uit je strategie. Taken met een hoge ROI zouden je belangrijkste focus moeten zijn.

Denk aan marketingtaken die je onnodig veel geld en tijd kosten of die je effectief kan uitvoeren. Deze marketingtaken kan je uitbesteden aan een marketingbureau.

Het proces van uitbesteden van content marketing

Zodra je de marketingtaken die je gaat uitbesteden bepaald hebt en je budget, kun je een deskundige freelancer zoeken.

De meeste bedrijven hebben een externe schrijver nodig om inhoud te produceren die marketingdoelstellingen zal behalen. Dat kan gaan bijvoorbeeld gaan over SEO. Je kan daarbij best een ervaren schrijfstijl en deskundige schrijfvaardigheden gebruiken.

Kies schrijvers die ervaring hebben in een specifieke branche met een portfolio dat aansluit bij de doelstellingen van je marketingplan.

Vraag vervolgens om een proefversie van je potentiële schrijvers. Zo kun je hun stijl en vaardigheden beoordelen voor je besluit in hun te investeren. Zorg ervoor dat het voorbeeld iets is dat je zou publiceren als een blogbericht of een bericht op sociale media.

Maak een bedrijfsstijlgids

Het belangrijk om een bedrijfstijlgids op te stellen en naar de freelance content schrijver te sturen. Zo kunnen ze die gebruiken in hun proefversie. Een bedrijfsstijlgids bevat alle essentiële elementen in je geschreven stukken.

Dat omvat de tone-of-voice van een tekst, de grammatica, het doel van het stuk, eventuele trefwoorden, en de zinslengte. Voeg alle stijlelementen toe die de content schrijver nodig heeft om een ontwerp te maken.

Een stijlgids zorgt ervoor dat de content binnen de rest van je merkidentiteit past en bij het bedrijf als geheel.

Content marketing uitbesteden

Zelfs als je het voorbeeld niet goed vindt, moet je je freelance schrijver altijd betalen. Dat voor de moeite en tijd die hij/zij heeft besteed aan het voorbeeld.

Wanneer je de ideale schrijver voor je content hebt gevonden, kun je bepalen:

  • Hoe vaak je zijn diensten nodig hebt
  • Een realistisch tijdschema opstellen
  • Een freelancecontract met de schrijver tekenen

Moet je het schrijven van inhoud uitbesteden?

Je content uitbesteden kan een positieve invloed hebben op je totale content productie. Het levert nieuwe ideeën, nieuwe klanten en snel afgeronde schrijftaken op. Bovendien is het kostenefficiënter voor je bedrijf dan het aanbieden van een fulltime baan aan een schrijver.

Een externe partner is de juiste keuze als je tijd wilt besparen. Het geeft ruimte zodat je je kan concentreren op andere kerndoelen van je bedrijf. Daarnaast is het ook je ideale partner om een uitgebreide content strategie en een effectief content proces te bekomen.

De voordelen van uitbesteed copywriting

Er zijn veel voordelen verbonden aan het uitbesteden van je content marketing, in het bijzonder aan het uitbesteden van copywriting. Het brengt een nieuw perspectief en een professionele set vaardigheden voor je content marketingstrategie.

Professionele schrijvers hebben krachtige ideeën

Freelance schrijvers hebben met veel verschillende merken en bedrijven gewerkt. Daardoor beschikken ze over een unieke set vaardigheden die je marketingcampagnes en doelen kunnen verbeteren.

Deze schrijvers hebben expertise over je specifieke industrie die nieuwe ideeën en doelen kan brengen. Dat levert betere content en naamsbekendheid op en genereert meer verkeer naar je bedrijfswebsite.

Content schrijvers kunnen je helpen meer inhoud te publiceren

Content schrijvers schrijven elke dag content. Een externe content schrijver zal zich slechts op één marketingfunctie voor je bedrijf richten – schrijven. Dat betekent dat je bedrijf meer inhoud kan publiceren, afhankelijk van je marketingstrategie.

Het uitbesteden van copywriting biedt meer flexibiliteit

Afhankelijk van je marketingplan of -campagnes kun je een copywritingbureau inhuren. Zij kunnen kwaliteitsvolle inhoud produceren wanneer je grote hoeveelheden inhoud moet creëren.

Door een bureau in te huren, beschik je over flexibiliteit. Je kan meerdere mensen laten werken aan verschillende content taken.

Het uitbesteden van copywriting minimaliseert je marketingbudget

Een laatste voordeel is dat het je geld bespaart. Als je een fulltime schrijver zou moeten inhuren, zou je namelijk een salaris moeten betalen. Daarnaast zou je ook tijd en geld moeten investeren in het trainen van de schrijver, waardoor je marketingbudget toeneemt.

Je hoeft alleen te betalen voor hun diensten wanneer je bedrijf content nodig heeft. Gelukkig rekenen de meeste schrijvers per woord, wat betekent dat je kunt budgetteren wat je nodig hebt.

Content marketing uitbesteden samengevat

In de wereld digitale marketing is het produceren van kwaliteitsvolle content een essentieel onderdeel van je zakelijke doelen en doelstellingen. Kortom, het uitbesteden van marketing biedt je deskundigheid en krachtige ideeën om content marketing succesvol uit te voeren.

Veel marketingbureaus bieden freelance content creators zoals copywriters voor je bedrijf om je marketingstrategie efficiënt en effectief te realiseren.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email