Het belang van webshop optimalisatie voor jouw bedrijf
Laatst geüpdate op 8 juli 2022 om 11:46 am
We zijn met z’n allen volop aan het optimaliseren (oftewel het maximale eruit aan aan het halen). Na website optimalisatie en SEO optimalisatie is het nu tijd geworden voor website optimalisatie. We zullen je alles uitleggen hoe je jouw webshop kunt optimaliseren en wat het precies inhoudt.Webshop optimalisatie helpt je met het behalen van goede conversie en is dus eigenlijk van levensbelang voor jouw webshop.
Waarom je webshop optimaliseren?
Het kan zijn dat jouw website of webwinkel eigenlijk al top draait, waarom zou je dan tijd en of geld investeren in optimalisatie? Het antwoord hierop is vrij simpel.Wil je resultaten behouden,. Verbeteren en met de tijd mee gaan, dan is (een beetje optimalisatie) noodzakelijk. Als je een auto hebt die rijdt, zul je deze toch ook winterklaar moeten maken, een APK keuring moeten doen en soms wat investeren om te zorgen voor veilige kilometers?
Het goede aan optimalisatie is dat je juist met een paar kleine “tweaks” al heel veel kunt bereiken. Deze kleine aanpassingen kun je bovendien geleidelijk uitvoeren. Het werk is ut te smeren en dat betekent dus niet dat je je per se weekenden achter de computer hoeft te zitten om je website te verbeteren. We gaan je een aantal tips geven die goede resultaten zullen geven maar die ook vrij simpel zijn uit te voeren.
Zorg dat je uniek bent en blijft!
Een webshop opzetten is zo gedaan, een webshop bijhouden is ook nog wel te doen, maar zorgen dat je uniek blijft is vrij lastig nu er dagelijks allerlei webshops en dropshipping sites bijkomen.
Door unieke producten aan te bieden zullen mensen je webshop vinden en blijven bezoeken. Een goede idee is zo gestolen en daarom zul je niet met één speciaal product moeten werken. Je kan bijvoorbeeld eens op zoek gaan naar prodcuten die in andere markten (landen) al goed verkopen. Als jij denkt dat dit soort producten ook voor jouw webshop een succes kunnen zijn voeg je deze toe. Het draait overigens niet alleen om de producten. Met je eigen stijl en klantenservice kun je ook gewoon zorgen dat je uniek bent. Producten zijn vaak dertien in een dozijn maar met extra persoonlijke aandacht en goede productomschrijvingen kun je ook uniekheid creëren.
Door je producten uit andere markten (rechtstreeks) te importeren, kun je vaak de enige zijn in Nederland die dit product aanbiedt. Je zal zien dat zodra er een paar verkopen zijn geweest, mensen beginnen te praten over jouw website en het product en dat zal meer bezoekers naar je webshop brengen.
Biedt kleinere gerelateerde producten aan
Het is geweldig als mensen je website vinden om hun producten te kopen, het is nog mooier als er ook daadwerkelijk gekocht wordt op je website. Puur het feit dat een koper jou als partner vertrouwd en hier zijn product koopt is goud waard. De grootste stap, het vertrouwen is daarmee gezet. Hier kun je als verkoper dan ook gebruik van maken. Nee, we bedoelen niet dat jouw klanten hoeft uit te buiten, maar je kunt wel onderweg naar het afrekenen producten aanbieden (met korting) die snel kunnen worden toegevoegd voordat je klant daadwerkelijk betaalt.
Dit kan bijvoorbeeld een stropdas zijn bij een overhemd, een speciale schroevendraaier bij het kopen van een meubel. Je klant hoeft dit niet alleen maar te zien als cross selling. Door de juiste producten op een goede manier aan te bieden, zal hij het juist waardevol vinden dat je met hem meedenkt.
Denk aan de details
Je kan de beste producten aanbieden maar als je de afmetingen bijvoorbeeld niet vermeld zullen weinig mensen gelijk tot kopen overgaan. Goede foto s zijn belangrijk, zo zie je wat je koopt maar een goede en volledige productomschrijving is minstens zo belangrijk.
Denk eraan dat je het type materiaal, de afmetingen en bijvoorbeeld de kleur toevoegt.Als je meubels verkoopt is een foto waarop alle eigenschappen van het product goed te zien zijn erg belangrijk. Maak niet alleen foto s van je product met een witte achtergrond. Laat er ook zien hoe deze gebruikt wordt. Dus in het geval van een eetkamertafel zet je borden, glazen en decoratie neer zodat mensen het gevoel krijgen hoe deze tafel in hun woonkamer zou staan
Met goede productomschrijvingen sla je twee vliegen in één klap. Niet alleen.geef je duidelijke informatie over de producten die je verkoopt, je kan gelijk aan je zoekmachine optimalisatie werken. Bepaalde keywords en zoektermen die vaak worden gezocht kun je natuurlijk veel gemakkelijk kwijt in een goed geschreven productomschrijving,
Wees bereikbaar voor je klanten
Waar vaak niet aan wordt gedacht bij het opzetten van een website is de klantvriendelijkheid en bruikbaarheid van je webshop. Het is heel eenvoudig om een contact pagina aan te maken. Maar deze pagina moet snel te vinden zijn. Bovendien moet je je ook afvragen, als je nu een vraag over een product hebt, wil je dan eerst naar een andere pagina om het telefoonnummer of e-mailadres te zoeken? Vaak is het antwoord nee, je wilt eigenlijk gelijk je vraag kunnen stellen terwijl je de productomschrijving nog voor je hebt. Bij optimalisatie draait het om echt het maximale uit je website te halen.Je contact gegevens een paar keer laten terugkomen is dan ook echt geen probleem.
Een chatfunctie is bovendien ook steeds belangrijker geworden. Steeds minder wordt er gebeld maar zullen je klanten je een vraag willen sturen op de chat of misschien wel Whatsapp. Webshops die gebouwd zijn op WordPress, Shopify of Magento bijvoorbeeld hebben plugins waarmee je jouw webshop chatfunctie kunt koppelen aan je telefoon (Whatsapp, Viber of Messenger). Een Magento specialist kan jou hierbij helpen. Zo ben je bereikbaar voor je klanten zonder dat je tot 10 uur ‘s avonds nog achter je computer hoeft te zitten.
Versimpel je bestelproces
Het liefste wil je zoveel mogelijk weten van je (potentiële) klanten. Hoe zijn ze op je webshop gekomen, hoe kun je ze in de toekomst benaderen, wat is hun geboortedatum? Het is allemaal belangrijke informatie maar juist als je klanten veel vragen moeten beantwoorden, zullen ze eerder geneigd zijn het bestelproces te staken.
Je moet er voor zorgen dat het bestellen zelf in zo weinig mogelijk stappen kan afgerond worden. Minder vragen zullen ervoor zorgen dat je klant niet snel afgeleid wordt bij het invullen van zijn betaalgegevens en zo sneller op “bestellen” klikt. Met webshop optimalisatie moet je je klanten het bijna te makkelijk maken om te bestellen, er kan absoluut geen blokkade zijn tussen het moment dat ze iets willen kopen tot het moment dat de bestelling is afgerond. Die stap is het belangrijkste, daarna heb je allerlei tijd om vragen te stellen. Een versimpeld bestelproces is misschien wel een van de gemakkelijkste stappen bij webshop optimalisatie.
Je hoeft er alleen voor te zorgen dat je klant zodra hij op die bestel knop heeft geklikt, alle informatie op één pagina kan invullen. Denk hierbij aan het minimale om de bestelling af te ronden. Adresgegevens, verzend- en betalingsopties en een e-mail/telefoon om de bevestiging naar te sturen.
Makkelijk zoeken
Een zoekknop toevoegen aan je webshop is ook een vrij gemakkelijke manier voor webshop optimalisatie. Als je klant weet wat hij nodig heeft maar moet minuten scrollen door ellenlange productpagina’s kan hij zijn concentratie verliezen en zelfs vergeten waar hij voor kwam. Je kunt je klanten met een zoekfunctie direct laten zoeken waar ze voor komen zodat het product al aan de winkelwagen toegevoegd kan worden en indien gewenst direct gekocht kan worden.
Zorg ook dat je foto s begeleid worden met een text die in de zoekfunctie gevonden kan worden. Dit helpt je dus ook met de zoekmachine optimalisatie. Bruine chesterfield bank is bijvoorbeeld een veel gebruikte zoekterm, deze kun jij dan heel gemakkelijk op je webshopgebruiken bij bijvoorbeeld de “alt-text” van je foto’s. Het verbeteren van je webshop door een goed werkende zoekfunctie toe te voegen kan al binnen een paar minuten resultaat opleveren en heeft dus nog meer voordelen voor je online webshop.
Spreek de taal van je klant
Dit is opnieuw iets waar volgens ons niet genoeg bij wordt stil gestaan. Niet bij de creatie van je webshop maar ook niet bij het optimaliseren. Elke klant is anders en bovendien spreekt elke doelgroep een vrijwel andere taal. Door de taal van je klant te spreken zorg je direct voor een goede klantenbinding. Goede content wordt vaak vergeten bij het maken van een website of webshop. De teksten worden snel uit de mouw geschud om zo snel mogelijk online te gaan. Juist door even wat meer tijd te steken in de omschrijvingen en het zoeken naar juiste woorden die jouw doelgroep zullen aanspreken kun je echt wonderen verrichten.
Wat zou jij als klant willen weten over de producten die je online koopt in een webshop en welke informatie heb jij zelf nodig om tot kopen over te gaan? Dit is de basis die je voor elk product neer moet zetten. Houd hierbij ook rekening met de taal die je klanten spreken, iets wat supercool is zal doktoren bijvoorbeeld niet aanspreken maar misschien tieners wel.
Een saaie, dertien in een dozijn productomschrijving is vaak het makkelijkst. Maar levert dit ook het meeste op? Wat ons betreft doe je er goed aan om te testen. Pas eens een aantal productomschrijvingen aan en denk hierbij ook aan SEO. Mocht je verbeterde resultaten zien dan kun je verdergaan met andere content op je webshop. Om je webshop te optimaliseren moet je er wat tijd insteken. Een goed werkende online webshop is erg belangrijk tegenwoord. Er zijn ook bedrijven die je hiermee kunnen helpen. Denk hierbij aan contentschrijvers, online marketing bureaus of website developers.
Conclusie
Er zijn een hoop dingen die komen kijken bij webshop optimalisatie. Een veelgemaakte fout die we zien is dat bij het maken van de website er teveel focus wordt gelegd op de snelheid waarmee een project of webshop wordt afgemaakt. Hierbij worden belangrijke onderdelen overgeslagen. Webshop optimalisatie heeft wat ons betreft dan ook veel overeen met het corrigeren van fouten die je eerder niet zijn opgevallen.
Zorg ervoor dat je productomschrijvingen pakkend zijn, de juiste informatie bevatten en worden begeleid met goede foto’s. Pakkende teksten halen de koper veel sneller over tot een aankoop in jouw webshop.
Als je klant eenmaal geïnteresseerd is en tot kopen wilt overgaan moet het koopproces zo makkelijk mogelijk worden uitgevoerd. Het liefst binnen een minuut. Kom niet af met enquêtes en “nutteloze” vragen voordat de bestelling binnen is. Alles draait om de bestelling zelf.
Stap eens in de schoenen van je klanten. Denken dat je als verkoper alles hebt gedaan aan webshop optimalisatie is één ding. Maar hoe is de shopping ervaring als klant? Vraag vrienden of familie om eens te testen voor je, maar kijk zelf ook eens kritisch naar je webshop en hoe gemakkelijk het is om te kopen? Zou je, als objectieve klant, snel kopen op je website of mist er nog iets? Verzamel deze informatie dan, pas aan wat er aan te passen is en kijk of het resultaten oplevert. Dat is webshop optimalisatie, opnieuw en opnieuw.