Online Activatie Campagnes
Advertising

9 Redenen om jouw Online Activatie Campagnes 2023 NU op te frissen

5,00/5(1)

Voordat we bespreken hoe je de meest effectieve online activatiecampagnes van 2023 kunt opbouwen, is het wellicht nuttig om het onderwerp zelf te overwegen.

Wat wordt eigenlijk bedoeld met online activatie?

Online Activatie, inclusief merkactivatie, betreft het ontwerpen en uitvoeren van betaalde online marketingcampagnes, uitgevoerd via diverse communicatieplatforms.

Middels deze campagnes kan je meer naamsbekendheid werven voor je website niet alleen, maar ook voor je social media pagina’s. Dit doet een marketeer of een marketing bedrijf op doeltreffende manier na er goed over nagedacht te hebben.

Ontdek in dit artikel de strategieën om de meest effectieve online activatiecampagnes van 2023 op te bouwen.

voorbeelden van activatiecampagnes

Wat is het doel van je Online Activatie Campagne?

Alvorens je van start gaat met het in elkaar zetten van een online activatie campagne is het van belang om eerst na te gaan wat je wilt bereiken met deze campagne.

Online activatie campagne

Wil je de hoogste conversie voor je website bereiken of gaat het om het werven van meer naamsbekendheid?

Belangrijk is dat je met een doelstelling komt welke eenduidig en helder geformuleerd is.

Alleen hierdoor kan je werken aan een hoge conversie. Een deelnemer zou bij een dergelijke doelstelling dus niet in de war mogen raken vanwege verschillende boodschappen welke te abstraheren zijn uit de formulering van de campagne.

Een hoge conversie is ook haalbaar in minder stappen

Op het gebied van online activaties is een hoge conversie ook al haalbaar in maximaal vijf stappen. Dit middels het bieden van invoervelden of het stellen van vragen. Elke stap welke je onderneemt kan dan voor ongeveer 5% minder conversie zorgen.

Het is daarom raadzaam om er goed over na te denken waaraan je doelgroep echt moet voldoen om de gestelde doelen te kunnen bereiken. Indien er meerdere stappen zijn, dan kun je ze verdelen onder meerdere online activaties.

Professionele vormgeving is cruciaal

Met online activatie wordt getracht een bepaalde doelgroep zo veel als mogelijk te bereiken. Het gaat dus vooral om situaties waarbij consumenten of potentiële klanten in contact komen met je merk. Dit brengt met zich mee, dat je niet anders kan dan een professionele vormgeving te bieden.

Dit schept overigens meer vertrouwen en je zal merken dat je doelgroep veel vaker hun gegevens voor je achter zullen laten dan wanneer je in mindere mate aandacht zou besteden aan de professionele vormgeving.

Online activatie en de geschapen verwachtingen

Zodra je online activatie campagnes lanceert zal je merken, dat een deelnemer bepaalde verwachtingen zal hebben. Die hebben vooral betrekking op de manier waarop de interactie plaatsvindt en de uitvoering van de activatie.

Deelnemers zijn gauw geneigd af te haken als activatie campagnes afwijken van de realiteit. Dit zorgt voor lagere conversies en je hebt je doelstelling dan niet bereikt. Denk maar aan de kraskaart.

Je kunt een kraskaart niet bieden als er niet op gekrast kan worden. De deelnemers hebben dan de verwachting, dat ze kunnen krassen op de kraskaarten om bijvoorbeeld in aanmerking te kunnen komen voor een prijs, korting of noem maar op.

Denk ook aan vragenlijsten welke slechts enkele minuten zouden moeten duren en uiteindelijk langer als vijftien minuten duren om ingevuld te worden. Wees dus duidelijk in de communicatie naar de deelnemers en voldoe ook aan de geschapen verwachtingen. Hierdoor is de kans veel groter, dat deelnemers de online activatie succesvol afronden. Je behaalt dan niet alleen je doelstelling, maar hebt dan ook het voordeel van een hogere conversie voor je website

Online activaties heeft zijn voordelen

Bij het lanceren van een online activatie campagne is het aan te bevelen om altijd een win- winsituatie in mind te hebben en die ook te integreren in je campagne.

Hoge conversies bij online activaties en merkactivatie ontstaan wanneer je merk en klanten of potentiële consumenten wederzijdse voordelen bieden. Dit wordt vaak zichtbaar bij het aanbieden van kortingen of geschenken.

Bedrijven zullen je een korting of een cadeau geven als je je gegevens voor hen achterlaat. Aan de ene kant heb je het voordeel, dat je dan inkopen kan doen met een korting en aan de andere kant is het bedrijf dan in het bezit gekomen van je persoonlijke gegevens om je eventueel in de toekomst aanbiedingen toe te sturen.

Het bedrijf Farmaline is daar een mooi voorbeeld van. Farmaline stuurt via mail een code naar de klant die ze dan kunnen gebruiken voor de volgende aankoop.

merkactivatie voorbeeld Farmaline

Dit voorbeeld valt onder de noemer ruil conversies en kan oplopen tot meer als 70%. Simpele kortingen en of cadeautjes kunnen al voor zeer blije consumenten zorgen.

Iedereen kan een potentiële klant zijn

Vrijwel een ieder uit je doelgroep kan een potentiële lead zijn. Deze gaat echter verloren als je online activatie op de een of andere manier negatief tot uiting komt.

Online activatie zou je ook eerder kunnen zien als entertainment voor consumenten. Als ze niets te doen hebben, dan is de kans groot, dat ze aandacht zullen besteden aan je online activatie campagne.

Als je online activatie campagne voorzien is van een goede flow, dan zul je eerder mensen hebben met een lach op hun gezicht dan personen, die helemaal niets moeten van bijvoorbeeld je merk. Bij Sortlist slagen wij er ook in op tevreden klanten te hebben, zoals je hieronder kunt lezen:

De Integratie van Online Activatie in Campagnes

Met Online Activatie kan je klanten dan wel potentiële klanten binnenhalen, maar niet zoveel dan wanneer je een dergelijke activatie zou integreren in een campagne. Vandaar het belang van online activatie campagnes als onderdeel van je online marketing programma.

Probeer ook te zorgen voor meer media aandacht. Je kunt dit doen door gebruik te maken van:

  • advertenties in tijdschriften en kranten
  • een televisie promotie campagne
  • advertentie op billboards
  • Radio campagnes

Als je deze tactieken gebruikt haal je niet alleen je doelstelling, maar zorg je ook voor meer naamsbekendheid en het behalen van een hogere conversie.

Het optimaliseren van je website zou ook een steentje kunnen bijdragen in het behalen van succes met je online activatie campagne. Dit concept van media aandacht middels het plaatsen van advertenties is dus handig als je meer potentiële klanten wil bereiken.

Speel in op positieve berichtgeving

Wanneer je online activatie- en merkactivatiecampagne succesvol is en klanten hun waardering uiten over het winnen van een prijs of het activeren van een kortingscode, is respons cruciaal.

Door te reageren op dergelijke berichten wek je onder andere de indruk, dat je waarde hecht aan een dergelijke reactie.

Je hebt immers eerlijke positieve berichten nodig van klanten, die een positieve merkbeleving ervaren. Als onderdeel van je online marketing programma zou je een team kunnen recruteren, die onder andere dergelijke berichten van commentaar zouden moeten voorzien. Een leuke bedank berichtje is helemaal op zijn plaats en geeft consumenten het gevoel, dat je hen als een van je vrienden behandeld.

Je Online Activatie campagne opkrikken

Er zijn verschillende mogelijkheden om meer bekendheid te vergaren voor je Online Activatie Campagne. Denk maar aan de mogelijkheid om betaald advertenties te plaatsen op Sociale Media platformen als Facebook, Google en of Instagram.

Je advertenties kan een geïntegreerde link bevatten waardoor traffic op gegeven moment doorgelinkt kan worden naar je online activatie campagne.

Je online marketing team zou de focus in dit kader ook kunnen leggen op tijdschriften waar je doelgroep actief is. Dit kan alleen voor meer traffic zorgen en je kan dus verwachten dat je online activatie campagne mogelijkerwijs een absolute succes kan worden.

Online activaties moeten leuk blijven

Het is verder van belang, dat je online activatie campagne leuk blijft. Online activaties, die mensen niet meer boeien zullen niet alleen minder tot niet succesvol zijn, maar zullen ook voor veel minder traffic zorgen. Je dient er rekening mee te houden, dat je een zeer beperkte eenmalige kans hebt om je doelgroep te bereiken.

Hier heeft FIFA goed op kunnen inspelen voor de wereldbeker van 2018. Ze hebben de Panini sticker online geïntroduceerd om zo de betrokkenheid van de community op te krikken:

Naast de Panini stickers waren er nog meerdere online activaties die succesvol waren

Zodra je iemand binnen hebt is het van belang dat je hem of haar boeit met je online activatie. Je uiteindelijke doel is om de persoon vaste klant te laten worden van het merk en of de diensten welke je op de markt brengt en of biedt.

Het is dus zeer belangrijk om als actiepunt mee te nemen, dat je online activatie campagne mensen moet boeien, uniek moet zijn en dat je je doel kan bereiken om potentiële klanten vast te houden voor je merk en of de diensten welke geboden worden via je website.

Neem de regels met betrekking tot AVG in acht

Houd rekening met de regelgeving welke betrekking heeft op de bescherming van persoonsgegevens van je doelgroep. Zorg ervoor, dat je doelgroep dus expliciet akkoord gaat met het feit, dat je bijvoorbeeld zijn of haar gegevens wil opslaan. Wees transparant in de berichtgeving naar je doelgroep toe.

Transparency Icons - Download Free Vector Icons | Noun Project

De voorwaarden van je online activaties moeten onder andere duidelijk, helder en niet voor meerdere interpretatie vatbaar zijn. Het moet dus duidelijk zijn waarom gegevens van gebruikers opgeslagen worden, hoe lang ze opgeslagen zullen worden, wat het doel is en hoe dergelijke gegevens beschermd zullen worden. Dit is niet alleen om jezelf te beschermen, maar zorgt er ook voor, dat je het vertrouwen wint van je potentiële klanten.

Online activatie via verschillende kanalen

Je Online Marketing Team zou ook gebruik kunnen maken van verschillende kanalen voor de activatie online. Denk maar aan online activaties via sociale media, SEO, Activatie via de app en webshop activatie. Er is zelfs een Red Button Digital organisatie welke je kunt inschakelen voor online activaties.

1 – Sociale Media

Vrijwel een ieder maakt gebruik van Sociale Media. Denk maar aan online platformen als Facebook, Instagram, Snapchat en noem maar op. Deze zijn absoluut niet meer weg te denken. Vooral niet als onderdeel van online activaties. Middels het plaatsen van je online activatie campagne op een van deze platformen kan je meer traffic genereren en dus effectief je doelgroep bereiken.

2 – SEO

Het hebben van een website is niet voldoende om al je potentiële klanten te bereiken. Bij het zoeken in Google is het van belang, dat jouw bedrijf als een van de eersten op de lijst tevoorschijn komt. In dit geval kan je het best gebruik maken van de mogelijkheden welke SEO oftewel Search Engine Optimization je biedt. Hoe hoger je website op de zoeklijsten van Google hoe meer bezoekers je website aantrekt.

3 – Display Advertising

Een ander interessant onderdeel van online marketing is Display Advertising. Terwijl je doelgroep aan het surfen is op hun favoriete site kan je met gebruik making van de diensten van de Google Display Network je advertenties tonen. Dit Google Netwerk bestaat uit duizenden populaire en goed bezochte websites en biedt je de mogelijkheid om dus meer potentiële klanten binnen te halen.

4 – Webshop Activatie

Het komt steeds vaker voor, dat bedrijven gebruik maken van webshops. Het opzetten van een dergelijke site is echter niet voldoende. Op gegeven moment wil je wel geld verdienen met je webshop en dat kun je door ervoor te zorgen, dat er meer wordt gekocht op je website. Ook verhogen van een aantal conversies kan helpen succesvol te zijn met je webshop. Het belangrijkste is dat je website ook effectief vindbaar moet zijn voor klanten.

Webshop activatie kan namelijk op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van advertenties op Google op via andere sociale media kanalen. Je kunt daarbij ook gebruik maken van de mogelijkheden welke bijvoorbeeld SEO je biedt. Uiteindelijk zal het er wel naar toe moeten leiden, dat een aantal potentiële klanten je website ook daadwerkelijk bezoeken.

5 – App Activatie

Dezelfde principe van de webshop activatie is ook van toepassing op de app activatie. Behalve webshop wordt er ook veel gebruik gemaakt van speciale apps. Uiteraard wil je dan ook, dat steeds meer personen gebruik maken van je app. App Activatie is dan een ideale oplossing om meer traffic te genereren en dus een verhoogde conversie. De manieren hoe je dat kan doen zijn uiteraard hetzelfde als dat van de webshop activatie.

Uiteindelijk is er met Online activatie…

… verschillende mogelijkheden, die ertoe kunnen leiden, dat je de Beste Online Activatie Campagne (voor 2023) neerzet. Belangrijk is dat je:

  • je doelgroep identificeert,
  • marketing strategieën bedenkt om meer traffic te genereren voor je website
  • en dat je werkt aan het optimaliseren van je website.

Daarnaast dien je ook rekening te houden met de AVG – regels. Al met al kan je zeer succesvol met het neerzetten dan wel ontwikkelen van een online activatie campagne als je de besproken stappen in acht neemt.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email