Alle bedrijven bouwen marketing- en reclamestrategieën. Hun doel is een identiteit te creëren en zich te onderscheiden van de concurrentie.

In het algemeen beginnen bedrijven met een visuele identiteit. Heel vaak gebruiken hun reclameboodschappen dezelfde codes. Sommige merken creëren ook een klankidentiteit, waarbij ze een slogan of klanken gebruiken die hun klanten zullen onthouden.

In dit artikel geven we jou een definitie van copy-strategie, en leggen we uit waarom en hoe je er een maakt.

Inhoudsopgave

Copy strategie : Definitie

Een copy strategie is een stappenplan dat wordt opgesteld tussen een adverteerder en een communicatiebureau. Concreet vraagt een adverteerder aan een bureau om een reclamecampagne op te zetten. Binnen dit kader zullen beide partijen een reeks specificaties overeenkomen.

Dit bestek bepaalt de grote lijnen van het project dat de adverteerder aan het bureau toevertrouwt. Het is dus een referentiedocument, dat bij de lancering van elke communicatiecampagne wordt opgesteld.

Kortom: de copy strategie definieert alle elementen waaraan een communicatie-actie moet voldoen. Ze begeleidt, vervolledigt en integreert met uw briefing door uw agentschap te voorzien van omkaderende elementen.

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-23-23
Suepar Videos
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Content MarketingMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
SEOContent MarketingSocial MediaE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-50-18
DOK30 Communicatie
Ouderkerk aan de Amstel, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingContent MarketingSocial MediaPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
zware-jongens-banner
Zware Jongens
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 10 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignContent MarketingMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward

Copy strategie: waarom zou je er een moeten hebben?

In communicatie en marketing is een goede strategie essentieel. Een copy strategie voldoet aan deze eis.

Het is een document dat tot doel heeft de strategie te bepalen die de boodschap van de adverteerder moet volgen.

Target icon PNG and SVG Vector Free Download

Het structureren van jouw reclamecampagne, het vastleggen van de richtlijnen, het ontwikkelen van de technieken die zullen worden gebruikt om een krachtige boodschap te ontwikkelen: dat is wat een goede communicatiestrategie uitmaakt.

Als communicatie niet jouw vak is, moet je beroep doen op een gespecialiseerd bureau. Die kan je adviseren en jouw copy strategie uitvoeren. Zo beschikt het agentschap over alle elementen die nodig zijn om jouw campagne op te zetten.

De copy strategie geeft immers nauwkeurig advies over de volgende zaken:

  • de boodschap die moet worden uitgezonden
  • de toon die moet worden gebruikt voor een betere afstemming op de campagne
  • enkele doelstellingen
  • de juiste doelgroep
  • jouw merkpositionering

Met als doel om al de hierboven opgesomde elementen te bevorderen.

Het doel van het opstellen van een copy strategie is dus het samenvatten van de communicatie-actie die je wilt ondernemen en het geven van duidelijke aanwijzingen aan jouw communicatiebureau.

Hoe maak je een copy strategie: 5 sleutels

De copy strategie bestaat uit 5 elementen die richting geven aan de communicatie en de boodschap die aan een publiek moet worden overgebracht, omkaderen.

1 – De belofte

De “belofte” van de copy strategie is de reden voor het bestaan van de communicatie-actie.

1,226 BEST Pinky Promise IMAGES, STOCK PHOTOS & VECTORS | Adobe Stock

Voordat een communicatie-actie wordt gelanceerd, moet deze een aantal fundamentele vragen beantwoorden:

  • Welk doel heeft het?
  • Wat belooft het aan zijn publiek?
  • Wie is de doelgroep?
  • Hoe kan het product of de dienst waarop de communicatieboodschap betrekking heeft, voldoen aan de verwachtingen van de klanten?
  • Hoe onderscheiden deze producten en diensten zich van de concurrentie?

Je moet deze vragen beantwoorden aan het begin van jouw copy strategie. Neem de tijd om de belofte die jouw product aan jouw klanten doet samen te vatten. Dit zal het agentschap toelaten te begrijpen hoe jouw communicatiecampagne te draaien.

2 – Het bewijs

Het bewijs zal ondersteunen de adverteerder de belofte en maken het geloofwaardig.

  • Hoe kan de adverteerder bewijzen dat het inderdaad de beste keuze voor de consument?
  • Is het door jarenlange ervaring?
  • Van klanttevredenheid?
Proof Icons - Download Free Vector Icons | Noun Project


Copy strategy teams zullen de belangrijkste punten en argumenten moeten bepalen die de boodschap geloofwaardig en betrouwbaar zullen maken voor de doelgroepen.

3 – Het voordeel

Om zich te onderscheiden van de concurrentie, is het essentieel om de consument de voordelen te laten zien die hij zal kunnen krijgen van de producten of diensten van de adverteerder.

Hoe zullen zij profiteren van de gedane belofte? In dit stadium moet het bureau dat verantwoordelijk is voor de campagne een nauwkeurige maar positieve beschrijving geven van de producten en diensten van de adverteerder.

4 – De toon

Om de toon te bepalen, is het van essentieel belang het publiek en de communicatiekanalen te hebben gedefinieerd. We spreken niet alle doelgroepen op dezelfde manier aan!

Voice Icons - Download Free Vector Icons | Noun Project
  • Is de boodschap gericht op een jong of een ouder publiek?
  • Zal de boodschap worden uitgezonden via traditionele media of via sociale netwerken?
  • Is het de bedoeling het publiek aan het lachen te maken of het bewustzijn te vergroten?
  • Door de doelgroep van de adverteerder te bepalen en deze vragen te beantwoorden, kan de toon van de boodschap op de juiste manier worden aangepast.

5 – De boodschap

Dit is de reclameboodschap die door het doelpubliek zal worden onthouden.

Het is een fundamenteel element. Zij zal de mening van het publiek over de communicatieactiviteiten en over het bedrijf bepalen. Deze laatste stap van de copy strategie moet worden gebruikt om de weinige fundamentele en centrale elementen van de boodschap te bepalen, die welke het meest impactvol zullen zijn en het publiek zeker zullen markeren.

Zodra deze 5 aspecten zijn herzien en duidelijk omschreven, zal het team dat belast is met de ontwikkeling van de communicatie-actie beschikken over een gedetailleerd stappenplan. Het zal hen in staat stellen de boodschap van de adverteerder op de best mogelijke manier over te brengen.

Voorbeeld van een copy strategie

Laten we de 5 elementen die we hierboven hebben uitgelegd, toepassen op Sortlist. Dit zal je laten zien hoe je ze kunt gebruiken en zou je moeten helpen inzien hoe je een kopieerstrategie kunt creëren.

Een klein beetje context voor het voorbeeld

Om je wat context te geven, Sortlist is een startup opgericht in 2014 door Thibaut Vanderhofstadt, Nicolas Finet, Michael Valette, en Charles De Groote. Sortlist hervormt de aanbevelingen voor de selectie van bureaus door gepersonaliseerde, datagestuurde diensten aan te bieden aan besluitvormers op het gebied van marketing.

Techbedrijf Sortlist neemt Duitse concurrent over - Financieel en economisch nieuws - Trends - Trends

Via het platform is het mogelijk om de meest relevante bureaus te identificeren die om aan je marketing-, creatieve en digitale noden voldoen. Om je te helpen bij je keuze te, kan je rekenen op de steun van experts binnen het Sortlist-team.

Sortlist trekt start-ups en kmo’s aan die ondersteuning nodig hebben bij zowel operationele als strategische aanvragen.

Sinds 2017 wordt de expertise van Sortlist ook ingeroepen door grote accounts:

Tevreden klanten van Sortlist

Zo gaat het te werk bij Sortlist…

1 – De belofte van Sortlist
Sortlist helpt bedrijven bij het vinden van de beste digitale en marketing dienstverleners om hen te begeleiden in hun digitale strategie. In ruil daarvoor helpt Sortlist bureaus groeien en klanten te vinden die op zoek zijn naar hun expertise.

2 – Het bewijs dat Sortlist werkt
Wekelijks bezoeken meer dan 200 Nederlandse bedrijven Sortlist om een bureau te vinden. Deze bedrijven kunnen startups zijn, KMO’s, of grote accounts zoals KPN, Campina, Rabobank en ING.

3 – Voordelen die Sortlist aanbiedt
Sortlist stelt adverteerders in staat tijd te besparen en gemakkelijk de beste dienstverleners op de markt te vinden.

4 – De toon die Sortlist gebruikt
Sortlist heeft een serieuze en neutrale toon die geschikt is voor zowel startups als grote accounts, inclusief voor MKB’s.

5 – De boodschap
Sortlist is het platform bij uitstek wanneer jouw bedrijf digitale ondersteuning nodig heeft en snel een bureau moet vinden, zonder te hoeven twijfelen aan de kwaliteit van het werk dat geleverd zal worden.

Dit is een kort voorbeeld, maar het zou je een beter idee moeten geven van hoe je een copy strategie kunt creëren voor jouw toekomstige communicatiecampagne.

Zijn er jog andere aspecten voor copy strategie?

Jawel…

We hebben net gezien dat een copy strategie gebaseerd is op 5 sleutelelementen. Maar hoe gedetailleerder de copy strategie, hoe meer parameters er zijn voor het formuleren van een goede marketingstrategie.

Arrows Path Svg Png Icon Free Download (#518920) - OnlineWebFonts.COM

Zijn er bijvoorbeeld bijzondere obstakels of moeilijkheden voor de communicatie-actie?

Dit kunnen budgettaire of wettelijke beperkingen zijn. Soms kunnen actuele gebeurtenissen van invloed zijn op de ontvangst van bepaalde reclameboodschappen.

Door de strategie in vraag te stellen en de doelstellingen van de boodschap te verfijnen, zullen de ontwikkelde copy strategieën de teams in staat stellen de meest geschikte communicatie-actie uit te voeren.

Ontwikkel nu JOUW copy strategie

Ben je klaar met het schrijven van jouw copy strategie? Proficiat!

Nu hoeven de teams van het bureau van jouw keuze alleen nog maar de communicatieactie te ontwikkelen.

Hou toch de volgende zaken in je achterhoofd wanneer je jouw copy strategie ontwikkelt:

  • Het is echter mogelijk dat je vaststelt dat sommige dingen niet werken of niet het gewenste effect hebben.
  • Met sociale netwerken is communicatie niet langer eenrichtingsverkeer.
  • Het voordeel voor merken is dat ze heel gemakkelijk te weten kunnen komen wat consumenten van hen en hun producten vinden.
  • Het is van essentieel belang om de ontvangst door het publiek van jouw communicatieactiviteiten te analyseren.
  • Soms komen reclameboodschappen niet aan en zijn wijzigingen noodzakelijk.

In dat geval moet je niet aarzelen om jouw copy strategie te herzien, de toon te veranderen, of op andere aspecten aan te dringen.

  • Een andere mogelijkheid is om naar de concurrenten van het merk te kijken en te zien wat bij hen goed werkt en vervolgens jouw copystrategie aan te passen.

Vergeet ook niet dat de copy strategie mee evolueert met het merk. Het kan bijvoorbeeld gaan om een verandering van positionering, een evolutie van de doelgroep, of een verandering van product/dienst.

Met andere woorden:

Je moet dus flexibel blijven en nooit je doel en je publiek uit het oog verliezen. We vertellen je meer over het begrijpen van jouw publiek in dit artikel gewijd aan community building.

Conclusie

Een copy strategie is een document van één tot twee pagina’s waarin een marketingstrategie wordt samengevat. Het helpt de communicatieacties te sturen die een bedrijf wil uitvoeren.

Met andere woorden, een copy strategy is een specificatie die een bureau in staat stelt precies te weten wat het moet doen om aan de verwachtingen van een adverteerder te voldoen.

Ziezo – kort en bondig! 😃

Als je een agentschap nodig hebt, ga dan naar onze site. Wij kunnen een selectie op maat voorstellen, in functie van jouw noden en jouw project.