webinar
Custom Software Development

Is een webinar nog relevant tegenwoordig?

5,00/5(1)

Webinars waren een aantal jaar geleden enorm populair. Werken ze nog steeds? In dat artikel kijken we of een webinar ook in 2021 nog voldoende waarde geeft en hoe je een goede webinar kunt organiseren. We gaan over de basisprincipes van een webinar en bespreken de verschillende doelen die je kunt realiseren.

Wat is een webinar?

Je zal ongetwijfeld al een idee hebben van wat een webinar is maar laten we gewoon eens bij het begin beginnen. Een webinar is een interactieve online workshop of presentatie waarbij er gepresenteerd wordt voor de camera. Je kunt het eigenlijk zien als een online “tell-sell” reclame. Termen als online seminar, web seminar, virtual workshops, webcast, ze komen allemaal op hetzelfde neer. Een webinar kan een training zijn of evenement/bijeenkomst. Het grote verschil met een live event is dat een webinar online plaatsvindt, op het web dus en vandaar de naam webinar.

Waar kun je een webinar voor gebruiken?

Er zijn verschillende redenen waarom een webinar handig kan zijn. Dit kunnen trainingen zijn maar ze worden ook vaak gebruikt om een nieuw product aan een bepaalde doelgroep te tonen en ze vervolgens zo te enthousiasmeren dat ze het product willen gaan kopen. Dit soort webinars zijn dan vaak gratis.

Toch zijn er ook betaalde webinars. Dit kunnen bijvoorbeeld trainingen zijn om een bepaalde vaardigheid te leren maar ook motivational speakers zien we in deze tijden steeds vaker in een webinar. Door te betalen voor zulke motivational speakers of goeroes delen ze hun kennis met je om je zo een beter mens te laten worden of te groeien in jouw vakgebied. Als bedrijf kun je ook een webinar organiseren om een Q&A te doen met je (potentiële) klanten of een nieuwe dienst of product te lanceren.

webinars zijn er in allerlei vormen en maten

Webinar organiseren

Er zijn een paar zaken essentieel bij een webinar organiseren. Je hebt geen speciale webinar software nodig, alhoewel dit wel handig kan zijn. Wat je wel nodig hebt is een goede internetverbinding en een laptop met webcam. Het is bovendien ook al mogelijk om webinars te organiseren en te presenteren vanaf je mobiele telefoon. Houdt deze dan niet in je hand, dit kan nogal schokkerig beeld opleveren tijdens het webinar. Zorg dan dat je telefoon stilstaat zodat je op je gemak kunt presenteren en je handen vrij hebt.

Een webinar heeft natuurlijk ook deelnemers nodig. Dit is misschien nog wel het lastigste aspect. Je kan een presentatie goed voorbereiden en de beste apparatuur in huis halen, als er geen deelnemers zijn, presenteer je voor jezelf. Dan kan je net zo goed voor de spiegel gaan staan. Zorg er dan ook voor dat je een onderwerp behandelt waar je doelgroep in geïnteresseerd is en nog niet alles over weet. Het is jouw taak om je deelnemers genoeg waarde te voorzien zodat ze geïnteresseerd zijn in je webinars.

Onze tip is bovendien om lang genoeg van te voren aan te kondigen dat er een webinar gaat plaatsvinden en dit vaak genoeg te herhalen. Je kunt er ook voor kiezen om alvast aan te kondigen dat je een speciale korting geeft aan alle deelnemers die deelnemen aan je webinar. Zo hebben ze een extra duwtje in de rug om aan jouw webinar deel te nemen.

Je kunt mensen zich vooraf laten registreren met bijvoorbeeld een duidelijke call to action knop op je website en zelfs social media. Zet er wel duidelijk bij of het event gratis is of dat je deelnemers hiervoor moeten betalen. Leg uit wat de thema’s zijn die je gaat bespreken en wat de voordelen zijn om aan de webinar deel te nemen.

Webinar software

Met het nieuwe thuiswerken zijn we al gewend aan alle manieren van videoconferences. Skype, Zoom, Hangouts, er zijn tal van manieren om online met elkaar in verbinding te zijn. Ook Facebook geeft je overigens de mogelijkheid een webinar te houden. Hou er wel rekening mee dat je een platform kiest waarvan je weet dat de meeste mensen hier bekend mee zijn of in iedere geval makkelijk kunnen navigeren. Een webinar organiseren is niet zo moeilijk maar toch wordt de hele organisatie vaak onderschat.Er zijn gelukkig ook apps en websites die de hele organisatie voor hun rekening nemen. Van een landingspagina met goede call to action tot het hosten en verzenden van een bedankje achteraf, alles wordt, natuurlijk met behulp van jouw input, geregeld. Een aantal verschillende webinar software programma’s zijn:

  • GoToMeeting
  • WebinarGeek
  • Clickmeeting
  • Everwebinar
  • Webinarjam

Dit zijn applicaties en websites die het hele proces voor hun rekening kunnen nemen.Zelf een Zoom meeting organiseren met je klanten of een Facebook live sessie houden met je doelgroep is natuurlijk ook mogelijk maar zal je wat meer manueel werk geven. Je zult iedereen op de hoogte moeten stellen, apart een email versturen, een herinnering uitsturen en natuurlijk bijhouden wie er aanwezig zijn. Tijdens de webinar zelf zal je hier geen tijd voor hebben dus komt er een extra workload voor je bij.

De juiste voorbereiding van je webinar

De deelnemers zijn uitgenodigd, je hebt al een aantal aanmeldingen en volgende week is het zover. Je gaat je webinar houden. Je hebt je doelen opgesteld, alle technologie geregeld en weet dat er dus mensen gaan zijn die je webinar volgen. Top! Je onderwerp weet je ook al, anders had je nooit iemand uit kunnen nodigen en nu is het tijd om verder in te gaan op de inhoud van je presentatie, als je dat nog niet gedaan hebt.

Bij presenteren is het belangrijk om je ofwel aan een duidelijk script te houden zodat je deelnemers niet verstrikt raken in een woorden web waar geen einde aan komt en geen touw aan vast te knopen is. In een zaal weglopen is altijd moeilijker dan online op het kruisje klikken en zo je webinar te verlaten. Zorg er dus voor dat je presentatie boeiend en luchtig is. Geef genoeg waardevolle informatie mee en maakt het visueel. Je kunt bijvoorbeeld denken aan screensharing of een paar informatie slides. We raden je ook aan om er tijden het webinar geen one-man-show van te maken. Vraag naar feedback, open de discussie zodat ook je deelnemers zich kunnen mengen in de discussie.

Bij webinars wordt vaak gedacht dat het eenrichtingsverkeer moet zijn. Juist niet! Het is gebleken dat webinars waarbij klanten en deelnemers veel inspraak hebben veel succesvoller zijn dan lange monologen en verkoopverhalen. Een boeiende presentatie, vlot gebracht met genoeg aandacht voor de deelnemers is wat ons betreft de perfecte combinatie. Als je een goede presentatie neergezet hebt en je weet hoeveel tijd je nodig gaat hebben, kun je nog eens je software testen en kijken of je niet nog meer deelnemers kunt werven.

Een seminar wordt steeds vaker online gehouden

Call to Action

Denk voor je aan het organiseren van een webinar begint eens hardop af wat je doelen zijn van deze webinar. Wil je nieuwe klanten werven, bestaande klanten motiveren meer diensten of producten af te nemen of heb je een heel ander doel. Zolang je jouw doel in het oog houdt kun je je presentatie daarop bouwen. Je kunt je webinar zien als een lange opbouw om uiteindelijk je bedrijfsdoelen deels waar te maken. De webinar is de voorzet. Maar dan? Wat komt er na die voorzet? Precies een goal, of in ieder geval toch een kans.

Die kansen creëer je met een goede follow up. Iedereen wordt in de webinar bedankt voor aanwezigheid en de webinar zit erop.

Vaak wordt er dan vergeten een follow up te sturen. Het schot op doel feitelijk. Je hebt nu genoeg tijd gespendeerd aan het voorbereiden van je webinar, je hebt gepresenteerd alsof je leven ervan af hangt en nu? Laat je iedereen de informatie tot zich nemen en wacht je af tot ze ooit nog een keer aan je denken? Inderdaad, het is tijd om nog een keer in actie te schieten. Follow ups zijn er in verschillende soorten en maten. Je kunt een email uitsturen met een samenvatting van wat je hebt besproken, of misschien zelfs een kortingscode meegeven. Het is in ieder geval belangrijk dat je jouw deelnemers nog een keer laat herinneren aan hun deelname en de kostbare informatie die ze van je gehad hebben. Het liefst wil je dat ze gelijk nieuwe producten of diensten afnemen. Een goede call to action knop kan daarbij helpen. Deze knop heb je natuurlijk al nodig om deelnemers te laten registreren maar kan ook zorgen voor verbeterde conversie na je webinar. Dit kan net die extra verkoopkans opleveren waarmee je jouw marketing en sales doelen waarmaakt

Laatste woorden

Webinars zijn niet dood. Integendeel ze zijn nog hartstikke actueel en dat is niet zonder reden. Mits goed voorbereid en uitgevoerd zal een webinar kunnen zorgen voor verbeterde salesresultaten en engagement. Juist nu we met z’n allen meer van huis werken besteden we meer tijd achter onze pc en mobiele telefoon. Een enerverende presentatie of informatie workshop kan de dag breken en als zeer waardevol beschouwd worden. Webinars werken dus nog steeds en zijn juist nu enorm relevant.

Om een goede webinar neer te zetten is er wat tijd nodig en zul je uitgebreid moeten testen zodat je tijdens het webinar zelf geen technische problemen ervaart. We raden je aan goed na te denken over het onderwerp en de inhoud van je webinar. Er is genoeg webinar software om je op weg te helpen maar de inhoud moet boeiend zijn en informatie geven die deelnemers anders niet krijgen.

Als je een onderwerp hebt gevonden en weet welke insights je wilt delen dan is het tijd om je deelnemers warm te gaan maken. Hier kun je allerlei social media voor gebruiken en ook op je website adverteren. Goede webinar software kan zelfs je deelnemers uitnodigen, heeft in sommige gevallen ook een live chat beschikbaar en zal je dus tijd en frustratie besparen tijdens het voorbereiden van je webinar. Met de juiste doelen, een boeiende presentatie en goede follow up met call to action zijn webinars in 2021 echt nog relevant.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email