“We moeten meer conversies genereren”: het is een veel gehoorde uitspraak in sales meetings of op de werkvloer van een online marketing bureau. En terecht. Want het halen van conversies is nu eenmaal enorm belangrijk voor de groei van een bedrijf. Wat bedoelen we nu eigenlijk met een conversie? Hoe stel je ze in? En wanneer spreken we van een goede conversieratio? In dit artikel vertellen we je er graag meer over.

“Een conversie?”, hoor ik je denken, “dat is toch heel simpel. Een conversie is een aankoop in een webshop. Toch?”. Een conversie kan inderdaad een aankoop in een webshop zijn, maar dat is slechts één van de vele mogelijkheden. Volgens de dikke Van Dale is de officiële definitie van het woord conversie een omzetting of omwisseling. Het is dus meer dan alleen maar een online aankoop. 

Wat als je website bijvoorbeeld geen webshop heeft? Zijn er dan geen conversies mogelijk? Tuurlijk wel. Een conversie is elke actie waarvan je wilt dat je bezoekers deze uitvoeren. Kortom, er is een proces succesvol afgerond.

Inhoudsopgave

Online én offline conversies 

Voor sommige bedrijven is het verzamelen van een e-mailadres een erg belangrijke conversie. Voor andere organisaties, die bijvoorbeeld abonnementen verkopen zoals HelloFresh, is het aanvragen van een gratis proefabonnement een conversie. Na dit proevertje heb je namelijk een voet tussen de deuren om gebruikers te overtuigen vaste klant te worden. Voor een blogger is het lezen van zijn of haar nieuwste artikel een duidelijke conversie. Voor een advocatenkantoor kan het aanvragen van een eerste vrijblijvende afspraak dan weer een conversie vormen. En zo kunnen we nog wel even door gaan.

In de bovenstaande paragraaf besteden we veel aandacht aan online conversies, maar er gebeurt natuurlijk ook nog ontzettend veel offline. Ook daar is het mogelijk om conversies te meten. Offline conversies zijn vaak iets lastiger in kaart te brengen, maar wel mogelijk. Dit kan bijvoorbeeld via Google Store Visits.

Met Google Store Visits kun je nauwkeurig bijhouden of iemand die binnenspringt in jouw fysieke winkel ook een interactie had met één van jouw online kanalen. Alle informatie over de bezoeker blijft uiteraard wel anoniem. Op deze manier meet je of jouw campagnes extra bezoekers overtuigen om een bezoekje te brengen naar je offline winkel of showroom. De voorwaarden van Google Store Visits zijn echter best pittig. Zo moet je eigenaar zijn van meerdere fysieke winkels, moeten deze allemaal geregistreerd zijn op Google Mijn Bedrijf en moet je duizenden klikken per maand genereren via Google Ads. Voldoe je hier aan? Test het dan zeker eens uit!

Betekent dit dan dat alleen de grotere winkels offline conversies kunnen bijhouden? Uiteraard niet. Zet bijvoorbeeld een actie op waar je een kortingscode verspreid die enkel in de winkel ingeleverd kan worden. Een eenvoudige methode die je toelaat om exact te meten hoeveel resultaat jouw online actie heeft opgeleverd!

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward

Hoe stel je conversies op?

Bij het opstellen van conversies is het cruciaal om voor jezelf eerst te bepalen welke acties je wilt dat jouw bezoekers ondernemen. Een aankoop op je webshop, invullen van een contactformulier, boeken van een afspraak, bekijken van een video, downloaden van een brochure, … nogmaals: het is anders voor elke bedrijf. Stap 1 is dus om hier een duidelijke strategie rond uit te werken.

Vervolgens breng je in kaart of deze conversies duidelijk zichtbaar zijn op je website. Een bezoeker die niet terugvindt hoe hij iets in zijn winkelmandje plaatst, zal ook geen aankoop doen. Zorg er dus voor dat je conversies een prominente plek krijgen. Een webdesign moet niet alleen mooi zijn. Het moet ook effectief zijn.

Tenslotte moet je erover waken dat je conversies gelinkt zijn aan je marketingplan. Wil je inschrijvingen vergaren voor je nieuwsbrief? Maak dan een social media post om mensen aan te zetten hiervoor. Wil je dat je doelpubliek een belangrijke blog leest? Neem dit dan bijvoorbeeld op in je nieuwsbrief.

Hoe track ik mijn conversies

Eens je conversies bepaald zijn, is je volgende to do om ze meetbaar te maken. Hiervoor is Google Analytics de aangewezen manier. Deze 100% gratis tool laat toe om tal van data te verzamelen over je websitebezoekers. Als een Paul Jambers 2.0 beantwoordt Google Analytics vragen als hoe oud zijn je websitebezoekers, waar wonen ze, welke apparaten gebruiken, welke pagina’s zijn het populairst, via welke kanalen komen ze op je website, … Google Analytics is trouwens absoluut niet alleen voor doorgewinterde IT’ers. Hoewel het met meer dan 100 rapporten op het eerste zicht complex lijkt, zal je merken dat je er na een tijdje vlot je weg in vindt. 

Eén van de beste opties binnen Google Analytics is het aanmaken van “doelen”. Hierdoor kun je eenvoudig jouw conversies meten, inzichtelijk maken welke bezoekers het meest converteren en op welke tijdstippen. Klinkt eenvoudig? Dat is het meestal ook! Sommige doelen hebben echter een stukje code nodig om te werken. Om dit vlot te implementeren is Google Tag Manager, nog zo’n gratis tool van Google, the way to go. Het zou ons te ver leiden om Google Tag Manager hier helemaal uit de doek te doen, maar zoek je professionele hulp? Plaats dan zeker een opdracht op Sortlist!

Wat is een goed conversiepercentage?

Nadat je jouw conversies hebt opgezet, komt natuurlijk de vraag: met hoeveel conversies per dag, week of maand ben je tevreden? Belangrijker dan een absoluut aantal hierop te plakken, is je conversiepercentage of de conversieratio in het oog te houden. Dit cijfer geeft namelijk aan hoeveel bezoekers van jouw website daadwerkelijk een conversie verrichten. Wanneer je 100 bezoekers hebt en 5 mensen converteren betekent dit dat je een conversiepercentage of -ratio hebt van 5%. 

Een webshop die elke dag 100 producten verkoopt, is een droom voor velen. Maar als je hier 100.000 websitebezoekers voor nodig hebt, is je conversiepercentage slechts 0,1%. En zal je waarschijnlijk erg veel budget, tijd en moeite moeten spenderen om zoveel bezoekers op je website te krijgen. Een webshop die ‘maar’ 10 producten verkoopt per dag, maar hiervoor ook slechts 100 websitebezoekers moet aantrekken, heeft dus duidelijk meer potentieel. 

Er bestaan benchmarks voor gemiddelde conversiepercentages. Uiteraard is een gemiddelde niet de beste maatstaf, maar het vertelt je toch iets of je op de goede weg bent. Volgens SmartInsights ligt het gemiddelde conversiepercentage voor webshops rond de 3%. 

Je conversiepercentage verhogen

Je conversiepercentage verhogen, is geen exacte wetenschap. Er zijn ontelbare factoren die een invloed uitoefenen. Bovendien is het erg afhankelijk van je product of dienst, je doelpubliek, de prijs, je locatie, de leeftijd van je bedrijf, enzovoort. Een aantal dingen moeten echter altijd snor zitten. We lijsten ze graag op: 

  • Alles begint en eindigt met je product dienst. Maak je hiermee het verschil? Onderscheid je je van de concurrentie? Is je strategie duidelijk? Dit is de basis.
  • Ten tweede moet je zorgen dat het juiste publiek op jouw website komt. Mik je op twintigers, dan ben je best aanwezig op Instagram of zelfs TikTok. Mik je op professionals overweeg dan LinkedIn. Gebruik met andere woorden die communicatiekanalen waarop je doelgroep actief is.
  • Onderzoek toont daarnaast aan dat elke milliseconde vertraging op je website leidt tot een daling van het conversiepercentage met 7%. Nog niet overtuigd? Google onderzocht in 2018 de invloed van laadtijd op bounce rates. De conclusie? Voor een product dat tussen de 1 en 3 seconden tijd nodig heeft om te laden, stijgt de bounce rate met maar liefst 32%. Tussen de 1 en 5 seconden zelfs met 90%. PS. Hoor je het in Keulen donderen met de term bounce rate? Via deze link klaart de hemel snel weer op.

Naast snelheid zijn er nog heel wat andere factoren die een invloed uitoefenen. Denk maar aan je design, de gebruiksvriendelijkheid & UX van je website, mobielvriendelijkheid, call-to-actions (CTA’s), klantensupport of overtuigende copywriting. Dit uitzoeken en proberen verbeteren is het geheim tot succes.

De meest voorkomende conversiedrempel

“Waarom verlaten mijn websitebezoekers een volgeladen winkelwagentje en rekenen ze niet af?”. Ontdekken waar je conversie misloopt, is de beste manier om je conversiepercentage te verhogen. Je kan hiervoor Google Analytics & Google Tag Manager inschakelen. Maar ook specifieke conversie optimalisatie tools zoals Hotjar raden we aan. Met Hotjar bekijk je het klik- en scrollgedrag van je bezoeker. Je volgt letterlijk de muisbeweginger en ziet zo waar het mis gaat.

Voor veel websites is de checkout-paginade meest voorkomende conversiedrempel. Hier haken veel (potentiële) klanten af. Daarom geven we graag nog een aantal tips mee waarmee je meteen aan de slag kan:

  • Gebruik een mobile first design

Steeds meer doen we aankopen via een mobiel toestel. Een kleiner scherm betekent ook dat je alle overtollige, afleidende, informatie moet weghalen. Je webshop wordt op deze manier een stuk gebruiksvriendelijker.

  • Maak de checkout zo gemakkelijk mogelijk

Vraag geen zaken die onnodig zijn voor de aankoop. Meestal heb je genoeg aan een naam en e-mailadres. Geboortedatum, aantal kinderen of favoriete voetbalploeg mag je dus gerust skippen.

  • Wees transparant over de verzendkosten 

Verzendkosten hebben een groot effect op de conversieratio. Kom je opeens tot de vaststelling dat je bovenop de prijs nog een fikse verzendkost moet betalen? Dan haak je waarschijnlijk af. Wees er dus vanaf de start transparant over. 

  • Straal vertrouwen uit 

Verhoog het vertrouwen voor je potentiële klant en laat zien dat je een serieus bedrijf bent. Voeg op zijn minst je bedrijfsgegevens en ondernemingsnummer toe. Nog beter zijn getuigenissen van klanten & een goed uitgewerkte ‘over ons’-pagina met foto’s van je medewerkers.

  • Por afhakers

Bezoekers die een vol winkelmandje achterlaten, hebben soms een extra duwtje nodig. Stuur hen een e-mailreminder. Let op, maak er geen commerciële mail van. Geef antwoord op vragen over hoe je hen kan helpen. 

Elk product, dienst, bedrijf en klant is uniek. Onderzoek dus welke conversies voor jou belangrijk zijn en hoe je er zoveel mogelijk genereert. Meet de resultaten, probeer verbeteringen uit en have fun tijdens het proces!